Min tanke är väl att man har sett detta förr.
Dvs att någon lanserar ett koncept som verkar extremt lovande, alla tester gör intryck att det är extremt lovande. En "wonder bullet" så att säga, nyare ideér som exempel är P90 och HK MP7. Hypen med PDW var ju extremt levande runt ~ 1997-ish? (dåligt minne om x-act tid?) FM hade i utländska vapensatsen P90, Steyr TMP, HK Mp5-PDW och kanske någon mer? för att testa och utvärdera.
Även andra nationer fupplade och testade, PDW konceptet var
hett och fett mao.
I dag, dvs nutid är min bestämda uppfattning att konceptet är tämligen dött, vad jag vet har ingen av de tidigare hypade kalibrarna presterat så värst bra när man skjutit människor, då menar jag presterat bra i jämförelse med de väl etablerade kalibrarna som man brukar skjuta människor med.
Tittar man långt tillbaks, säg 1900, kanske Thompson/La Garde testerna så är
min högst bestämda uppfattning att skall det skjutas människor så är det en tyngre kula som går halvsnabbt som gäller.
Om man inte kan ha expanderande ammunition, eller ammunition som ger liknande egenskaper. Men detta kan ju alltid stöta på patrull från div. konventioner etc.
Små, hårda projektiler må ha imponerande prestanda i stålplåt eller annat ballistiskt skydd, men det är ju vad som händer när den rumstrerar om i kött och ben [efter att ha penetrerat ev. skydd] som är det mest intressanta.
Tester i tvål och gelatin kan ge imponerande resultat med små, snabba kulor då de påvisar en stor temporär kavitet, vilket alla gånger är "jobbigt" att ha i kroppen [att ha en temporär kavitet] men
jag anser att kan du inte påvisa en stor permanent kavitet så har du inte så mycket att komma med [för att nedkämpa/bekämpa människor i
militär strid].
En kaliber som skall nedkämpa/bekämpa människor
måste antingen skada strukturen, ex: slå sönder bäcken/lårben, alt. slå ut CNS (vilket är tillämpbart i högre sannolikhet från ett polisiärt och special-förband synsätt/nyttosätt där det finns högre möjlighet att placera träffar där man vill men svårare i strid) alternativt skapa en såpass stor permanent kavitet att blodtrycket faller såpass snabbt att personen som blir skjuten tappar medvetandet mycket snabbt och sedan blöder ut snabbt.
Att många är skeptiska förstår jag mycket väl, sedan håller jag nog med om att branchen är konservativ, dels på grund av stelbenthet, dels på grund av att "man sett det förr" (dvs en tekniskt/teoretiskt lovande lösning).
F.ö tycker jag det är intressant att PDW tanken från början var att alla icke-stridande förband skulle ha det, dvs de med minst vapen användande och som inte skall ha som första uppgift att bedriva strid, men nu nämns det ofta som något som skall nyttjas av special förband och i ett nischat användningsområde, det är ju i mina ögon precis tvärtom?
Ovanstående skall ses som mina tankar och min uppfattning, och jag är ju bara en vanlig, sketen basse...
Bortsett från allt mumbo-jumbo så tycker jag det är mycket nice med nya utvecklingar och jag hoppas att det går bra för konceptet etc.
Jag vill mer än gärna testa en såklart
/Pte 2Sharp