Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pbv 302 Blir kvar ett tag till :)
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3
The Swede
QUOTE (LeadHead @ Dec 16 2005, 18:17 ) *
Det låter alltså som om dieselkossackerna hade en formidabel moståndare i vår kära pebba. Frågan är bara: Räcker en 20 mm akan för att göra schweizerost av en BMP-1?

Inte i front men i alla andra attityder.

Det jag menade med att beväpningen på 302 är bättre än på BMP1 är att den är mer "allround" med både spränggranat och pansarprojektil.
Dessutom kan du knappt dumpa pjäsen på BMP1 vilket försvårar val av bra eldställning.

@Mats

Ja, BMP1 har NBC-skydd vilket pebban saknar.

The Swede pansar2.png
203 Driver
QUOTE (The Swede @ Dec 16 2005, 21:08 ) *

Det låter alltså som om dieselkossackerna hade en formidabel moståndare i vår kära pebba. Frågan är bara: Räcker en 20 mm akan för att göra schweizerost av en BMP-1?

Inte i front men i alla andra attityder.

Det jag menade med att beväpningen på 302 är bättre än på BMP1 är att den är mer "allround" med både spränggranat och pansarprojektil.
Dessutom kan du knappt dumpa pjäsen på BMP1 vilket försvårar val av bra eldställning.

@Mats

Ja, BMP1 har NBC-skydd vilket pebban saknar.

The Swede pansar2.png

Nja Nuförtiden används bara MPHC(kommer inte ihåg den svenska benämningen, men det är en allmålsgranat med genomslagskärna) istället för spräng och pansarprojektil
Vysotskij

Man kanske vid en styrkejämförelse även skulle vilja jämföra densiteten pansarskyttefordon i manöverförbanden...

Svensk fördelning med en pansarbrigad och två infanteribrigader: 72 strv, 20 ikv, ~100 (?) pbv
Sovjetisk division med ett strvreg, ett motskreg BMP-1 och två motskreg BTR: 180-230 strv, >120 BMP, >180 (?) BTR

EDIT: Nuffrorna ur huvudet med en konservativ beräkning på dieselkosacksidan (30 pskf/motskbat). Har inte H StorM 1980 tillgänglig. smile.gif
johanp
QUOTE (203 Driver @ Dec 17 2005, 03:34 ) *
Nja Nuförtiden används bara MPHC(kommer inte ihåg den svenska benämningen, men det är en allmålsgranat med genomslagskärna) istället för spräng och pansarprojektil

SpårLjusBRandHalvPansarGRanat m/95 MultiPurposeHardCore... ÄNTLIGEN fick man nytta för det! och det är inte bara den man använder, jag sköt med 4 olika typer(iofs var en av dem slövngr) under min GU 03/04 men allra mest med MPHC.
Stella-Polaris
QUOTE (The Swede @ Dec 16 2005, 16:24 ) *
QUOTE (Stella-Polaris @ Dec 16 2005, 16:14 ) *

Upplys mig!

Vad är det som gör att Pebban är bättre än en BMP-1a?

Kan tänka mig att skyddsnivån är högre men var mer?

Utrymmet för skyttegruppen.
Möjligheten till uppsutten strid med hela gruppen.
Placeringen av huvudvapnet samt huvudvapnet.
Obsevationsmöjligheterna för vagnchefen.

The Swede pansar2.png

Lider chefen inte lite av samma som på BMP-1an dvs han har inte högsta punkten. Nu är i och för sig Ryssvagnen lägre och ger därmed C sämre observationsmöjligheter men låg höjd har ju andra fördelar som uppväger..

Ang utrymmet så är det väl en avägning om man vill ha liten målyta eller bättre komfort.. skall man åka mer knöligt men med lägre risk för träff eller åka bekvämt med högre risk för träff.. en sak vid långa förflyttningar och en annan i strid
skinner
Hur ser vagnarna ut innuti? Någon som har bilder?

Har varit inne i Strf90, Strv122, Archer, Ptgb203 mf flera gånger men aldrig i en PBV302.
cougar
QUOTE (ipren @ Dec 14 2005, 22:19 ) *
det rullar 18 på P7 idag, lite fler än rep och dsg rullar med dem alltså

Även vi sjukvårdare åker PBV (utan akan). http://www.p7.mil.se/photo.php?id=108208&nid=30662
P7 använder som sagt vagnen till det mesta fortfarande. Ledning, rep, kvartermästare, dsg, sjukvård...

Har åkt i den under lite enklare skadeövningar. Är ganska glad att jag trots allt är på förbandsplats. Det är faktiskt ett ganska bedrövligt fordon...
Som sjukvårdare sitter man alldeles för långt från patienten och PBV 302 motsvarar inte den vagn vi borde ha.
The Swede
QUOTE (203 Driver @ Dec 17 2005, 03:34 ) *

Förvisso, men jag gjorde jämförelsen ur ett historiskt perspektiv. biggrin.gif
GC1
QUOTE (Erik_G @ Dec 14 2005, 23:49 ) *
QUOTE (The Swede @ Dec 14 2005, 22:19 ) *

Glädjen är stor, glädjen är stor. fun_icon_nana.gif
Pbv302 är äkta kärlek, kom bara ihåg att mata Häggotrollet med lite hydraulolja och nån skiftnyckel emellanåt. wub.gif

Trodde de livnärde sig på 12ans hylsa annars? biggrin.gif

/E

var kommer du ifrån?

den där rackarn lever på pansarskyttesvett och näsblod biggrin.gif

en o annan förare blir tvungen att trösta den då o då men i huvudsak lever den på oss därbak som inte vet vad den vill för den verkar ju aldrig vara nöjd....
Jimbo
lämnar man bara nån av inspektionsluckorna under förarplats öppen så matar häggotrollet sig själv...
Fj Fjun
Innebär det här att PBV302 kommer vara den fordonstyp som tjänstgjort längst i FM? Om inte vilket fordon har rekordet (LG:s havremopeder inte medräknade)?
The Swede
Cykel m/42 torde väl ligga bra till för den titeln.
Fj Fjun
Suck.. Malajn.gif
Men det är ju iofs rätt svar på min fråga..

Fordon (landfd.)som drivs av något annat än muskelkraft..

(Nu doftar det dessutom bjällerklang och kaffé här hemma.. Mmm jul.. wub.gif )
CBRN-fåne
Varför inte gruppchefscykel M/3X (attans att minnet sviker), den med
handbroms i form av en kloss som trycks ned mot däcket. Eller är de
utgallrade? :P

En seriös fråga: planeras det några uppgraderingar för de "vanliga"
vagnar som ska hänga med ett tag till eller får de gå som de är?
Stella-Polaris
QUOTE (Fj Fjun @ Dec 17 2005, 21:38 ) *
Innebär det här att PBV302 kommer vara den fordonstyp som tjänstgjort längst i FM? Om inte vilket fordon har rekordet (LG:s havremopeder inte medräknade)?

Det måste väl vara KP bilarna
The Swede
Mmmm, KP-bilarna var i tjänst i 58 år om jag räknat rätt (1942-2000)
Pebban kommer upp i 49 om dom ska vara kvar till 2015 (1966-2015)
När gick Centurion ur tjänst, var det 2000 eller 2002?
Om det är det förstnämnda slår pebban dom med två år (1953- 2000) annars blir det dött lopp.

The Swede pansar2.png
Stella-Polaris
QUOTE (The Swede @ Dec 17 2005, 23:22 ) *
Pebban kommer upp i 49 om dom ska vara kvar till 2015 (1966-2015)
När gick Centurion ur tjänst, var det 2000 eller 2002?
Om det är det förstnämnda slår pebban dom med två år (1953- 2000) annars blir det dött lopp.

The Swede pansar2.png

En 18 åring som gjort Gu på en av fordonen kunde ha följande aktningsvärda ålder när fordonen utgick/utgår:

KP-bil 76år
Pebba 67år
Centurion 65 år

Det räcker ju inte ens att bli pensionär innan fordonen pensioneras.....
johanp
QUOTE (Stella-Polaris @ Dec 17 2005, 23:37 ) *
En 18 åring som gjort Gu på en av fordonen kunde ha följande aktningsvärda ålder när fordonen utgick/utgår:

Pebba 67år

just detta fick jag uppleva under min slutövning, kändes inte så häftigt när en medelålders herre kom fram och berättade att han gjort lumpen på en likadan vagn...
Stella-Polaris
QUOTE (johanp @ Dec 17 2005, 23:44 ) *

Pebba 67år

just detta fick jag uppleva under min slutövning, kändes inte så häftigt när en medelålders herre kom fram och berättade att han gjort lumpen på en likadan vagn...

Det kan ju vara svårt att få tag på förare och dyl till missioner... Ny pensionärs sysselsättning kanske.... Försvaret kan ju annonsera i PROs tidning.. : )
Vargas
QUOTE (Stella-Polaris @ Dec 18 2005, 00:11 ) *

Pebba 67år

Det kan ju vara svårt att få tag på förare och dyl till missioner... Ny pensionärs sysselsättning kanske.... Försvaret kan ju annonsera i PROs tidning.. : )

Å jo, nu ska vi inte racka ner på "gubbarna" i onödan. Jag har fått nöjet att beskåda en "gammal" och smått legendarisk pebba-duo och dom gubbarna skulle jag plocka med mig utan att blinka om det skulle åkas på mission i PBV.
Stella-Polaris
QUOTE (Stella-Polaris @ Dec 18 2005, 00:11 ) *

Pebba 67år

På tal om gammal materiel så ligger det en massa fotnagel i Gbgs skansar.. typ modell 1674 De kanske ej faller inom definitionen minor. I så fall har vi ju så vi kan lägga ut fotnagel spärrar mot personal och hjulfordon... Alt som larm mina AJ!

Man kanske planerar att Gbg skall fotnaglas i händelse av krig. Oj, nu kanske jag avslöjade en försvarshemlighet.!
ph34r.gif
Honken

På tal om detta: min far och jag har mekat med samma sorts fordon i lumpen. Nämligen PBV302. Han hade S-tank med att meka på, men de är som bekant inte kvar i organisationen Malajn.gif
The Swede
Vill det sig riktigt illa så kan ju både farfar, far och son ha tjänstgjort på samma vagn Malajn.gif
Honken
QUOTE (The Swede @ Dec 18 2005, 00:36 ) *
Vill det sig riktigt illa så kan ju både farfar, far och son ha tjänstgjort på samma vagn Malajn.gif

En given sak att syssla med på släktträffarna clap.gif

Förresten tror jag att den vagnen som skickades till Storbrittanien (läs i Insats&Försvar, sidan 35) är en som man själv mekat med. Ett givet utfyktsmål den dagen man åker till the UK smile.gif
wigurt
Vem måste man slå på käften för att få tuffa runt lite med en PBV?
The Swede
QUOTE (wigurt @ Dec 18 2005, 01:43 ) *

http://pbv302.se/images/MOV00773.MPG

biggrin.gif
Vrom

Det må vara en korkad fråga som dessutom kanske inte helt håller sig till topic, men var var KP-bilarna i tjänst/placerade mot slutet av 1900-talet?
Honken
QUOTE (Vrom @ Dec 18 2005, 03:27 ) *

Det må vara en korkad fråga som dessutom kanske inte helt håller sig till topic, men var var KP-bilarna i tjänst/placerade mot slutet av 1900-talet?

Om minnet inte sviker mig så var det på Gotland
jonte72
Ett stort antal KP-bilar renoverades och modifierades i slutet av 1980-talet, och skulle troligtvis fortfarande vara i tjänst om inte antalet förband kraftigt minskats.
LeadHead
Kunde man inte ha gett dessa till hemvärnet istället för tgb20? Det hade väl varit det närmsta s.k. "splitterskydd" HV skulle ha kommit de närmsta 20-30 åren, eller?
johanp
då är jag nog tacksam för att vi har tgb20 istället...
wigurt
QUOTE (The Swede @ Dec 18 2005, 01:48 ) *

http://pbv302.trustno1.net/images/MOV00773.MPG

biggrin.gif

vafan...de va ju dirty old bastard den stod på P4 nya garageplan hur länge som helst under vår GU ja vill mä köra!!! fun_icon_nana.gif
The Swede
QUOTE (wigurt @ Dec 18 2005, 14:45 ) *

biggrin.gif

vafan...de va ju dirty old bastard den stod på P4 nya garageplan hur länge som helst under vår GU ja vill mä köra!!! fun_icon_nana.gif

Nu ligger den nerplockad i beståndsdelar i ett garage i Axvall.
LeadHead
QUOTE (johanp @ Dec 18 2005, 14:37 ) *

Stål är stål och plast är plast... biggrin.gif

Seriöst, vad är det för fel på dem?
Stella-Polaris
QUOTE (LeadHead @ Dec 18 2005, 15:18 ) *
QUOTE (johanp @ Dec 18 2005, 14:37 ) *

Stål är stål och plast är plast... biggrin.gif

Seriöst, vad är det för fel på dem?

Det är ju i princip guntrucks och vid eskort torde de vara helt ok. I terrängen är de väl lite si och så.. men som eskortfordon ok
wigurt
QUOTE (The Swede @ Dec 18 2005, 14:49 ) *
QUOTE (wigurt @ Dec 18 2005, 14:45 ) *

biggrin.gif

helgerån...men den enes död den andres bröd... biggrin.gif
Stella-Polaris
QUOTE (wigurt @ Dec 18 2005, 17:43 ) *

Jag vill slakta en 122:a..... behöver ny motor till traktorn... smile.gif
Rickard N
6 ton motor smile.gif Skapligt breda däck krävs för att inte sjunka i myllan biggrin.gif
eskil
QUOTE (Rickard N @ Dec 18 2005, 19:09 ) *
6 ton motor smile.gif Skapligt breda däck krävs för att inte sjunka i myllan biggrin.gif

Han har förståss en drag-pulling traktor! biggrin.gif
Stella-Polaris
QUOTE (eskil @ Dec 18 2005, 21:33 ) *
QUOTE (Rickard N @ Dec 18 2005, 19:09 ) *

Han har förståss en drag-pulling traktor! biggrin.gif

varför ha jordfräs när man har hästkrafter
Malajn.gif
Hans Engström
QUOTE (LeadHead @ Dec 18 2005, 12:44 ) *
Kunde man inte ha gett dessa till hemvärnet istället för tgb20? Det hade väl varit det närmsta s.k. "splitterskydd" HV skulle ha kommit de närmsta 20-30 åren, eller?

Skrev inte Arménytt om att HV på Gotland faktiskt hade dessa under en period?
wigurt
QUOTE (Stella-Polaris @ Dec 18 2005, 18:49 ) *
QUOTE (wigurt @ Dec 18 2005, 17:43 ) *

Jag vill slakta en 122:a..... behöver ny motor till traktorn... smile.gif

man får inte ens skoja om att slakta en leo angry.gif
627olsson
PBV-302C?

Vad skiljer sig tidigare versioner?

Vet bara att de satte på extra skydd i mitten på 90-talet. Vad har hänt sedan med 302:an?

pansar2.png
Pego
QUOTE (627olsson @ Dec 22 2005, 17:09 ) *
PBV-302C?

Vad skiljer sig tidigare versioner?

Vet bara att de satte på extra skydd i mitten på 90-talet. Vad har hänt sedan med 302:an?

pansar2.png

större turbo, finns manöverhandtag för skyttet att själva fälla upp stridsluckor, liner om jag inte mins fel...fan nu står det still här... blyg.gif
johanp
info om 302c: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=8345&hl=pbv302c
The Swede
Senaste ryktet gör gällande att 2015 är struket och pebban ska leva kvar till någon gång runt 2025.
Man har även börjat kolla, igen, på automatlåda och överlagrad styrning.

The Swede pansar2.png
Peo
QUOTE (The Swede @ Sep 8 2007, 12:35 ) *
Senaste ryktet gör gällande att 2015 är struket och pebban ska leva kvar till någon gång runt 2025.
Man har även börjat kolla, igen, på automatlåda och överlagrad styrning.

The Swede pansar2.png

Man kan undra hur mycket driftskostnaderna på dem blir med den tiden jämfört med att investera i nytillverkade moderna saker. (märk väl inte nyutvecklade)
johanp
Pebban for utlandsstyrkan(igen).. biggrin.gif

MAn kan ju iaf hoppas!
Erik_G
QUOTE (Peo @ Sep 8 2007, 12:41 ) *
Man kan undra hur mycket driftskostnaderna på dem blir med den tiden jämfört med att investera i nytillverkade moderna saker. (märk väl inte nyutvecklade)

Man kan undra vilka nytilverkade, moderna saker som motsvarar pbv´n man tänker på som är billigare i inköp än modernisering av redan befintliga vagnar?

Att hitta rena bandgående APC'er på marknaden blir nog svårt. De flesta moderna pansarskyttefordon är ju stridsfordon. Skulle man köpa in något ur M113-serien? Den kan ju knappast kallas modern. Det skulle vara att ersätta ett gammalt fordon med ett ännu äldre, och på många punkter sämre fordon.
Moderna bandgående stridsfordon finns det desto flera av, men dessa är ju definitivt dyrare, och dessutom har vi ju i så fall redan Strf 90 i försvaret. Tydligen inte i tillräcklig mängd dock, eftersom pebban blir kvar.
Jag kan inte se hur driftkostnaderna rimligtvis kunde vara lägre, eftersom man då måste bygga upp ett nytt reservdelslager, man måste lära upp mekaniker och instruktörer ett helt nytt system. Iböcker mm måste produceras helt från grunden.
Det som jag ser skulle kunna vara dyrt att underhålla på pebroleten skulle väl vara drivlinan, motor och växellåda. Men inför man automatlåda och överlagrad styrning har vi ju bara motorn och oroa oss över, och jag vet inte om den fortfarande tillverkas av volvo, eller om den helt har utgått. Något säger mig dock att vi har tillräckligt med motorer och motordelar i förråd för att klara den lilla population pebbor som kommer få leva några år till.

/E
Peo
QUOTE (Erik_G @ Sep 8 2007, 18:02 ) *
QUOTE (Peo @ Sep 8 2007, 12:41 ) *

Man kan undra vilka nytilverkade, moderna saker som motsvarar pbv´n man tänker på som är billigare i inköp än modernisering av redan befintliga vagnar?

Att hitta rena bandgående APC'er på marknaden blir nog svårt. De flesta moderna pansarskyttefordon är ju stridsfordon. Skulle man köpa in något ur M113-serien? Den kan ju knappast kallas modern. Det skulle vara att ersätta ett gammalt fordon med ett ännu äldre, och på många punkter sämre fordon.
Moderna bandgående stridsfordon finns det desto flera av, men dessa är ju definitivt dyrare, och dessutom har vi ju i så fall redan Strf 90 i försvaret. Tydligen inte i tillräcklig mängd dock, eftersom pebban blir kvar.
Jag kan inte se hur driftkostnaderna rimligtvis kunde vara lägre, eftersom man då måste bygga upp ett nytt reservdelslager, man måste lära upp mekaniker och instruktörer ett helt nytt system. Iböcker mm måste produceras helt från grunden.
Det som jag ser skulle kunna vara dyrt att underhålla på pebroleten skulle väl vara drivlinan, motor och växellåda. Men inför man automatlåda och överlagrad styrning har vi ju bara motorn och oroa oss över, och jag vet inte om den fortfarande tillverkas av volvo, eller om den helt har utgått. Något säger mig dock att vi har tillräckligt med motorer och motordelar i förråd för att klara den lilla population pebbor som kommer få leva några år till.

/E

Vet inte hur många det handlar om. Men marginalkostnaden för ett fordon är inte speciellt hög. Skulle gissa att en cv90 kostar ca 40 miljoner max i marginalen. Sen att minska mängden olika fordon i både förband och reservdelar minskar kostnaderna en hel del och sen tillkommer en gissningsvis lägre driftskostnad på det moderna fordonet. (borde vara det i varje fall)
Ökande UH kostnader brukar vara en av de främsta anledningarna bakom att lägga ner system när de blir för gamla. Dessutom om de inte bytt motorn i 302:an lär det inte vara lätt att få tag på nya reservdelar (beroende på hur mycket man har i lager vill säga och i sådana fall beror det på massor av faktorer gällande dessa saker).
En inte allt för lätt kalkyl om man inte sitter inne med all fakta.
Jag vet inte, det jag vet är att det skulle vara politiskt omöjligt att köpa nytt.
Personligen är jag av den övertygelsen att man skall hålla så få olika fordon som möjligt för det gör både fordonen billigare (större numerär av samma fordon) och det förenklar underhållet mycket (om en brigad bara har cv90 baserade fordon så blir det inte lika många reservdelar att släpa på etc.).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.