Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Båtmössa återinförs på Livkompaniet, LG
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
Lt P
QUOTE (Faers @ Jun 3 2006, 08:39 ) *
Kan vi inte återinföra den karolinska uniformen, med trekantshatten, som högvaktsuniform :P? Tror det skulle bli satan snyggt!

Den finns redan för Drabantvakt. Carl XI- och XII-utförande.

/P
Mattsson
Fråga:
Vad har den lilla tofsen för historia?
Faers
QUOTE (Lt P @ Jun 3 2006, 11:07 ) *
Den finns redan för Drabantvakt. Carl XI- och XII-utförande.

/P

Jo det vet jag, den gula fina med bröstharnesk av stål. Men den vanliga gulblåa, som alla kan ha! Anser väl inte att det hände så mkt under 1800-talet att den skulle vara bättre att ha än den gamla.
Psilander
Precis vad jag menar, varför inte en m18xx nationalitetsmärke

Karl XII drabantuniform finns också, används bla vid Prins Bertils begravning.

Sedan är strängligen förbjudet att tvätta en båtmössa, sedan bör den doppas i varje hav man passerar. För knekten torde det bli lerpölar på olika missionscamper? smile.gif
Maul
Efter att ha burit mössan hela dagen så måste jag säga att den är förvånansvärt bekväm att böra. Den passar dessutom bra till model Ä wub.gif
PBV902
Hej

jag har inte läst igenom alla inlägg i denna tråd, och eftersom det har gått ett tag sen vissa inlägg skrevs så frågar jag nu...

Jag ska nämligen in på livkompaniet och undrar om båtmössan är det som gäller för oss? Får man överhuvudtaget ingen basker?
Jag föredrar helst baskern om jag säger så...

På livgardets hemsida står ju men vet inte om den har uppdaterats på länge :

På Livgardet finns det i fredstid två utbildningsbataljoner.
Gardesbatajonen med 6.kompaniet, 8.kompaniet och livkompaniet

Alla som tillhör Dragonbataljonen (dvs skvadronerna) har grön basker. Gardesbataljonens soldater och befäl använder svart basker.

Borde inte detta betyda att livkompaniets soldater har svart basker då?
eskil
QUOTE (PBV902 @ Jul 9 2008, 11:33 ) *
Jag ska nämligen in på livkompaniet och undrar om båtmössan är det som gäller för oss? Får man överhuvudtaget ingen basker?

Du kommer antagligen att få både basker och gardesmössa förutom fältmössan, hjälmen och diverse andra saker att ha på huvudet. Vilken som du ska ha när kommer dina befäl att tala om för dig.
Syster Håkan
@PBV902
Du kommer få den svarta baskern samt båtmössa, kask, och om du har tur foder mössan, och björnskins mössan
Syster Håkan
QUOTE (Mattssonmannen @ Jun 3 2006, 11:13 ) *
Fråga:
Vad har den lilla tofsen för historia?

Det är mer old school bling, skulle jag tro.
Nestor
Kort historik om Båtmössan, fritt citerad ur minnet.

Båtmössan har sitt ursprung i de nattmössor/lägermössor soldaterna bar "förr i tiden". Denna var rätt hög, då en tanke med dem var att soldaten skulle dra ner den över ansiktet. Det ska enligt historien ha varit sådär funkis, så istälelt vek soldaterna ner den översta delen, för att den inte skulle vara så skyrmmande i lägret.
De tre snörerna ska symbolisera denna höga mössans nedvikta del.

Tofsen är symboliskt sett densamma man hittar på grenadjärsmössorna (björnskinnsmössorna)
Eftersom Livgardet har haft status som ett elitregemente, så ska dessa tofsar påminna om grenadjärsarvet, då de symboliserar den brinnande luntan med vilken grenadjärerna tände sina handgranater

QUOTE ("PBV902")

Du kommer med bära följande plagg på huvudet.
Fältmössa. Funkis som fasen.
Hjälm. Säger sig självt.
Basker. Svart med CGXIV-märket i silver. Ceremonier och tillfällen då det ska se uniformt snyggt ut. Bärs av alla soldater på gardesbataljon efter soldaterindran.
Kask. Svart med pickel eller vit tagelplym.Högvakt på Stockholm Slott.
Båtmössa. Högvakt på Drottningholm. Bärs ibland vid andra tillfällen. Ditt befäl kommer meddela när den ska bäras.
Björnskinnsmössa. Audienser och andra högtidliga tillfällen.

Under min tid på LG har jag knappt burit baskern annat än då man åker till Coop, soldathemmet eller ska hem på permis.
Fältmössan och Båtmössan är de helt klart dominerande. (hjälmen räknas inte)
Sen ÄR det en tradition att livgardisterna i Hans Majestät Konungens Eget Livgarde bär båtmössan.
Det är Bara Livgardet som bär den, så bär den med lite stolthet smile.gif
Personligen tycker jag båtmössan är helt okej. Den är unik för Livgardet.

Hoppas detta nu bringat lite klarhet i Båtmössefrågorna.
Sleipnir
Hmm, är livkompaniet även grenadjärkompani nu?
Nestor
QUOTE (Sleipnir @ Jul 15 2008, 09:00 ) *
Hmm, är livkompaniet även grenadjärkompani nu?

I bemärkelsen att de går Grenadjärsvakt, ja.
Även 6:e kompaniet går Grenadjärsvakt. Jag är dock osäker på om 8:e kompaniet bedriver den tjänsten.
Teknisk sett är liv och 6:e lätta mekaniserade infanterikompanier.
sleget
Är det fortfarande tillåtet att använda flygets "båtmössa"?
(Vilken jag inte anser vara en båtmössa iofs, då en båtmössa i mina ögon har propellern bak!)
Hjerg
QUOTE (sleget @ Jul 16 2008, 21:08 ) *
(Vilken jag inte anser vara en båtmössa iofs, då en båtmössa i mina ögon har propellern bak!)

Det är inte heller någon båtmössa, det är ju (och heter) flygmössa!

Ja, i UniR finns den med bland tillåtna huvudbonader i flygvapnet. Bland officerare som använder m/87 till vardags inom flygvapnet är det också den vanligaste huvudbonaden. Vid högtidligare tillfällen använder ju officerarna skärmmössa. Basker är tämligen ovanlig bland YO i flygvapnet, har i princip enbart sett det i samband med högvakt och motsv. Bland vpl är flygmössan ovanlig, på F21 var förrådet ytterst ovilliga att dela ut den till vpl. För oss var det basker som gällde.

/Hjerg
Lt P
QUOTE (Hjerg @ Jul 17 2008, 16:21 ) *
QUOTE (sleget @ Jul 16 2008, 21:08 ) *

Det är inte heller någon båtmössa, det är ju (och heter) flygmössa!

Ja, i UniR finns den med bland tillåtna huvudbonader i flygvapnet. Bland officerare som använder m/87 till vardags inom flygvapnet är det också den vanligaste huvudbonaden. Vid högtidligare tillfällen använder ju officerarna skärmmössa. Basker är tämligen ovanlig bland YO i flygvapnet, har i princip enbart sett det i samband med högvakt och motsv. Bland vpl är flygmössan ovanlig, på F21 var förrådet ytterst ovilliga att dela ut den till vpl. För oss var det basker som gällde.

/Hjerg

Jag kan för allt i världen inte förstå vad FV skulle med basker till. Det vore bättre att använda flygmössan som LG använder båtmössan, d.v.s. även till fältparaddräkt, och till m/90 även vid andra mer officiella men mindre formella tillfällen. Det är både snyggare och förstärker FV profil mer än en anomym basker.

/P
sleget
Flygmössan är djäkligt mycket snyggare än en basker tycker jag.
Och visst skulle den pryda sin plats även till m90.
Krook
Flygmössan har propeller fram, eller hur?

Borde inte båtmössan ha propeller bak då?
Sgt 1cl HuggyBear
Hrm...
Flygmössa är inte det den där tighta kondomlikande saken flygförare bar på den gammal goda tiden ?
GMY navy2.gif
ERK
QUOTE (Krook @ Jul 20 2008, 21:03 ) *

Båtmössan har ju ankare fram i stället. Helt i lag med fartygens konstruktion ;)
Krook
QUOTE (ERK @ Jul 21 2008, 21:48 ) *
QUOTE (Krook @ Jul 20 2008, 21:03 ) *

Båtmössan har ju ankare fram i stället. Helt i lag med fartygens konstruktion ;)

Vad tråkig du är då. Ni borde ha en galjonsfigur fram, en propeller bak och en mast mitt uppe på.

Men för att vara seriös så är båtmössan en bra företeelse och jag skulle hellre ha en sån än sadelskyddet.

/K
Psilander
Helt logiskt går ju armén över till basker, som måste vara traditionsplagg efter salig cykelskytte biggrin.gif

Har man basker borde de ha den gamla brittiska "champinjonmodellen" som fanns hos KJ och FJ på 50-talet
ERK
QUOTE (Krook @ Jul 21 2008, 22:53 ) *
Vad tråkig du är då. Ni borde ha en galjonsfigur fram, en propeller bak och en mast mitt uppe på.

Då kan man börja spekulera om de som tjänstgör på tex. Visby-korvett eller Göteborgskorvett ska ha ett vattenjetaggregat bak istället för propeller. Skulle onekligen göra "stuket" till ett unikum även inom ytstrid... banan_rock.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.