I5 och F4 har ju lagts ner i jämtland vart hamnar man då när man ska göra sin värnplikt och kommer härifrån? närliggande län eller? jag hade sätt fram emot att göra min värnplikt här i jämtland och vart J*vligt sur när dom lade ner I5 och F4!
Det kan ju bli norrut mot I19 och dess olika bataljoner. SkyddC i Umeå finns ju också.
Annars är väl förbanden i Stockholmsområdet "nära" till hands också.. Amf1, LG, S1, 2:a sjöstrid, LSS.
Jag tror inte att vart du bor spelar SÅ stor roll längre gällande på vilket förband du kan placeras för tjänstgöring. Dvs. du kan hamna i princip var som helst, men troligast på något av de nordliga förbanden.
Akta dig för Utbildningsreserven bara.
/Krook
Nummer 28
Jan 7 2006, 22:50
Stockholm/Uppsala/Berga kan vara ett bra alternativ för den som bor i Jämtland om man själv får välja. Fördelen är att transporterna är bättre till/från Sta'n (Östersund) än vad de är från Boden. Nattågen från Stockholm går varje dag och slutar du tidigt kan du till och med beställa ett tåg på eftermiddagen. Den möjligheten kommer du att sakna om du ligger i Boden eller Luleå. Dagtåget från Stockholm till Sta'n tar 6 timmar, från Boden tar det ca 10-12 enligt Resplus.
Så restidsmässigt är Mälardalen att rekommendera ur synpunkten restid. Å andra sidan är förbanden i Luleå och Boden ganska duktiga på att ordna sysselsättning för den som vill - vilket jag inte hört om Mälardalsförbanden. Stockholm har däremot den fördelen av att vara storstad med allt nöje som finns i en sådan.
Chansen/risken är dock stor att du hamnar i Boden eller Luleå. Jag skulle gissa att Pliktverkets system tycker det är bättre att skicka jämtarna till Boden/Luleå än masar och gestrikebor. F4 bestod i princip endast av samt folk från XYZ-län. Troligtvis försöker Pliktverket då i möjligaste mån att skicka de nordligare av dessa fyra län norrut och resten till Stockholm eller mer söderut.
/nummer 28
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.