QUOTE (PB-Syte @ Dec 20 2005, 13:36 )

Är Ankarstjärna renoverad nu då? För när jag bodde där var kasernen allt annat än mysig (inte ens adventsljusstakarna hjälpte), slitet, dragit, toaletter/pissoarer som svämmade över då och då, vilket resulterade i en mindre angenäm odör! Det eviga marcherandet till/från trolle var ju heller ingen höjdare, men det kunde man ju leva med.
Givetvis ordnar det sig när folket kommer ut på förbanden, men dit är det ju 10 veckors plugg (nåja!) på trolle först (antar att vpl i 11 mån systemet gör "samma" GSU/YK som GB/E gjorde i det "gammla" systemet)! Men inget negativt i det, dom får ju vänja sig hur det är att leva ombord iaf
Till er som ska rycka in, ta inte fasta på mitt gnäll nu - rekryten är tok rolig, jag lovar - det går inte att ha roligare på land!
Förresten, visste inte att Orion har sonar, vad ska det tjäna till (el. är det lika hemligt som FRA:s delar av båten

?)
@: Andreas: vet du om Sytarna kommer att utbildas i Kkna eller i Halmstad i fortsättningen?
Mmmm.........Glasiären!

Kan inte påstå att det skiljer sig speciellt mycket från Jarramas/Najaden längre förutom att duscharna är grymt mycket bättre/fräshare på Ankarstjärna än de var när jag låg på Jarramas 04 åtminstone.
Äsch, utrymme är överksattat, dessutom skiljer det ju en hel del i utrymme ombord mellan t ex Trossö och valfri ubåt... *host*bastu*host* ;)
Vad gäller kommentarer om just Orion så tolkar jag frånvaron av annat än översiktsinfo på varken
FM:s hemsida eller
FRA:s hemsida som att det märker man när man kommer ombord.
Ingen aning om hur det blir med teknikertjänsterna, har hört lite olika varianter. Pratade en del med de nyinryckta gnistarna som huserar på Trolle nu och vill minnas att det sas något om FMTS men minnet av konversationen (och kvällen i övrigt) är lite suddigt...

Kan forska i det nästa gång jag är i K-krona om det inte klarnat innan dess.
QUOTE (Vici @ Dec 20 2005, 15:22 )

Med stor risk att gå OT nu...
Vet någon av er hur mycket (om någonting alls) av sjötiden man kan tillgodoräkna sig? Med detta menar jag bokföra i sjömansbok eller liknande.
"Regelrätta" sjödygn (enligt vad andra nämnt om deplacement etc) är inga problem att tillgodoräkna sig, dock varierar det en hel del mellan ftg hur mycket de nöter kaj jämfört med sjötiden. Vill minnas att jag hade cirkus 100 sjödygn men vet de som hade mindre.