Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SAAB- Bofors PDW
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3
NIMROD
Någon som sitter inne med info, fler bilder mm? Produceras och används den? Utvärderingar och erfarenheter?

Bilder och info:

http://securityarms.com/20010315/galleryfiles/2000/2018.htm

gjgny Nimrod
Sytare
Ser ut som ett Hoax och verkar mest bara vara bullshit...

Vapnet i sig ser ut som en Photoshop-/Airsoftvariant scheit.
NIMROD
QUOTE (Sg Toll @ Dec 23 2005, 13:58 ) *
Ser ut som ett Hoax och verkar mest bara vara bullshit...

Vapnet i sig ser ut som en Photoshop-/Airsoftvariant scheit.

Men det är det inte. Har gjorts reportage i minst två vapentidsskrifter för ngr år sedan.

Söker som sagt information om aktuell status på projektet...

Nimrod
Vinter
Är det någon som varit och nallat ritningarna till UZI smg månne.
Kanna
Grundvapnet ser ju ut som en UZI. Det främre handtaget känner jag igen men kan inte komma på vilket vapen det kommer ifrån just nu. Bilden känns som en klar hoax, precis som Sg Toll skrev.

För övrigt så kan det ju ha varit med i en tidskrift om vapen trots att det är en hoax, journalisterna där är nog inte helt humorbefriade eller så vet de inte vad källkritik är. Allt som skrivs i tidningarna är inte sant, kolla bara på Expressen.
2Sharp
Hoax är det inte.

Det är ju inte helt ovanligt att man exprimenterar med olika vapen, dock är det sällan det blir något konkret och tillverkat i stora mängder.

Ingen susning om status på PDW'n som det ser ut nu.

Utan jättebelägg för det kastar jag den i samma hög som denna: http://world.guns.ru/assault/as63-e.htm
Sytare
Vi börjar väl såhär:

Pipa och pipinfästning: Definitivt UZI

Rörkolv: Jag är 98% säker på att det är från M3 .45 cal aka. The Greasegun.

Låda'n: En Ruger MP 9 låda som man beskurit.

Fan att jag avbeställde Ian Hoggs "Small arms of the 21:st century", för jag känner definetivt igen tratten i arslet på vapnet (manöverhandtaget), men inte var det kommer ifrån! Ev. en av OSS-pistolerna.

Sen är jag lite schalur på ljusrefelxen i magasinet på den nedre bilden.
Harald
Den CBJ-MS jag sett tidigare liknar inte detta vapnet. Det viktiga här torde inte vara själva vapnet utan ammunitionen.
2Sharp
QUOTE (Harald @ Dec 23 2005, 14:52 ) *
Den CBJ-MS jag sett tidigare liknar inte detta vapnet. Det viktiga här torde inte vara själva vapnet utan ammunitionen.

Nej, precis.

Lite info: http://www.military.com/soldiertech/0,1463...ech_HK,,00.html
jöjje
QUOTE (Harald @ Dec 23 2005, 14:52 ) *

Samt att man kunde pipa om befintliga vapen till kalibern, tex en vanlig glock. Systemet var såpass intressant att brittiska armen gjorde halt i sin utvärdering av befintliga PDW:er för att vänta in CBJ.

Jag nämnde detta system vid en vapenförevisning i borås runt 2002, efter att ha fått information av saab och fmv, varpå övningsledaren senare fick åka på någon form av "anställningsinterjuv" hos den herre i GBG som pyslade med systemet (en privatperson som hade saab i ryggen). CBJ var intresserad av en militär som kunde sälja in vapnet.

Vart det tog vägen vet jag inte och "övningsledaren" är i dag civil.
Adam Wilhelm
Ett försöksvapen kan lika gärna vara ett hopplock av delar för att se om konceptet fungerar.
Men tittar man på vänstersidan av vapnet så står det "DUMMY" så visst verkar det vara ett ihopplock.
Det intressanta är ju som tidigare sagts ammunitionen då den erbjuder en klar ekonomisk fördel.
Bygg om de befintliga vapnen för en billig penning och få ett potentare vapen.
Håkan Spuhr
Utvecklingen fortsätter av vapnet och statusskillnaden på vapnet nu och år 2002 är vad jag vet obefintlig.
Själv sköt jag med den för ett par år sen och tycker att konseptet är intressant och då framförallt kalibern.
Konstruktören hävdar (och jag tror honom) att den skjuter igenom en MTLB.
Patronen är konstruerad för att kunna skjutas från vilket 9mm vapen som helst där man bytt pipa och det är mycket potent att kunna skjuta igenom MTLB med pistol.

MVH Håkan
69:an
Jag har skjutit med ovannämnda vapen ett par serier. Vid detta tillfälle så förevisades "9mm patron u-kal" som sköts rätt igenom en plåt från MTLB. Jag vill absolut inte bli skjuten och definitivt inte med den ammon.!!

Tror för övrigt att CBJ:n har avhandlats på forumet tidigare. Närmare bestämt i denna tråd... från juni 2004. Inlägg #10 saint.gif

Udda svenska vapen

//69:an
scattergun
@69:an
Du skriver att den använder vanliga M-45 kpistmagasin, men hur kan man få den att mata med den vinkeln på magasinet?????????? Patronerna borde ju i rimlighetens namn peka snett neråt!!!
2Sharp
QUOTE (scattergun @ Jan 2 2006, 10:59 ) *
@69:an
Du skriver att den använder vanliga M-45 kpistmagasin, men hur kan man få den att mata med den vinkeln på magasinet?????????? Patronerna borde ju i rimlighetens namn peka snett neråt!!!

Den matar ju från magasinet i pistolgreppet, det främre magasinet är väl bara i "förvaringsläge".
Nu missförstod jag dig inte hoppas jag....
scattergun
Ahaa!! Nu ser jag!! banghead.gif
Det var en praktisk lösning!!
Vinter
Lite väl kort mekanism annars ;)

Men jag måste säga att det är ett smart koncept, att istället för att rikta in sig på att kränga ett helt nytt system med specifierad ammunition så ändrar man vad man har, 9mm är trots allt det vanligaste(torde vara) PDW kalibern i världen.

Plötsligt har man en gigantisk marknad.
Sytare
/me belönar sig med en kockosboll då han sökt reda på denna tråd

En vän försåg mig med följande länkar idag, rörande CBJ MS med den ovanliga kalibern 6,5x25 CBJ som tillverkas av CBJ Tech AB in Sweden.

Trevlig läsning: O. Janson's artikel om CBJ för Göta vapenhistoriska sällskap.
SISU
Trevlig vän du måste ha Sytare smile.gif

Jag tror inte på denna pang tyvärr .
Doggydriver
Väldigt intressant läsning Sytare, jag tyckte nog kalibern var mer spännande än vapensystemet, ganska mycket mer spännande. 8.gif:

/Edit: Skrivfel.
eskil
Det vore ju faktiskt underbart att få se denna skapelse ersätta m/45 i försvarsmakten, men det är väl fåfängt hopp antar jag...
Sytare
@Toll
Visst är det så att ammunitionen är intressantare än vapnet. Plåtprylar och gamla magg... det tror jag nog inte helt på heller för den delen.

QUOTE (eskil @ Oct 12 2007, 21:14 ) *
Det vore ju faktiskt underbart att få se denna skapelse ersätta m/45 i försvarsmakten, men det är väl fåfängt hopp antar jag...

Det finns redan en ersättare till m/45, den heter Ak 5D.
wpnstech
Hej på Er igen!

CBJ-MS har såvitt jag vet inte gått i serieproduktion, och lär kanske aldrig göra det heller... Men däremot så hoppas jag att Bertil Johansson (som konstruktören heter) når framgång med sin kaliber 6,5x25 CBJ, för den är FANTASTISK!!!

Jag har själv varit i hans konstruktionsverkstad vid ett par tillfällen, och skjutit med vapnet ifråga (dock bara med 9x39B).

Att ha konstruerat en patron med vikt och impuls jämförbar med en 9mm Para. som skjuter igenom ett pansarskyttefordon eller (troligtvis) samtliga kända kroppsskydd borde enligt mig ge honom internationellt erkännande!

/O

"Erat hårkors i gryningen"
Yxa
Det har redan gett honom internationellt erkännande.
eskil
QUOTE (Sytare @ Oct 12 2007, 21:24 ) *
QUOTE (eskil @ Oct 12 2007, 21:14 ) *

Det finns redan en ersättare till m/45, den heter Ak 5D.

Man kan inte ersätta en kpist med en automatkarbin lika lite som man kan ersätta en pickup med en jaguar. But let's nog go there again!

Vad jag undrar är varför man har nackat ner 9mm till 6.5mm när det ändå är meningen att man ska skjuta ukal-ammunution med den?
Knekt
Det är precis det här vapnet vi kommer få som ersättare för kpisten. Klart vi ska utveckla något eget istället för att exempelvis köpa MP7.
jöjje
1. Systemet är nog inte i första hand för den svenska marknaden, suget efter ett vapen för personal som inte har skyttestrid som huvuduppgift är stort över världen.
2. det befintliga vapnet ska nog snarast ses som en provplattform för ammunitionen som är det verkligt intressanta. De befintliga PDW:erna bleknar kraftigt prestandamässigt i jämnförelse.
wpnstech
QUOTE (Knekt @ Oct 14 2007, 16:23 ) *
Det är precis det här vapnet vi kommer få som ersättare för kpisten. Klart vi ska utveckla något eget istället för att exempelvis köpa MP7.

Vet inte om du är ironisk, men prestandamässigt så är ammunitionen till MP7 ungefär som att blåsa ärtor med ett ärtrör i förhållande till 6,5x25 CBJ wink.gif

/O

@ Yxa - Jag menade inte bara en notis i några vapentidningar, utan komersiell framgång...
Knekt
QUOTE (wpnstech @ Oct 15 2007, 00:01 ) *

Vet inte om du är ironisk, men prestandamässigt så är ammunitionen till MP7 ungefär som att blåsa ärtor med ett ärtrör i förhållande till 6,5x25 CBJ wink.gif

Egentligen inte ett dugg ironisk. Det är ju inte första gången vi utvecklar (dyrt) eget istället för att köpa (billigare) färdigt.

Huruvida "prestandan" (vad du nu lägger in i det begreppet) är bättre eller sämre är ju självklart intressant, men då mest rent teoretiskt. För vad är en försökspatron jämfört med ett färdigutvecklat komplett vapensystem som i skrivade stund finns på hyllan?

Man kan ju vidare fundera över hur bra det egentligen är med u-kal och drivspeglar i ett automatvapen. Bra genomslag i kroppsskydd är ju inte allt.
Honken
QUOTE (Knekt @ Oct 15 2007, 11:38 ) *
Man kan ju vidare fundera över hur bra det egentligen är med u-kal och drivspeglar i ett automatvapen. Bra genomslag i kroppsskydd är ju inte allt.

För en som inte är alldeles insatt i vad man vill ha ut utav ammunitionen, vad är då allt?
Knekt
QUOTE (Honken @ Oct 15 2007, 12:04 ) *

För en som inte är alldeles insatt i vad man vill ha ut utav ammunitionen, vad är då allt?

Det ska gå att använda ammunitionen praktiskt också. Var tar drivspeglarna vägen när du och din stridsparskamrat skjuter ut genom en fönsteröppning, ett hål i en vägg eller dyl? Studsar det tillbaka några dussin speglar i nyllet på dig och din kamrat, eller upplöses de i tomma intet?
Doggydriver

Egentligen inte ett dugg ironisk. Det är ju inte första gången vi utvecklar (dyrt) eget istället för att köpa (billigare) färdigt.

Huruvida "prestandan" (vad du nu lägger in i det begreppet) är bättre eller sämre är ju självklart intressant, men då mest rent teoretiskt. För vad är en försökspatron jämfört med ett färdigutvecklat komplett vapensystem som i skrivade stund finns på hyllan?

Vart drivspeglarna tar vägen och med vilken hastighet har även undertecknad undrat, men vi har ju forumiter som använt ammunitionen och kanske kan berätta. Men jag har några frågor till dig:

Utveckla eget? Är inte vapnet och ammunitionen ett privat initiativ?

Också angående COTS vapensystem; Om jag inte läst alldeles fel fungerar ammunitionen med ett flertal existerande 9mm vapen, och att inga större ingrepp mer än en ny pipa behövs?

Tvärtom tycker jag att det låter som om någon tänkt till flera varv på just ovanstående punkter...
Knekt
QUOTE (Toll @ Oct 15 2007, 15:37 ) *

Vart drivspeglarna tar vägen och med vilken hastighet har även undertecknad undrat, men vi har ju forumiter som använt ammunitionen och kanske kan berätta. Men jag har några frågor till dig:

Utveckla eget? Är inte vapnet och ammunitionen ett privat initiativ?

Också angående COTS vapensystem; Om jag inte läst alldeles fel fungerar ammunitionen med ett flertal existerande 9mm vapen, och att inga större ingrepp mer än en ny pipa behövs?

Tvärtom tycker jag att det låter som om någon tänkt till flera varv på just ovanstående punkter...

Utveckla eget: Det är ju troligen en bit kvar till serietillverkad produkt med allt vad det innebär av tester. Vem ska bekosta den utvecklingen? Knappast en privatperson. Dessutom kan man fundera över vad det kostar att massproducera en ny u-kal jämfört med en vanligare helmantel.

COTS: Är det verkligen, på riktigt nu idag, så enkelt att vilken MP5k som helst fungerar helt klanderfritt "bara" man byter pipa?Vad kostar produktion av nya pipor och vad kostar ex en hel MP7? Visst har ammunitionen hög genomslagskraft i hårda mål, men jag ser inte det alena som skäl nog att som enda nation lägga energi och medel på att slututveckla ammtypen, producera pipor och modifiera vapen.

I en Försvaramakt med behov av 200 000 enheter, så kanske det hade varit en klok lösning, men hur många pdw har vi behov av idag?
Doggydriver
Nu är det dubbelsidiga spekulationer, ganska svävande mao, men ingen plan är väl på tapeten angående anskaffning? Tänker på citat:"som enda nation lägga energi och medel på att slututveckla ammtypen, producera pipor och modifiera vapen."

Det är väl inte heller bara genomslagskraften utan kombinationen genomslag och "energiöverföringen" i träffen, tillsammans med lätt vikt, lätt rekyl osv som är intressant.

Angående klanderfri funktion hos vapensystem osv har jag självklart inte den blekaste av aningar, som sagt, vi spekulerar ganska vilt här rolleyes.gif

Jag ser mest på det här enligt följande: Behovet av PDW finns (annars hade inte P90 samt MP7 utvecklats), men en ammunitionsstandard saknas, och finns det en svensk produkt som kan inverka stort på utvecklingen av PDW'er är det något vi skall vara stolta över och marknadsföra.

Egen utveckling/vidareutveckling från svenskt håll? Beror på marknaden. Finns det goda exportmöjligheter så tryck på den stora röda knappen märkt "Industristöd".
Yohn
Någon som har lekt i photoshop här eller? den ser ju inte änns ut. Är det verkligen detta vi lägger våra skattepengar på?
Snälla!

Nu när P90, MP7 (och snart B+T MP9 som kanskee kommer med ny PDW ammo) finns på marknaden, så är de väl lite onödigt av FM tillverka ev. bygga om gamla och nya vapen? laugh.gif
Koskela
QUOTE (Yohn @ Oct 15 2007, 17:27 ) *
Någon som har lekt i photoshop här eller? den ser ju inte änns ut. Är det verkligen detta vi lägger våra skattepengar på?
Snälla!

Nu när P90, MP7 (och snart B+T MP9 som kanskee kommer med ny PDW ammo) finns på marknaden, så är de väl lite onödigt av FM tillverka ev. bygga om gamla och nya vapen? laugh.gif

Tvärtom, det verkar vara ett privat projekt.

/K
Skuggan
QUOTE (Yohn @ Oct 15 2007, 17:27 ) *
Snälla!

har du läst föregående sida så ser du att FM och FMV inte har nåt med detta att göra.
det verkar snarare vara ett privat initiativ och således betalar vi inga skattepengar till det (möjligen indirekt men det är en annan sak).
och det intressanta i sig är altså inte vapnet (som mycket riktigt ser ut som ett hopkok av befintliga vapen) utan ammunitionen.
wpnstech
Det här blev en riktigt intressant diskussion!

Jag skall försöka "svara" på några funderingar, även om inte jag heller sitter inne med facit i den här frågan...

När det gäller det här projektet, så är det från början ett helt privat initiativ och utvecklas helt och hållet utav en (kanske två) personer. CBJ har lyckats få stöd (vet inte vilket, dock) av SAAB Bofors Dynamics.

Försvarsmakten/FMV har INGEN del i detta, och INGA skattepengar går till detta projekt.

Att diskutera PDW är också intressant, för här finns många åsikter.
Jag vet inte hur många av er som testat vapnen ifråga. Själv har jag skjutit med P90 och B+T P9 (då hette den Steyr TMP). Tyvärr har jag inte haft möjlighet att prova H&K MP7 (än).

Man måste ha klart för sig att ett PDW är en hybrid, med ett ganska begränsat användningsområde. Effektivare än en Kpist - ja, men sämre prestanda än en automatkarbin.
För FM's del så är jag mycket tveksam till att vi kommer att anskaffa någon PDW. Möjligtvis att våra spec.förband kan ha behov av ett mindre antal?
Som någon skrev tidigare så blir det AK5D, som fyller denna rollen eftersom det vi är ute efter är ett kompaktare vapen...
Och för er som sett "nya" AK5D, och vet att den är lika liten som en MP5'a inser att vi behöver inte ett ytteligare finkalibersystem!

På detta sättet gör man över i stort dett hela världen - ett enhetsvapen i olika utförande = billigare underhåll, enklare utbildning, mindre ammunitionsvarianter mm mm.

/O

Doggydriver
Tack så mycket! Alltid skönt att få svart på vitt. happy.gif
Knekt
Klart vi spekulerar; vapnet vi talar om finns ju inte ens i massproduktion. Men det är väl ändå en kvalificerad gissning att det kostar mer att som enda (?!) kund vidareutveckla en teknikdemonstrator till färdig serietillverkad produkt som sedan ska levereras i, för samanhanget, rätt små serier, och att köpa en redan färdigutvecklad produkt. Exemplen på det omvända borde vara ganska lätträknade.

Den springande punkten för den svenska varianten är enligt min mening egentligen inte främst pengarna (utan att föringa det viktiga i ekonomin), utan den praktiska nyttan. Hur funkar u-kal i strid? Var tar drivspegeln vägen? Det spelar ingen som helst roll hur billigt det skulle vara att pipa om en MP5k eller bra patronen presterar mot pansarplåt på en skjutbana om jag får 20 drivspeglar i nyllet när jag öppnar eld nära någon form av skyl.

@ wpnstech
Var tar drivspegeln vägen?
Raptor
Personligen hade det varit intressant att se hur denna ammunitionstypen skulle stå sig i jämförelse med t.ex. motsvarande 5.56 mm ukal. Kanske AK5D hade tjänat mycket på ukal? Nåväl, vad vet jag.

Där är väl vissa saker jag reagerar på. En grej är att själva pilprojektilen är av Wolfram (eller tungsten) vilket är ett ganska dyrt material som tydligen, om vi får tro vissa källor, inte finns i stora mängder. Det torde ge en ganska dyr projektil i sitt nuvarande utförande.

En annan grej är att hävda det är en "combat range" på 400 m vilket låter ganska optimistiskt. Sedan att sätta 60 skott på en halvfigur på 50 meter full automateld låter ganska turligt. Gör man det testet 100 ggr så hade det varit intressant men just nu låter det mer som en jakthistoria eller nåt.

Jag tror att kalibern i sig kan vara ganska intressant men frågan är hur pass mycket effektivare just denna kalibern är i förhållande till att ukal projektiler i redan befintliga vapensystem.
wpnstech
QUOTE (Knekt @ Oct 15 2007, 21:44 ) *
Klart vi spekulerar; vapnet vi talar om finns ju inte ens i massproduktion. Men det är väl ändå en kvalificerad gissning att det kostar mer att som enda (?!) kund vidareutveckla en teknikdemonstrator till färdig serietillverkad produkt som sedan ska levereras i, för samanhanget, rätt små serier, och att köpa en redan färdigutvecklad produkt. Exemplen på det omvända borde vara ganska lätträknade.

Den springande punkten för den svenska varianten är enligt min mening egentligen inte främst pengarna (utan att föringa det viktiga i ekonomin), utan den praktiska nyttan. Hur funkar u-kal i strid? Var tar drivspegeln vägen? Det spelar ingen som helst roll hur billigt det skulle vara att pipa om en MP5k eller bra patronen presterar mot pansarplåt på en skjutbana om jag får 20 drivspeglar i nyllet när jag öppnar eld nära någon form av skyl.

@ wpnstech
Var tar drivspegeln vägen?

Du har helt rätt i dina resonemang!
Det finns ingen färdig produkt, och som sagt, FM kommer inte att finansiera detta men jag personligen hoppas att CBJ ska lyckas eftersom att patronen har den prestanda den har.
Och skulle han lyckas tror jag inte att finansieringen skulle bli något problem smile.gif

@Knekt
Dessvärre kan jag inte ge dig nåt bra svar ang. drivspeglarna sad.gif
Yxa
Säker källa säger att allt som behövs för att skjuta 6,5x25 CBJ i en Glock 17 är att man byter pipan. Torde därför inte vara speciellt svårt att få den att skjuta i övriga vapen i kaliber 9x19.
Smeghead
Ärligt talat, hur kan en så pass liten lätt och liten kula ha bättre verkan i vävnad jämnfört med den 5.56mm som den testats mot? Det är ju knappast så att kulan har fragmenterat.
LeadHead
Jag får associationer till den gamla devisen att om något verkar vara för bra för att vara sant, så är det nog så att det inte är sant...
Kryptörn
QUOTE (Smeghead @ Oct 18 2007, 16:29 ) *
Ärligt talat, hur kan en så pass liten lätt och liten kula ha bättre verkan i vävnad jämnfört med den 5.56mm som den testats mot?

Den tumlar tidigare?
2Sharp
Min tanke är väl att man har sett detta förr.

Dvs att någon lanserar ett koncept som verkar extremt lovande, alla tester gör intryck att det är extremt lovande. En "wonder bullet" så att säga, nyare ideér som exempel är P90 och HK MP7. Hypen med PDW var ju extremt levande runt ~ 1997-ish? (dåligt minne om x-act tid?) FM hade i utländska vapensatsen P90, Steyr TMP, HK Mp5-PDW och kanske någon mer? för att testa och utvärdera.

Även andra nationer fupplade och testade, PDW konceptet var hett och fett mao.

I dag, dvs nutid är min bestämda uppfattning att konceptet är tämligen dött, vad jag vet har ingen av de tidigare hypade kalibrarna presterat så värst bra när man skjutit människor, då menar jag presterat bra i jämförelse med de väl etablerade kalibrarna som man brukar skjuta människor med.

Tittar man långt tillbaks, säg 1900, kanske Thompson/La Garde testerna så är min högst bestämda uppfattning att skall det skjutas människor så är det en tyngre kula som går halvsnabbt som gäller. Om man inte kan ha expanderande ammunition, eller ammunition som ger liknande egenskaper. Men detta kan ju alltid stöta på patrull från div. konventioner etc.
Små, hårda projektiler må ha imponerande prestanda i stålplåt eller annat ballistiskt skydd, men det är ju vad som händer när den rumstrerar om i kött och ben [efter att ha penetrerat ev. skydd] som är det mest intressanta.

Tester i tvål och gelatin kan ge imponerande resultat med små, snabba kulor då de påvisar en stor temporär kavitet, vilket alla gånger är "jobbigt" att ha i kroppen [att ha en temporär kavitet] men jag anser att kan du inte påvisa en stor permanent kavitet så har du inte så mycket att komma med [för att nedkämpa/bekämpa människor i militär strid].

En kaliber som skall nedkämpa/bekämpa människor måste antingen skada strukturen, ex: slå sönder bäcken/lårben, alt. slå ut CNS (vilket är tillämpbart i högre sannolikhet från ett polisiärt och special-förband synsätt/nyttosätt där det finns högre möjlighet att placera träffar där man vill men svårare i strid) alternativt skapa en såpass stor permanent kavitet att blodtrycket faller såpass snabbt att personen som blir skjuten tappar medvetandet mycket snabbt och sedan blöder ut snabbt.

Att många är skeptiska förstår jag mycket väl, sedan håller jag nog med om att branchen är konservativ, dels på grund av stelbenthet, dels på grund av att "man sett det förr" (dvs en tekniskt/teoretiskt lovande lösning).

F.ö tycker jag det är intressant att PDW tanken från början var att alla icke-stridande förband skulle ha det, dvs de med minst vapen användande och som inte skall ha som första uppgift att bedriva strid, men nu nämns det ofta som något som skall nyttjas av special förband och i ett nischat användningsområde, det är ju i mina ögon precis tvärtom?

Ovanstående skall ses som mina tankar och min uppfattning, och jag är ju bara en vanlig, sketen basse...

Bortsett från allt mumbo-jumbo så tycker jag det är mycket nice med nya utvecklingar och jag hoppas att det går bra för konceptet etc.

Jag vill mer än gärna testa en såklart banan_rock.gif

/Pte 2Sharp
Sytare
QUOTE (2Sharp @ Oct 18 2007, 17:43 ) *
Ovanstående skall ses som mina tankar och min uppfattning, och jag är ju bara en vanlig, sketen basse...

2sharp min vän, nu skall du inte släpa dig själv eller det anseende du fått i smutsen. Jag anser att det var nyktra synpunkter du serverade!

Men det jag tycker att du missar är att PDW's tog fram för en specefik hotbild, d.v.s. att fienden skulle vara försedda med kroppsskydd. Det här hotet har ju liksom inte materialiserats, vad jag vet, vare sig i Somalia (när M16A2 och M4 med green tip-ammon började kritiseras), Afghanistan eller Irak.

Det är nog snarare därför som pjäsbesättningar och lastbilschaffisar inte fått PDW i någon utsträckning alls. De behöver en så tung kula som möjligt som avfyras från ett vapen som de känner och som finns i förrådet. Det är nog snarare därför SWAT, den brittiska baspolisen (läste en artikel i C&S om det...) och SF kör med P90 och HK MP-7. De ser ett möjligt hot från individer med kroppsskydd, och det är dem dom vill sänka. Deras chanser till CNS-träffar ökar ju också (gissningsvis) då det tränar för det och då striden förs på deras villkor och/eller i för dem känd terräng.

Deras kulor tenderar ju också att kunna vara av mera exotiska snitt. wink.gif

/sytare, som må vara schasse, men när 2Sharp talar så lyssnar han
2Sharp
QUOTE (Sytare @ Oct 18 2007, 16:46 ) *
QUOTE (2Sharp @ Oct 18 2007, 17:43 ) *

2sharp min vän, nu skall du inte släpa dig själv eller det anseende du fått i smutsen. Jag anser att det var nyktra synpunkter du serverade!

Men det jag tycker att du missar är att PDW's tog fram för en specefik hotbild, d.v.s. att fienden skulle vara försedda med kroppsskydd. Det här hotet har ju liksom inte materialiserats, vad jag vet, vare sig i Somalia (när M16A2 och M4 med green tip-ammon började kritiseras), Afghanistan eller Irak.

Det är nog snarare därför som pjäsbesättningar och lastbilschaffisar inte fått PDW i någon utsträckning alls. De behöver en så tung kula som möjligt som avfyras från ett vapen som de känner och som finns i förrådet. Det är nog snarare därför SWAT, den brittiska baspolisen (läste en artikel i C&S om det...) och SF kör med P90 och HK MP-7. De ser ett möjligt hot från individer med kroppsskydd, och det är dem dom vill sänka. Deras chanser till CNS-träffar ökar ju också (gissningsvis) då det tränar för det och då striden förs på deras villkor och/eller i för dem känd terräng.

Deras kulor tenderar ju också att kunna vara av mera exotiska snitt. wink.gif

/sytare, som må vara schasse, men när 2Sharp talar så lyssnar han

Hey, bra poäng, givetvis har du helt rätt! Vidare tror jag det är svårt, till mycket svårt att ha en ammunition med båda egenskaperna, dvs möjlighet att penetrera skydd och samtidigt skapa en tillräckligt stor skada i kroppen bakom skyddet.

Tack för förtroendet f.ö 8.gif
Smeghead

Känns som att den 5.56mm som 6.5x25 CBJ hade testats mot inte fragmenterade eller tumlade över huvud taget.

Borta på Lightfighter.net i den här tråden så har hela vapensystemet fått mycket kraftig kritik, mest på grund av att det som står på hemsidan låter för bra för att vara sant. Som t.ex:

"In the light support weapon configuration the CBJ MS is equipped with a removable bipod and 100 round magazine. It is very effective in defensive and ambush situations. It is excellent for fighting in narrow areas. The bipod and the big magazine enable stable continuous effective automatic fire up to 400 meters and shorter distances!
This is better than many standard LMG with 7.62 NATO ammunition at 300 - 400 meters!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.