Gunnar Sandqvist
Dec 13 2005, 21:39
Har en fråga angående rödpinkts siktet som används till ak4.
Det har nämligen kommit till min kännedom att siktet inte "fungerar" på korta avstånd, typ 2-3-5 meter, effekten av att punkten alltid ska är på samma ställe uteblir.
Är det någon som kan verifiera detta, och hur långt skall avståndet egentligen vara för att det ska fungera?
/Gunnar Sandqvist
Rickard N
Dec 13 2005, 22:00
På 2-5 meter är det bara att peka och skjuta hursom. Eller?
Skuggan
Dec 13 2005, 22:03
2-5m lär man knappast behöva bry sig om (eller ha tid med för den delen) att börja kolla i siktet, då är det snarare så att man skjuter "på känn" (dvs jaktskott typ)
vad gäller om punkten sammanfaller med kulbanan så, mja knappast, men så stor diff lär det inte vara skulle jag tro (högst nån centimeter på 2m, om ens det)
och på vilket avstånd siktet börjar fungera? tja, det är väl det avstånd man skjutit in siktet på?
det funkar ju som vilket annat sikte som helst, med den skillnaden att man har en röd punkt (därav namnet) istället för ex ett stolpkorn eller hårkors.
sedan att det blir lite enklare iom att man inte behöver centrera något korn i någon "ring" eller liknande utan bara behöver lägga den röda punkten på målet är väl de största fördelarna (mao, i princip vilken klåpare som helst kan träffa hyfsat med det)
så detdär att det inte skulle "fungera" på korta avstånd skulle jag nog avslå som en myt.
men, någon av de mer sikteskunniga individerna kanske vet mer?
QUOTE (Rickard N @ Dec 13 2005, 22:00 )

På 2-5 meter är det bara att peka och skjuta hursom. Eller?

Bra inlägg, tillförde mycket till diskussionen.......
QUOTE (Skuggan @ Dec 13 2005, 22:03 )

2-5m lär man knappast behöva bry sig om (eller ha tid med för den delen) att börja kolla i siktet, då är det snarare så att man skjuter "på känn" (dvs jaktskott typ)
.....
och på vilket avstånd siktet börjar fungera? tja, det är väl det avstånd man skjutit in siktet på?
det funkar ju som vilket annat sikte som helst, med den skillnaden att man har en röd punkt (därav namnet) istället för ex ett stolpkorn eller hårkors.
sedan att det blir lite enklare iom att man inte behöver centrera något korn i någon "ring" eller liknande utan bara behöver lägga den röda punkten på målet är väl de största fördelarna (mao, i princip vilken klåpare som helst kan träffa hyfsat med det)
så detdär att det inte skulle "fungera" på korta avstånd skulle jag nog avslå som en myt.
men, någon av de mer sikteskunniga individerna kanske vet mer?
Kanske formulerade mig (ja det gjorde jag) dåligt.
Siktet i sig är ju en optisk historia, det jag undrar är alltså om det finns några data på vid vilket avstånd optiken behöver för att fungera.
Och ja, jag vet att det bara är att skuta på kortare avstånd tror du att jag är dum i huvet eller?
Har ni inget och tillföra utan bara vill klaga så kan ni göra det hoss era mammoroch inte i denna tråden.
/Gunnar Sandqvist
moget avslut där..
Som "lycklig" innehavare av ett RPS med tillhörande spett så kan jag tillföra detta:
rekomendationen är att skjuta in siktet på 30 m, så på det avståndet är ju garanterat att punkten är där den ska.
På kortare avstånd så är ju precisionen på siktet inte så viktig, behöver jag skjuta på nånting så pass nära så har jag troligen inte tid att sikta ändå
The Swede
Dec 14 2005, 19:57
QUOTE (Guest @ Dec 14 2005, 19:38 )

Kanske formulerade mig (ja det gjorde jag) dåligt.
Siktet i sig är ju en optisk historia, det jag undrar är alltså om det finns några data på vid vilket avstånd optiken behöver för att fungera.
Och ja, jag vet att det bara är att skuta på kortare avstånd tror du att jag är dum i huvet eller?
Har ni inget och tillföra utan bara vill klaga så kan ni göra det hoss era mammoroch inte i denna tråden.
/Gunnar Sandqvist
Som jag ser det är du den ende i denna tråden som klagat.
Din ursprungsfråga var, som du själv påpekat, dåligt formulerad och du fick de svar en sådan fråga förtjänar.
Om du tog dig lite tid att formulera din fråga på ett bättre sätt skulle det generera bättre svar.
The Swede
BLÅGUL
QUOTE (The Swede @ Dec 14 2005, 19:57 )

Din ursprungsfråga var, som du själv påpekat, dåligt formulerad och du fick de svar en sådan fråga förtjänar.
Om du tog dig lite tid att formulera din fråga på ett bättre sätt skulle det generera bättre svar.
The Swede
BLÅGUL
väl talat. Läs gärna mitt föregående inlägg.
/Gunnar Sandqvist
Erik_G
Dec 14 2005, 20:47
QUOTE (Guest @ Dec 14 2005, 20:30 )

QUOTE (The Swede @ Dec 14 2005, 19:57 )

The Swede
BLÅGUL
väl talat. Läs gärna mitt föregående inlägg.
/Gunnar Sandqvist
Såvit inte våra "rödpinktssikten" fått inbyggda laseravståndsmätare så har de samma problem som vanliga optiska sikten beträffande skottställningspunkt och avstånd. Kulbanan är ju inte helt rak, därför kommer bara punkten och träffpunkten sammanfalla på det avstånd siktet är skottställt. Vid andra avstånd får man kompensera uppåt eller neråt.
/E
Aahhh.....
Det har du fan rätt i, tänkte inte på det.
tack!
/Gunnar Sandqvist
Hornet
Dec 14 2005, 22:37
inbyggd laseravståndsmätare fins detta i rödpungtssikten?
och jag är inte samma Sanqvist som den åvanför :P
Nimitz
Dec 14 2005, 23:09
Inskjutning på 30m vilket gör att kulbana och siktlinje sammanfaller på 30m samt 100m
eller har jag förvirrat mig helt?
bra fråga..
jag har bara skjutit in mitt på 100 m... det var nån som tyckte det var onödigt med 30m
fast det hade behövts eftersom man ligger ca 1-2 m fel i sida/höjd från början på 100m
Erik_G
Dec 14 2005, 23:47
QUOTE (Nimitz @ Dec 14 2005, 23:09 )

Inskjutning på 30m vilket gör att kulbana och siktlinje sammanfaller på 30m samt 100m
Jag kan inte svara på din fråga specifikt, men kulbanan beskriver ju en båge, och skottställer man på ett avstånd före eller efter apex så kommer man naturligtvis få TVÅ punkter där träffbild och punkt samanfaller exakt. Tänktente på det..
Rödpunktssikte med inbyggd laseravståndsmätare har jag inte hört att det finns, men man vet ju aldrig, kanske något att ta patent på? :P
/E
Allvarligt talat så var det en rätt intressant tanke.
Spontant så är jag övertygad om att förr eller senare kommer det komma ett RPS med inbyggd avstånsdmätare som automatiskt korrigerar siktespunkten i förhållandet till kulbanans träffpunkt på det aktuella avståndet. Bara en tidsfråga om att elektronik och optik skall bli mindre så att det får plats på vapnet.
Rickard N
Dec 15 2005, 11:34
QUOTE (Wilk @ Dec 15 2005, 08:54 )

Allvarligt talat så var det en rätt intressant tanke.
Spontant så är jag övertygad om att förr eller senare kommer det komma ett RPS med inbyggd avstånsdmätare som automatiskt korrigerar siktespunkten i förhållandet till kulbanans träffpunkt på det aktuella avståndet. Bara en tidsfråga om att elektronik och optik skall bli mindre så att det får plats på vapnet.
Och småsmå servon som flyttar någon del av siktet, och inskjutning ganska ofta för att någon del har ballat ur

(oh joy of boresighting)
http://www.militaryshop.se/index.htmlKlicka: Webshop, Vapenutrustning, Optik, Aimpoint COMP M3.
Längst ned står det:
"Aimpoints dubbellinssystem gör att riktpunkt och träffpunkt sammanfaller oavsett skjutavstånd"
Är detta hittepå eller fungerar det verkligen?
/Hank
Televäxel 0
Dec 16 2005, 14:17
konstaternade:
Som någon skrev längre upp, på kortare avstånd så flyttar sig pricken beroende på vilken vinkel som man tittar genom siktet.
Javist!
Låter dock som att de lovar att man inte behöver justera riktpunkten i höjdled beroende på skjutavstånd.
/Hank
Erik_G
Dec 16 2005, 18:56
QUOTE (Hank @ Dec 16 2005, 18:10 )

Javist!
Låter dock som att de lovar att man inte behöver justera riktpunkten i höjdled beroende på skjutavstånd.
/Hank
Mig veterligen har Aimpoint ett linssystem som minimerar eller eliminerar paralaxfelet som uppstår beroende på var ögat hamnar i relation till siktet.
Oavsett hur man tittar in i siktet ska den röda punkten sammanfalla med den inställda träffpunkten. På andra sikten, särskillt på stolpkorn, så ändras ju siktesbilden beroende på hur man placerar sitt öga, vilket medför att om man inte placerar ögat exakt på samma ställe varje gång kommer man inte heller träffa på samma ställe.
Eftersom siktet sitter monterat ovanför pipan (oftast, laser under) och projektilbanan är krökt måste man känna till avståndet till målet för att kunna få riktpunkten exakt på träffpunkten. Och då endast om man ställer om riktpunkten för varje avstånd. De flesta nöjer sig med att skjuta in vapnet på ett avstånd och memorera skjuttabeller.
Som ni kanske förstår är det inte helt lätt att räkna ut var projektiler hamnar, utan man tar gärna till förberäknade tabeller, och för att göra dylika tabeller tog man på 40-talet fram maskiner som skulle räkna ut dylika tabeller för kanoner. Det är på en biprodukt till en sådan maskin jag skrivit detta inlägg

/E
QUOTE (Hank @ Dec 16 2005, 12:13 )

http://www.militaryshop.se/index.htmlKlicka: Webshop, Vapenutrustning, Optik, Aimpoint COMP M3.
Längst ned står det:
"Aimpoints dubbellinssystem gör att riktpunkt och träffpunkt sammanfaller oavsett skjutavstånd"
Är detta hittepå eller fungerar det verkligen?
/Hank
Garanterat hittepå, skulle i så fall som tidigare nämts sitta någon form av servo/motor som ändrar vinkeln på siktet automatiskt utefter de data som en liten dator räknat fram med hänsyn till kruttemp, vindhastighet, höjd över havet och avstånd till målet med mera...
QUOTE (Televäxel 0 @ Dec 16 2005, 14:17 )

konstaternade:
Som någon skrev längre upp, på kortare avstånd så flyttar sig pricken beroende på vilken vinkel som man tittar genom siktet.
Kortare lika med 0,5m?
Vid praktiska skjutavstånd ned till 2-3m borde felet inte uppstå/vara så försvinnande litet att det knappt kan upptäckas om jag förstått sikteskonstruktionen rätt.
Televäxel 0
Jan 9 2006, 23:42
QUOTE (GeBe @ Jan 9 2006, 23:20 )

Kortare lika med 0,5m?
Vid praktiska skjutavstånd ned till 2-3m borde felet inte uppstå/vara så försvinnande litet att det knappt kan upptäckas om jag förstått sikteskonstruktionen rätt.
Nej, mindre än 3 meter.
Det här tycker jag är skummt. Jag lägger ak:n ner och siktar på någonting ca 3 meter framför mig och tittar igenom siktet, och punkten flyttar sig beroende på hur jag vrider huvudet. Jag försöker vara så tydlig som jag kan. :P
Förövrigt GeBe, jag blir nog rätt så långlivad, det är mysigt här.
QUOTE (Nimitz @ Dec 14 2005, 23:09 )

Denna bild ger att skjuter man in vapnet på 30 m så sammanfaller riktpunkten på 30 m och 300 m
The Swede
Jan 12 2006, 20:23
Ja, med öppna riktmedel ja.
QUOTE (The Swede @ Jan 12 2006, 20:23 )

Ja, med öppna riktmedel ja.
Och kulbanan blir olik med rödpunkten?
The Swede
Jan 12 2006, 22:21
Ja, visste du inte det?
Adam Wilhelm
Jan 12 2006, 22:28
Nimitz: skottställning sker på 30 m med träffläge +- 0 cm.
Därefter sker kontrollskjutning på 100 m med träffläge + 9 cm.
Detta ger att träffläget på 200 m är +-0.
Allt enligt SoldR Mtrl Vapen Automatkarbin 4 2004.
Inget annat, inget mer.
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 12 2006, 22:28 )

Nimitz: skottställning sker på 30 m med träffläge +- 0 cm.
Därefter sker kontrollskjutning på 100 m med träffläge + 9 cm.
Detta ger att träffläget på 200 m är +-0.
Allt enligt SoldR Mtrl Vapen Automatkarbin 4 2004.
Inget annat, inget mer.
Precis enligt min bild ovan. (Ja nu skrev jag iochförsig 30 och 300 m, får skylla på att bilden inte var så exakt.)
Hmmm, jag har nog laddat ner den lektyren tidigare,.....leta.....
Jäpp där var den. Sidan 50.
Skuggan
Jan 19 2006, 20:53
nån som kan räkna ut vart kulan skulle hamna i höjdled om vapnet är inskjutet på 100m (dvs träffar +-0 i höjd på 100m)
och samma fråga men 300m
kan det bli ca -10cm på 200m
Lättöl
Jan 19 2006, 21:55
För "sikte 300" går du in på 300-linjen (den som skär 300 i 0) och backar till 200 för "mål 200".
Ser ut som +22 cm.
"sikte 100" var lite trixigare än jag först tänkt mig. Man får antingen räkna ut en ny projektilbana eller approximera den.
Fk Ryd
Jan 19 2006, 22:43
QUOTE (Lättöl @ Jan 19 2006, 21:55 )

För "sikte 300" går du in på 300-linjen (den som skär 300 i 0) och backar till 200 för "mål 200".
Ser ut som +22 cm.
"sikte 100" var lite trixigare än jag först tänkt mig. Man får antingen räkna ut en ny projektilbana eller approximera den.
Vet inte om jag börjar bli blind men när jag sköt in mitt vapen o började justera intensiteten på rödpunkten beroende på avståndet fick jag en annan träffbild
Ok om man skjuter kvällstid o man har punkten för stark men det här var vid lunch tid med starkt solljus har nån varit med om liknande...
såg i hv tidningen att det var dags för en kikare som tillbehör verkar vettigt...
Berfrund
Jan 21 2006, 18:00
QUOTE (Lättöl @ Jan 19 2006, 21:55 )

Ser ut som +22 cm.
Jadu Lättöl är nyfiken på vad det blir om man skjutit in på 100m för det är där de flesta inom min bataljon har skjutit in sina vapen på och inte enl hand boken för de fanns inte den tiden.
det roliga var att man började på100m och skjuta men de va en del som inte fick någon träff allas så vi fick gå fram till 30m och göra grov inställning för att sen åter gå till 100m.
vi hade en stridsskjutning någon vecka senare då visade det sig att det inte va så smart att ställa på 100m resultatet var klart nedslående jämfört med tidigare skjutningar vi haft och då talar vi om avstånd runt 250-300 mycket bly i luften men få träffar.
Därimot på avstånd upp till 150m betydligt bättre resultat så det finns en del för och nack delar med siktet...
Lättöl
Jan 21 2006, 18:13
QUOTE (Berfrund @ Jan 21 2006, 18:00 )

Jadu Lättöl är nyfiken på vad det blir om man skjutit in på 100m för det är där de flesta inom min bataljon har skjutit in sina vapen på och inte enl hand boken för de fanns inte den tiden.
det roliga var att man började på100m och skjuta men de va en del som inte fick någon träff allas så vi fick gå fram till 30m och göra grov inställning för att sen åter gå till 100m.
vi hade en stridsskjutning någon vecka senare då visade det sig att det inte va så smart att ställa på 100m resultatet var klart nedslående jämfört med tidigare skjutningar vi haft och då talar vi om avstånd runt 250-300 mycket bly i luften men få träffar.
Därimot på avstånd upp till 150m betydligt bättre resultat så det finns en del för och nack delar med siktet...
Det låter ju jättekonstigt? Jag trodde att alla sköt in bössan på 30m (=200m) för att sedan provskjuta på 100m och då få en träffbild som avviker 9 cm. Det beror ju på hur långt bort målen är som man ska skjuta på, men är de på 200-300m som du säger, så borde ni skjutit in bössan på 200.
1994 när jag sköt in min Ak4 och Ak5 så var det exakt den proceduren, taget ur boken. Men du kanske menar ännu tidigare?
Adam Wilhelm
Jan 21 2006, 18:17
För de skjutavstånd som man kan använda Ak 4B så tycker jag att RPS EHV fungerar mycket bra.
Om vapnet är skottställt på rätt sätt vill säga.
Berfrund: om det fungerar så dåligt med skyttet så borde skjutledarna ha backat bandet och börjat skottställa vapnen. Det kanske låter fånigt när man befinner sig på en stridskjutning men det kan ju vara roligt att träffa något också.
För övrigt så fick jag börja på 5m när jag skottställde min Ak 4B, sedan 30 m och slutligen 100m.
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 21 2006, 18:17 )

För de skjutavstånd som man kan använda Ak 4B så tycker jag att RPS EHV fungerar mycket bra.
Om vapnet är skottställt på rätt sätt vill säga.
Berfrund: om det fungerar så dåligt med skyttet så borde skjutledarna ha backat bandet och börjat skottställa vapnen. Det kanske låter fånigt när man befinner sig på en stridskjutning men det kan ju vara roligt att träffa något också.
För övrigt så fick jag börja på 5m när jag skottställde min Ak 4B, sedan 30 m och slutligen 100m.
Se en till på 100m varför 100 när handboken visst säger 30m och tabellen är visst gjord efter det.
För de skjutavstånd man ska använda Ak4B till ??? var har du fått det ifrån???
Adam Wilhelm
Jan 21 2006, 18:50
Guest: Vilka avstånd tycker du själv att man kan använda en Ak 4B med RPS EHV på?
200m-300m eller upp till 1000m?
Vad gäller skottställningen så började jag på 30m, missade tavlan helt, gick fram till 5m och sedan till 30m.
Sist kontrollerade jag skottställningen på 100m.
Gjorde jag något fel där?
Nej, det tror jag inte. ;)
Berfrund
Jan 21 2006, 19:08
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 21 2006, 18:50 )

Guest: Vilka avstånd tycker du själv att man kan använda en Ak 4B med RPS EHV på?
200m-300m eller upp till 1000m?
Vad gäller skottställningen så började jag på 30m, missade tavlan helt, gick fram till 5m och sedan till 30m.
Sist kontrollerade jag skottställningen på 100m.
Gjorde jag något fel där?
Nej, det tror jag inte. ;)
Trodde du hade koll! men kolla vad du skrivit i ditt första inlägg igen innan du komenterar tack!
Du ger intryck av att veta något men vet inte trist.
Våra vapen var altså skottställda innan vi åkte på stri-skj men resultatet var inte som väntat förmodligen för att man inte gjorde som ni gjort här ovan och för då kan man använda den tabellen som finns.
Strids avståndet för Ak4 är upp till 400m och har så alltid varit.
Vet du om detta är ändrat för AK4B eller ej!
Allt annat är ointressant.
Adam Wilhelm
Jan 21 2006, 19:45
Berfrund:
Menar du att ni inte fick ut något som talade om hur ni skottställer RPS EHV?
Det finner jag lite märkligt eftersom till RPS EHV medföljer en liten folder som heter Rödpunktsikte eldhandvapen, Bruksanvisning. M7780-005421
Ak 4B ska skjuta +-0 cm på 200m, allt annat är fel, vilket du märkte när ni hade skottställt dem på 100m.
Vad gäller stridsavståndet för en Ak 4 så går siktet upp till 500m, inte 400m.
Min poäng var att jag anser att det inte är praktiskt att skjuta på 500m med en Ak 4B eftersom det inte finns någon förstoring i siktet.
Sen så kan du tagga ned din attityd lite, jag vet nog mer än du.
Bl. a. hur man skottställer en Ak 4B.
Berfrund
Jan 21 2006, 20:04
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 21 2006, 19:45 )

Berfrund:
Menar du att ni inte fick ut något som talade om hur ni skottställer RPS EHV?
Det finner jag lite märkligt eftersom till RPS EHV medföljer en liten folder som heter Rödpunktsikte eldhandvapen, Bruksanvisning. M7780-005421
Ak 4B ska skjuta +-0 cm på 200m, allt annat är fel, vilket du märkte när ni hade skottställt dem på 100m.
Vad gäller stridsavståndet för en Ak 4 så går siktet upp till 500m, inte 400m.
Min poäng var att jag anser att det inte är praktiskt att skjuta på 500m med en Ak 4B eftersom det inte finns någon förstoring i siktet.
Sen så kan du tagga ned din attityd lite, jag vet nog mer än du.
Bl. a. hur man skottställer en Ak 4B.
Har aldrig sagt att jag vet!
du har läst men inte förståt igen, stridsavstånd är inte samma som att det går att skruva upp siktet till 500m.
Sen att personal hur vår bataljon inte har koll på hur det ska skottställas förvånar mig inte speciellt mycket.
Därför erfterlyste jag av Lättöl om han kunde räkna ut så det känns lite menings fullt att åka på skjutningar fram över till bataljonen hinner fixa nya inskjutnings tillfällen till alla kompanierna vilket tar tid när bataljonen består av c:a 500 man
Tagga ner kan han göra själv har inte förvridigt eller ändrat något vill bara ha fakta och inte svamel tack! dvs har aldrig taggat upp.
Adam Wilhelm
Jan 21 2006, 20:16
Edit: styr mittåt enligt högre Ch.
The Swede
Jan 21 2006, 21:18
Då tar vi och dämpar oss lite, det går att diskutera utan att behöva brusa upp eller visa attityd.
Sakliga, väl underbyggda inlägg i vänlig ton tycker vi om här på SoldF.
The Swede
BLÅGUL
Tigern
Jan 21 2006, 22:31
Det är väl det sannolikt att den mesta striden med eldhandvapen som AK4B sker på avstånd upp till 100 m. Eller har jag fel? Själv har jag skottställt grovt på 30 m, för att sedan skottställa på 100 m. Skulle ett mål befinna sig på ett avstånd längre än 100 m, så får man väl kompensera för detta!
Lättöl
Jan 22 2006, 00:20
Ok. Har räknat lite på det där problemet. Nu är jag ingen superballistiker, så ta det för vad det är.
Om man skottställer på 100 m så att siktpunkt=träffpunkt så ligger kulbanan så platt att det kan bli stora fel vid skjutning på andra avstånd. Tillexempel så vet du inte om kulan är på väg upp eller ner när den går igenom tavlan och detta i sin tur gör att du inte kan veta i förväg hur du ska kompensera.
Lösning:
Skottställ vapnet för 200m på det förordade sättet (siktpunkt=träffpunkt vid 30 m, kontroll på 100m siktpunkt+9cm=träffpunkt).
Snabblösning:
Gör en egen kompensationstabell. Skjut på samma siktpunkt från 100,200,300m och anteckna avvikelsen.
Men ta det med en nypa salt som sagt.
QUOTE (Lättöl @ Jan 22 2006, 00:20 )

Ok. Har räknat lite på det där problemet. Nu är jag ingen superballistiker, så ta det för vad det är.
Om man skottställer på 100 m så att siktpunkt=träffpunkt så ligger kulbanan så platt att det kan bli stora fel vid skjutning på andra avstånd. Tillexempel så vet du inte om kulan är på väg upp eller ner när den går igenom tavlan och detta i sin tur gör att du inte kan veta i förväg hur du ska kompensera.
Lösning:
Skottställ vapnet för 200m på det förordade sättet (siktpunkt=träffpunkt vid 30 m, kontroll på 100m siktpunkt+9cm=träffpunkt).
Snabblösning:
Gör en egen kompensationstabell. Skjut på samma siktpunkt från 100,200,300m och anteckna avvikelsen.
Men ta det med en nypa salt som sagt.
Tack! för hjälpen "Lättöl" då e de bara att bita ihop och se till att alla för nytt tillfälle att skjuta in vapenen på nytt! glada miner lär det bli från bat-ledningen.
Mvh Berfrund en fd medlem av detta forum, Trött på osaklig diskusion.
Admin kan gott stänga av AW för gott. tack för ordet!
Skuggan
Jan 22 2006, 20:46
om nu mitt sikte går "prick i" på 100m (dvs skottet tar precis där jag siktar), kan jag då "återställa" skottställningen bara genom att skruva på skottställningen (i höjdled) eller bör jag vänta med det tills nästa skjutning? (som man aldrig vet när den blir, 2014 förmodligen)
så som det är nu känner jag mig hyfsat nöjd med skottställningen....
ytterst sällan vi har skjutninger på mer än 100m...
Lättöl
Jan 22 2006, 20:55
QUOTE (Skuggan @ Jan 22 2006, 20:46 )

om nu mitt sikte går "prick i" på 100m (dvs skottet tar precis där jag siktar), kan jag då "återställa" skottställningen bara genom att skruva på skottställningen (i höjdled) eller bör jag vänta med det tills nästa skjutning? (som man aldrig vet när den blir, 2014 förmodligen)
Tror det är bäst att låta det vara tillsvidare. Skottställning måste det ju finnas tid för minst två gånger om året, i samband med introduktionskurserna.
Skuggan
Jan 22 2006, 22:28
QUOTE (Lättöl @ Jan 22 2006, 20:55 )

Tror det är bäst att låta det vara tillsvidare. Skottställning måste det ju finnas tid för minst två gånger om året, i samband med introduktionskurserna.
som hålls ca 8 mil härifrån där jag bor, dessutom är det ju inget jag går som redan är med i HV...
däremot SKALL det väl egentligen hållas "basic" skjutningar varje år....
Adam Wilhelm
Jan 23 2006, 00:58
QUOTE (Guest @ Jan 22 2006, 16:26 )

Tack! för hjälpen "Lättöl" då e de bara att bita ihop och se till att alla för nytt tillfälle att skjuta in vapenen på nytt! glada miner lär det bli från bat-ledningen.
Mvh Berfrund en fd medlem av detta forum, Trött på osaklig diskusion.
Admin kan gott stänga av AW för gott. tack för ordet!
Good riddance.
Uppenbarligen så tålde du inte en diskussion, jag är kvar och du är... borta?

Ja, du kan skruva 2 klick upp eftersom varje klick flyttar träffpunkten 5 cm på 100m.
Och självklart ska du kontrollera skottställningen vid tillfälle.
Sen så kan det vara bra att ha den skottställd efter reglementet eftersom man kanske måste skjuta på längre avstånd än 100m i ett skarpt läge.
Skuggan
Jan 23 2006, 07:26

Ja, du kan skruva 2 klick upp eftersom varje klick flyttar träffpunkten 5 cm på 100m.
Och självklart ska du kontrollera skottställningen vid tillfälle.
Sen så kan det vara bra att ha den skottställd efter reglementet eftersom man kanske måste skjuta på längre avstånd än 100m i ett skarpt läge.
jo, det anser väl även jag....
i tex bebyggelse kan ju avstånden bli en bra bit över 100m längs gator mm..
och det är väl mindre troligt att HV kommer strida utanför bebyggt område i framtiden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.