Help - Search - Members - Calendar
Full Version: nidbilden av hemvärnet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Fk Satan
Jag vill att ni i denna tråd skriver ihop vilka nidbilder ni ser eller har sett av hemvärnet ute i den civila världen. Men även hur hemvärnet beskrivs på missioner, inne på regementen osv.

Orsaken till detta är att jag håller på att hjälpa en kusin med sitt specialarbete på gymnasiet, Han läser på mediaprogramet och ska göra några korta reklamfilmer om hemvärnet. Där han efter mitt förslag ska leka med olika nidbilder om hemvärnet. Jag lovade att skaffa fram lite sådant. Så kan ni hjälpa mig med denna uppgift?
Kanna
Det första jag kan komma på är att HV ibland kallas för Senilförsvaret (jmf. Civilförsvaret) och att det består av gamla gubbar som inte vet hur en uniform ska bäras och som ser nästa övning som ett bra tillfälle att få panga lite, eller inte panga alls efter som det är jobbigt att göra vapenvård. Dricka hojt finns det dock alltid tid och plats för. Efter att ha varit medlem här på forumet ett tag nu har den bilden till viss del övergått till att HV på vissa ställen del består av prylbögar som knappt kan bärga sig inför nästa övning då de får visa upp sitt nya supermultiverktyg som de köpt för 3000:- + att deras utrustning består av i princip hela Militaryshops sortiment.
Sgt1clHansson
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php...e=movies&&ref=#

Need I say more ?
Flamdämpare
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 22 2005, 10:18 ) *

Ja, Om man ska förstå vad du menar. För du jämför väl inte en komedi om Amerikanska yrkesoldater med frivilliga Svenska soldater?

@Blågul och Fk.Satan

Håll hårt i tyglarna så det inte blir ännu en Hemvärns-bashing-tråd av det. Nej, Jag är inte med i Hemvärnet längre så det är inte i eget intresse.
Rokare
Jag gjorde så här, jag använde mig av the "opinionspeaker" google... Vad hittar jag om jag söker på bilder på hemvärnet. Där kommer det upp en hel del bra bilder på HV såsom maskmålade soldater m.m. Men det kommer även upp ett och annat som jag väl kan använda för att peka på de nidbilder som jag själv fått höra av andra. Som sagt, en bild säger mer än tusen ord, framförallt när han skall göra en film.. GMY

Edit: Förtydligande: Jag använder dessa bilder för att beskriva de tankar jag hört. M.a.o. må det vara kennelklubben, FRO eller någon annan org, men jag upplever att detta förknippas med HV. Det är alltså inte klartecken på att kommentera individernas uppträdande på bilderna utan de syftar till att skapa diskussionsunderlag till Satans fråga...
Sgt1clHansson
@Flamdämpare
Jösses....
Tråden gällde att göra en film om nidbilderna om HV... En klassisk Armé komedi kan ju vara rätt bra ställe att hämta lite inspiration, men du kanske tappar de komiska tankegångarna när du övergår från Amerikanska yrkessoldater till svenska frivilliga... själv har jag lite mer hopp och hoppas att fk Satans släkt inte besitter denna brist.

ps.
"I needed to say more"
ds.
jake the snake
utvärdering efter genomförd hemvärnsövning kan låta så här på vissa håll:

+ trevlig övningsledare, vi fick fika
- vissa fick inte skjuta mer än max 10 skott, vi var tvungna att krypa in i skytteställningarna (vissa har ont i knäna!)
Telewaffe
QUOTE (Rokare @ Dec 22 2005, 10:30 ) *
Jag gjorde så här, jag använde mig av the "opinionspeaker" google... Vad hittar jag om jag söker på bilder på hemvärnet. Där kommer det upp en hel del bra bilder på HV såsom maskmålade soldater m.m. Men det kommer även upp ett och annat som jag väl kan använda för att peka på de nidbilder som jag själv fått höra av andra. Som sagt, en bild säger mer än tusen ord, framförallt när han skall göra en film.. GMY

Edit: Förtydligande: Jag använder dessa bilder för att beskriva de tankar jag hört. M.a.o. må det vara kennelklubben, FRO eller någon annan org, men jag upplever att detta förknippas med HV. Det är alltså inte klartecken på att kommentera individernas uppträdande på bilderna utan de syftar till att skapa diskussionsunderlag till Satans fråga...

Amfibieslusken
En nidbild jag själv kan bidra med var under min introduktionsutbildning. Jag såg två individer som skiljde sig markant från alla andra. Den ena hade röda gummistövlar på sig och gick bar sin AK4 på axeln som en älgstudsare. Den andra stod och drack kaffe vid matsalen med jackan uppknäppt, utan mössa utomhus och med bruna loafers eller om det tillochmed var seglarskor. Malajn.gif
bushman
jag ser när du säjer nidbild min gamla hv-bat framför mig.
de hatade IP för vi fick ny utr och 20-bilar.

under mina minst tio är hos dem passerade ett antal batchfer revy, den ena värre än den andra.
halvdöva sjukpensionärer, alkisar och en totalt inkompetent herre som ägnade sin civila tid åt att titta på rocco seffredis alster, beskriva dessa filmer samt kalla folk i IP för "turbaner".
då vi hade en i plutonen som inte hade samma religion som oss andra.

det ända som de dock hade gemensamt var att det skulle säljas bingolotter.
så att de kunde åka på "kamratresor" tillsammans med ytterst få utvalda.
givetvis användes även bingo pengar till kaffebröd på deras informella onsdagsmöten.

nidbilden med dåligt klädda människor är förvisso kul, men i gengälld har jag allltid hävdat att:
karln må kanske inte klä sig rätt, men han kanske kan terrängen vi skall verka i som sin egen bakficka.
och är kanske även en skytt av guds nåde. 5.gif

tycker istället att man skall ta upp detta med ålder, den gamla stammen av hv-gubbe lyssnade inte på någon som var under 50, även om han så var ÖB.
de som man ibland undrar om deras Kompanichef under GU, hette arn magnusson.
och deras slutövn gick av stapeln i hastings 1066

dessa herrar går inte att tala med utan de vet allt och är totalt livsfarliga.

sedan kommer vi till de sk avtalsorg....
om fro behöver vi inte säja mer kanske, jag tror nog hr satan kommer att ge sin kusin en del bra uppslag där utan min hjälp. clap.gif

men vi har de här andra, bilkårister som vägrar köra bil för att det är lerigt på vägen.
röda korsare som inte vill agera för att det pågår krig, och kallar plutsjv för brott mot genevekonventionen.
lottor som inte vill servera fläskfri mat till muslimer, med motiveringen " han kan väl äta samma mat som oss andra" och i samma veva står och kokar laktosfri mat åt någon stabslotta.

listan kan göras alltför lång.
att jag sedan verkar ha tjänstgjort i en MDgrp som mer liknar "pang i bygget" än en regelrätt militär enhet kan ha inverkan på mina intryck banghead.gif
sleget
HVu ?
Vet inte hur det är med ungdomsverksamheten i dag men för ett antal år sedan, innan min GU så var det livat värre. Tänk känslan att få vakna i en bunker av att någon sticker in pipan på en ak4 genom en skottglugg och drar av ett helt magasin. Jo, han fick springa sedan, långt och länge.

Att "nästan" elda upp Hjuvik ingick också i våra trevliga övningar. Brandkåren vart inte så där glada.

Jag lämnade HV efter GU på grund av att jag tyckte det hade spårat ur totalt.
Lättöl
Här har du nidbilden av hemvärnet:

Dad's army

Vanliga vanföreställningar, skulle jag tro, är

- att den genomsnittlige inryckande är 50-årig bonde.
- att den tilldelade materialen är skräp och annorlunda än vad övriga FM använder.
- att övningarna går ut på att sitta på en stubbe, fisa, äta ostmackor och dricka brännvin.
- att soldaterna inget klarar i en skarp situation.

HV.gif
Fu Bodin
QUOTE (bushman @ Dec 22 2005, 13:35 ) *
jag ser när du säjer nidbild min gamla hv-bat framför mig.
de hatade IP för vi fick ny utr och 20-bilar.

under mina minst tio är hos dem passerade ett antal batchfer revy, den ena värre än den andra.
halvdöva sjukpensionärer, alkisar och en totalt inkompetent herre som ägnade sin civila tid åt att titta på rocco seffredis alster, beskriva dessa filmer samt kalla folk i IP för "turbaner".
då vi hade en i plutonen som inte hade samma religion som oss andra.

Sen finns de ju "turbaner" som dyker upp gymnastikskor, och skyddsmaskväskan fylld med en grillad kyckling och en tvåliters cola. Min första bild av en signalist i hemvärnet.

Fyller på med en bild till:

stefanf
Jag har den fördomen om HV att det mest består av fikande, lite äldre personer, som i fall av krig inte skulle vara mycket att luta sig mot.
Mycket kan bero på att varenda gång man träffat på någon från HV på flyg-shower, utställningar o.dyl, så har dom ju faktiskt var lite äldre.

Skulle vara intressant att få se lite statistik på ålderssammansättningen i HV, och framför allt om den förändrats över åren, säg från -60-talet fram till nu.
Lättöl
QUOTE (stefanf @ Dec 27 2005, 10:43 ) *
Jag har den fördomen om HV att det mest består av fikande, lite äldre personer, som i fall av krig inte skulle vara mycket att luta sig mot.
Mycket kan bero på att varenda gång man träffat på någon från HV på flyg-shower, utställningar o.dyl, så har dom ju faktiskt var lite äldre.

Skulle vara intressant att få se lite statistik på ålderssammansättningen i HV, och framför allt om den förändrats över åren, säg från -60-talet fram till nu.

Nu är väl kanske inte krig den största risken för skarpt läge för HV? Hotbilden ser väl snarare ut som (ovapentjänst undantaget) - undantagstillstånd/ utrymmning av storstad - skyddsvakt.

Tänk också på att med ålder kommer faktiskt erfarenhet och kunskap i vissa fall.

Som en kommentar till bilden (som bashades onödigt - personerna är kollegor och bör behandlas därefter) - en av toppskyttarna vid senaste skyttetävlan var 70+.

Skulle också gärna se en demografik över HV idag.
valiant
Kan lämna ett bidrag i form av gode vännen Anders som på sitt första mötet
med "Värvning av Hv Folk" får en AK4 kastad till sig med orden
"TÄNK VILKEN JÄVLA MAKT DET HÄR GER " av kompch. Ok det var ca 10 år sedan men
mycket mycket skrämmande !

-Valiant-
matte
Kolla in nedanstående tråd för mer

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19223&hl=Flustret

Tycker tyvärr att det finns för många HV:are som springer omkring och "leker" yrkesmilitärer och tar sig själva på för stort allvar.
De två tjommarna som tråden handlar om gjorde ju bort sig ordentligt. Har man uniform på sig så företräder man FM och "allmänheten" kan inte skilja på vilka som är yrkesofficerare och de som bara vill vara coola i uniform. De som bara vill vara coola är det oftast på fel sätt.
Dweezil
QUOTE (matte @ Dec 27 2005, 16:31 ) *
Kolla in nedanstående tråd för mer

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19223&hl=Flustret

Tycker tyvärr att det finns för många HV:are som springer omkring och "leker" yrkesmilitärer och tar sig själva på för stort allvar.
De två tjommarna som tråden handlar om gjorde ju bort sig ordentligt. Har man uniform på sig så företräder man FM och "allmänheten" kan inte skilja på vilka som är yrkesofficerare och de som bara vill vara coola i uniform. De som bara vill vara coola är det oftast på fel sätt.

Kan inte annat än att skratt åt det.

Sjäv ser jag det som en lite mer samhällsinriktad sak att hålla på med Hv.
Det är mer att ha själv kunskapen att kunna hjälpa till i extrema/ovanliga situationer om så krävs och att man har utbildning för att utföra sitt jobb.
Yman
*Raderade ett antal inlägg som inte hade med ämnet att göra*

//Yman, BlåGul
Vinter
Är det inte så att nidbilden stämmer ganska bra eftersom den ska göra det? Är inte egentligen hemvärnet en organisation för dom personer som ska ingå i ett försvar utanför reguljära försvaret?

All 20 åriga stridspittar ska väll egentligen ingå i reguljära förband?

Men någonstans i politiken blev det lite fel och man satsade på att lägga ned reguljära, och istället att bygga upp hemvärnet.
Fk Bengtsson
QUOTE (Vinter @ Dec 27 2005, 17:06 ) *
Är det inte så att nidbilden stämmer ganska bra eftersom den ska göra det? Är inte egentligen hemvärnet en organisation för dom personer som ska ingå i ett försvar utanför reguljära försvaret?

All 20 åriga stridspittar ska väll egentligen ingå i reguljära förband?

Men någonstans i politiken blev det lite fel och man satsade på att lägga ned reguljära, och istället att bygga upp hemvärnet.

Ah, touché!!

Klockren beskrivning, men kanske helt OT...

/Håkan
CP2

Vem som är Hv i denna bilden synes vara självklart för vem annars håller vapnet i pipan lika käckt och fältmässigt, oklanderligt klädd med alla knappar knäppta och med komplett stridsutrustning?? Malajn.gif
Harald
Visst, låt 20 åringarna vara kvar i de befattningar som de har utbildats mot. När de sedan blir 25 kan de bli ordinarie hemvärnssoldater efter att ha övat som extra hemvärnsnän i fem år.
På vilket sätt har man byggt upp hemvärnet i relation till de förband som grundar sig på värnpliktiga?

Min bild av hemvärnet är att det skiljer sig oerhört från kompani till kompani. Det finns kompanier som inte är värda namnet och sen finns det kompanier som är bättre än de flesta tror.

Att de flesta hemvärnssoldater som syns vid rekryterings evangemang beror nog till stor del på att det huvudsakligen är äldre personal och ofta högre chefer som tar på sig rekryteringsansvaret.

Det finns lika många 70 åringar i hemvärnet som det finns i främlingslegionens aktiva enheter.
Snabeldraken
QUOTE (c3grp @ Dec 28 2005, 12:56 ) *

Vem som är Hv i denna bilden synes vara självklart för vem annars håller vapnet i pipan lika käckt och fältmässigt, oklanderligt klädd med alla knappar knäppta och med komplett stridsutrustning?? Malajn.gif

Men vad gör Bingo Rimér på bilden?! laugh.gif
bushman
@harald:

det är inte så att det finns extra pengar att tjäna för rekryterings-event?
och att somliga äldre HV befäl aldrig låter ens infon, om att det skall vara rekrytering, på tex bandy-derby på annandagen?

tyvärr är det väl så att många av dem som sköter rekrytering till "dad´s army", kanske inte borde marknadsföra försvarsmakten.
de är ofta rätt mån om att marknadsföra sig själva istället.

en IP behöver oftast inte marknadsföra sig, den sköter det via mun mot mun.
dessutom är ju numer HV-komps starkaste rekrytetingsgrund just IP.

men det kvittar hur mycket vi än försöker fixa till HV´s image, de personer som oftast inte klarar av att förstå ordet uniform, är även bataljonens största linslusar.
de ser som sin enda uppgift i kungens kläder, att hålla sig framme då det finns mediabevkning.

uppgiften är egentligen enkel att lösa:
utbilda alla Plutonchef så de kan tala med press och annan media.
kan inte de så fixa en pressofficer/ansvarig på bataljonsnivå.
lär varenda soldat att inte uttala sig eller fotas av pressen.
om någon frågar skicka bara personen till pressansvarig.

det finns utmärkta kort som delas ut med ALDRIG/ALLTID punkter i vad gäller behandlijng av info.

se också till att någon med någon form av mediautb ser över hemsidor.
texten får gärna innehålla beskrivningar på vad koket lagade, medan resten av insatskomp övade SIB,
(based on a true story) men bilder på skägg-gösta 67 år, skall inte var där.

att ha en webmaster och pressansvarig utan någon form av förankring i verkligheten, är IG.

hej peter förresten.......:P
Gusten
QUOTE (c3grp @ Dec 28 2005, 12:56 ) *

Vad duktig du är som kan se på kragspeglarna och kan undanröja alla tvivel.
blink.gif /Gusten ;) Rangern.gif
KD803
QUOTE (Gusten @ Dec 28 2005, 22:01 ) *

Tja, hans ehv är ju en ganska stark indikation...
Krook
På en av bilderna i tråden finns en med MHS i bagaget, nyligen dessutom.
BJE bör veta vem. Det är inte jag i alla fall.

/Krook
CP2
[/quote]

[/quote]

Japp, jag är jäätteduktig som utan kragspeglar kan känna igen min egen Insatskompanichef....just vid det här tillfället tror jag dessutom att han var så pass hemlig att han inte ens HADE några kragspeglar! blink.gif Fast han är nog en trevlig prick egentligen......
Harald
Trodde att alla insatskomch var officerare... Eller?
Nestor

Från en annan tråd...
Flamdämpare
Är du säker på att det är hemvärnet? Det är AK5:or de har. Det är inte någon frivilligorg?

Trots att jag slutat får jag fortfarande kramp i reptilhjärnan när jag ser en vapenhantering som den tredje personen från vänster har OCH att det inte åtgärdats av befälet innan bilden togs..

Är det en Hemvärnare (och för er en kollega) så ska han behandlas med respekt, I detta fallet ska respekten komma i form av en snabb tillrättavisning för HANS egen skull.
Amfibieslusken
@Flamdämpare: Om jag inte ser helt fel så är detta från RSÖ04 som delvis utspelade sig i Malmö. Filurerna med AK5 är från Ing2.
Nestor
QUOTE (Flamdämpare @ Dec 29 2005, 16:10 ) *
Är du säker på att det är hemvärnet? Det är AK5:or de har. Det är inte någon frivilligorg?

Trots att jag slutat får jag fortfarande kramp i reptilhjärnan när jag ser en vapenhantering som den tredje personen från vänster har OCH att det inte åtgärdats av befälet innan bilden togs..

När då säger det så...
Nåja. Är det inte hemvärnare ber jag om ursäkt för det.
Lättöl
QUOTE (Flamdämpare @ Dec 29 2005, 16:10 ) *

Är det en Hemvärnare (och för er en kollega) så ska han behandlas med respekt, I detta fallet ska respekten komma i form av en snabb tillrättavisning för HANS egen skull.

Att använda vapnet som någon slags stöd för magen för att inte falla omkull är IG, oavsett om det är Ing2 eller Hv. Det jag menade med onödig bashing är att folk kritiserar bilder på folk i grönt - kollegor till alla inom FM - enbart pga hur de ser ut eller för att de är gamla.

Respekt är inte att hålla käft om sånt som är fel. Men flera verkar ha ett fantastiskt tränat öga för vad som hände före och efter bilden togs efterssom man kan uttala sig vitt och brett om olika personers duglighet.

Skulle själv bli extremt ledsen om jag skulle dyka upp på någon bild och anklagas för att vara fet, ful och inkompetent (mao. sådant som inte har med ämnet att göra).
Hans Engström
Synd är det att nu ungdomar (nåja) aldrig får se det vissa av oss sett; dvs ett KFÖ förband inne för sin 4e KFÖ (dvs 16 år efter GU, minst). Då kan man tala om fältlystran, och unga sergeanter göre sig icke besvär att få truppen att bära uniformen ordentligt. Vilket Hemvärnsförband som helst idag är vackert och enhetligt vid jämförelse biggrin.gif
bushman
QUOTE (Hans Engström @ Dec 29 2005, 22:22 ) *
Synd är det att nu ungdomar (nåja) aldrig får se det vissa av oss sett; dvs ett KFÖ förband inne för sin 4e KFÖ (dvs 16 år efter GU, minst). Då kan man tala om fältlystran, och unga sergeanter göre sig icke besvär att få truppen att bära uniformen ordentligt. Vilket Hemvärnsförband som helst idag är vackert och enhetligt vid jämförelse biggrin.gif

där har du helt rätt.
och med tanke på vilken skit man fick ut på repmötet, så hade merparten av er gråtit och förmodligen bajsat blod.
vi hade ett mob-förråd fyllt med m/90 men fick ut ett komiskt hopkok av m/39(fältskjortan) m/59(vapenrock, fältbyxor och kängor) samt m/60(permisskjorta).

huvudbonad var väl hjälmen tror jag, minns inte ens om vi fick ut fältmössa m/59, på korten jag har därifrån bär alla uteslutande hjälm eller olles bror.
man såg ut som den människa ulla bildqvist sjunger om i "någonstans i sverige".
fast vi fick ut AK5 rätt ur lagerfettet, så det såg rejält komiskt ut.

jag orkade med tvådagar sedan pratade jag med kompchf, och fick dispans för att bära M/90.
vi var ett par "repgubbar" som var med i HV så vi styrde upp leveranser hemifrån till skövde.
Kompanichef var själv reservare och inbiten FBU:are, gav oss tillstånd med ordern "om ni bär M90 gör ni det på rätt sätt eller inte alls"

min dåvarande flickvän undrade varför jag proppsade på att få min uniform, levererad i den största hockeytrunk jag innehade.
hon hade svårt för ekvatioen repmöte + trosskomp + tvättbyte + kompis med packgrpC + ingen koll = långlån fun_icon_nana.gif

det sista kanske också är en stor del av nidbilden.......
Stella-Polaris
QUOTE (Amfibieslusken @ Dec 29 2005, 16:22 ) *
@Flamdämpare: Om jag inte ser helt fel så är detta från RSÖ04 som delvis utspelade sig i Malmö. Filurerna med AK5 är från Ing2.

Malmö?? Var i dess trakter hittar man liknande skog??
Amfibieslusken
@Stella-Polaris: Diskussionen gällde denna bild:

Kanske dags att gå och lägga sig, eller? salute.gif
Lt P
QUOTE (bushman @ Dec 29 2005, 23:22 ) *
min dåvarande flickvän undrade varför jag proppsade på att få min uniform, levererad i den största hockeytrunk jag innehade.
hon hade svårt för ekvatioen repmöte + trosskomp + tvättbyte + kompis med packgrpC + ingen koll = långlån fun_icon_nana.gif

Fy på sig!

Omfördelning inom ramen av totalförsvaret heter det :P
Hans Engström
Viss personal vid trosskomp, 2. Nskbat/NB35 under VÖNN 93 hade som standard klädsel 39/58 uniformen (oknäppt jacka men med 59 skjorta och gamla ylletröjan under), civila gummistövlar (dock svarta eller gröna), hjälm fastspänd på skyddsmaskväskan med axelrem och AK5 med maggen i fickorna på 39/58 jackan. På huvudet bars oftast vintermössan. Jävligt duktigt folk dock.

Faktiskt citat från chefen Batamgrp, "Bry dig inte så mycket Engström, vi har gjort det här förr, det blev bra då, det blir bra nu." Och det blev det faktiskt

Magnus och jag kommer hem och slår dig snart...

Snitt ålder aktiv personal 1. komp, BatSthlm är 32 år.
zip
QUOTE (Amfibieslusken @ Dec 30 2005, 00:50 ) *
@Stella-Polaris: Diskussionen gällde denna bild:

För det första så tycker jag att ni som lägger ut bilder på personer och dessutom klarar ut för alla och en var vad dom har för befattning skall kanske fundera på PUL och Lagen om upphovsrätt.

Sen kan jag berätta att bilden ovan är tagen utanför ratgb 1313 där den "nakna"mannen hade sin upphållsplats för tillfället, eftersom undertecknad satt i bilens sambandshytt tillsammans med en signalist och stabsassistent så är jag tämligen tacksam för att de "påklädda" inte också skulle in i samma fordon. Att ta en bild som beskriver en 125/sek av verkligheten och dissa personerna på denna är synnerligen lågt.

Nidbilden av Hv är precis vad ni gör den till, gamla trotjänare som ställer upp på olika offentliga tillställningar gör detta av god vilja, ni ynglingar ställer ju aldrig upp - eller... tänkte på Malmö Husarbataljons fanvakt den 6 juni t.ex. Går skitbra att spela boll från läktaren komma civil och kritisera. då kan man ju lika gärna STANNA HEMMA.
Harald
[/quote]
Nidbilden av Hv är precis vad ni gör den till, gamla trotjänare som ställer upp på olika offentliga tillställningar gör detta av god vilja, ni ynglingar ställer ju aldrig upp - eller... tänkte på Malmö Husarbataljons fanvakt den 6 juni t.ex. Går skitbra att spela boll från läktaren komma civil och kritisera. då kan man ju lika gärna STANNA HEMMA.
[/quote]

Att man inte ställer upp på en fanvakt eller rekryteringsjippon kan bero på många faktorer.
1. Du har ett vapen hemma och vill inte tala om för hela Malmö att du är med i Hemvärnet.
2. Du prioriterar stridsövningar, FBU-kurser, utbildningar i internationella insatsförband och annat som känns viktigare för dig. Samtidigt finns det många äldre som sällan ställer upp på stridsskjutningar. Stridsskjutningarna har kanske blivit för jobbiga men de vill kanske fortfarande känna att de bidrar med något och söker därför nya uppgifter, som t ex rekrytering.
3. Du tycker att kamratrekrytering är en bättre metod och tycker helt enkelt inte att rekryteringsjippon är effektiva i relation till arbetsinsatsen. Kanske gör de mer skada än nytta. Du kanske föredrar att hyra kamratföreningens bastu och bjuda in några vänner som du tror skulle passa i kompaniet.

Då jag anser mig ha stor erfarenhet av rekrytering och kan jag mycket väl tänka mig att komma civil och hälsa på mina kamrater. För att visa mitt stöd en stund och eller för att ge konstruktiv kritik. Däremot kan jag i dagsläget inte tänka mig att ställa upp på vare sig rekryteringsjippon eller fanvakter.
zip
Naturligtvis står det var och en fritt om man vill ställa upp eller inte på fanvakter odyl. Men man ska fan inte stå och asflabba och högljutt kritisera folk som har varit med i Hv i många år och kämpat vidare trots jävligt dåliga förutsättningar med att få Hv till att bli bättre. Vi kan tacka dessa trotjänare för mycket i synnerhet för att Hv och frivilligförsvaret trots allt finns kvar. Och än mindre skall man lägga ut bilder på folk (och gnälla på) utan att ha koll på vad som hände före och efter (se ovan).

Man skall behandla ALLA med respekt, hur vill man själv bli behandlad när man tillhör kategorin Mod Ä.
Sgt Nilsson
varför denna eviga kritik mot de inom HV som passerat ungdomen. HV har aldrig varit en elit utan ett lokalförsvarsförband och i ett sådant så finns förutsättningarna att förbereda sig och då är kunskap och erfarenhet bättre än att springa miolen under en timme. hur många gånger har man inte suttit på kompex. och förundrats hur mycket som vissa äldre har svar på utan att man ens tänkt på det. alla heder åt de som ställer upp år efter år och försöker förmedla sin kunskap till oss som skall ta över en dag.
zip
QUOTE (Hendrix @ Dec 29 2005, 15:51 ) *

Från en annan tråd...

Ytterliggare ett exempel. Vad vet vi? kanske är det en b-styrka, kanske FBU kurs, kanske en skyttetävling på ett regemente med civilanställda.

(håller dock med om vapenhanteringen, men det kanske blev tillsagt i samma ögonblick som bilden togs - vad vet vi?)
stefanf
QUOTE (Lättöl @ Dec 27 2005, 11:07 ) *

Nu är väl kanske inte krig den största risken för skarpt läge för HV? Hotbilden ser väl snarare ut som (ovapentjänst undantaget) - undantagstillstånd/ utrymmning av storstad - skyddsvakt.

Tänk också på att med ålder kommer faktiskt erfarenhet och kunskap i vissa fall.
...

Men tanken med hemvärnet är väl ändå att det ska ha en stridande funktion i händelse av krig. Och det var den jag tänkte på med mina fördomar.

Sen att mina fördomar inte är hela sanningen är jag fullt medveten om. smile.gif

@ Hans.
Som jag sa, fikande, lite äldre personer. 32 år är ju jättegammalt. Själv så fyller jag...mmm, 25 (högst) i januari. Malajn.gif
Batkvm
blyg.gif Man kan gärna skratta åt gamla Hv-gubbar, men jag undrar när alla yngre "elit" Hv-soldater skall börja hjälpa till med allt det som inte är så roligt (kok,pack,mtrl-beställningar, mtrl-hämt/lämna.personal-adm, osv). Stridsövningar i all ära (prioritet enligt PTOEM) men utan alla eldsjälar så hade Hv kunnat stängas direkt.
Lättöl
QUOTE (stefanf @ Dec 30 2005, 15:15 ) *
Men tanken med hemvärnet är väl ändå att det ska ha en stridande funktion i händelse av krig. Och det var den jag tänkte på med mina fördomar.

Sen att mina fördomar inte är hela sanningen är jag fullt medveten om. smile.gif

Efterssom HVs huvudsakliga uppgift och mest troliga uppgift handlar om att återta skyddsobjekt och vara skyddsvakt så fattar jag inte varför du är intresserad av krig(=invasion?). Fortfarande ovapentjänst oräknad.

Angående den tveksamma vapenhanteringen så måste jag erkänna att jag såg fel. Jag trodde att han som stöttade vapnet på magen hade pipan ner i gruset. Visst, det ser inte enhetligt ut, men vi har inte en blekaste aning om han som har vapnet på marken just skruvat på flamdämparen och att de två med bössan käckt över axeln skall omvisiteras.
King Kill
QUOTE (Batkvm @ Dec 30 2005, 15:17 ) *
blyg.gif Man kan gärna skratta åt gamla Hv-gubbar, men jag undrar när alla yngre "elit" Hv-soldater skall börja hjälpa till med allt det som inte är så roligt (kok,pack,mtrl-beställningar, mtrl-hämt/lämna.personal-adm, osv). Stridsövningar i all ära (prioritet enligt PTOEM) men utan alla eldsjälar så hade Hv kunnat stängas direkt.

Du har en poäng där. Nu har jag ingen erfarenhet av trossen etc, men det vore klart nyttigt för alla parter (speciellt nya) om de fick prova på hur det var överallt, inte bara i en stridande grupp. Ett rotationssystem vore kanske en idé, där nya förmågor får vara med staben, trossen, whatever några övningar innan de får komma till sin grupp.

I vår trossgrupp finns uteslutande bara folk som är ruggigt nära "pensionsåldern". Undrar hur det kommer gå om 5 år då dessa väljer/tvingas sluta?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.