Kort historik om Båtmössan, fritt citerad ur minnet.
Båtmössan har sitt ursprung i de nattmössor/lägermössor soldaterna bar "förr i tiden". Denna var rätt hög, då en tanke med dem var att soldaten skulle dra ner den över ansiktet. Det ska enligt historien ha varit sådär funkis, så istälelt vek soldaterna ner den översta delen, för att den inte skulle vara så skyrmmande i lägret.
De tre snörerna ska symbolisera denna höga mössans nedvikta del.
Tofsen är symboliskt sett densamma man hittar på grenadjärsmössorna (björnskinnsmössorna)
Eftersom Livgardet har haft status som ett elitregemente, så ska dessa tofsar påminna om grenadjärsarvet, då de symboliserar den brinnande luntan med vilken grenadjärerna tände sina handgranater
QUOTE ("PBV902")
Jag ska nämligen in på livkompaniet och undrar om båtmössan är det som gäller för oss? Får man överhuvudtaget ingen basker?
Jag föredrar helst baskern om jag säger så...
Du kommer med bära följande plagg på huvudet.
Fältmössa. Funkis som fasen.
Hjälm. Säger sig självt.
Basker. Svart med CGXIV-märket i silver. Ceremonier och tillfällen då det ska se uniformt snyggt ut. Bärs av alla soldater på gardesbataljon efter soldaterindran.
Kask. Svart med pickel eller vit tagelplym.Högvakt på Stockholm Slott.
Båtmössa. Högvakt på Drottningholm. Bärs ibland vid andra tillfällen. Ditt befäl kommer meddela när den ska bäras.
Björnskinnsmössa. Audienser och andra högtidliga tillfällen.
Under min tid på LG har jag knappt burit baskern annat än då man åker till Coop, soldathemmet eller ska hem på permis.
Fältmössan och Båtmössan är de helt klart dominerande. (hjälmen räknas inte)
Sen ÄR det en tradition att livgardisterna i Hans Majestät Konungens Eget Livgarde bär båtmössan.
Det är Bara Livgardet som bär den, så bär den med lite stolthet

Personligen tycker jag båtmössan är helt okej. Den är unik för Livgardet.
Hoppas detta nu bringat lite klarhet i Båtmössefrågorna.