QUOTE (Erik_G @ Sep 8 2007, 18:02 )

QUOTE (Peo @ Sep 8 2007, 12:41 )

Man kan undra hur mycket driftskostnaderna på dem blir med den tiden jämfört med att investera i nytillverkade moderna saker. (märk väl inte nyutvecklade)
Man kan undra vilka nytilverkade, moderna saker som motsvarar pbv´n man tänker på som är billigare i inköp än modernisering av redan befintliga vagnar?
Att hitta rena bandgående APC'er på marknaden blir nog svårt. De flesta moderna pansarskyttefordon är ju stridsfordon. Skulle man köpa in något ur M113-serien? Den kan ju knappast kallas modern. Det skulle vara att ersätta ett gammalt fordon med ett ännu äldre, och på många punkter sämre fordon.
Moderna bandgående stridsfordon finns det desto flera av, men dessa är ju definitivt dyrare, och dessutom har vi ju i så fall redan Strf 90 i försvaret. Tydligen inte i tillräcklig mängd dock, eftersom pebban blir kvar.
Jag kan inte se hur driftkostnaderna rimligtvis kunde vara lägre, eftersom man då måste bygga upp ett nytt reservdelslager, man måste lära upp mekaniker och instruktörer ett helt nytt system. Iböcker mm måste produceras helt från grunden.
Det som jag ser skulle kunna vara dyrt att underhålla på pebroleten skulle väl vara drivlinan, motor och växellåda. Men inför man automatlåda och överlagrad styrning har vi ju bara motorn och oroa oss över, och jag vet inte om den fortfarande tillverkas av volvo, eller om den helt har utgått. Något säger mig dock att vi har tillräckligt med motorer och motordelar i förråd för att klara den lilla population pebbor som kommer få leva några år till.
/E
Vet inte hur många det handlar om. Men marginalkostnaden för ett fordon är inte speciellt hög. Skulle gissa att en cv90 kostar ca 40 miljoner max i marginalen. Sen att minska mängden olika fordon i både förband och reservdelar minskar kostnaderna en hel del och sen tillkommer en gissningsvis lägre driftskostnad på det moderna fordonet. (borde vara det i varje fall)
Ökande UH kostnader brukar vara en av de främsta anledningarna bakom att lägga ner system när de blir för gamla. Dessutom om de inte bytt motorn i 302:an lär det inte vara lätt att få tag på nya reservdelar (beroende på hur mycket man har i lager vill säga och i sådana fall beror det på massor av faktorer gällande dessa saker).
En inte allt för lätt kalkyl om man inte sitter inne med all fakta.
Jag vet inte, det jag vet är att det skulle vara politiskt omöjligt att köpa nytt.
Personligen är jag av den övertygelsen att man skall hålla så få olika fordon som möjligt för det gör både fordonen billigare (större numerär av samma fordon) och det förenklar underhållet mycket (om en brigad bara har cv90 baserade fordon så blir det inte lika många reservdelar att släpa på etc.).