Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rikta med ksp
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
UAV
Är det meningsfullt att rikta dagens stridsvagnskanoner med kulspruta? Rheinmetalls 120 mm har väl nära nog dubbelt så hög utgångshastighet som ksp 94.
Trekker
QUOTE (UAV @ Dec 19 2005, 07:59 ) *
Är det meningsfullt att rikta dagens stridsvagnskanoner med kulspruta? Rheinmetalls 120 mm har väl nära nog dubbelt så hög utgångshastighet som ksp 94.

Inte så länge lasern fungerar.
Rickard N
Om det är avståndsbedömning du menar så försvann det med Centurion. Reservförfarande är att bedöma i streckplattan.
Mats
Fanns den särskilda "Ranging Machine Gun" i Stridsvagn 101/102? Aldrig hört talas om att de skulle det.

Annars hade även Chieftain RMG tills den fick "Tank Laser Sight".
Rickard N
Det kan säkert någon annan svara på bättre än jag men jag vet att skytten har en pedal som skickar iväg bulor med ksp.

Jag har en annan fråga till någon som vet om det fanns en speciell RMG, var den bara laddad med spårljus, om den fanns, annars borde det vara svårt att se var skiten hamnar. smile.gif
CBRN-fåne
101/102 hade en koaxial ksp men den var bara till för att bekämpa
mjuka ytmål på kortare avstånd, den användes inte till att rikta med.
För kanonen gällde laser/skjutdator eller sträckplatta. På IKV91
fanns ett liknande arrangemang. Skytten valde mellan ksp,
pansarspräng eller spräng på ballistikdatorn. VC hade en knapp
på manöverhandtaget som valde mellan ksp och kanon. Det var
samma sträckplatta för ksp och pansarspräng och en annan för
spräng. Normalbandat 7.62 till ksp M/39 var 1+3 (eller var det 1+4?).

Nyare vagnar vet jag inget om för jag är antik.
Rickard N
Satt det laser redan i 101/102? Trodde den kom med 104.
Mats
RMG i Centurion och Chieftain var en .50 som man använde särskild spårljusammunition till.

Commander med flera förklarar på TankNet.
eskil
Pvpj1110 hade inskjutningsvapen, men jag har aldrig stött på det i något annat sammanhang.

Dessutom så undrar jag ifall det var en så bra idé att röja sin eldställning genom att börja pluttra iväg spårljuskulor innan man klämmer iväg granaten?
Rickard N
QUOTE (Mats @ Dec 19 2005, 11:41 ) *
RMG i Centurion och Chieftain var en .50 som man använde särskild spårljusammunition till.

Commander med flera förklarar på TankNet.

Var det en 12.7 i Sverige också?

Ang röja positionen så var det av arten RMG-poff->rikta lite annorlunda->kanonen-kaboom och då är man ändå röjd smile.gif

Det skall vad jag förstått av dem som berättat det för mig gå ruskigt fort att rikta om och dunka iväg granaten.
Mats
QUOTE (eskil @ Dec 19 2005, 12:10 ) *
Dessutom så undrar jag ifall det var en så bra idé att röja sin eldställning genom att börja pluttra iväg spårljuskulor innan man klämmer iväg granaten?

Bättre än att göra en bedömning i streckplattan och skjuta enligt treskottsregeln. Det vill säga att man skjuter först enligt den bedömningen man gjort. Sedan ett skott något högre och ett något lägre. Detta ifall man inte kan observera vart spårljuset tar eller se någon verkan i målet.

EDIT: Jaja, pucktvåa. Rickard N, nej, det är just det. Sena Centurion och tidiga Chieftain hade både parallellkulspruta i .30 Cal eller 7,62 mm och RMG i .50 Cal. Aldrig hört talas om att RMG funnits till Centurion i Sverige.
CBRN-fåne
QUOTE (Rickard N @ Dec 19 2005, 11:22 ) *

De som fanns vid P10 och Utö hade 90-91 laser och enaxligt gyro.
De var ganska nyligen uppgraderade då. Skjutförfarandet var trots
det oftast stridssikte från VC-platsen. Motiveringen till detta var den
låga vinkelhastigheten på tornet kombinerat med det ganska
bristfälliga skyttsiktet. VC såg bättre och sköt snabbare.
KD803
QUOTE (Rickard N @ Dec 19 2005, 11:22 ) *

Laseravståndsmätare kom med 101R/102R. 104 var en 102R som dessutom fick ny drivlina och lite annat smått och gott.
Rickard N
Så... frågan är alltså, använde Sverige RMG innan 102R?
Eller var det bedömning i streckplattan som gällde? (mål i baljan, rikta i bottenpansaret, eller hur det var man gjorde?)
The Swede
Laser fanns på strv 101 när jag gjorde GU 86-87.
Vi har mig veterligen inte haft någon 12,7 i våra svenska Centurion.

Denna tråden hör förövrigt hemma i kassunen, inte TPC.

The Swede pansar2.png
KD803
Här kan man läsa en del om Centurion i svensk tjänst. Där framgår bland annat att någon 12,7mm ksp hade vi aldrig.
Trekker
QUOTE (eskil @ Dec 19 2005, 12:10 ) *
Pvpj1110 hade inskjutningsvapen, men jag har aldrig stött på det i något annat sammanhang.

Vi gjorde så i 501an. Dessutom är det frågan om sekunder innan raketen går iväg, så fort man får träff trycker man ner andra tummen och raketen gick iväg.
Rickard N
Jag vill definitivt minnas att strv104-skyttar har berättat om en pedal för kulspruta på skyttplats, gick den till koaxen?
The Swede
Ja, det fanns en fotpedal för att avfyra tornkulsprutan på Centurion.
Normalt avfyrade man dock via riktdonet.

The Swede pansar2.png
Rickard N
tja, frågar man inte får man inget veta, var den pedalen kopplad till RMG i andra länders Centurions?
CBRN-fåne
Hade 101/102 separata pedaler för ksp och reservavfyrning av
kanonen? Funktionsmässigt borde det absolut vara olika pedaler
men jag minns bara en, strax bakom höger klack. Är jag helt
ute och cyklar? Det är trots allt 15 år sedan jag var nere i en
senast.
The Swede
Det fanns bara en avfyringspedal till strv 101 och den var för tornkulsprutan.
Reservavfyring kanon var elektrisk. (Från separat strömkälla)

The Swede pansar2.png
FireFist
Det är kanske lite OT, men jag vill minnas att det i våra haub 77-lådor fanns fästen och grejer för att montera en ak4 på eldröret som hjälp vid direktskjutning. Kanske var det nåt slags reservförfarande för inskjutning motsv; kan inte tänka mig att jobba så skarpt...
The Swede
QUOTE (FireFist @ Dec 21 2005, 18:48 ) *
Det är kanske lite OT, men jag vill minnas att det i våra haub 77-lådor fanns fästen och grejer för att montera en ak4 på eldröret som hjälp vid direktskjutning. Kanske var det nåt slags reservförfarande för inskjutning motsv; kan inte tänka mig att jobba så skarpt...

Det var väl för övningsskjutning om jag inte minns fel.
Hade inget med direktriktat att göra vad jag vet.

The Swede pansar2.png
SG OLSSON
Borta till B i alla fall. Där var posen primär med opton som sekundär på långhåll. På korthåll var opton primär med eldröret som sekundär. dvs rikta ladda avfyra. Tror dock inte att detta förfarande övades överhuvudtaget. Lite game over varning för detta
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.