Själv har jag tackat nej till KS04 och FK01
Dweezil
Jan 6 2006, 13:28
KS04, tackade iof först "Ja", men fick ändras
The Swede
Jan 6 2006, 13:54
Blev uppringd av BA05 men tackade nej.
Gjorde utbildningen till BA06 men hoppade av.
Är det bara fått när man fått antagningspappren och man då tackat nej ni menar? Eller vid uppringningen?
Uppringningen
Ba07(?) Ba10 Ks13 Fs11
Uttagningsbeskedet
Ks01 Ks05
(Det ska ju sökas i så fördömt god tid så man okynnessöker ju "bara ifall att"

)
KS14. Blev headhuntad som "ålderman" i en skyttegrupp med idel pinkys men kände att sisu-förare inte riktigt var tjänsten för mig.
Tackade också nej till en tjänst i MP03 men det är ju inte direkt en mission.
KS08
Blev uppringd men var tveksam, ångrade mig dagen efter men då var det försent. Tänkte att det finns ju alltid fler missioner. Såhär i efterhand ångrar jag mig grymt mkt, de missioner jag söker nu vill de inte ha med mig på.
Jolle som tackade nej

Jolle idag
paananen
Jan 6 2006, 14:35
KS14 vid ett telefonsamtal.
Hade ju tackat ja till EN04...
roamster
Jan 6 2006, 14:51
KS08, ringde under slutövningen i lumpen.. då var man ju inte så pigg.
IA03, skulle blivit inryck en vecka efter muck.. då var man ju inte så pigg.
OT
Barbie:
Vad skulle du ha haft för befattning i Kongo? Får man fråga varför du tackade nej?
Frågar eftersom det hade varit ett så främmande beslut för mig.
SLUT OT
Personligen har jag tackat ja till det jag har blivit erbjuden.
Bigskill
Jan 6 2006, 15:08
Har tackat nej till IF06. (Men det är ju ingen mission)
Ska ner med LA05 till Liberia istället.
Tackade nej till L108 på transport.
Kimster
Jan 6 2006, 15:41
KS07 KS08 KS11 EN02 FS11
..förbannade skola..
KS01 & KS02
Älskade barn...
MA 01, KS 01
Samt efter utbildningen på BA 01.
Blackadder
Jan 6 2006, 16:48
@sgtt
Något emot 01'or? ;)
Tackat nej till BA06 vilket var skönt med facit på hand ;) och FK02 som jag tyckte kom för nära efter KS07
/b
Bappelsinmannen
Jan 6 2006, 16:55
Blev tillfrågad att ingå i förstyrkan i första Jugoslavienbataljonen, detta inträffade samma dag som vi hade avslutningsfest på 110:an, tackade glatt ja, men dagen efter när jag nyktrat till samt fått ett "INKOMMANDE SVERIGE SAMTAL" från morsan som undrade vad i h-vete jag tänkte med.

....Glad i hågen så hade jag ringt morsan på kvällen och talat om att jag kommer inte hem om en vecka jag åker till Jugoslavien istället och blir borta 6-12 månader!!
Fick ta ett enskilt samtal med Majoren och förkllara att mitt beslut var en aning överilat!!
//Nisse
@blackadder
Nejdå, absolut inte, det har bara inte passat med jobbet som jag dessa år dessa missioner var aktuella. Gjorde ju JK 01....
Glömde So 01 på min lista tidigare....
/T(som gärna åker på en 01:a om det dyker upp en chans igen!!!)
EB04... och sen fick man ju säga nej tack när Blackadder tyckte jag skulle till afghanistan... *mutter mutter*
BA06 (oj vad jag ångrade det då).
KS14
/Krook
Tvingade sambon att tacka nej till KS01

men efter det så har det varit fritt fram för honom att åka iväg, så helt omöjlig är jag inte.
ZteiFeL
Jan 6 2006, 18:43
Tackade nej till KS13 men åker på LA05 istället
KS05 (uppringd)
EB03 (uttagen)
Bazooka
Jan 6 2006, 19:33
KS09 (eller var det 08?)
Blev uppringd under IA03-utbildningen så jag antog att det skulle innebära nåt roligare att vara kvar i beredskap, vilket det blev när vi fick åka på LA01.
@BARBIE: Sen har ju du tackat ja till alldeles för många missioner också, kanske borde jag få din plats till Afghanistan ;)
IA03 (uppringd)
KS11 (uttagen)
lucky luke
Jan 6 2006, 22:48
Tackade nej till LA05 nu senast.. Skulle gärna åkt dock, men andra saker kom emellan.
Surveyor
Jan 6 2006, 23:28
L106, fick erbjudandet att reka från 104:an men tyckte dumt nog att det räckte bra med 2 bataljoner på raken i Libanon.
Ba04, blev erbjuden att reka från 03:an men ville hem till kärleken som hållit i fyra år men tog slut kort efter hemkomsten.
Ba06, blev uttagen men den nya kärleken vägde tyngre. Med ett färskt facit i hand kanske det var ett klokt beslut.
/Surveyor
KS02 (uppringd)
KS04 (uppringd)
Vakans på FS10 (uppringd av någon från HQ som undrade om man kunna ställa upp på kort varsel)
KS14 (tillfrågad via vänner)
QUOTE (Jolle @ Jan 6 2006, 14:21 )

KS08
Blev uppringd men var tveksam, ångrade mig dagen efter men då var det försent. Tänkte att det finns ju alltid fler missioner. Såhär i efterhand ångrar jag mig grymt mkt, de missioner jag söker nu vill de inte ha med mig på.
Jolle som tackade nej

Jolle idag
Gråt inte över KS08, det verkade inte direkt varit nån höjdarmission...
Har sökt en del på senare tid, så jag har fått tacka nej till
EN04, EB04, LA05 och KS14...
Dags att försöka satsa på skolan; får se om IF06 tar mig därifrån...
/Elpa
Vanadis
Jan 7 2006, 15:30
QUOTE (Elpa @ Jan 7 2006, 11:00 )

QUOTE (Jolle @ Jan 6 2006, 14:21 )

KS08
Jolle som tackade nej

Jolle idag
Gråt inte över KS08, det verkade inte direkt varit nån höjdarmission...
Har sökt en del på senare tid, så jag har fått tacka nej till
EN04, EB04, LA05 och KS14...
Dags att försöka satsa på skolan; får se om IF06 tar mig därifrån...
/Elpa
Vad var det med KS08 som gjorde den till en mindre bra mission?
/Nyfiken i en strut
Pannben
Jan 7 2006, 15:48
KS13 (tror jag det var

), uppringd.
Nån vecka senare blev jag uppringd om nån vakans på KS12 utan att ha sökt, men det blev samma svar där. Svarade utan att tveka, men var grymt osäker i flera veckor om jag inte gjort ett misstag där. Kom med på LA05 sen, och då var jag glad igen över att jag tackat nej.
F.ö. ställer jag samma fråga som den gode Vanadis ovan: Vad var så illa med KS08?
QUOTE (Pannben @ Jan 7 2006, 15:48 )

F.ö. ställer jag samma fråga som den gode Vanadis ovan: Vad var så illa med KS08?
Nja...ska inte göra påhopp

det är bättre att de från 08an får svara på det själva. Ville mest uppmuntra, men det verkar ju inte ha blivit så bra stämning med ett tragiskt dödsfall och massvis med anklagelser om sexuella trakasserier..?
Kingecho1
Jan 7 2006, 18:27
Under utbildningen till BA10 så tackade jag nej till den pga dåvarande flickvännen. Humor/tragiskt var att jag fick massor med presenter från I21 tillsammans med en massa reserver som inte fick möjlighet att följa med ner som tack för att de ställt upp.
Ps. Varför finns det inte missioner som anpassar sig med studietiden? Jag menar med 2 st långleaver från september till december o februari till maj så man kan både plugga o missionera?Ds.
Pss. Skulle iofs aldrig CSN tillåta så varför ens drömma? Har svårt för dem!! Dss.
Holmlund K4 97/98
Jan 7 2006, 20:54
KS02 (Uttagen. Ringde PC ca 1-2 veckor innan utbildningen startade.)
KS12
LA03
Free Willy
Jan 8 2006, 02:40
LA05
KS14
golffoxtrotfive
Jan 8 2006, 11:05
fick tacka nej på inrådan av min dåvarande chef när vi skickade ett fältsjukhus till saudiarabien när kuwiat skulle befrias, grämnde mej i två år faxis.
IA03, Både Rudolf och Sigurd komp ville ha mig.
Var sen snubblande nära att åka på LA02, missade dock på att ÖB ställde in Officersutbildningen och den plats jag skulle ha tagit därav ej blev vakant.
...Förbannade skola och försvarsmakt som inte kan lägga utbildningstider och tentaperioder etc. så att det går att kombinera studier med beredskap. Teoretiskt, med lite vilja, så är det inga problem.
KS12 (uppringd och erbjuden plats som gruppchef på SL) :(
QUOTE (Scribe @ Jan 8 2006, 18:03 )

KS12 (uppringd och erbjuden plats som gruppchef på SL) :(
SL?
Om du menar Sierra Lima så finns inte den anropssignalen mer. FAL-A har utgått till förmån för the NATO Way.
Det enda svenska skyttekompaniet heter Bravo company och har anropssignal BRAVO (följt av siffra)
NSE:t heter NOVEMBER BRAVO.
Så har det varit sedan KS10.
/Krook
Edit: Överförtydligande
IA01, (uppringd) krockade med studierna
OT
Fick en fråga om fältvana (eller liknande) och svarade att jag befann mig ute på en myr i Jämtland 1,5 km från närmsta väg i kuperad terräng jagandes älg. Fortfarande är mobiltäckningen på den platsen ett mysterium eftersom det är "skugga" i övriga delar av jaktmarken.
LA05 (tackade ja via telefon ändrade mig pga nytt jobb)
RaDet94S
Jan 9 2006, 02:18
LA 03

på grund av nytt jobb, men nu är det fritt fram att söka igen.
Addwiley
Jan 9 2006, 09:11
KS14 - har andra åtaganden på hemmaplan som jag inte vill (kan) lämna... Svårt var det att tacka nej i alla fall :(
1540lander
Jan 9 2006, 15:16
KS04 LA03 KS10
Den första pga av att jag nyss flyttat ihop med tjejen. De andra pga nedkomst.
//Lander
johan_b
Jan 10 2006, 11:14
KS05. Blev vakansuttagen men när jag berättade för sambon att jag åker till Kosovo på tisdag så blev det liv i luckan. Jag hade inte hunnit nämna för henne att jag sökt, det gjorde jag en tråkig förmiddag på jobbet och blev uttagen på eftermiddagen.
Någon FS för ca 1 1/2 år sedan. Sökte en vakans i god tid innan rotation (2 månader) hörde ingenting på ganska lång tid och trodde att jag missat den. Sedan ringer min kontakt på Swedint (motsv) och säger att han vill ha mig på utbildning i UK på måndag och därefter rotation direkt ner till Afghanistan. Då var det fredag eftermiddag och jag satt på ett konsultuppdrag med en månads uppstägningstid. Hörde senare att just den här killen hade gett utbildningschefen för US en del grå hår då det ständigt dök upp killar i hans dörr som hade blivit skickade av XX och skulle till land YY tre dagar senare.
gizama
Jan 10 2006, 12:00
Det svider när man läser vilka missioner och hur många ni tackat nej till när man själv söker och söker och inte blir uttagen
APC-mannen
Jan 10 2006, 12:08
BA07: En plutonchef på C-Coy ringde tidigt dagen efter muck och frågade om jag ville åka med som pbv-skytt. Jag hade inte sovit något och var grymt bakis, jag bad honom ringa lite senare. Jag somnade sekunderna efter och vaknade på eftermiddagen när samma person återigen ringde. Min spontana känsla var "aldrig mer vill jag se en pebba" och tackade därför nej.
Jag ångrade mig under sommaren/hösten när utbildningen började och jag satt på ett skitjobb istället. Jag sökte därefter BA08 och 09 för att sedan bli antagen till BA10 istället.
EDIT: Tackade även nej till KS03, jag sökte den eftersom jag (återigen) hade ett jobb som sög, men blev erbjuden ett annat jobb i samma veva, vilket lockade mer än en vinter till i Kosovo.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.