Help - Search - Members - Calendar
Full Version: amfibie och stadsskytte bataljoner
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Sven O.
Är det ngn som vet mer än dessa förbands nummer på följande bataljoner?????????.

1,3,5 amfibie bataljonen (totalt??)

111,321,322 stadsskytte bataljonen (totalt 6st)

Mvh Sven
King Kill
444 stadsskyttebataljon.
johanp
ssk: 445, 446(kommer aldrig ihåg om det var 443 el 446?)

men alla dessa är nedlagda
GP720Englund
Amfbat fanns det sex stycken av, numrerade från 1 - 6.

1, 2 och 4 skulle om jag inte minns fel försvara Sthlm, 3 skulle hålla sydkusten, 5 västkusten och 6 Norrland. Rätta mig gärna om jag har helt fel.

Idag finns...tja, beroende på hur man ser det, en eller ingen.

/M
Adjutanten
Stadsskyttebataljonerna var 111. 321. 322. 443. 444. 445.

jag har jobbat på de flesta av bataljonerna och varit placerad på två, så jag vet...
johanp
har du koll på om de tre sista enbart bestod av personal från LG eller om det kompletterades med personal från ex. P10? tänker då främst på soldatnivå.
106
Har hört någonstans att K3 hade stadsskytte som överföringsförband. Vet någon vilka bataljoner (Göteborg kanske)?
Guest_Sven_*
321 o. 322 var väl utbildade på Älvsborgs Regemente/I15 ??

111 vart var den utbildad??

443-5 vart var de utbildade??

Tackar på förhand
johanp
111 - I16 -> 2000, P7(ingen utb.) -> FB04
321, 322 - I15 -> 1997, I16 -> 2000, vet inte vem de lydde under tills FB04
443,444,445 - I1/LG -> FB04(fortsatt utb. dock)
Guest
Till Johanp

Tack så mkt för hjälpen.
Då måste du ha tjänstgjort på I15 1996-97 kanske??.
johanp
eller på LG 2003-2004.... salute.gif
Guest_Sven_*
Hej Johan.

Jag låg på I15/Gäseneds kompani, 4 pvrbt pluton (rbs56) 1996-97
Samma år då dom utbildade ssk kompani
King Kill
Vart har de utbildat renodlade stadsskyttekompanier (bortsätt från LG)?
KD803
QUOTE (King Kill @ Jan 17 2006, 20:16 ) *
Vart har de utbildat renodlade stadsskyttekompanier (bortsätt från LG)?

Om du läser inläggen här ovan så...
King Kill
Jag måste ha fått nåt fall av akut hjärnsläpp eller nåt!
Fu Gson
En pluton SSK utbildades vid IB12 99/00 mot 321:a.
Främste
322. (Gbg) hamnade på I 16 i samma veva som 111. (Malmö) gick till P7 Revingehed och I 15 togs bort med ett pennstreck. När sedan I16 togs bort med ett pennstreck, så överfördes 322. (och 321. antar jag) till K 3.
johanp
är det förresten nån som har nåt stadsskytte-märke av något slag att visa upp? vi på LG har bara haft en plain grön båge med svart text "STADSSKYTTE", åtminståne sedan 02/03 iaf. vet också att 111a hade nån blå båge med en röd grip i mitten.
simon
@johanp

Pappa har en del förbandmärken på sitt kontor, främst från 111 bland annat den där bågen du nämnde, men tror även det fanns något Göteborgsmärke. Skall försöka få tag i/skaffa fram lite bilder...
111. har/hade ett rektangulärt vapen, på grå bakgrund I 16 och P7:s vapen.

322. har/hade ett grönt med göteborgslejonet på blåvit bakgrund i mitten; i m/90 såg det ut som ett hyfsat stört gäng IFK Gbg-supportrar som kom dragande.
Främste
QUOTE (' date= @ post=) *

322. har/hade ett grönt med göteborgslejonet på blåvit bakgrund i mitten; i m/90 såg det ut som ett hyfsat stört gäng IFK Gbg-supportrar som kom dragande.

Bågarna var grå med blå bård, skånegripen centrerat i överkant och så stod kompaninamnen; "Falkenbergs komp", "Laholms komp" o s v
King Kill
Gossar gossar gossar... en bild säger mer än 1000 ord, så var bussiga och hosta upp en bild eller två om ni tjuvhåller på nån! smile.gif
simon
Bilder är på väg från mig.

QUOTE (Främste @ Jan 25 2006, 17:52 ) *
QUOTE (' date= @ post=) *

Bågarna var grå med blå bård, skånegripen centrerat i överkant och så stod kompaninamnen; "Falkenbergs komp", "Laholms komp" o s v

Även det rektangulära förbandsmärket som nämns ovan är grått med blå bård om jag minns rätt. Jaja, vi får se när mina bilder kommer upp...
Gomer Pyle
QUOTE (johanp @ Jan 23 2006, 19:30 ) *
är det förresten nån som har nåt stadsskytte-märke av något slag att visa upp? vi på LG har bara haft en plain grön båge med svart text "STADSSKYTTE", åtminståne sedan 02/03 iaf. vet också att 111a hade nån blå båge med en röd grip i mitten.

Kan bara tillägga att den gröna bågen med svart text har funnits på Gardets stadsskytteförband sedan, åtminstone, årskullen innan mig - dvs 93/94. Om jag kommer ihåg rätt (det var ju ett tag sedan) så kallades 443:e Östermalmsbataljonen, 444:e Citybataljonen och 445:e Södermalmsbataljonen. När vi ville mobbas lite så kallade vi 445:e för Pensionärsbataljonen eftersom denna bemannades av personer från 443:e och 444:e som hade passerat 27 år. Själv grundutbildades jag på 443:e årskullen 94/95.

/Gomer (som numera garanterat kvalar in i vilken pensionärsbataljon som helst)
johanp

(Denna fick vi ut)

Den synliga: St(ab)/GRK Komp, den nedre: St(ab) Komp
Vysotskij
QUOTE (Gomer Pyle @ Jan 25 2006, 18:48 ) *
Kan bara tillägga att den gröna bågen med svart text har funnits på Gardets stadsskytteförband sedan, åtminstone, årskullen innan mig - dvs 93/94. Om jag kommer ihåg rätt (det var ju ett tag sedan) så kallades 443:e Östermalmsbataljonen, 444:e Citybataljonen och 445:e Södermalmsbataljonen.

Detta hade väl inget med områdesanknytningen i uppgifterna att göra?
simon
111:e Förbandsmärke:

111:e, 1:a skyttekompaniets båge:

johanp
vet du hur dessa märken bars? dvs. freds/krigs-tid? vä/hö ärm, båda samtidigt osv
simon
Fredstida märken, förbandsmärket på vänster arm, precis som med alla andra förbands/regementsmärken, bågen bars över förbandsmärket, på samma sätt som exempelvis P4 gör.
johanp
Har nu gjort en liten bild på hur sthlm-bataljonernas märke såg ut:

111 SSK BAT
111 SSK Bat

Utbildades av IB16 på I16/Fo31 som överlämnade förbandet till PB8 (P2/Fo14) i Hässleholm. Efter PB8 avveckling 2000 överfördes förbandet till P7. Förbandet avvecklades iom FB04.
Materialen står fortfarande oavvecklad mobförrådet i Malmö.

Förbandstecken

Under GU bar soldaterna på vissa kompanier bågen under flaggan utan ytterligare tecken på vänster axel.
På höger bars utbildningstecken.

Bågen fanns i 6 varianter:

1 Komp STADSSKBAT (94/95)
2 Komp STADSSKBAT (95/96)
3 Komp STADSSKBAT (96/97)
4 Komp STADSSKBAT (96/97)
St/Grk Komp STADSSKBAT (95/96)
Tross Komp STADSSKBAT (95/96)

Utb år 95/96 bars bågen av:

StabsGrk Komp som utbildades av Varbergskompani
(För detta belönades kompaniet med extra helgtjänst. Nyårsåsen blev väldigt rent)

Kompanimärken bars av:

2 Komp som utbildades av Falkenbergskompani
Tross komp som utbildades av Laholmskompani

Det fyrkantiga bataljonsmärket bars av krigsplacerade YO och någon RO men inte av VPL.
Samtliga VO fick märket vid muck.

Det stod inga utbildningskompaninamn på bågarna med Skånegrip.

Förövrigt fanns det en båge som det bara stod Stadsskytte likt den som finns i Johan Ps inlägg

321 SSK BAT och 322 SSK BAT

Utbildades av IB15 vid I15/Fo35 men efter 1997 överfördes utbildningen till IB16 (någon enstaka pluton av IB12). Därefter var det förmodligen P4 och inte K3 som tog över.

Stockholmsbataljonerna

Jag känner till 441, 443, 444, 445.

441 bataljon bestod av förband ur försöksverksamheten. Dock utbildades GRK plutoner till denna bataljon 95/95 för jag träffade dem i Älvdalen. Vet inte när den avvecklades men det borde varit hyfsat tidigt för det fanns aldrig mer än tre bataljoner.

Bataljonsnamnen är uppbyggda med de två första siffrorna som utmärker Fo(Försvarsområde) och den sista som anger vilken bataljon det är.

111 SSK BAT - 1 Bataljon i Fo11 (Försvarsområdet med Malmö)
321 SSK BAT och 322 SSK BAT - 1 Bataljon och 2 Bataljon i Fo 32 (Göteborg)

För Stockholm kan ni själva räkna ut Fo44 var Stockholms försvarsområde.

Har alltid funderat vart 442 bataljonen var för några men det kan ha varit Cykelskytte eller annat Fo förband.

Som kuriosa fanns i Malmö även 115 BAT. En överförd Cykelskytte bataljon.
johanp
Har pratat en del med officerare som varit med sen starten av sthlmbataljonerna och jag har aldrig hört något om 441, har du nån källa på den infon?

Från början var i vart fall bataljonerna uppbyggda med fyra skyttekompanier, som vardera hade en pvpluton med rb56 på tgb1111, och ett trosskompani.

Har också fått höra att 443 grupperade i norra sthlm, 444 i södra och 445 i city. VO Fk var Stf Plut Ch, högre befäl var YO, vilket tydligen var ovanligt på den tiden(1990-talet)
111 SSK BAT
QUOTE (johanp @ Nov 13 2006, 00:32 ) *
Har pratat en del med officerare som varit med sen starten av sthlmbataljonerna och jag har aldrig hört något om 441, har du nån källa på den infon?

Från början var i vart fall bataljonerna uppbyggda med fyra skyttekompanier, som vardera hade en pvpluton med rb56 på tgb1111, och ett trosskompani.

Har också fått höra att 443 grupperade i norra sthlm, 444 i södra och 445 i city. VO Fk var Stf Plut Ch, högre befäl var YO, vilket tydligen var ovanligt på den tiden(1990-talet)

De som utbildades från 90/91 och framåt innan utbildningen till 443e påbörjades som mig veterligen utbildades från 93/94.

Källa är från de LG YO som deltog på övning i Älvdalen april 1996.

Organisationen såg likadan ut på alla bataljoner till en början.

4 Skytte komp
1 Tross komp (i denna ingick PVRB-plutonen)
1 StabGRK kompani

I stort identisk med en Skyttebataljon ur IB66/77
johanp
OK

Det skiljer sig mot vad jag har hört, vilket var att det var tänkt att de fyra rb plutonerna på en bat skulle kunna gå ihop och bilda ett fristående rbkomp (vad det nu skulle vara bra för?) typ som det är med Hv's IP.

Vet du vad Tross och StabGRK hade för plutoner?
111 SSK BAT
QUOTE (johanp @ Nov 14 2006, 09:49 ) *
OK

Det skiljer sig mot vad jag har hört, vilket var att det var tänkt att de fyra rb plutonerna på en bat skulle kunna gå ihop och bilda ett fristående rbkomp (vad det nu skulle vara bra för?) typ som det är med Hv's IP.

Vet du vad Tross och StabGRK hade för plutoner?

Även om man ibland ville så var de inte så prioriterade bataljoner att dessa skulle ha större Pvrb kapacitet än våra flesta brigader.

Efter PB 8 nedläggning överfördes deras Pv kompani till Malmö. Detta då den 48 man starka pluton hade svårt att täcka de omgivande närområdena där pvrb kommer till sin rätt.

Eventuellt skulle kanske de tre plutonerna från de tre bataljonerna sammanföras.

StabsGrk

2 GRK plutoner
1 Span plut
1 Ledn Plut
1 Batstab
1 Trosstropp
Ca 225 personer

Tross komp (minns inte riktigt)

1 PvRb pluton
1 Trosspluton
1 Sjv Pluton
1 Reptropp/pluton
1 Pi pluton

Främste Pi kanske kan bekräfta?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.