Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad ansågs vara svenska elitförband under 2vk?
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Historiestudent
Under efterkrigstiden har olika jägarförband ansetts utgöra Sveriges elitförband, men hur var det under mellankrigstiden och andra världskriget? Var det livförbanden som ansågs ha de "bästa" (bäst utbildade/bäst utrustade) soldaterna? Eller var det kavalleriet? (ja, jag vet att K1 var både ock smile.gif)
C 2.a pjäs
6. Motorbrigaden tror jag var ganska väl förberedd. Den var välövad och låg inkallad ganska långa perioder. 6. Motorbrigaden sattes upp av I6 och var motoriserat infanteri.
KD803
Det närmaste dagens jägarförband som fanns då var Skidlöparbataljonen på I19, föregångaren till AJS sedermera I22.

I början av vk2 så användes även Kavalleribrigaden som "brandkårsförband", om det berodde på att det var det enda motoriserade förbandet vi hade eller att de var särdeles välutbildade låter jag vara osagt.
Guest
QUOTE (BJE @ Dec 12 2005, 10:18 ) *
Det närmaste dagens jägarförband som fanns då var Skidlöparbataljonen på I19, föregångaren till AJS sedermera I22.

I början av vk2 så användes även Kavalleribrigaden som "brandkårsförband", om det berodde på att det var det enda motoriserade förbandet vi hade eller att de var särdeles välutbildade låter jag vara osagt.

Under vk2 så var det bla:

1 kavalleri brigaden med pansarbilar o. motorfordon (början av kriget)

i slutet av kriget var det bla (skidlöparbataljonen,19 kårjägar bataljonen org av I19)
camo.gif
Guest
Gällande "Elit" enheter under vk2.

I början av vk2 fanns 1 Kavalleri brigade som var organiserad av K1K2,K3 o. A6.
Utrustningen var bla pansarbilar modell "skräp" o. fordon
Brigaden var organiserad ungefär så här:
1 bataljonen/K1:1 pansarbilskomp o. 2 bil kompanier
2 bataljonen/K2:samma organisation
3 bataljonen/K3:samma organisation
brigadartilleri bataljon/A6
signal kompani o. ingenjör kompani

I slutet fanns det bla:
Skidlöpar bataljonen/I22
19 Kårjägar bataljonen/I19
fältpoliskompanier uppsatta av infanteri regementen

camo.gif
gislemark
Vi hade varit kokta i bajs om tysken hade kommit!
Guest
Finns en rubrik från Pravda "Svenskarna flyttar sina elittrupper" någon gång -40 när Dalregementet och Hälsinge regemente gick från Sveg till Sylarna i strängt väder.

Gick visst åt några på den promenaden. Har en farbror som var med.
Noname
1939 fanns även K4 B (en skvadron ur K4 baserad i Boden) som ansågs vara av elitförbandskaraktär.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.