Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Frågor baskertecken.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
The Swede
Jag har lagt ut bilder på min samling av svenska baskermärken i tråden "Samlare" i markan men jag misstänker att vissa inte läser allt i det forumet så därför gör jag ett inlägg här med några specifika frågor angående svenska baskermärken.

1. LG- inf har vad jag förstått ett nytt baskermärke, är det samma märke som LG-kav eller är det ett annat?

2. En kamrat som gjorde GU på I22 i början på 80-talet sa något om att prick-/skarpskyttarna målade tänderna på vargen röda, är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

3. Flygvapnets nya baskermärke, är det det samma som Tjänstgöringstecken m/86 Flygtaktiskt kommando M7673-192000 (UniR FM 2003 sidan 247)

The Swede pansar2.png
Kornett
Vad har flygvapnet för basker, förutom den som flygbasjägarna har?
The Swede
QUOTE (Kornett @ Dec 10 2005, 13:52 ) *
Vad har flygvapnet för basker, förutom den som flygbasjägarna har?

Mörkblå, har behandlats på annan plats på forumet.
KD803
QUOTE (The Swede @ Dec 10 2005, 13:15 ) *
3. Flygvapnets nya baskermärke, är det det samma som Tjänstgöringstecken m/86 Flygtaktiskt kommando M7673-192000 (UniR FM 2003 sidan 247)

För tillfället ja. Precis som för HV så kom baskern fram fortare än baskermärket, så just nu har man detta märke i avvaktan på det "riktiga". En uppgift så ska detta se likadant ut men vara större.
matte
Det nya märket har kommit och det är precis som BJE skriver något större.

Ryktet säger också att det gått ut order om att alla i FV ska bära basker....
KD803
QUOTE (matte @ Dec 10 2005, 14:42 ) *
Ryktet säger också att det gått ut order om att alla i FV ska bära basker....

Säger ryktet något mer specifikt, som att flygmössan ska försvinna?
The Swede
Tack för svaren, då finns det alltså ytterligare ett märke som måste tillföras listan.

Någon som har info om märket för LG-inf?

The Swede pansar2.png
[MPJ]Sgt.Ratchak
Har inte Gardesbat den blåa baskern med CGXVI märket utan krans?
The Swede
Sgt.Ratchak' date='Dec 10 2005, 16:21 ' post='406933']

Jo, dom har haft det iallfall men jag har hört rykten om att dom har ett nytt märke men har inte sett några bilder på det.
DodeN
Inte världens bästa bild men det är FVs basker och märke.
King Kill
Sgt.Ratchak' date='Dec 10 2005, 16:21 ' post='406933']

Gardetsbat har en svart basker. Baskermärket var då jag muckade 04 ett silvrigt CG16 utan krans. Fanns ett mindre (som egentligen skulle sitta på m/87 (heter den väl?), som vi fick ut eftersom de lite större var slut/inte hade dykt upp. Sedan fick vi det riktiga, det lite större.

Nu ska det tydligen vara ändrat så att baskermärkena ser nästan lika dana ut på alla kompanier vad jag förstått det. Mer än så vet jag inte.
PIC
Det ser nästan ut som kav-LG märket, mkt små skillnader.

matte
BJE:

Nej. Har jag inte hört något om. Tanken är väl att den ska bäras till M/90 och vid Högvakt.

Jag har för övrigt dragit i lite tåtar åt dig. Men det verkar inte fungera....
The Swede
@PIC

Det var inte mycket som skilde där inte, vet du varför dom bytte märke?
Click to view attachment
Hmmm, vilket är snyggast? Lutar nästan åt LG-inf faktiskt.

Hoppas att du inte tog illa upp att jag "lånade" din bild lite, isåfall får du säga till.

The Swede pansar2.png
106
QUOTE (The Swede @ Dec 10 2005, 17:58 ) *

Får nog hålla med om det, med viss tvekan.
Men hur i hela friden fick LG/Inf (fd I1) rätt att bära halmkransen?
Annars är ju halmkransen förbehållen LG/Kav (fd K1), K3 och fd I3 (och livregementets grenadjärgrupp).

Baskermärket för K1 och LG/Kav hade årtal m/96 och det för LG/Inf (stort märke utan halmkrans) hade m/02. Det verkar inte vettigt att byta ut detta efter endast ett par år, men byte av alla symboler kanske ingår i övergången till insatsförsvar. Skulle inte förvåna mig om alla snart ska ha den nya försvarsmaktssymbolen i pannan.
The Swede
Det kan man fråga sig, undrar vad Braunstein tycker om det. ;)
BertilCesar
fråga: hur har du fått tag på alla baskermärken? det går väl inte att köpa märken com civil eller har jag fel? (lär jag ha)
The Swede
QUOTE (BertilCesar @ Dec 14 2005, 01:28 ) *
fråga: hur har du fått tag på alla baskermärken? det går väl inte att köpa märken com civil eller har jag fel? (lär jag ha)

Några har jag förtjänat, andra har jag köpt, dels på Tradera och dels på diverse överskottsförsäljningar. Några har jag fått.

Visst går det att köpa märken, det är inga problem. Vissa kan vara svårare än andra men allt går om man har tålamod.

The Swede pansar2.png
Rickard N
QUOTE (106 @ Dec 10 2005, 19:48 ) *
QUOTE (The Swede @ Dec 10 2005, 17:58 ) *

Får nog hålla med om det, med viss tvekan.
Men hur i hela friden fick LG/Inf (fd I1) rätt att bära halmkransen?
Annars är ju halmkransen förbehållen LG/Kav (fd K1), K3 och fd I3 (och livregementets grenadjärgrupp).

... och varför får de ha svart basker :P
Hornet
http://www.militarlagret.com/marken/swe-metall/index.htm

BertilCesar där kan du ju hitta lite märken
johanp
QUOTE (Rickard N @ Dec 14 2005, 09:58 ) *
... och varför får de ha svart basker :P

gardesbat har haft strf90, patgb203 samt har nu pbv302 alltså bataljonen är mekaniserad och skulle nästan kunna ha haft pansar basker om de velat... =P
Forsberg
I5 fick också svart basker 2003 om jag inte minns fel. Det var då, tillsammans med "I1", det enda infanteriet i Sveriges rike...
Kan finnas något samband.

/Forsberg
I22 Vargen
2. En kamrat som gjorde GU på I22 i början på 80-talet sa något om att prick-/skarpskyttarna målade tänderna på vargen röda, är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
The Swede pansar2.png

Hmmm, Inte helt omöjligt, men jag har aldrig hört talas om det, och jag känner en del Lapplandsjägre som låg inne på 80-talet. Har ganska svårt att tro att dom skulle ha kunnat slippa undan med det.
Dock moddade väl A-dyk sina "gafflar" förr i tiden så att uddarna pekade mer ihop....så kanske var detta något liknande "försök" att skilja sig från mängden.
Vysotskij
Inte har väl adyk lagt av med att böja in de yttre spetsarna på gaffeln?
I22 Vargen
QUOTE (Vysotskij @ Dec 14 2005, 14:48 ) *
Inte har väl adyk lagt av med att böja in de yttre spetsarna på gaffeln?

Njae kanske inte... men nu för tiden är dom väll redan böjda "från fabrik" !?
M203
QUOTE (The Swede @ Dec 10 2005, 13:15 ) *
The Swede pansar2.png

Gjorde min värnplikt på I22 på mitten av 90-talet och då var det inget som existerade, ej heller något som jag hörde talas om att det hade förekommit. Låter märkligt att man hade tillåtit det.
Mvh
P
Gusten
QUOTE (BertilCesar @ Dec 14 2005, 01:28 ) *

Finns en trevlig butik på Sveavägen i Stockholm som heter "Mynt och frimärken" eller nå´t i den stilen. Ligger på sidan med jämna husnummer (kan inte exakta adressen men har man vägen förbi milisshoppen så...), norrut innan korsningen med Odengatan. Där brukar det finnas en del godis ibland. /Gusten Rangern.gif
Anzo
Ska inte amfibies märke vara torleif?
The Swede
QUOTE (Anzo @ Dec 15 2005, 10:45 ) *
Ska inte amfibies märke vara torleif?

Jo, numer bär hela amfibiekåren, eller det lilla som är kvar av den, Baskertecken m/01 för Amfibiekåren M7675-136000

Tidigare bar respektive förband eget märke på mörkblå eller grön basker.
Innan det bar KJ Neptuni på grön basker.

The Swede pansar2.png
johanp
en liten samling med LG baskermärken:
http://img35.imageshack.us/img35/2056/pict02197px.jpg

fr vänster:
* märke till m/87 uniform (som användes som baskermärke på gardesbat när m/02 var slut)
* baskermärke m/02 LG/Inf
* baskermärke m/05(?) kom i slutet av januari 2005 som nytt LG/Inf märke(antagligen för att man behövde kvarvarande m/02 märken till m/ä uniformernas axelhylsor samt att man kanske ville ha mer enhetliga märken på LG utan att tvinga någon bataljon att anta den andres märke, men detta är bara spekulationer, annars så hade ju förra reg.ch. en svart gardes basker med ett dragon märke så han kanske gillade designen på just det märket och ville ha ett liknande även på gardesbat?)
* baskermärke m/96 LG/Kav
The Swede
Då köpte jag inte mitt förbandstecken m/74 LG i onödan då.
Jag köpte det i tron att det var ett baskermärke m/02 LG/Inf men märkte rätt snabbt att jag hade fel.
Nu får jag leta upp märket igen och införliva det i min samling av baskermärken. smile.gif

Nu saknas bara baskermärke m/05 LG/inf för att den delen av samlingen ska vara komplett.

The Swede pansar2.png
Sgt Nilsson
Kanske är denna fråga lite OT men ändå, finns det några allmäna regler hurvida beväringar får ta med sig baskern hem? detta givetvis med RegC godkännande motsvarande. Vi fick våra, vad det nu skulle vrara bra för, men det var oklart länge hur det skulle bli. Så är det upp till regementsch att besluta eller har FM någon policy?
The Swede
Så, då har vi konstaterat att vissa vpl får sina baskrar, vissa får köpa dom och andra måste lämna tillbaka dom. Då kan vi lämna den delen av diskussionen därhän. :P

UndSäkC har tydligen skaffat sig ett nytt baskertecken, tidigare användes Tjänstgöringstecken m/99 för UndSäkC som baskertecken men nu har man införskaffat detta:
http://img503.imageshack.us/my.php?image=undskbasker0ey.jpg
Ber om ursäkt för den lite taskiga bilden men bilder på UndSäkC baskertecken växer inte på trän.
Jag blev lite förvånad att se att man inte fortsatte på den inslagna banan med en lagerkrans utan valde en slät krans runt märket. Jag tycker även att det ser lite tomt ut med endast den smala facklan. Får se om jag ändrar uppfattning när man får möjlighet att studera märket IRL (om den möjligheten uppstår)

The Swede pansar2.png
106
Kul att se en bild, tidigare har jag bara sett det som hastigast på något nyhetsprogram.
Snyggare har man ju sett. Tycker också att det skulle sett bättre ut med en lagerkrans, särskilt som det är en skola. Om LG/Inf kan ha halmkransen borde UndSäkC också kunnat ha den, en del av ursprunget är ju A UndS som tillhörde K3 och det är även därifrån baskerfärgen kommer.
Kanske var på tiden att de fick ett riktigt märke, under K3-tiden användes både K3:s baskermärke och tjänstgöringstecken för A UndS och på UndSäkC användes först förbandstecken för K3/I3 (på samma sätt som för den första SFOR-bataljonen) och tjänstgöringstecken för UndSäkC när det blev tillgängligt.
Solon
I dagsläget så har Gardesbat och Dragonbat på LG likadana baskermärken.
The Swede
QUOTE (Solon @ Jan 1 2006, 22:21 ) *

Använder alltså Gardesbataljonen inte sitt nya märke?
Solon
QUOTE (The Swede @ Jan 1 2006, 22:26 ) *
QUOTE (Solon @ Jan 1 2006, 22:21 ) *

Använder alltså Gardesbataljonen inte sitt nya märke?

Alla skvadroner och kompanier använder märket till höger, dvs det nya där kransen ligger tightare.
The Swede
QUOTE (Solon @ Jan 1 2006, 22:32 ) *
Alla skvadroner och kompanier använder märket till höger, dvs det nya där kransen ligger tightare.

Taget, vet du varför?
Solon
QUOTE (The Swede @ Jan 1 2006, 22:35 ) *
QUOTE (Solon @ Jan 1 2006, 22:32 ) *

Taget, vet du varför?

Nej, vi frågade när vi tvingades byta baskermärke men fick inget svar.
Förmodligen är det som tidigare sagts att det skall vara enhetligt på hela regementet.
Det höjdes dock en upprörd röst både bland värnpliktiga och en del befäl på dragonbat när det kom fram att gardesbat fått lägga till halmkransen till sitt baskermärke.
johanp
appropå konstigheter rörande uniformspersedlar på LG, varför har inte MP m/ä på sig när de går högvakt?
hägle
QUOTE (johanp @ Jan 2 2006, 17:28 ) *
appropå konstigheter rörande uniformspersedlar på LG, varför har inte MP m/ä på sig när de går högvakt?

MP Livskvadron ska ha M/Ä på sig under högvakten, dock så går vi högvakten den i april. Om du sett MP gå utan nu så bör det varit 2:a Skvadron MPsäk som gick nån period nu under jul/nyår.

Vi på Livskvadron har inte behövt byta baskermärke. Var nåt löst rykte om att vår RM vägrade byta så vi får ha kvar det gamla..
Noname
QUOTE (hägle @ Jan 2 2006, 17:36 ) *
Var nåt löst rykte om att vår RM vägrade byta så vi får ha kvar det gamla..

Ingen på gardet som vet att graden ryttmästare avskaffades 1972?
Bubba
QUOTE (Pegin @ Jan 2 2006, 20:00 ) *

Om jag inte har helt fel, vilket jag säkert har, men ändå Malajn.gif
Så tror jag att Ryttmästare nuförtiden på LG är en hederstitel=)
Allså ingen grad längre, Utan en hederstitel.
Någon som kan bekräfta eller rätta mig=/ ?
hägle
QUOTE (Bubba @ Jan 2 2006, 20:08 ) *

Det är en hederstitel för skvadronschefen. RM var tidigare en titel för Kapten inom kavalleriet.
johanp
QUOTE (johanp @ Jan 2 2006, 17:28 ) *

MP Livskvadron ska ha M/Ä på sig under högvakten, dock så går vi högvakten den i april. Om du sett MP gå utan nu så bör det varit 2:a Skvadron MPsäk som gick nån period nu under jul/nyår.

Vi på Livskvadron har inte behövt byta baskermärke. Var nåt löst rykte om att vår RM vägrade byta så vi får ha kvar det gamla..

ja det är 2:a skv men varför har dessa inte m/ä?
http://www.livgardet.mil.se/images/local/vaktdubbelweb.jpg
Lt P
QUOTE (hägle @ Jan 2 2006, 19:10 ) *
QUOTE (Bubba @ Jan 2 2006, 20:08 ) *

Det är en hederstitel för skvadronschefen. RM var tidigare en titel för Kapten inom kavalleriet.

Precis, och skvadronchefen är major trots titeln. Det finns flera liknande hederstitlar på LG. Kronfänriken som bär regementsfanan och inte minst undertecknade musikfanjunkaren saint.gif
Hans Engström
Är det en hederstitel? Å fan, jag som trodde det var ngn form av administrativ bestraffning? :P
The Swede
Mina herrar.

Trådens titel är "Frågor baskermärken"

Era spörsmål angående vissa tokigheter ;) på livgardet får ni ta någon annanstans och inte besudla min tråd med dylika trivialiteter. :P
Hornet
tänkte på en sak HV har väll idag 2 korsade svärd på baskern?
Varför har HV inte ett eget märke vi är väll trots allt fläst soldater än några andra och borde väll då kunna få ha ett eget basker märke? (eller har ingen annan detta märke?)
Rickard N
Var det inte problem att bestämma hur det skulle se ut när det inte skulle heta hemvärnet under en period.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.