Fk Satan
Apr 5 2006, 14:19
Var det inte LG som bråkade ganske länge om att samtliga VPL där skulle ha basker, dvs på tiden när Infanteri inte hade basker?
Nu när alla har basker så måste tydligen LG hitta ngt nytt sätt att vara "speciella" på... Kan de inte erövra bassäk hatten på en och samma gång? eller varför inte ett par mörkbruna kallsonger på huvudet istället?
Bappelsinmannen
Apr 5 2006, 14:27
QUOTE (Fk Satan @ Apr 5 2006, 15:19 )

... eller varför inte ett par mörkbruna kallsonger på huvudet istället?
Får fortsätta på det förslaget, enligt vad jag har hört så låter fransmännen snörerna från baskern hänga utanför när bäraren har varit i strid........Ni förstår vart det lutar, dela ut kronans vita.....Det kommer garanterat att synas vilka som har varit i strid!!!
//Nisse
Dobberman
Apr 5 2006, 14:55
Björn bäver eller vad det nu ÄR...
Vi är några som grävt DJUPT i FM:s arkiv och hittat två förslag till
huvudbonad.
Den första är mer FM-generellt användbar.

En klassisk bäverskinnsmössa.
Den andra är klart framtagen för LG ser man.

Tänk vad man kan hitta när man VERKLIGEN letar på djupet av arkiven.
Göta Lejon
Apr 5 2006, 22:38
QUOTE (Fk Satan @ Apr 5 2006, 15:19 )

Var det inte LG som bråkade ganske länge om att samtliga VPL där skulle ha basker, dvs på tiden när Infanteri inte hade basker?
Nu när alla har basker så måste tydligen LG hitta ngt nytt sätt att vara "speciella" på... Kan de inte erövra bassäk hatten på en och samma gång? eller varför inte ett par mörkbruna kalsonger på huvudet istället?
Kunde inte sagt bättre själv...var det inte så att det började med K1? "Eftersom K3 och K4 hade basker skulle väl i rimlighetens namn också K1 ha basker?"
Hans Engström
Apr 5 2006, 22:47
Det stämmer. Man ansåg att Kavalaeriet hade rät till den gröna baskern, inte jägeriet. Med den logiken borde I22 lämnat sina till K1 (eller bytt namn til K5, vilket varit på tapeten ett par gågner vill jag minnas). Detta ledde även till MPJ hysterin.
Enklast hade varit att göra K1 till 'Redcaps', om det inte vore så att musikerna lagt beslag på färgen....
Göta Lejon
Apr 5 2006, 22:54
QUOTE (rille116 @ Apr 5 2006, 15:55 )

Björn bäver eller vad det nu ÄR...
Vi är några som grävt DJUPT i FM:s arkiv och hittat två förslag till
huvudbonad.
Den första är mer FM-generellt användbar.

En klassisk bäverskinnsmössa.
Den andra är klart framtagen för LG ser man.

Tänk vad man kan hitta när man VERKLIGEN letar på djupet av arkiven.

Helt enkelt OUTSTANDING!!!

Tänk vad lite efterforskning kan göra susen...själv fick jag höra av en kollega att en kursare till honom (LG förstås) nämnde att båtmössan bara var andrahandsförslaget. Första förslaget såg ut enligt nedan och här syns också tydligt LG:s förkärlek för från huvudet nedhängande attribut. Underkändes dock av HKV/protokollet för att bjällrorna tydligen kunde irritera kungafamiljen vid högvakt, speciellt vid rondering nattetid. Skall påpekas att detta bara var en prototyp och att färgvalet i serieproduktion givetvis skulle anpassats till 'silfver' föööör officerare och vitt fööör värnpliktiga. Istället fick de stackars livgardisterna nöja sig med en tydlig 'rip-off' från norrmännen, det var väl tråkigt...men FORMEN på den nya korvgubb...förlåt, båtmössan, är ju helt klart den snyggaste inom FM, eller hur Lt P?
Att säga att jag är överförtjust i den är att använda kraftuttryck. Lägermössan m/1865-99 är mycket mer dekorativ och passar bättre till m/ä, men som ersättning till nödlösningen båtmössa m/60 fungerar den nya båtmössan i alla fall bättre. Släpa på lägermössan går inte om man skall ha kasken på huvudet, men båtmössan får plats utan problem.
Basker till m/ä är ju därmot helt förkastligt, trots ett par misstag genom åren.
MajorPayne
Apr 6 2006, 07:53
Haha.. tar hellre på mig en bäverskinnmössan än båtmössa
Göta Lejon
Apr 6 2006, 09:30
QUOTE (Hans Engström @ Apr 5 2006, 23:47 )

Det stämmer. Man ansåg att Kavalaeriet hade rät till den gröna baskern, inte jägeriet. Med den logiken borde I22 lämnat sina till K1 (eller bytt namn til K5, vilket varit på tapeten ett par gågner vill jag minnas). Detta ledde även till MPJ hysterin.
Enklast hade varit att göra K1 till 'Redcaps', om det inte vore så att musikerna lagt beslag på färgen....
"
Rätt till den gröna baskern"?? Åh, herregud...
Enklast hade väl varit att inte göra någonting??
QUOTE (Lt P @ Apr 6 2006, 07:52 )

Basker till m/ä är ju därmot helt förkastligt, trots ett par misstag genom åren.
Den bilden är från baskerpåtagningen i september 2003 och enda gången dylika tokerier inträffade under vårt utb. år iaf. Dock blir det extra konstigt då det samanföll med Livgardetsdag och därmed var det massa utomstående som stog runt omkring.
QUOTE (johanp @ Apr 6 2006, 10:25 )

QUOTE (Lt P @ Apr 6 2006, 07:52 )

Den bilden är från baskerpåtagningen i september 2003 och enda gången dylika tokerier inträffade under vårt utb. år iaf. Dock blir det extra konstigt då det samanföll med Livgardetsdag och därmed var det massa utomstående som stog runt omkring.
Japp, jag var där
På G har det nog inte hänt fler gånger, men dåvarande Arméns Musikpluton brukade på 80/90-talet bära pansarbasker till m/ä. Enligt ryktet en av orsakerna till att Svea livgarde avrustade de m/ä de hade på lån så att de istället skaffade egna, som iofs inte är korrekt utformade men det hör inte hit. Ibland ser man dem fortfarande i arbetsdräkt/daglig dräkt m/ä med basker vilket inte är sanktionerat i UniRA m/Ä. Nyligen traskade dessutom VMK's stavförare omkring i musikdräkt m/91 och basker under vaktparad, medan kåren var korrekt klädd i båtmössa M/60. Fy, fy. Skäms vänster! :P
Man måste berömma livgardets lobby organisation, det är tur att inte alla förband har samma prioritering
Hans Engström
Apr 6 2006, 14:27
QUOTE (Göta Lejon @ Apr 6 2006, 10:30 )

"
Ber om ursäkt för att jag skriver som en kratta ibland.
Nja, frågan är ju alltid varför baskern blev ett utbildningstecken för vissa förband, medan original folket (apnsar) behåll den som truppslagstecken. Enhetlighet är en dygd. Man skulle aldrig ha infört basker för andra än pansar (och knappt där). Ett mer jobbigt plagg får man leta efter. Alternativt vore att behålla den mörkgröna färgen som symbol för jägarförband
inom truppslag, och ge de andra truppslagen egna (ungefär som nu).
Däremot har jag för mig att i vissa dokument på 80talet skrevs det faktiskt att Kavalleriet bar grön basker, med tillägg för I22 och KJS.
@vinter Jo, sakta sugs man in där, och börjar vekna inför Gardet.
Adam Wilhelm
Apr 6 2006, 14:30
QUOTE (Hans Engström @ Apr 6 2006, 15:27 )

Däremot har jag för mig att i vissa dokument på 80talet skrevs det faktiskt att Kavalleriet bar grön basker, med tillägg för I22 och KJS.
Nej, de enda förbanden som bar grön basker var K3, K4, I22 och KJS.
Hans Engström
Apr 6 2006, 14:47
Jo, jag vet att det var så, vad jag ville påpeka var att det stod fel i dokumenten. Kavalleriet är ju bara K1, K3 och K4.
Adam Wilhelm
Apr 6 2006, 14:57
Ja, det truppslaget var ju inte så stort på 80-talet och ännu mindre idag.
För övrigt tycker jag att LG:s båtmössa är ett trevligt initiativ.
Göta Lejon
Apr 6 2006, 15:10
QUOTE (Hans Engström @ Apr 6 2006, 15:27 )

QUOTE (Göta Lejon @ Apr 6 2006, 10:30 )

"
Ber om ursäkt för att jag skriver som en kratta ibland.
Det var inte det jag reagerade på utan om det var så att kav ansåg att man "
hade rätt till den gröna baskern". Vore just snyggt om I22 hade fått "lämna över" sina gröna till K1, vojne, vojne...vilken rysare. Detta var väl knappast något som diskuterades på allvar, eller...? Bara den vanliga LG-logiken antar jag...
Det är egentligen intressant hur mycket prestige(och känslor) det sitter i en huvudbonad ;)
Amfibieslusken
Apr 6 2006, 16:11
Prestigen blir ju vad man själv gör den till. Ställer förbandet sen krav som ska uppfyllas för att bära baskern/båtmössan/toppluvan blir prestigen naturligtvis högre.
Fk Satan
Apr 6 2006, 16:18
väntar bara på att ngn ska införa den vita hjälmen snart... som ngn form av traditionsmärke... Den kanske är mer traditionsriktig jmf med båtmössan för i1....

Med den logiken borde I22 lämnat sina till K1 (eller bytt namn til K5, vilket varit på tapeten ett par gågner vill jag minnas).
Varför K5 och inte K2 så att det passat in i ordningen?
Visst och vid något tal vid en baskerceremoni försökte de visst få det till att grönt var den internationella färgen för militärpoliser.
Förövrigt förstår jag inte varför båtmössorna försvann, de kunde ju fått vara kvar som en tillåten variant. Tre förband (I1, I3, I4) hade ju dessutom annorlunda båtmössor. För meniga kunde man ju se både vilket truppslag och vilket kompani de kom ifrån och för infanteriofficerare vilket regemente.
väntar bara på att ngn ska införa den vita hjälmen snart... som ngn form av traditionsmärke...
Varför inte polerade stålhjälmar som jänkarna, det är ju snyggt. Eller det kanske är enklare att kroma plasthjälmarna.
Göta Lejon
Apr 6 2006, 19:37
QUOTE (106 @ Apr 6 2006, 20:09 )

Förövrigt förstår jag inte varför båtmössorna försvann, de kunde ju fått vara kvar som en tillåten variant. Tre förband (I1, I3, I4) hade ju dessutom annorlunda båtmössor. För meniga kunde man ju se både vilket truppslag och vilket kompani de kom ifrån och för infanteriofficerare vilket regemente.
Håller med till 100%, båtmössorna var ganska populära också, enklare än basker avseende stukning/bärande. Tråkigt att se FV hänga på "baskerhysterin" som råder inom framförallt armén men även i viss mån marinen. Kommer flygmössan att finnas kvar som tillåtet plagg eller utgå?
jake the snake
Apr 6 2006, 19:40

Edit: Båda namnen var upptagna.
QUOTE (jake the snake @ Apr 6 2006, 20:40 )

Edit: Båda namnen var upptagna.Inte sedan 1952.
I samband med FB25 bytte många regementen nummer, t ex fick P7 sitt nummer av I7 men hette tidigare I25, I7 var då Karlskrona grenadjärregemente (tidigare Smålands grenadjärkår och ännu tidigare Smålands kavalleriregemente).
Så att numret tidigare tillhört ett annat förband var ju i sig inget hinder. Frågan är snarare varför K5 (som också funnits tidigare) var aktuellt men inte K2.
QUOTE (Göta Lejon @ Apr 6 2006, 20:37 )

Tråkigt att se FV hänga på "baskerhysterin" som råder inom framförallt armén men även i viss mån marinen.
Helt rätt. Vi är många som gråter blod över baskerns införande, och den har redan blivit en ballfaktor bland vissa personalkategorier... Beslutet om införande av baskern är rent skrämmande. I motiveringen står i princip rakt ut att orsaken är att Bevaknings/Insatskompaniet ("Högvaktskompaniet") skulle möta arméförband vid vaktavlösningar, och eftersom dessa skulle ha basker så var det synd om FV-soldaterna som inte hade det och därför skulle basker införas...
QUOTE (Göta Lejon @ Apr 6 2006, 20:37 )

Kommer flygmössan att finnas kvar som tillåtet plagg eller utgå?
Den som lever får se. Just nu så är det ett särskilt beslut om FV-baskern som gäller. Detta säger att baskern bärs som alternativ till övriga huvudbonader. Vad som kommer att stå i nästa utgåva av UniR FM återstå att se. Förhoppningsvis så får flygmössan leva vidare. Fast då kanske någon kommer på att arméförband som möter FV-personal i flygmössa kan bli avundsjuka, så då kommer väl båtmössan tillbaka i armén...
Var det inte något liknande (ren avundsjuka) som gjorde att man skulle ta fram någon sorts vingar som facktecken till alla i FV och inte bara ff? Det verkar förhoppningsvis runnit ut i sanden (även om det står med i UniR FM 2003). Om de återinför facktecken får man väl hoppas att det är någon variant på facktecken m/51.
den har redan blivit en ballfaktor bland vissa personalkategorier...
stabsmänniskor eller markförsvarare? För jag misstänker att mekarna/teknikerna fortfarande bär hörselskydd i pannan istället för mössa.
QUOTE (106 @ Apr 6 2006, 22:14 )

den har redan blivit en ballfaktor bland vissa personalkategorier...
stabsmänniskor eller markförsvarare? För jag misstänker att mekarna/teknikerna fortfarande bär hörselskydd i pannan istället för mössa.
Om vi säger så här, beslutet säger att prioriteringen vid tilldelning av basker skulle vara 1. högvaktsförbanden 2. värnpliktsutbildningen i övrigt 3. övriga kategorier.
Det dröjde typ två sekunder efter att beslutet kom tills de första baskrarna dök upp på FTK, och man ser en hel del bland strilarna... Trupputbildarna däremot bär mest fältmössa. Fast vi är ju utomhus mest hela dagarna, så då är ju skärmen bra att ha.
Här har ni en bild på den nya båtmössan.

Här kommer en annan med basker till m/ä (eller musikuniform m/91 om vi skall vara petiga). Hmmm...
QUOTE (Lt P @ May 21 2006, 22:23 )

Här har ni en bild på den nya båtmössan.
*klipp*
Hmm, personligen föredrar jag nog den äldre varianten eller lägermössan (m1898 eller vad den nu har för nummer, minns adrig).
Men vad har en vanlig basse att säga till om i frågor rörande uniformernas utformning. Bara att le och ta emot :P
Syster Håkan
May 23 2006, 17:50
@ Lt P.
Kan du kunna få fram fler bilder på livkomp i förd båtmössa?
Eller nån anan med
Psilander
May 23 2006, 18:13
Såg smulan på vi i 5an faktiskt, den var trevlig men jag föredrar lägermössan eller havremåttet, Baskern borde vara ett plagg för pansar och möjligtvis KJ, FJS kanske kav som kasern plagg till M/90 i övrigt borde båtmössa/ lägermössa eller skärmmössa bäras.
Sadelskyddet som huvudbonad måste bort. Dessutom borde ÖB bära basker, commandogrön med treudden som förstärker istället för den blå stabssmulan, han är ju trots allt kustjägare.
hellbeck
May 23 2006, 18:19
QUOTE (Psilander @ May 23 2006, 19:13 )

Såg smulan på vi i 5an faktiskt, den var trevlig men jag föredrar lägermössan eller havremåttet, Baskern borde vara ett plagg för pansar och möjligtvis KJ, FJS kanske kav som kasern plagg till M/90 i övrigt borde båtmössa/ lägermössa eller skärmmössa bäras.
Sadelskyddet som huvudbonad måste bort. Dessutom borde ÖB bära basker, commandogrön med treudden som förstärker istället för den blå stabssmulan, han är ju trots allt kustjägare.
Lite OT men treudden bärs inte på baskern längre. Den bärs på uniformen. På m90 som ett tygmärke och på 87an på brösten. Mendet hela är så oviktigt att jag inte orkar bry mig. Det viktigaste är vad man har i huvudet som plagget sitter på.
QUOTE (Psilander @ May 23 2006, 19:13 )

Kommer inte ske.
På FM-dagen så hade ALLA förband, förutom HV, basker även AMF 1 som hade stridsuppvisning. ´
QUOTE (Lt P @ May 21 2006, 22:23 )

Här kommer en annan med basker till m/ä (eller musikuniform m/91 om vi skall vara petiga). Hmmm...

Varför har de de där jättevinklarna på ärmarna?
Från början såg jag faktiskt inte vad som var fel på den bilden. Med internationalisering av grader och annat kan jag ibland tycka att det är synd att musikkåren har MP-röd basker, men det är en annan diskussion.
På den övre bilden såg faktiskt båtmössan rätt värdig ut, bortsett från tofsen. Kommer meniga använda mässingsknapp enligt UniR FM 2003 eller använder man fortfarande de gamla kompanimärkena (m/51)?
Varför annan kokard/agraff (eller vad mössmärket heter) än båtmössa m/60 och vintermössa m/87A?
Vinter
May 24 2006, 01:51
QUOTE (106 @ May 24 2006, 01:59 )

Det borde rent historiskt vara gradbeteckningar, alltså Corpraler.
Men man vet ju aldrig det är väll en historiskt inspirerad ny design. Ser för övrigt misstänkt ut som uniform m/1845.
QUOTE (Vinter @ May 24 2006, 01:51 )

QUOTE (106 @ May 24 2006, 01:59 )

Det borde rent historiskt vara gradbeteckningar, alltså Corpraler.
Men man vet ju aldrig det är väll en historiskt inspirerad ny design. Ser för övrigt misstänkt ut som uniform m/1845.
Vinklarna är s.k. trumslagarvinklar vilka man hade på allt kompanispel. Gradbeteckningar på m/ä anges på helt annat sätt med 10 mm silvergaloner runt kragen för korpraler och furirer samt för furirer även runt ärmplattan för kapphålen och ett band runt ärmen. Dessutim finns skoltecken i silvergalon snett runt vänster överarm. Vinklarna är ingen gradbeteckning alltså. Trumslagarvinklarna utformades på 16-1700 olika för alla förband tills de standardiserades. På Livgardets Infanteridel har vi fyra vinklar per arm av samma typ. Se bilder nedan.
TRK, AMK och f.d. AMK N bär en nytillverkad musikuniform kallad m/91 som i de flesta aspekter är identisk med m/1886 med vissa förändringar dock, därav det nya namnet.
Detta ärmusikuniform m/1866 med Svea livgardes trumslagarvinklar:

/P
Psilander
May 24 2006, 07:54
Jag vet att treudden, sitter som alla utb tecken på höger bröst, men likförbaskat är det coolare med den i baskern, gärna den gamla större brittiska royal mariens baskern. Dessutom skulle nog gen Syrén bli omåttligt populär bland Kj veteraner
Baskerberättigade förband (endast som komplement till båtmössa samt som utb tecken vid kasern/ stabstjänst).;
KJ
FJS
K1 (dvs dragonerna på LG) K3, K4
P4, P7, I22, soldater i stridsvagnstjänst och sådana som tjänstgjort i strv.
Övriga bär lägermössa, dvs havremått eller båtmössa till M/87 och M/90
förslag, jag hittade denna M/23 som skulle kunna funka till M/90

Har man ankare i mössan klarar man allt.
Kn Glock
May 24 2006, 08:34
QUOTE (Kn Glock @ May 24 2006, 09:34 )

Karolinerhatt kanske?
Jag föredrar den något modernare trekanthatten från uniform m/1910 (är det väl?)
Vinter
May 24 2006, 12:01
Där ser man hur mycket koll man har, intressant i alla fall.
Bertil Ludvig 1
May 30 2006, 14:08
Vad är det för fel på ollesbrosa ?
Funkar kanon, åtminstonde när jag använde den senast
Nu är man en riktig folkbildare. Här kommer:
Livgardets båtmössa m/1824-2004, eller båtmössa m/ny som den också kallas.
Manskapsvarianten med vitt band och nationalitetsmärke m/41 i emalj.

Officer med 35 mm galon m/1845 i silver samt gradbeteckning i form av 4 mm galon m/1865 i silver för fänrik till kapten. Major till Överste 1.gr. gradbeteckning i form av 4 och 12 mm galon m/1865 i silver. Gul sidenkokard m/1865 och knapp m/1865 för generalsperson, regements- och kompanibefäl.

Sergeant med 35 mm galon m/1845 i silver. Gul sidenkokard m/1865 och knapp m/1865-1960 för plutonsbefäl.
Fanjunkare ännu ej fastställt. Antingen lika som Sergeant eller med en 4 mm galon.
/P
Psilander
Jun 2 2006, 12:25
Trevligt, betydligt snyggare än M/60
Ni måste hitta på ett eget stuck på den nu bara,
Följande är upptagna
Kullen nedtryckt bakom märket - ytstrid
framkanten framdragen - ubåt
rakt upp - minörer
Varför ha nationalitetsmärke m/41 i den och inte nått mer tidsenligt?
QUOTE (Psilander @ Jun 2 2006, 11:25 )

Trevligt, betydligt snyggare än M/60
Ni måste hitta på ett eget stuck på den nu bara,
Följande är upptagna
Kullen nedtryckt bakom märket - ytstrid
framkanten framdragen - ubåt
rakt upp - minörer
Varför ha nationalitetsmärke m/41 i den och inte nått mer tidsenligt?
På nuvarande kör vi ju piketstuket med ankstjärt. Det sitter en plastram i toppen på den nya, kanske just för att förhindra sådant :P
Vad är med tidsenligt då? EU-symbol, regnbågsrandigt? Fredssymbol?
The Swede
Jun 2 2006, 17:35
En liten fråga bara, om nu båtmössan kallas m/ny kommer den då att finnas med i UniR FM m/ä?

:P
@ Lt P
Mössan verkar ju vara bättre än norrmännens. Tofsen hängde ner lite mer i pannan och hade en tendens att reta gallfeber på bäraren i ungefär 2 veckor innan denne vande sig.

/Gusten
QUOTE (The Swede @ Jun 2 2006, 17:35 )

En liten fråga bara, om nu båtmössan kallas m/ny kommer den då att finnas med i UniR FM m/ä?

:P
Ja.
QUOTE (Lt P @ Jun 2 2006, 16:32 )

På nuvarande kör vi ju piketstuket med ankstjärt. Det sitter en plastram i toppen på den nya, kanske just för att förhindra sådant :P
Är det det vanliga stuket där den är nedtryckt bakom märket/-na?
Detaljer som försvårar stukning har ju inte varit långlivade på andra mössor.

Han kanske menar att eftersom det mesta på mössan har årtal artonhundranågonting kanske nationalitetsmärket för meniga också borde motsvara någon 1800-talsmodell.
Tycker mössan ser bättre ut än jag först trodde att den skulle göra.
QUOTE (106 @ Jun 2 2006, 22:06 )

QUOTE (Lt P @ Jun 2 2006, 16:32 )

Är det det vanliga stuket där den är nedtryckt bakom märket/-na?
Detaljer som försvårar stukning har ju inte varit långlivade på andra mössor.

Han kanske menar att eftersom det mesta på mössan har årtal artonhundranågonting kanske nationalitetsmärket för meniga också borde motsvara någon 1800-talsmodell.
Tycker mössan ser bättre ut än jag först trodde att den skulle göra.
Piketstuk. Nedtryckt bakom fonten.

Ankstjärt.

Man kan ju jämföra med mössa m/1865-99 innan nationalitetsmärkets införande. Då satt där en rund filtklädd platta med kompanimärke/siffra motsv. Då det ersattes av "sverigepricken" så kan man ju även göra det på båtmössan från start. Den är inte helt identisk med den ursprungliga modellen som var beydligt högre och veks ner på ena sidan (därav passpoalerna på ena sidan). Därför har den också ett nytt modellnummer m/1824-2004.
/P
Kan vi inte återinföra den karolinska uniformen, med trekantshatten, som högvaktsuniform :P? Tror det skulle bli satan snyggt!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.