Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Märke för soldatprov.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Lättöl
Hur får märke(n) för ufört soldatprov bäras med uniform? Har sett flera varianter där den vanligaste verkar vara att fästa den i dragrem för höger bröstficka på M90.

Någon som vet? En sökning på soldatprov resulterade i historier om vart KB ska sova och om att skita på sig i fält banghead.gif , så jag skapade en ny tråd. Ledsen om jag sökt för dåligt.
The Swede
Det vanligaste är att man fäster märket i bandet till vänstra dragkedjan men om man ska följa UniR FM är det detta som gäller:

Bärs enligt bestämmelserna för utmärkelser i bil 3. Får även bäras på fältjacka (motsv) ovanför namnbandet enligt förbandschefs (motsv) bestämmande.

(UniR FM 2003 sidan 254)

The Swede pansar2.png
Lättöl
QUOTE (The Swede @ Dec 16 2005, 13:57 ) *
Det vanligaste är att man fäster märket i bandet till vänstra dragkedjan men om man ska följa UniR FM är det detta som gäller:

Ok. Det andra höger.

Tack så mycket.
Coqrouge
Glöm inte bort alternativet att bära det på namnbrickan. Dä bär man det längst ut efter namn etc i nedre hörnet.
Då kan man stoltsera med sitt soldatprovsmärke även till daglig dräkt.
Jag hoppas detta alternativ inte försvunnit för då gör jag själv fel vilket jag inte vill.
Sir Vival
QUOTE (Lättöl @ Dec 16 2005, 14:01 ) *
QUOTE (The Swede @ Dec 16 2005, 13:57 ) *

Ok. Det andra höger.

Tack så mycket.

Nej, du bär bara ett och det för "gällande år", dvs gjorde du ett soldatprov -04 så skall det märket i princip inte bäras -06.
Har du kommit upp i 5 får du en silverkrans, 10 en i guld och 15 blir guld med gröna "blad"...
Faers
Men, asså om man gjort det nuförtiden, så bör man fortfarande få ut den lilla knappen? Jag gjorde provet för ett tag sedan, blev godkänd men fick ingen knapp... hört sägas att den inte tillverkas längre... 7.gif
Lättöl
QUOTE (Sir Vival @ Dec 22 2005, 13:57 ) *
Nej, du bär bara ett och det för "gällande år", dvs gjorde du ett soldatprov -04 så skall det märket i princip inte bäras -06.
Har du kommit upp i 5 får du en silverkrans, 10 en i guld och 15 blir guld med gröna "blad"...

Ok. Det löste ju den frågan. Får ta och göra om och rätt då. bong.gif

Har sett de där kransarna. De ser svulstiga ut. Usch och fy.
johanp
QUOTE (SAP @ Dec 22 2005, 16:45 ) *
Men, asså om man gjort det nuförtiden, så bör man fortfarande få ut den lilla knappen? Jag gjorde provet för ett tag sedan, blev godkänd men fick ingen knapp... hört sägas att den inte tillverkas längre... 7.gif

jag gick ett prov i somras och fick då ett som det står officersprov på istf soldatprov samt att det står FM istf resp. regemente på den. men jag tolkade det som att det bara var så att man hade slut på märken tillfälligt och därav "tvingade på oss felaktiga" inte att de skulle vara slut i hela försvaret 7.gif
netsniper
jag gick ett prov i somras och fick då ett som det står officersprov på istf soldatprov samt att det står FM istf resp. regemente på den. men jag tolkade det som att det bara var så att man hade slut på märken tillfälligt och därav "tvingade på oss felaktiga" inte att de skulle vara slut i hela försvaret 7.gif

jag gjorde soldatprov för tre helger sen.. fick då märke med rätt år (05/06) och märkt med "soldatprov" och "FM"
Lättöl

Varför är det så? En utmärkelse är väl en utmärkelse? Vill jag skylta med att jag inte gjort soldatprovet en enda gång sen 94/95 borde det väl inte vara några problem med det? Eller är det speciella regler som gäller för soldatprov?
The Swede
QUOTE (Lättöl @ Dec 22 2005, 20:44 ) *

Varför är det så? En utmärkelse är väl en utmärkelse? Vill jag skylta med att jag inte gjort soldatprovet en enda gång sen 94/95 borde det väl inte vara några problem med det? Eller är det speciella regler som gäller för soldatprov?

Ja, det är speciella regler som gäller för soldatprov precis som Sir Vival skrev.
Soldatprovsmärke bärs under innevarande år samt nästkommande.
Gör man då inget nytt soldatprov får man plocka bort det gamla märket.
Gör man ett nytt plockar man bort det gamla och ersätter med ett nytt.

The Swede pansar2.png
Lättöl
QUOTE (The Swede @ Dec 22 2005, 20:50 ) *
Ja, det är speciella regler som gäller för soldatprov precis som Sir Vival skrev.
Soldatprovsmärke bärs under innevarande år samt nästkommande.
Gör man då inget nytt soldatprov får man plocka bort det gamla märket.
Gör man ett nytt plockar man bort det gamla och ersätter med ett nytt.

The Swede pansar2.png

Ok ok. Ska genast skruva bort det.

bong.gif
Gusten
Om man har klantat sig och tappat bort sitt märke finns det någon möjlighet att beställa ett från det aktuella året? Ledsen...... blyg.gif /Gusten Rangern.gif
Sgt Nilsson
vem håller koll på hur många soldatprov men gjort? ex om man gjort både under gu, hv och fbu vet dom om varandra eller måste man visa upp alla märkena för att få krans eller är det något man får beställa själv?
Lättöl
Fler trådar som relaterar till soldatprovet/märket:

Soldatprovet, märken
Soldatprovet, krav.
eskil
Ifall någon undrar hur kransarna till soldatprovsmärkena ser ut så finns det en fin liten samling här.
Axial
QUOTE (eskil @ Jan 29 2006, 10:47 ) *
Ifall någon undrar hur kransarna till soldatprovsmärkena ser ut så finns det en fin liten samling här.

Värt att notera är att 5-års kransen saknas på bilden, den ser ut som 10-års kransen fast i silver och så inskriptionen "5 år" istället för "10 år" (noshit, sherlock Malajn.gif )

Är det nån som vet huruvida soldatproven ska vara genomförda i följd för att man ska få räkna ihop antal prov till års-krans? Jag genomförde 6 prov på varandra följande år och har således 5-års krans men nu har det gått fyra år sedan senaste provet. Kan jag återuppta provandet och göra fyra till för att få 10-års krans eller måste jag börja från början och göra 10 prov under 10 på varandra följande år?
Lindeberg
QUOTE (eskil @ Jan 29 2006, 10:47 ) *

Hur har de tänkt när de skrivit "99/20" på märket nere till vänster?
KD803
QUOTE (Lindeberg @ Jan 29 2006, 14:16 ) *
Hur har de tänkt när de skrivit "99/20" på märket nere till vänster?

Fel?
sleget
Mmm, har ett märke där det står 99/00 på, torde vara mer korrekt.
Hände det något i reglerna runt just år 2000?
Alla märken innan detta är märkta med två år för att sedan bli ett enda from 2001. dry.gif
The Swede
QUOTE (sleget @ Jan 29 2006, 19:05 ) *
Mmm, har ett märke där det står 99/00 på, torde vara mer korrekt.
Hände det något i reglerna runt just år 2000?
Alla märken innan detta är märkta med två år för att sedan bli ett enda from 2001. dry.gif

Det beror nog på. På mina officersprovsmärken står det 02/03 och 03/04.
Kan bero på att de märkena på bilden är bla för Hemvärnet och dom inte går efter samma utbildningsrytm som GU-förbanden.
Ett utbildningsår börjar ju på hösten ena året och slutar på våren nästa.

@Axial.

Så vitt jag vet behöver man inte göra 5 år i sträck för att få femårsmärket utan det är fem år totalt som gäller.

The Swede pansar2.png
KD803
QUOTE (The Swede @ Jan 29 2006, 19:22 ) *
Det beror nog på. På mina officersprovsmärken står det 02/03 och 03/04.
Kan bero på att de märkena på bilden är bla för Hemvärnet och dom inte går efter samma utbildningsrytm som GU-förbanden.
Ett utbildningsår börjar ju på hösten ena året och slutar på våren nästa.

Låter som en trolig förklaring. Jag har både soldat- och officersprovsmärken för 04/05. Fast man kan ju undra hur det kommer att bli med det nya vpl-systemet. Då kommer ju vissa utbildningsår att sammanfalla med kalenderåret.
106
Jag trodde inte att soldatprovsmärken funnits så länge. Såg att det äldsta i samlingen var från 78/79, men när började man med dessa?
Dizzy_keys
Jag har sett flera vpl i flottan som bär sitt soldatsprovsmärke på vänsterärmens ficklock på SSD jackan.

Edit: Korpral nu!
Sgt 1cl HuggyBear
QUOTE (Dizzy_Keys @ Feb 1 2006, 12:24 ) *
Jag har sett flera vpl i flottan som bär sitt soldatsprovsmärke på vänsterärmens ficklock på SSD jackan.

Under min vpl i flottan bar vi våra i dragkedjan på SSD jackan.
GMY
Andreas
QUOTE (Dizzy_Keys @ Feb 1 2006, 12:24 ) *
Det beror nog helt på PC/instruktörslag, kan inte minnas att placeringen av soldatprovsmärket var ensat mer än inom GSU-plutonerna. Beror väl kanske på att det inte var alla som hade någon form av soldatprov under GU heller förstås.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.