Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bgbv 82
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
The Swede
Vilka uppgraderingar gjordes på bärgaren från ursprungsutförandet?
Det jag vet är att man bytte band 1981 och att man uppgraderade vapenhuven 1984.
Då byttes ringsiktet ut mot ett spegelreflexsikte.
Den vagn som står på Axvall är uppgraderad enligt detta men hur var det i övrigt, gjorde man samma uppgraderingar avseende vapenhuven som på Pbv 302 dvs. lucka över siktesutblicken och 30-skottsmagasin till akan?

The Swede pansar2.png
The Swede
Är det så illa att ingen på forumet varit besättning på bgbv82?
Jösses, nu blir jag nästan mörkrädd. blink.gif
Sytare
Du blir mörkrädd....
C Pansar som inte har koll på ett plåtschabrak gör oss alla oroliga :P

Sorry för OT...
The Swede
QUOTE (Sg Toll @ Jan 10 2006, 00:07 ) *
Du blir mörkrädd....
C Pansar som inte har koll på ett plåtschabrak gör oss alla oroliga :P

Sorry för OT...

Tja, vad ska jag säga. Även solen har fläckar. ;)
Man hade två Bgbv 82 i Kosovo under en period, det är ingen som stötte på dom därnere?

The Swede pansar2.png
Darkwand
Föreningen P5 hade en Bgbv 82 på regementets dag när jag låg inne du kan ju höra med dom har för mig att den ingår i samlingen.

Vet inte så mycket mer än så tyvärr.
Olga-Belle
QUOTE (The Swede @ Jan 6 2006, 01:36 ) *
Vilka uppgraderingar gjordes på bärgaren från ursprungsutförandet?
Det jag vet är att man bytte band 1981 och att man uppgraderade vapenhuven 1984.
Då byttes ringsiktet ut mot ett spegelreflexsikte.
Den vagn som står på Axvall är uppgraderad enligt detta men hur var det i övrigt, gjorde man samma uppgraderingar avseende vapenhuven som på Pbv 302 dvs. lucka över siktesutblicken och 30-skottsmagasin till akan?

The Swede pansar2.png

Har kollat lite, det var totalt cirka 70 ändringar som ingick i modifieringen. Byte av band, som du nämner, man bytte konväxlar och en det annat i kraftöverföringen förstärktes. Vissa vagnar fick stödrullar. Fotsteg togs upp utvändigt, och handtag tillkom. Diverse modifieringar av kranen. Rökkastaram.-lådan flyttades. Brandsläckare i egen låda utvändigt bakom förarens lucka tillkom. Startnyckel i stället för startknapp. Flyttning av och nya skyddsplåtar för olika hydraulrör. mm. mm.
Ombyggnad med luckan utvändigt och ändring till magasinsmatning finns inte med.
Jag har foton på bgbv82 på museet i Hässleholm, den har i alla fall ingen lucka.
The Swede
Vad skulle jag ta mig till utan dig Olga-Belle?
Trots att du är en flygvapennisse från början så är du rätt ok ändå. biggrin.gif

Jag måste nog ta mig för att hälsa på erat arkiv någon dag. biggrin.gif
Erik_G
Tur att det finns någon med lite kunskap på forumet också, och inte bara amatörer som TROR sig veta saker, eller hur Swede?

:P

Malajn.gif

/E
Olga-Belle
QUOTE (The Swede @ Jan 11 2006, 14:36 ) *
Trots att du är en flygvapennisse biggrin.gif

Vadå Nisse? hangarsopare heter det.

Jag måste nog ta mig för att hälsa på erat arkiv någon dag. biggrin.gif

Du är hjärtligt välkommen, och en dag räcker inte till. dribble.gif

SPHF
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.