Help - Search - Members - Calendar
Full Version: GSU Karlskrona jan 2006, någon?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2
Vici
Någon som ska rycka in i Karlskrona nu i januari?

Ska av någon anledning göra GSU:n där för att sedan fortsätta uppe i Stockholm (Osäker om det är Berga eller Muskö numera). Är det så att alla flottister gör GSU i Karlskrona numera?

Vici ---> navy2.gif
Kato
Vilken befattning har du blivit tildelad?
fogel02
samtliga flottister gör GSU i karlskrona

som sagt vilken befattning ?
Andreas
QUOTE (Vici @ Dec 14 2005, 23:50 ) *

Ska av någon anledning göra GSU:n där för att sedan fortsätta uppe i Stockholm (Osäker om det är Berga eller Muskö numera). Är det så att alla flottister gör GSU i Karlskrona numera?

Vici ---> navy2.gif

Inte rycka in men jobba. smile.gif

Berga lär det inte bli då ÖS på Berga fått flytta på sig till förmån för Amf1 så ska du uppåt i landet bör det väl vara Muskö. Trodde dock inte att man hamnade där förrän efter genomförd YK (yrkeskurs) nu för tiden?

Hur som helst, lycka till!
Vici
Ska in som däcksbefäl ombord på HMS Visborg var det sagt.
lina7001
Ciao! Jag ska också ner till Karlskrona i januari. Men sedan tar jag mitt pick och pack och drar till Gotland =)
Wannabe Kustis
Vad är skillnaden på flottans grundutbildning och lets say armens eller amfibie?
Amfibieslusken
Men det heter ju inte GSU för flottister. Det heter väl att "göra rekryten" 7.gif

@lina7001: Ah, touché.
lina7001
QUOTE (Amfibieslusken @ Dec 16 2005, 22:35 ) *
Men det heter ju inte GSU för flottister. Det heter väl att "göra rekryten" 7.gif

Grundläggande SjömansUtbildning väl...
Vargas
FSS ffs! dry.gif
PB-Syte
Just det - i flottan gör vi rekryten, inte GSU (Grundläggande Soldat Utbildning). Skillnaden mellan flottans grundutbildning och t.ex armèn är att vi inte har ngn strids/fältutbildning, bortsätt från skjut utb. och nån timme självskydd under skyddsvakts utb.
Istället lär vi oss grunderna i skyddstjänst (brandbekämpning, läcktätning, stöttning, länsning, stängningsgrader och givetvis sjukvård!), som sedan vidareutvecklas under sjötiden.
Vi lär oss hur man sjösätter och hanterar livflottar, vi övar livräddning (Alltså sån i vatten!!!), hur man ska bete sig om man trillar överbord med allt vad det innebär.
Och så såklart sjömanskap - knopar, benämningar på olika tampar, nautiska termer m.m.
Är man dessutom PB så läser man navigation också! navy2.gif
Vici
@ Amfibieslusken/PB-Syte: Antar att ni har rätt, men har sett samma betydelse av GSU som lina, alltså Grundläggande SjömansUtbildning. Uppsnappat på lumpen.nu.. Sen kan man ju ifrågasätta om man kan lita på en sida som fortfarande hävdar att min tjänst är 450 dagar och utbildningsplatsen är Berga örlogsskolor.. blink.gif

@Lina7001: Kul att höra! Vi lär väl ramla på varandra någon gång iaf!
PB-Syte
Jo, rent tekniskt heter det GSU (grundläggande soldat/sjömans utbildning) även i flottan, men jag har alldrig hört ngn flottist kalla det annat än rekryten. Detta då flottans personal inte tituleras "sjöman" innan man har genomfört soldaterinran, utan istället kallas rekryt (var en speciell känsla på morgonuppställningen, när man hörde "god morgon sjömän" och inte "god morgon rekryter" efter 7 veckor av det sistnämnda wub.gif ). FM och speciellt flottan är mkt för sina traditioner - på gott och ont...!
Hmm om ni har tur får en kollega till mig som troppchef fun_icon_nana.gif
Vici
Tack för den utredningen, Syte!

Är medveten om att FM håller hårt på sina traditioner men visste inte att Flottan var extra noga.

Hursomhelst känns det som att jag kommer att trivas bra och gör jag inte det får jag väl skylla mig själv biggrin.gif
Andreas
QUOTE (Vici @ Dec 17 2005, 21:57 ) *
Hursomhelst känns det som att jag kommer att trivas bra och gör jag inte det får jag väl skylla mig själv biggrin.gif

Det kommer säkert lösa sig, vill man så kan man. smile.gif

Vad gäller trivseln så bör det inte vara några problem, då vi åtminstone vid mitt inryck hade en ganska stor andel tjejer så bidrog det till att hålla stämningen (och jargongen :P) uppe på en bra nivå.
Vici
@Andreas: låter positivt!

Nu är det bara att hålla tummarna för att de lyckas få Visborg från varvet innan det är dags att mönstra på.. Kan bli lite svårt med fartygsdelen annars smile.gif
TofflaN
Det här är kanske lite off topic... men det kändes onödigt å starta en ny tråd.

Jag och Lina ska tydligen ligga på en bevakningsbåt i Visby... Tror allt detta stämmer. smile.gif
Sen till det lite mer oklara... Vad jag har förstått så tillhör "Bevakningsbåtskompaniet" Amf1...
Är det så att vi kommer tillhöra Amf1 eller flottan? Kommer vi bära blåkläder eller grönkläder?

Hoppas någon kan svara på detta...
PB-Syte
Ni kommer att tillhöra Amf, men bära SSD då Fu 90 inte är direkt lämpad att ha ombord. Dock kommer ni att ha korslagda kanoner och inte ankare på axlarna/mössan. Ni lär heller inte att ha särskilt mkt med Amf att göra (hade dom inte på min tid iaf!) navy2.gif
Harald
QUOTE (Vargas @ Dec 16 2005, 23:14 ) *
FSS ffs! dry.gif

Eftersom detta inte fick genomslag, så repetrar jag. FSS! Det vill säga att det grundmått av kunskaper som varje värnpliktig skall inneha oavsett Försvarsgren (Flygvapnet, Marinen eller Armén) är de samma. Hinner ni inte med detta under GSU'n så finns det risk.. Nej, ev möjlighet till "fortsatt soldatutbildning" i ett senare skede. Tanken bakom detta är att alla värnpliktiga skall ha utbildning som gör att de kan söka utlandstjänst. Ni kommer vara cirka 800 värnpliktiga som rycker in på marinbasen i januari och de har plockat in instruktörer från andra förband.

För er som ska rycka in. Lycka till!
TofflaN
QUOTE (PB-Syte @ Dec 18 2005, 22:04 ) *
Ni kommer att tillhöra Amf, men bära SSD då Fu 90 inte är direkt lämpad att ha ombord. Dock kommer ni att ha korslagda kanoner och inte ankare på axlarna/mössan. Ni lär heller inte att ha särskilt mkt med Amf att göra (hade dom inte på min tid iaf!) navy2.gif

ok, så man kan säga att man tillhör 50% flottan och 50% Amf...
Kommer Amf1 ha något mer i Visby eller är det bara vi på bevakningskompaniet så kommer va stationerade där??
PB-Syte
På gotland finns även en sjöövervakningscentral, så helt ensamma är ni inte.... men nästan! biggrin.gif . SSK Vby tillhör dock inte Amf!
J Klang
QUOTE (Vici @ Dec 14 2005, 23:50 ) *

Vici ---> navy2.gif

Elektrotekniker på HMS Arkösund här!;)
TofflaN
QUOTE (PB-Syte @ Dec 19 2005, 00:02 ) *
På gotland finns även en sjöövervakningscentral, så helt ensamma är ni inte.... men nästan! biggrin.gif . SSK Vby tillhör dock inte Amf!

Det är många förkortningar nu smile.gif Jag får mer frågetecken än svar känns det som biggrin.gif
SSK vad står de för?
Ni andra som ska ligga i flottan nästa år.... lova att inte glömma bort oss stackare som kommer ligga på Gotland. Ni får gärna komma och hälsa på när ni har vägarna förbi smile.gif
Vici
Ska försöka tänka på dig, Tofflan, men det är svårt när du är så långt bort Malajn.gif
Tagemark
Ubåtsjaktmatros HMS Orion, inryck 16:e jan
Andreas
QUOTE (Harald @ Dec 18 2005, 22:50 ) *
Hinner ni inte med detta under GSU'n så finns det risk.. Nej, ev möjlighet till "fortsatt soldatutbildning" i ett senare skede. Tanken bakom detta är att alla värnpliktiga skall ha utbildning som gör att de kan söka utlandstjänst. Ni kommer vara cirka 800 värnpliktiga som rycker in på marinbasen i januari och de har plockat in instruktörer från andra förband.

För er som ska rycka in. Lycka till!

Vill bara betona (för de inryckande) att både undertecknad och bekanta har så gott som enbart positiva erfarenheter av både "blandade" befälslag och fortsatt soldatutbildning, ger en lite "grönare" touch vilket kanske saknats tidigare.

QUOTE (Tagemark @ Dec 19 2005, 18:49 ) *
Ubåtsjaktmatros HMS Orion, inryck 16:e jan

Då är det inte alls omöjligt att vi ses nästa år, exakt under vilka former är vad jag vet inte helt klart än.
PB-Syte
@ TofflaN : sorry om det blev mkt förkortningar, gammal vana vet du ;) . SSK Vby är Sjö Strids Kompani Visby alltså sjöbevakningscentralen jag nämnde, dom kommer ni att skicka många meddelanden till över ledningssystemet .... navy2.gif
Annars får jag hålla med Andreas, blandade yrkes/vapen grenar bland befälen ger bara mer erfarenheter (hade själv en lt som var SonO på landsort, en som var röjdykare, en fk från armèn och en fk från ubåt!)!
Därimot är jag lite nyfiken på hur dom kommer lösa problemet med att utfodra 800 värnpliktiga 4ggr om dagen, med tanke på vilka köer det blev jag låg inne (vi var ca 290vpl på 1:a komp.), undrar dessutom om det överhuvudtaget får plats 800 man i Najaden/Jarramas (har för mig att dom "bara" rymmer 350 man var) - otur för dom som ev. får bo på Ankarstjärna då!!! Malajn.gif
Andreas
QUOTE (PB-Syte @ Dec 20 2005, 11:19 ) *
Därimot är jag lite nyfiken på hur dom kommer lösa problemet med att utfodra 800 värnpliktiga 4ggr om dagen, med tanke på vilka köer det blev jag låg inne (vi var ca 290vpl på 1:a komp.), undrar dessutom om det överhuvudtaget får plats 800 man i Najaden/Jarramas (har för mig att dom "bara" rymmer 350 man var) - otur för dom som ev. får bo på Ankarstjärna då!!! Malajn.gif

Visst var det trångt på Trolle och trängre lär det bli men allt sådant löser sig när man kommer ut på förbanden, det är ju ändå när man kommer ut på förbanden/båtarna maten blir något utöver bukfylla - säga vad man vill om flottan men maten går det inte att klaga på. smile.gif

Enda nackdelen med Ankarstjärna är ju att man har så långt att gå till matsalen på morgnarna, annars är det bara mysigt att bo med inneliggande besättningar, ubåtsfolk, sergeanter och annat löst folk... ph34r.gif

För övrigt är ju en annan fördel med stort inryck att man lär känna folk från flottans alla delar vilket lovar gott om man är intresserad av studiebesök och liknande på så gott som alla ftg-typer vi har kvar, så många det nu är... dry.gif

Edit: fummelfingrar...
Snabeldraken
Jag kan tillägga att de flottister som ska vara på land (sjöbevakare/signalister) kommer att få en visst mått av gröntjänst under rekryten då dom inte har någon nytta av fartystjänst. Alla som ska hamna på fartyg får dock som tidigare sagts inget sådant. Måste säga att jag tycker synd om er som inte får njuta av karlskrona på sommaren och det smått underliga karlskronavädret B)
Andreas
@Snabeldraken: Kan ju tilllägga att det för många (även för många ftg-förband) finns möjlighet till en del "gröna veckor" även senare under utbildningen.

För övrigt så låg det ju inryck året runt innan FB04 så även vi stackare som inte hamnar på landtjänst fick möjlighet att avnjuta en glass på Glassiären. smile.gif
PB-Syte
Är Ankarstjärna renoverad nu då? För när jag bodde där var kasernen allt annat än mysig (inte ens adventsljusstakarna hjälpte), slitet, dragit, toaletter/pissoarer som svämmade över då och då, vilket resulterade i en mindre angenäm odör! Det eviga marcherandet till/från trolle var ju heller ingen höjdare, men det kunde man ju leva med.
Givetvis ordnar det sig när folket kommer ut på förbanden, men dit är det ju 10 veckors plugg (nåja!) på trolle först (antar att vpl i 11 mån systemet gör "samma" GSU/YK som GB/E gjorde i det "gammla" systemet)! Men inget negativt i det, dom får ju vänja sig hur det är att leva ombord iaf biggrin.gif
Till er som ska rycka in, ta inte fasta på mitt gnäll nu - rekryten är tok rolig, jag lovar - det går inte att ha roligare på land!
Förresten, visste inte att Orion har sonar, vad ska det tjäna till (el. är det lika hemligt som FRA:s delar av båten Malajn.gif ?)
@: Andreas: vet du om Sytarna kommer att utbildas i Kkna eller i Halmstad i fortsättningen?

Mmmm.........Glasiären! wub.gif
Vici
Med stor risk att gå OT nu...

Vet någon av er hur mycket (om någonting alls) av sjötiden man kan tillgodoräkna sig? Med detta menar jag bokföra i sjömansbok eller liknande.
PB-Syte
Beror på hur stort ftg du ligger på, måste ju vara över ett visst antal ton (vet ej exakt). På min båt (Trossö) fick vi tillgodoräkna oss 121 sjödygn (ganska mkt för ett övningsår), synd att jag inte fick papper på dom dygn jag åkte robotbåt också (blev ett par! blush.gif ). Men som sagt det varierar beroende på båttyp....
TofflaN
QUOTE (Vici @ Dec 20 2005, 15:22 ) *

Vet någon av er hur mycket (om någonting alls) av sjötiden man kan tillgodoräkna sig? Med detta menar jag bokföra i sjömansbok eller liknande.

Vad jag har hört är att båten/fartyget måste vara över 70 ton i brutto dräktighet.... (de va nåt i den stilen smile.gif )

När jag ringde sjöfartsverket, sa dom att man skulle se till att sjötiden skrevs upp. Sedan skickade man in den till dom på sjöfartsverket....

Surt nog hamnade jag på en för liten båt.... sad.gif Smått irriterande
Andreas
QUOTE (PB-Syte @ Dec 20 2005, 13:36 ) *
Är Ankarstjärna renoverad nu då? För när jag bodde där var kasernen allt annat än mysig (inte ens adventsljusstakarna hjälpte), slitet, dragit, toaletter/pissoarer som svämmade över då och då, vilket resulterade i en mindre angenäm odör! Det eviga marcherandet till/från trolle var ju heller ingen höjdare, men det kunde man ju leva med.
Givetvis ordnar det sig när folket kommer ut på förbanden, men dit är det ju 10 veckors plugg (nåja!) på trolle först (antar att vpl i 11 mån systemet gör "samma" GSU/YK som GB/E gjorde i det "gammla" systemet)! Men inget negativt i det, dom får ju vänja sig hur det är att leva ombord iaf biggrin.gif
Till er som ska rycka in, ta inte fasta på mitt gnäll nu - rekryten är tok rolig, jag lovar - det går inte att ha roligare på land!
Förresten, visste inte att Orion har sonar, vad ska det tjäna till (el. är det lika hemligt som FRA:s delar av båten Malajn.gif?)
@: Andreas: vet du om Sytarna kommer att utbildas i Kkna eller i Halmstad i fortsättningen?

Mmmm.........Glasiären! wub.gif

Kan inte påstå att det skiljer sig speciellt mycket från Jarramas/Najaden längre förutom att duscharna är grymt mycket bättre/fräshare på Ankarstjärna än de var när jag låg på Jarramas 04 åtminstone.

Äsch, utrymme är överksattat, dessutom skiljer det ju en hel del i utrymme ombord mellan t ex Trossö och valfri ubåt... *host*bastu*host* ;)

Vad gäller kommentarer om just Orion så tolkar jag frånvaron av annat än översiktsinfo på varken FM:s hemsida eller FRA:s hemsida som att det märker man när man kommer ombord.

Ingen aning om hur det blir med teknikertjänsterna, har hört lite olika varianter. Pratade en del med de nyinryckta gnistarna som huserar på Trolle nu och vill minnas att det sas något om FMTS men minnet av konversationen (och kvällen i övrigt) är lite suddigt... vissel.gif
Kan forska i det nästa gång jag är i K-krona om det inte klarnat innan dess.

QUOTE (Vici @ Dec 20 2005, 15:22 ) *

"Regelrätta" sjödygn (enligt vad andra nämnt om deplacement etc) är inga problem att tillgodoräkna sig, dock varierar det en hel del mellan ftg hur mycket de nöter kaj jämfört med sjötiden. Vill minnas att jag hade cirkus 100 sjödygn men vet de som hade mindre.
Vici
Tack alla för de svaren! Känns bra att veta att jag bara behöver en månads sjötid till efter MUCK för att gå som befaren jungman navy2.gif

Lev väl!
TofflaN
QUOTE (Vici @ Dec 21 2005, 19:51 ) *
Tack alla för de svaren! Känns bra att veta att jag bara behöver en månads sjötid till efter MUCK för att gå som befaren jungman navy2.gif

Lev väl!

Så pass... jobbar du på båt el? jag är befaren jungman men jag vill få ihop matrostiden :( Vilket typ aldrig kommer att hända biggrin.gif
Vici
Jobbar är väl att ta i, men jag HAR iaf gått som jungman två månader på två stycken produkt-/oljetankers.. Även om jag inte har fått möjlighet att vara ute någon längre tid så har det lilla jag fått varit varit väldigt lärorikt och jag har fått se mig om litegrann.

Det är väl 6 månader för befaren jungman, eller, TofflaN? Lite meckigare att få ihop matrosbehörighet! Var har du varit någonstans (fartyg)? Utbildning?
TofflaN
QUOTE (Vici @ Dec 22 2005, 23:49 ) *
Jobbar är väl att ta i, men jag HAR iaf gått som jungman två månader på två stycken produkt-/oljetankers.. Även om jag inte har fått möjlighet att vara ute någon längre tid så har det lilla jag fått varit varit väldigt lärorikt och jag har fått se mig om litegrann.

Det är väl 6 månader för befaren jungman, eller, TofflaN? Lite meckigare att få ihop matrosbehörighet! Var har du varit någonstans (fartyg)? Utbildning?

Schyst hur fick du "jobb" där??
Jag blev lite osäker när jag sa att jag va lättmatros, så jag kollade upp de... det är 12 månader för att bli lättmatros.... 18 månader för matros
Så jag är inte lättmatros som jag trodde att jag var....

Jag har jobbar på en Waxholmsbåt under sommarhalvåret.... Tyvärr så kör den båten jag jobbar på endast på helger... så det tar en jäkla tid att få ihop sjötid...
Jag har ingen som helst utblidning av sjöfart smile.gif Jag gick SAM/företagare på gymnasiet... så det är väl så långt ifrån vattnet man kan komma rolleyes.gif

Jag har jobbat 4 år på olika passagerarbåtar, och jag stormtrivs än idag biggrin.gif
Vici
Det var genom pappa. Lite svårt annars, men det hade nog funkat om man hade slängt iväg ett mail och frågat snällt också.

Waxholmarna alltså? Låter ganska glassigt, men det ska det vara också smile.gif
TofflaN
QUOTE (Vici @ Dec 23 2005, 13:06 ) *
Det var genom pappa. Lite svårt annars, men det hade nog funkat om man hade slängt iväg ett mail och frågat snällt också.

ok, om jag inte hittar någon arbetsplats efter lumpen å kontaktar jag dej :P

Det är rätt glassigt ja biggrin.gif. Men jag är själv på däck... på dom andra båtarna är dom 2 man på däck... ok dom båtarna tar ungfär 100 pers mer än den båt jag jobbar på... Men om det är 230 pers ombord och man är ensam på däckoch ska både sälja biljetter och köra landgång.... Då kan det bli lite stressigt... Iof så händer de inte så ofta... normalt brukar det va ungefär 50 - 100 pers ombord... och då är det rätt glassigt B)
Ramius
QUOTE (TofflaN @ Dec 23 2005, 13:25 ) *

Det är rätt glassigt ja biggrin.gif. Men jag är själv på däck... på dom andra båtarna är dom 2 man på däck... ok dom båtarna tar ungfär 100 pers mer än den båt jag jobbar på... Men om det är 230 pers ombord och man är ensam på däckoch ska både sälja biljetter och köra landgång.... Då kan det bli lite stressigt... Iof så händer de inte så ofta... normalt brukar det va ungefär 50 - 100 pers ombord... och då är det rätt glassigt B)

På vilen waxholmsbåt är man ensam på däck, förutom djurgårdsfärjorna???
TofflaN
QUOTE (Ramius @ Dec 23 2005, 13:56 ) *

Det är bara djurgårdsfärjorna inom Waxholmsbolaget som har 1 på däck.. Vi är inhyrda av Waxholmsbolaget. De flesta båtarna som är inhyrda kör med en däcksman.
Ramius
QUOTE (TofflaN @ Dec 23 2005, 14:11 ) *

Det är bara djurgårdsfärjorna inom Waxholmsbolaget som har 1 på däck.. Vi är inhyrda av Waxholmsbolaget. De flesta båtarna som är inhyrda kör med en däcksman.

Ahhh, så då har du inte jobbat där då. Håller du till på nån Stavsnäsbåtarna eller kanske på en gammal vindbåt saint.gif
TofflaN
QUOTE (Ramius @ Dec 23 2005, 14:14 ) *
QUOTE (TofflaN @ Dec 23 2005, 14:11 ) *

Ahhh, så då har du inte jobbat där då. Håller du till på nån Stavsnäsbåtarna eller kanske på en gammal vindbåt saint.gif

Ja, det kan säkert stämma.....
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
vem e du?
Ramius
Allt det här håller på att gå OT men som sista grej kan jag väl säga eftersom du undrade vem jag är.
En som inte gillar såna som bara skall parkera bilen, vänta på pappa,mamma,mormor osv... Undrar varför inte Sl-kortet funkar, vad är en semafor ? När går 0945 båten ? Varför är det fullt ? Kommer man till Grinda med den här? Vet du nåt bra ställe att bada på ??

banghead.gif banghead.gif banghead.gif
Sundheden
Jag skall göra GSU i Karlskona, inryck 16:e jan.
Stannar sedan kvar där för att fortsätta som båtchef.
Beazt
Här här titta på mig.. :P

Jag ska också rycka in på Karlskorna den 16 Jan som Motormeckaniker :( och vad mina papper säger så är det HMS Visborg som gäller... navy2.gif
Vici
Gött att höra Beazt! Dock verkar du inte vara så förtjust över din tjänst.. Får man fråga varför?

Börjar närma sig nu! Spänningen är på topp hos er allihop antar jag smile.gif. För mig är den det iaf..

Ha en kanonbra nyårsafton nu!

rlwhore.gif <--- Vici på nyårsafton
oak
Jag får hälsa alla i tråden välkommna till k-na.
jag kommer att se dom flesta av er vid vapen uthämtningen biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.