Rojola
Dec 10 2005, 11:17
heh.. häromdagen hade vi (h)julvård och överste löjtnant va på besök i vårdhallen och efter ett tag pratade en av sjuktransportarna med honom och överste löjtnant sade att 1316 kommer att skrotas och ersättas av Patgb... hehu kommande sjuktransportare kommer få det hur kul som helst ju :( med nya fordon och allt.. men det är ju skönt att veta att man själv tillhör old school med 1316, morr morr =)
The Swede
Dec 10 2005, 11:48
För det första så hör detta hemma i tpc och för det andra, har du sett eller jobbat i en sjvpatgb?
Om inte ska du nog inte vara så ledsen, den är kass nämligen.
The Swede
Fj Fjun
Dec 10 2005, 19:11
Minst sagt ja. Ingen (knappt)möjlighet att arbeta ovanför patienten, att lyfta in ngn är dessutom = ryggskott.
Sytare
Dec 10 2005, 20:27
Har arbetat en del med kommunikationsinstallationer i samtliga varianter på PATGB förutom RL-varianten. I alla fall så tyckte jag att SJV-varianten var trång och djävlig och jag sa det mer än en gång att jag inte skulle vilja jobba som sjukvårdare i ett sådant härke...
Personlig reflektion orsakat av blåmärken, ömma knän och sträckningar.
Bara att hålla med om att det är väldigt litet utrymme. Har själv inte vårdat där bak men varit med och lyft och handräckt. Visst det är kanske ett roligare fordon att köra, men om det är bättre... det vette fanken.
Själva inlyftet/utlyftet i sig är ingen barnlek, framför allt på den äldre patgbxa 180 där alfabåren har en tendens till att vilja fastna i precis allting. Lägg då till att släden är onormalt högt upp och det krävs i stort sett minst 3 pers för att lyfta in eller ut någon.
Lindeberg
Dec 10 2005, 22:59
Min erfarenhet av Patgb203 och sjukvård i symbios är enbart att jag en gång varit skademarkör i en sådan, under EN01:s utbildning. Minns att sjukvårdarna jämrade sig innan ilyftet, och menade på att det skulle bli tungt och ryggsmärtande att lyfta in >100 kg Lindeberg i fordonet

edit: glömde hjärnan i vakten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.