Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pliktverket skall spara
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Jelzin
Har läst i Pliktverkts nya tidning Resurs (Länk) att myndigheten skall, enligt förslag från Försvarsförvaltningsutredningen (FFU), minska sina regionkontor från dagens fem till bara två. Dessa föreslås också placeras vid en militär garnison.

Om man nu ska spekulera så borde väl RK Kristianstad, Karlstad och Östersund läggas ned och kvar blir Göteborg, som ligger på militärmark. Sen får man väl flytta Stockholmskontoret till Kungsängen om de nu ska göra nån nytta.. mellow.gif

Vad tror ni kommer hända?

Det verkar ju dock inte bli nån hyvling av pliktis inte, utan här är det fram med hela tårtspaden direkt. Och det blir ju en del långa resor för dom få som i framtiden ska mönstra... :(

(Ligger tråden fel får BlåGul flytta den till lämpligt ställe)
Telewaffe
QUOTE (Jelzin @ Jan 4 2006, 20:49 ) *
Har läst i Pliktverkts nya tidning Resurs (Länk) att myndigheten skall, enligt förslag från Försvarsförvaltningsutredningen (FFU), minska sina regionkontor från dagens fem till bara två. Dessa föreslås också placeras vid en militär garnison.

Om man nu ska spekulera så borde väl RK Kristianstad, Karlstad och Östersund läggas ned och kvar blir Göteborg, som ligger på militärmark. Sen får man väl flytta Stockholmskontoret till Kungsängen om de nu ska göra nån nytta.. mellow.gif

Det verkar ju dock inte bli nån hyvling av pliktis inte, utan här är det fram med hela tårtspaden direkt. Och det blir ju en del långa resor för dom få som i framtiden ska mönstra... :(

Ja det är väl lite chockartat.. men egentligen helt naturligt med tanke på antalet platser. Jag förstår dock inte hur de ska lösa sin dubbelmoral nu. 07 mönstrar drygt 60 000 varav ca 7 000 får en plats, det kommer ju bli enorma avstånd för många.
Jelzin
QUOTE (Telewaffe @ Jan 5 2006, 18:16 ) *
QUOTE (Jelzin @ Jan 4 2006, 20:49 ) *

Ja det är väl lite chockartat.. men egentligen helt naturligt med tanke på antalet platser. Jag förstår dock inte hur de ska lösa sin dubbelmoral nu. 07 mönstrar drygt 60 000 varav ca 7 000 får en plats, det kommer ju bli enorma avstånd för många.

Vad jag förstår skall en ev omorganisation av Pliktverket vara genomförd 2008. Detta året börjar man också köra med internetmönstring i ett första steg, så de som inte platsar inte ens kommer till mönstringskontoret. Men ja, det blir lååånga avstånd för de 20 000 som man har som ambition ska mönstra på kontoren i framtiden.

Funderar bara på det här med att regeringen lägger sig i hur många regionkontor pliktverket ska ha. Kan man inte bara säga: "Ni ska lösa denna uppgiften, och ni får såhär mycket pengar!" Resten borde va upp till pliktverket själva att bestämma. Hur många kontor osv.. eller?
EO4
QUOTE (Jelzin @ Jan 5 2006, 18:32 ) *
Funderar bara på det här med att regeringen lägger sig i hur många regionkontor pliktverket ska ha. Kan man inte bara säga: "Ni ska lösa denna uppgiften, och ni får såhär mycket pengar!" Resten borde va upp till pliktverket själva att bestämma. Hur många kontor osv.. eller?

Jo man skulle kunna tycka det. Särskilt mot bakgrund att det fungerar så på många ställen i statsverket. Men som det tidigare har konstaterats, försvarspolitik är regionalpolitik. Försvarspolitik är industripolitik. Försvarspolitik är arbetsmarknadspolitik.
Dexter
Jag vet att man bland annat på S1 har genomfört den första mönstringsdagen på plats och sedan skickat de som tagit sig vidare till fortsatt mönstring på ordinarie mönstringskontor.

Kanske något man planerar att göra på stor skala. På så viss kan man minska antalet besökare till de få mönstringskontoren om man redan lokalt gallrat bort de som ändå inte skulle få nån plats av olika orsaker.

/Dexter
Jända
QUOTE (Dexter @ Jan 10 2006, 15:15 ) *
Jag vet att man bland annat på S1 har genomfört den första mönstringsdagen på plats och sedan skickat de som tagit sig vidare till fortsatt mönstring på ordinarie mönstringskontor.

Kanske något man planerar att göra på stor skala. På så viss kan man minska antalet besökare till de få mönstringskontoren om man redan lokalt gallrat bort de som ändå inte skulle få nån plats av olika orsaker.

/Dexter

Ett sätt avhjälpa problemet men det blir ändå ganska jobbigt för dom som bor mellan S1 och I19. Blir ju en liten bit gör en del av denna befolkning. Finns ju iofs SkyddC i Umeå också.. jaja det blir ändå en bra resa för många, det var min poäng.
Dexter
Jag kanske skulle ha utvecklat mig lite. Som jag fattade så innebar 'stor skala' att man tillfälligt utlokaliserade personal från mönstringskontoret till tillfälliga lokaler. Det skulle med andra ord gå att genomföra på rätt många orter runt om i landet på tex gymnasieskolor. De som klarade första gallringen fick sedan åka den långa vägen till närmsta kontor.

Redan idag så har ju de flesta fått åka rätt långt, så om en mindre del får åka lite längre så tror jag inte det är så stor skillnad. I alla fall inte ekonomiskt då vi alla vet att det är billigare att åka långt med tåg.

Men det var bara ett rykte jag hört.

/Dexter
Vinter
Testar man fortfarande i 2 dagar eller har dom äntligen tänkt till och fixat det hela på en dag?
Jelzin
QUOTE (Vinter @ Jan 10 2006, 23:03 ) *
Testar man fortfarande i 2 dagar eller har dom äntligen tänkt till och fixat det hela på en dag?

Beror väl på lite var man bor kontra vad man mönstrar. RK Kristianstad har inte längre mönstringar under två dagar. Dock tror jag att andra regionkontor har det i dagsläget iaf. Ex Norrland, Göteborg och Karlstad.
Magnus
När jag mönstrade för 5 år sedan i Karlstad var det bara 1 dag. Dom slutade med tvådagarsmönstring 9 dagar innan jag mönstrade. Malajn.gif
Alexandersson
QUOTE (Magnus @ Jan 17 2006, 23:13 ) *
När jag mönstrade för 5 år sedan i Karlstad var det bara 1 dag. Dom slutade med tvådagarsmönstring 9 dagar innan jag mönstrade. Malajn.gif

När jag mönstrade tog det mig typ 3.5 timma...
simon
QUOTE (Magnus @ Jan 17 2006, 23:13 ) *

Neä, det där kan väl inte stämma?

Har en kompis som gör lumpen just nu som robotskytt på K3. Hans mönstring tog två dagar...
Womack
Hur definerar ni 2 dagar?
Jag själv anlände på kvällen en torsdag och fick en kort information sen åt vi, sov vi, vaknade och då började själva mönstringen som sedan var slut runt 17.00 om jag inte missminner mig. För mig kändes det som en dag, då torsdagen bara var själva resan ungefär.
Men flera andra mönstrande pratade om 2 dagar till spillo.. :P

Edit: Förtydligande
Jelzin
De senaste uppgifter jag har hört ang nerdragningar är att Pliktverket skall stänga två av sina nuvarande fem kontor. Vilka som rycker har jag inte hört nåt om men jag kan tänka mig att iaf Östersund ligger pyrt till... dry.gif
Det blir säkerligen ganska långa resor för vissa som skall mönstra. Fast det är det ju iofs redan...
Skoog
Jag kan tänka mej att hela verksamheten i Karlstad ligger pyrt till. Det är ju närmast en trend att flytta verksamhet från Karolinen (som är en gigantisk byggnad som Försvaret byggde på 70-talet som har inrymt Milostab, Fostab, FMLOG, FMV, Pliktverket och gud vet vad) nu för tiden. Detta trots att både ett RK och den centrala ledningen finns där.

Uppdatering:

Jag läste Nya Wermlandstidningen i morse och de hade en artikel om mönstrande tjejer. Under den hade de en liten artikel om att stämningen på RK KD var dålig eftersom man med största sannolikhet skulle bli tvungna att lägga ner RK KD. Citat av C RK KD: "Det är inget officiellt sagt, men det finns inget annat alternativ."
Charlie Spartan
Intressant utveckling.

eftersom vi numera inte har en allmän värnplikt snarare, ett lotteri mässigt uttagande till tjänstgörning, och med en skrattretande låg ersättning.

Vägrar man om man mot förmodan blir uttagen så döms man till påföljd.

Mycket dålig stil av vårt trevliga land........

Själv så gjorde jag lumpen men så gjorde majoriteten av mina kompisar också (lika för alla och försvar av hembygden!!).

Nu är fokusen flyttad från försvar av vårt land till utlänska missioner.

Då ska man ha en yrkes armé.

gärna med ett frivillig hemma armé alá typ uppgraderat Hemvärn.

Lägg ner Pliktverket!!

Charlie Spartan

Ps. Undrar hur mycket man sparar som kan satsas på annat
Kato
Östersundskontoret ligger som starkt förslag inför en eventuell avveckling.
simon
QUOTE (Charlie Spartan @ Apr 17 2006, 01:09 ) *
Ps. Undrar hur mycket man sparar som kan satsas på annat

Det vetifasen om det skulle bli så mycket sparat, tänk på att bl.a. lönekostnaderna skulle stiga ganska rejält om ett yrkesförsvar skulle införas...
Charlie Spartan
Javist skuller skulle den göra det, men samtidigt så skulle man behålla folk längre kanske 3-5 år i snitt för vanliga soldaten, och det är pengar som sparas genom att man bara utbildar de man använder.

frågan är vilket är mest effektivast????

Charlie Spartan

Ps sedan har man den moraliska frågan, varför plikta in en liten grupp medan stora flertalet slipper.
simon
Jovisst vore kanske ett yrkesförsvar mer fördelaktigt i dagens läge, men jag menar att de ekonomiska fördelarna är ganska få...
Andreas
Nu vill jag inte vara den som är den men frågan om yrkesförsvar kontra vplförsvar kanske passar bättre i någon av de här trådarna?

För övrigt vore det väl konstigt om PV inte reformerades i takt med FM i övrigt, det har ju som tidigare nämnt hänt en hel del både med inpliktandet av vpl som sådant och antalet inryckande i förhållande till det totala antalet mönstrande.
Hedin
Ska de bussa runt alla som ska mönstra till Göteborg & Stockholm !?!?...

En kompis till mig blev nekad plats på Lv6 för att det låg för långt bort ifrån där han/vi bor (utanför Göteborg) så de ville inte betala den "långa" tågresan på en typ 2 timmar Malajn.gif

Det kommer väl nästan kosta lika mycket att ha kvar alla fem lokalkontor istället för att bussa runt en massa ungdomar? Som vanligt när det gäller statliga myndigheter så överför de bara kostnanden till något annat. Pliktverkets kostnader för hyror & personal (?) minskar samtidigt som transportkostnaderna öker kraftigt.

Sammanfattar: Stort frågetecken på om det här är bra!!
Magnus
QUOTE (simon @ Feb 25 2006, 19:59 ) *
Neä, det där kan väl inte stämma?

Har en kompis som gör lumpen just nu som robotskytt på K3. Hans mönstring tog två dagar...

Jo det stämmer. Jag bor dock i Karlstad, så jag behövde inte övernatta p.g.a mönstringen. Började vid åttatiden på morgonen och mellan tre och fyra på eftermiddagen gick jag hem med inskrivningspapprena i handen.
Grängan
Min mönstring tog 1 dag. Kom kvällen innan, vakna, åt frukost och sen höll de på en hel dag. Vi var ca 40-50 när dagen började och vi var väl högst 10 som fick gå in till inskrivningsförrättaren. Dagen efter oss skulle det komma dubbelt så många så om det tar 1 eller 2 dagar beror nog lite på. Jag mönstrade i Östersund om mi undrade.

Om man nu ska dra in på PV som det är sagt tycker jag att PV i Östersund bör få vara kvar just pga det geografiska läget. Min egna lilla åsikt, vad den betyder mot våran regerings ord är inte mycket idag..

(Kan säga att jag är av åsikten att banta försvaret är en vansing idé, hotbild eller inte)
Skoog
Trots att jag är Karlstadbo, så måste jag säga att det kontor som är mest logiskt att lägga ner är just det i Karlstad. Det ligger trots allt mellan två stora kontor (Göteborg och Stockholm) och det är antagligen lättare att ta sig till Stockholm från Dalarna än vad det är att ta sig till Karlstad. Om man måste lägga ner ett kontor till, så borde det vara antingen Göteborg eller Kristianstad. Detta på grund av, igen, det geografiska läget.
Hedin
QUOTE (Skoog @ Apr 23 2006, 18:46 ) *
Trots att jag är Karlstadbo, så måste jag säga att det kontor som är mest logiskt att lägga ner är just det i Karlstad. Det ligger trots allt mellan två stora kontor (Göteborg och Stockholm) och det är antagligen lättare att ta sig till Stockholm från Dalarna än vad det är att ta sig till Karlstad. Om man måste lägga ner ett kontor till, så borde det vara antingen Göteborg eller Kristianstad. Detta på grund av, igen, det geografiska läget.

Hum hum... ... jag håller med dig om att det som är mest logiskt att lägga ner är Karlstad. Men jag köper inte riktigt ditt resonemang om man måste lägga ner ett pliktverk till. För att först göra klart vart jag står så tycker jag inte något pliktverk skall läggas ner, möjligtvis Karlstad, men att motivera en nedläggning av pliktverken i Göteborg eller Kristianstad pga av deras geografiska läge så måste jag protestera.

Visst om man kollar på kartan så kanske det ser bäst ut att lägga ner Karlstad + Göteborg eller Kristianstad men när man fattar ett sådant beslut så kan man ju inte bara kolla på kartan vad det "ser bäst ut" att ha ett pliktverk. Faktum är att Göteborg med Västgötaslätten är ett av Sveriges mest tätbefolkade områden, samma med Skåne. Så om man ser till transportkostnader osv. att bussa alla från Västra Sverige till Malmö eller Skåningarna till Göteborg skulle bli vädligt stora vilket knappast skulle gynna pliktverket och därmed motiverar pliktverken i Göteborg och Kristianstad.

Mitt förslag är att de behåller pliktverken i storstadsregionerna (Göteborg, Stockholm & Malmö) och ett pliktverk uppe i norr, vilket inte nödvändigtvis behöver vara Östersund. Det finns kanske plats för ett pliktverk i Umeå?

Anyway... bara spekulationer.
Skoog
QUOTE (Hedin @ Apr 25 2006, 21:50 ) *
Men jag köper inte riktigt ditt resonemang om man måste lägga ner ett pliktverk till.

Jag menade OM man måste lägga ner ett till. Vad det gäller befolkningsmängden så håller jag med, men jag skulle tro att det är billigare att bygga ut ett eller fler RK för att kunna lägga ner ett RK i söder, än det är att betala resorna för alla som bor norr om Svealand.
Grängan
QUOTE (Skoog @ Apr 23 2006, 18:46 ) *

Hum hum... ... jag håller med dig om att det som är mest logiskt att lägga ner är Karlstad. Men jag köper inte riktigt ditt resonemang om man måste lägga ner ett pliktverk till. För att först göra klart vart jag står så tycker jag inte något pliktverk skall läggas ner, möjligtvis Karlstad, men att motivera en nedläggning av pliktverken i Göteborg eller Kristianstad pga av deras geografiska läge så måste jag protestera.

Visst om man kollar på kartan så kanske det ser bäst ut att lägga ner Karlstad + Göteborg eller Kristianstad men när man fattar ett sådant beslut så kan man ju inte bara kolla på kartan vad det "ser bäst ut" att ha ett pliktverk. Faktum är att Göteborg med Västgötaslätten är ett av Sveriges mest tätbefolkade områden, samma med Skåne. Så om man ser till transportkostnader osv. att bussa alla från Västra Sverige till Malmö eller Skåningarna till Göteborg skulle bli vädligt stora vilket knappast skulle gynna pliktverket och därmed motiverar pliktverken i Göteborg och Kristianstad.

Mitt förslag är att de behåller pliktverken i storstadsregionerna (Göteborg, Stockholm & Malmö) och ett pliktverk uppe i norr, vilket inte nödvändigtvis behöver vara Östersund. Det finns kanske plats för ett pliktverk i Umeå?

Anyway... bara spekulationer.

Karlstad är nog mest logiskt tyvärr. Vill inte lägga ner något av dem. PV i Östersund tycker jag är bra men ska man flytta det så kan man nog tänka sig att Umeå passar bra. Men då kommer jobbsituationer in i bilden och liknande. Tycker det fungerar bra i Östersund och ser ingen anledning då att flytta det.
Hedin
QUOTE (Skoog @ Apr 26 2006, 08:46 ) *

Men jag köper inte riktigt ditt resonemang om man måste lägga ner ett pliktverk till.

Jag menade OM man måste lägga ner ett till. Vad det gäller befolkningsmängden så håller jag med, men jag skulle tro att det är billigare att bygga ut ett eller fler RK för att kunna lägga ner ett RK i söder, än det är att betala resorna för alla som bor norr om Svealand.

Observera att jag har ett OM i min text också, jag förstod vad du menade. Men jag ser inga anledningar till att lägga ner pliktverketn i Göteborg alt. Kristianstad av bla. de anledningar jag redan gett. Om de ska lägga ner två stycken så anser Jag att det vore lättast och bäst att lägga ner Karlstad och Östersund.

Men som jag redan sagt så är jag inte för att några pliktverk bör läggas ner. Till vilken nytta? Om vi ska ha allmän värnplikt så kan vi ju inte dra in på pliktverken där man faktiskt mönstrar. Det finns en mängd frågor i själva frågan om nedläggning av pliktverk som hänger ihop. Men om de lägger ner ett eller flera pliktverk hoppas jag verkligen att det ingår som en del av planen om hur framtidens försvarsmakt ska se ut och inte bara pga av korstig ekonomisk vinning.
Skoog
QUOTE (Hedin @ Apr 26 2006, 17:11 ) *
Men om de lägger ner ett eller flera pliktverk hoppas jag verkligen att det ingår som en del av planen om hur framtidens försvarsmakt ska se ut och inte bara pga av korstig ekonomisk vinning.

Amen.
Hedin
QUOTE (Skoog @ Apr 27 2006, 12:11 ) *
QUOTE (Hedin @ Apr 26 2006, 17:11 ) *

Men om de lägger ner ett eller flera pliktverk hoppas jag verkligen att det ingår som en del av planen om hur framtidens försvarsmakt ska se ut och inte bara pga av korstig ekonomisk vinning.

Amen.

Man blev knappast smartare av det inlägget, utveckla gärna :P
Skoog
Jag menade att jag håller med fullständigt. salute.gif
Hedin
Okej... missuppfatta lite x) Lugna puckar då pansar2.png
Bliss
hittade detta i lokalblaskan
Pliktverket drar ner
Hedin
En liten fråga på den artikeln. Om det är så att antalet mönstrande ska halveras. Hur ska det gå till då? Då ryker ju den allmäna värnplikten?

Jag förstår inte hur detta ska gå till, ska alla som vill mönstra pliktansöka som tjejer gör idag eller... ?

Malajn.gif
KD803
QUOTE (Hedin @ Apr 28 2006, 15:29 ) *
En liten fråga på den artikeln. Om det är så att antalet mönstrande ska halveras. Hur ska det gå till då? Då ryker ju den allmäna värnplikten?

Jag förstår inte hur detta ska gå till, ska alla som vill mönstra pliktansöka som tjejer gör idag eller... ?

Malajn.gif

Det man har talat om är att genomföra "förmönstringar" i skolan, alternativt på Internet. På så sätt kan man tidigt sålla bort många som i alla fall skulle hamna i utbildningsreserven/frikallas. Den allmänna värnplikten gäller ju fortfarande i teorin, även om man starkt kan ifrågasätta det "allmänna" i en plikt som bara gäller män och där bara en femtedel av dem gör grundutbildning.
Vargas
Nu är frågan om man inte nåt den punkt där Pliktverket om enskild myndighet har till stora delar förlorat sin roll. Uppgifter samt resurser (ekonomi och personalram) att mönstra och rekrytera till värnplikten skulle mycket väl kunna tillföras Rekryteringscentrum som skulle få huvudansvar för all form av rekrytering.
Sen lämnar jag öppet till var/hur och i vilken form den framtida mönstringen skulle ske.
Grängan
QUOTE (BJE @ Apr 28 2006, 18:35 ) *
QUOTE (Hedin @ Apr 28 2006, 15:29 ) *

Malajn.gif

Det man har talat om är att genomföra "förmönstringar" i skolan, alternativt på Internet. På så sätt kan man tidigt sålla bort många som i alla fall skulle hamna i utbildningsreserven/frikallas. Den allmänna värnplikten gäller ju fortfarande i teorin, även om man starkt kan ifrågasätta det "allmänna" i en plikt som bara gäller män och där bara en femtedel av dem gör grundutbildning.

Håller med om att kalla den "allmän" plikten som vi har idag. Men förmönstringar kan nog vara bra om man ska skära ner. Men för att kunna genomföra förmönstringar så måste ju då också personalen på skolorna utbildas. Men det finns säckert en bra tanke bakom det här. För svenska regeringen gör ju inga fel.. ;) *host host* (Förstå sarkasmen)
Car Dai shan
SVERIGE: Halverat antal mönstrande, två nedlagda kontor och förmönstring på Internet.

http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=2949

Blev nog näst sista kullen som mönstrade i Östersund, nu ska de ner till Stockholm.
Grängan
QUOTE (Car Dai shan @ May 13 2006, 13:38 ) *
SVERIGE: Halverat antal mönstrande, två nedlagda kontor och förmönstring på Internet.

http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=2949

Blev nog näst sista kullen som mönstrade i Östersund, nu ska de ner till Stockholm.

Tror nog inte det kommer funka så bra med internettmönstring men man vet aldrig. Är nog den bästa lösningen...

Skulle man inte kunna använda sig av idrottslärarna? De flesta har ju irdott så då borde ju också deras lärare kunna nyttjas till det...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.