Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Grön 7.62x39
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Knekt
Från Länstidningen i Södertälje den 10/12 2005 om polisens spår i jakten på den som för en tid sedan besköt stadens polishus med ett automatvapen.
Kvar på platsen låg hylsor av en mycket ovanlig sort. Ammunitionen är tillverkad i Ryssland och heter Wolf. Hylsorna är gröna och tillverkade av järn, inte som i normala fall av mässing.

...

Vapnet som använts är troligen en AK47:a - en så kallad Kalashnikov.

Enligt tidningen har SKL aldrig tidigare sett ammunitionen/hylsorna. Vilket låter lite märkligt eftersom man vidare i texten kan läsa att samma ammunition använts vid två kända skjutningar i Uppsala.

Nån som känner till Wolf? Bilder? Vad är det för gammalt skrot?
Ghostman
Kan det vara något sådant?
E inte heller säker men!

http://www.wolfammo.com/1_rifle.htm

saint.gif http://www.ak-47.net/ammo/wolf.html
rhdf
snabb googling

http://www.wolfammo.com/bs_riffle_762x39.htm

verkar dock inte vara direkt dålig ammo

Edit: tvåa.... fast min länk pekar på rätt kaliber ;)
HvPrsk
Jag har några sådanna hylsor sen vi sköt med ammon vid vapenförevisning, har dock för mig att det brukar vara Lapua man får ut med vapensattserna, eller finns det andra märken också, vad har ni andra fått ut?

- HvPrsk
Knekt
Jag har en patron från en polsk AKM. Den ser också ut som på bilderna. Men direkt grön vet jag inte om jag tycker den är.
2Sharp
QUOTE (HvPrsk @ Dec 14 2005, 14:09 ) *
Jag har några sådanna hylsor sen vi sköt med ammon vid vapenförevisning, har dock för mig att det brukar vara Lapua man får ut med vapensattserna, eller finns det andra märken också, vad har ni andra fått ut?

- HvPrsk

Vad jag kan minnas har det varit Lapua de 4-5 ggr. jag haft utl. vapen utb.
olaevil
Finns även en sort som heter Bear som ser likadan ut...tror att det är Wolf också men i en annan pappkartong.
Finns köpas i Konservburk modell STOR.
Deras soft point är fantastiskt bra på Vildsvin.

mvh
Olaevil
odenmedic

Skit ammo, men funkar bra till "redneck shooting"

Olaevil Ammo
rhdf
Av alla svar här kan vi dra slutsatsen att SKL inte känner till Google alternativt Länstidningen inte har koll..... ;)
olaevil
QUOTE (odenmedic @ Dec 14 2005, 10:22 ) *

Skit ammo, men funkar bra till "redneck shooting"

Olaevil Ammo

Grejen var väl att jag har Haft GRÖN Bear också....
Tackar Odenmedic för klargörandet av att jag har en alldeles EGEN ammofabrik clap.gif
Odenmedic som också äger en SkS vet ju att det är skoj å plinka mycke och billigt med den.

mvh
Olaevil
jöjje
Wolf är rysktilverkad budgetamm som har måtligt gott rykte i staterna. Kolla lite på Glocktalk, Ar 15 forumen mm så får ni se!

järnhylsa är gammal WP standard (ofta överdragen med grånaktig lack), men det visste ni ju redan!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.