QUOTE (Krook @ Dec 19 2005, 21:32 )

Du gör inte värdetransportrån bara för att du kan och att det är lättförtjänta pengar. Framför allt inte om du inte behöver bekymra dig särskilt mycket om ekonomin. Då tar du det väldigt försiktigt för att inte hamna i trångmål innan du nått dina uppsatta mål.
Al-Qaida behöver inte råna Värde i Sverige och gör det sannolikt inte heller. De är finansierade redan och behöver inte utsätta sig för risken att bli uppnystade lokalt.
/Krook
KrookOk men om det nu råkar vara så att man tror att man lämnar sina pengar till en organisation men som i själva verket är något helt annat. Jämför hur det är med "nyttiga idioter" (man tror att man jobbar åt en men man jobbar i själva verket åt någon helt annan, rysk spionterm)
Som jag ser det så kan vi ju inte veta innan vi fått fast någon. men varför ska man inte ta chansen att skaffa sig extra inkomster om riskerna är små? trots allt så vägs ju alltid risken mot nyttan.
Gör ett väskryck vid hämtning/lämning? Då måste man få ur pengarna ur väskan utan att förstöra dem. Klarar man det utan att först göra ett antal rån för att lära sig?
Spränga en bil? Hur spränger man för att komma åt men inte förstöra? Personligen har jag aldrig sprängt något (förutom leksaker) men jag inbillar mig att även om man har en farb-kurs i ryggen så krävs det kunskap om själva bilen (=förövning) för att lyckas.
Hur många "vanliga" människor har resurser (tillräckligt många tillräckligt kriminella kompisar som är tillräckligt lojala) att genomföra 2-3 rån med 2-3 flyktbilar, avledande manövrer och hela paketet vid varje rån för att förhoppningsvis lyckas med det fjärde?
Vakten F4:Jag undrar precis som du hur kan man som vanlig "småbus" klara av att spränga bussen/bilen "lagom" mycket? hur synkar man transporter och framförallt hur hemlighåller man företaget så att ingen tjallar? Tar man i för mycket så finns det ju inget kvar att sno
kommer man över väskan så finns det skyddsmekanismer som ser till att innehållet förstörs om den utsätts för åverkan eller om den inte inaktiveras inom rätt tid. så att det skall vara typ FFL eller liknande ser jag som osanolikt. i dessa kretsar så är stor kompetens innom elektronik/data troligtvis inte så vanligt men det finns kanske någon.
Det rån som jag blev utsatt för var det då inga amatörer som utförde annars hade jag förmodligen inte kunnat sitta här och skriva dessa rader. att killen sköt berodde på att jag hade en kollega som inte kunde låta bli att försöka visa sig på styva linan vilket sånär resulterat i ett dödsfall.
Läser i dagens Aftonblad på sidan 11 längst ner på höger sida att: "SÄPO skall påbörja en utredning om branden i kista förra veckan enligt Jakob Larsson pressekreterare på SÄPO så kan det finnas politiska motiv bakom dådet och då skall SÄPO ta över utredningen. Västerortspolisen kritiserade redan förra veckan SÄPO för att den då inte utredde händelsen."
ja vad säger man??? Bättre sent än aldrig men risken att åka fast är ju inte så förtvivlat stor.