Help - Search - Members - Calendar
Full Version: lägre fysiska krav för Gb?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
JonnyHazzard
Jag undrar om det ligger något i det påstående, då jag själv har blivit uttagen till SkytteGb och inte är nån atlet direkt vissel.gif På min mönstring fick jag:

Styrka: 5
Kondition: 8
Inskrivning: 6
Psyk: 6

Jag har hört av folk som har blivit uttagna till skyttesoldater som har haft betydligt bättre värden än mig tveka.gif
DeeJayDyngrak
QUOTE (JonnyHazzard @ Dec 15 2005, 00:24 ) *
Jag undrar om det ligger något i det påstående, då jag själv har blivit uttagen till SkytteGb och inte är nån atlet direkt vissel.gif På min mönstring fick jag:

Jag har hört av folk som har blivit uttagna till skyttesoldater som har haft betydligt bättre värden än mig tveka.gif

Det är väl bara inskrivnigsprovet som spelar roll för chefsbefattningar...annars brukar det väl vara samma fyskrav för samma utb oavsett befattning
JonnyHazzard
jag tänkte i dom banorna att det var soldaterna som hade speciella uppgifter som behövde ha bättre fysik än en gruppchef då dom t.ex behöver kånka runt på en ksp och annan utrustning. :( tveka.gif
Vysotskij
Vad gäller just din fys och styrka har du värden för i princip alla icke-jägarbefattningar, och även för en del inom jägeriet, om nu inte saker ändrats.

Styrkefemma är okej och konditionsåtta riktigt bra.

Annars finns (fanns?) det vissa grupper där exempelvis KB har lägre styrkekrav än GB och meniga. För MP (inte MPJ) gällde det, till exempel.
Pro patria
QUOTE (JonnyHazzard @ Dec 15 2005, 00:24 ) *

Var/när rycker du in?
JonnyHazzard
P4 januari -07
Sebb
QUOTE (JonnyHazzard @ Dec 15 2005, 16:06 ) *
P4 januari -07

rycker också in som GA804 då...
B.A
Dina värden är ju medel, vissa över medel, de fysiska kraven är samma till en gbtjänst som till en"vanlig" skyttesoldat. Lycka till!
amfvrak
Jag pratade med en människa på pliktverket idag. För skyttegruppbefäl stridsfordon 90 krävs det enligt honom "endast" följande

Styrka: 4
Kondition: 5 (blev lite osäker, KAN vara 6 men jag har för mig att det var 5)
Liqi
QUOTE (amfvrak @ Jan 30 2006, 20:08 ) *
Jag pratade med en människa på pliktverket idag. För skyttegruppbefäl stridsfordon 90 krävs det enligt honom "endast" följande

Nej, det är inte 6 på konditionen, är själv inskriven som det. Själv hade jag bara 5, men kanske att han tyckte att min styrka kompenserade det (8).
amfvrak
QUOTE (Liqi @ Jan 30 2006, 22:36 ) *

Nej, det är inte 6 på konditionen, är själv inskriven som det. Själv hade jag bara 5, men kanske att han tyckte att min styrka kompenserade det (8).

Ok, bra då var det uträtt. Va som sagt osäker så det var bra att vi fick svart på vitt.

Ahhh! Vad snäll din inskrivningsförrättare va då! Själv va jag amfpb men fick inte söka pb-tj igen för min befälslämplighet som bedömdes när jag satt å var en närvös 18-åring endast blev 6. Trots att det var ett sorgerligt besked så gjorde det dagen för det var det dummaste jag har hört sen skivat bröd laugh.gif
soldatkinnunen
QUOTE (amfvrak @ Jan 30 2006, 22:41 ) *
QUOTE (Liqi @ Jan 30 2006, 22:36 ) *

Ok, bra då var det uträtt. Va som sagt osäker så det var bra att vi fick svart på vitt.

Ahhh! Vad snäll din inskrivningsförrättare va då! Själv va jag amfpb men fick inte söka pb-tj igen för min befälslämplighet som bedömdes när jag satt å var en närvös 18-åring endast blev 6. Trots att det var ett sorgerligt besked så gjorde det dagen för det var det dummaste jag har hört sen skivat bröd laugh.gif

Lockost er grabbar, sökte själv till SkytteGB men det gick inte för sig, är handikappad i ögonen.
Men lycka till, ni har det fint :P
Bjorned
Haha,

Fick;
Styrka: 8
Inskrivning: 9
Psyk: Fick man ett särskilt betyg för det?

Fick inte välja på så höga tjänster, vad psykologen säger om en spelar nog mycket större roll än de andra bitarna (var tok på för ärlig och bitter hos henne), blev i alla fall skyttegruppbefäl stf 90 (vilket jag är mycket nöjd med och ser fram emot att bli utbildad till).
RedFLip
fan vad bra alla var smile.gif

jag tog hem poängen:
Styrka: 5 eller 6(Längesen nu smile.gif )
Kondition: 4, gjorde uppvärmningen sen sa jag "Fan vad tråkigt att cykla" och klev av smile.gif
"provet": 4

Och jag är uttagen till bandvagnsförare, in den 7:e augsuti i år. Har inte förbättrat mig alls smile.gif
Marmoth
fyfan, och jag som är oroliga att mina resultat inte ska räcka till ;P Känns lite lugnare nu
Mercai
QUOTE (Vysotskij @ Dec 15 2005, 04:20 ) *
Vad gäller just din fys och styrka har du värden för i princip alla icke-jägarbefattningar, och även för en del inom jägeriet, om nu inte saker ändrats.

Minst 7 i både styrka och kondition krävs för jägartjänster. Undantaget skulle väl isåfall vara MP/Säk, men de är väl inte att räkna som jägare... saint.gif
alex.l
Det här är förmodligen mycket OT, men vet ni vad kraven är för bevakningssoldater? happy.gif
Andreas
QUOTE (alex.l @ Jul 17 2006, 18:03 ) *
Det här är förmodligen mycket OT, men vet ni vad kraven är för bevakningssoldater? happy.gif
Ring/maila Pliktverket (inte omöjligt att de finns nedtecknade på forumet iofs, sök!), enklaste och säkraste sättet att få ett korrekt svar.

Kraven har tidigare inte varit speciellt högt ställda (i jmf) men de har precis som för alla andra vpl-tjänster blivit högre i takt med att inrycken både till antal och andel av årskullarna blivit mindre och konkurrensen om platserna därmed ökat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.