Darkwand
Dec 10 2005, 00:56
JAg satt och funderade vi har ju inga Jagare längre men om tex en utlänsk flotta skulle basera sig vid Muskö vikla utländska fartyg skulle komma in i tunnlarna?
Sänkbara master är väl inte precis internationell standard så det blir väl inga Jagare tror jag.
Här finns lite info om Musköbasen.
MarinB O
Maskirovka
Dec 10 2005, 09:35
Ingen som har några bilder på jagartunnlarna? Minns att jag har sett en svart/vit bild på en jagare som håller på att lämna bergstunneln.
lanrezac
Dec 10 2005, 11:03
QUOTE (Maskirovka @ Dec 10 2005, 09:35 )

Ingen som har några bilder på jagartunnlarna? Minns att jag har sett en svart/vit bild på en jagare som håller på att lämna bergstunneln.
http://www.fortv.se/templates/Page.aspx?id=173http://www.ubatsvapnet100.com/gal_image.asp?id=226
Gusten
Dec 10 2005, 15:36
Klart imponerande anläggning där man i teorin kan få plats med Gamla stan. /Gusten
QUOTE (lanrezac @ Dec 10 2005, 11:03 )

De bilderna är på docka 3, även kallad ubåtsdockan, och inte på docka 1 och 2, som är de så kallade jagartunnlarna. Jag har för mig att dessa är något större, bland annat i fråga om takhöjd.
/mdn
mossis
Dec 10 2005, 22:59
Här har ni lite fler bilder.
Jävligt imponerande ställe.
gislemark
Dec 11 2005, 12:14
Hur pass bra skydd kan Muskö erbjuda mot dagens moderna bomber tex Bunkerbusters?
QUOTE (mossis @ Dec 10 2005, 22:59 )

Här har ni lite fler bilder.
Jävligt imponerande ställe.
Jag har jobbat i berget. Det är så stort att det fanns ett internt bussnät, komplett med busshållpatser här och var inne i berget där man kan vänta på bussen. Ibland när jag ser progam på discovery om de bergrum som finns i USA så undrar jag om de vet om att vi har en mycket större och mycket mer imponerande anläggning här i Sverige än någon av de som visats på discovery.
Givetvis så lägger vi ned den och flyttar vår flotta till en helt oskyddad hamn mitt i citykärnan i Karlskrona. Lustigt med tanke på att Muskö byggdes just för att man ansåg det olämpligt med en flottbas mitt i en stad. Bara ännu ett politiskt försvarsbeslut utan militär grund utan endast populistisk syselsättnings strategi. Kan man månne åtala våra politier för landsföräderi eller liknande när de i militära frågor bortser just från militära faktorer och bara fokuserar på sina personliga chanser att bli omvalda och få behålla sitt jobb.
Jag cyklade mest i berget då jag inte så ofta jobbade på ett och samma ställe utan flackade runt. Tog mig nån vecka innan jag slutade cykla fel när jag skulle till olika ställen, och detta trots karta.
PB-Syte
Dec 11 2005, 12:44
Men nu har man ju inte lagt ner muskö, i.o.m fb04 så blev det ju snarare tvärt om, ca en tredjedel av flottan har ju numera muskö som hemma hamn. Dessutom har ju muskö "bara" tjänstgort som örlogsvarv dom senaste 10åren (minst), och inte som örlogsbas. Men visst dom (politikerna) han ju tyvär lägga ner en stor del av verksamheten i berget vid förra försvarsbeslutet. Får väll se vad som väntar vid nästa slakt... hmm försvarsbeslut!
Maskirovka
Dec 11 2005, 13:12
QUOTE (gislemark @ Dec 11 2005, 12:14 )

Hur pass bra skydd kan Muskö erbjuda mot dagens moderna bomber tex Bunkerbusters?
Eftersom det är X meter granit över så skyddar den nog jäkligt bra. Kommer inte ihåg var jag läste det (förmodligen i någon tråd här) så har ju granit en överjävlig skyddsförmåga i motsats till t.ex armerad betong som de flesta bunkrar är byggda i. Tror det hade något att göra med att graniten naturligt har mängder med små sprickor i sig som absorberar smällen eller ngt sådant. Sedan finns det väl inte många bergsarter som är starkare än granit?
fogel02
Dec 11 2005, 16:15
Klart mäktiga bilder
Hoppas verkligen att det kommer finnas någon typ av verksamhet i berget i fortsättningen för det är ett grymt bra berg
Nimitz
Dec 11 2005, 20:07
hur väl dolda/skyddade är ingångarna? Bilder?
Sgt Papa Bear
Dec 11 2005, 20:10
QUOTE (Nimitz @ Dec 11 2005, 20:07 )

hur väl dolda/skyddade är ingångarna? Bilder?
GoogleMan kan titta på dem i googles otroligt läckra program.
//Sgt Papa Bear
Darkwand :Jag satt och funderade vi har ju inga Jagare längre men om tex en utlänsk flotta skulle basera sig vid Muskö vikla utländska fartyg skulle komma in i tunnlarna?
Sänkbara master är väl inte precis internationell standard så det blir väl inga Jagare tror jag.
Här ska inte baseras några utländska flottor i våra tunnlar. Slut .

(och skulle någon ha för avsikt att försöka med det så ska du nog få se på sänkbara master)
C 2.a pjäs
Dec 12 2005, 10:07
Det vore spännande att se hur försvaret av Muskö skulle sett ut runt 1980-90-talet. Jag vet att det skulle grupperas fältautomatpjäser ur KA 1 på hjässan, stycken fyra tror jag, men armén hade säkert rätt mycket lokalförsvar vikt för Muskö. Och sedan måste jag säja att det Marinen bör lägga pengar på i dagens ekonomiska läge är givetvis atombombsäkra örlogshamnar. För, en örlogshamn måse ju per definition ligga i Stockholm och inte i Karlskrona. För från Stockholm är det ju närmre till...Finland?
QUOTE (C 2.a pjäs @ Dec 12 2005, 10:07 )

Och sedan måste jag säja att det Marinen bör lägga pengar på i dagens ekonomiska läge är givetvis atombombsäkra örlogshamnar. För, en örlogshamn måse ju per definition ligga i Stockholm och inte i Karlskrona. För från Stockholm är det ju närmre till...Finland?

Lägga pengar på att anlägga nya sådana? Knappast. Men att utnyttja gjorda investeringar i en anläggning med mycket gott skydd mot assymetriska hot? Givetvis. Om den sedan ligger i Stockholm, Karlskrona eller Göteborg spelar nog mindre roll om vi ändå ska åka till Medelhavet...
Rickard N
Dec 12 2005, 10:49
[OT] Nu har jag läst Musköt säkert femtio gånger på den här tråden och blivit intresserad bara för att se att det är en jäkla gruvgång i vattenbrynet det handlar om varenda gång [/OT]
Som någon påpekade i tråden ovan så ser det ju nu faktiskt ut som berget och dess hamn kommer att användas mer än det faktiskt gjort de senaste 10-15 åren.
Ghostman
Dec 14 2005, 13:02
QUOTE (Darkwand @ Dec 10 2005, 00:56 )

JAg satt och funderade vi har ju inga Jagare längre men om tex en utlänsk flotta skulle basera sig vid Muskö vikla utländska fartyg skulle komma in i tunnlarna?
Kunde inte låta bli, men tunnelbredden är ca 12 meter. Våran sk. "Korvkiosk" (HMS Smyge) som den kallas av varvsfolket är ca 11 meter bred, då kan du räkna ut hur mycket det är till godo där

. Höjden är jag lite osäker på, så jag låter det vara osagt, bättre vara tyst än att sprida falska rykten.
Kolla in Google Earth så kan du se tunnelöppningarna.
Saknar verkligen min tjänstgöring där
Magnus Redin
Dec 14 2005, 17:21
Borde man egentligen inte smalna av och sänka ingångarna och få mindre yta så nuvarande största svenska båtar precis går in i en eller flera av tunnlarna? Helst byggt så det går att skala av lager om vi skaffar större fartyg.
Och med dagens assymetriska hot och troliga neddragning av närskyddet borde de nog förses med portar som klarar allt utom kraftiga stötvågor.
Men det skulle kosta tiotals miljoner per port och borde ha prioritet 118 eller så om det över huvud taget är vettigt tänkt.
Jelzin
Dec 14 2005, 19:17
Jag funderade lite kort på varför man har satsat på att ha två örlogshamnar i området, både Muskö och Berga?
Okej, i krigstid skulle väl båda hamnarna legat realtivt öde då man säkert omgrupperat till KFP ute i skärgårdarna, men Muskö skulle väl fixa underhållet även i krig..?
Edlund
Dec 14 2005, 21:05
En liten fråga, skulle någon kunna vara snäll och ge mig koordinaterna till Google earth för Musköbasen samt tunnlarna. Har svischat över muskö men svårt o hitta när man inte vet vad man letar efter..
Nimitz
Dec 14 2005, 21:24
Hur väl tilltaget är det i taket, sett över högsta punkt på ev skepp där? Tänkte på hur kraftig sjöhävning påverkar. Kanske lite trix i sida också
fogel02
Dec 14 2005, 21:36
Edlund NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ
åtminstone min åsikt
Sgt Papa Bear
Dec 14 2005, 22:15
Det är ju öppen info trots allt..
Men livet är inte alltid enkelt :P
Leta upp Muskö igen. Leta runt hela ön efter platser där båtar kan tänkas åka in...
...hepp.. du har hittat rätt när du ser något som inte ser ut som om det vore modernatur som skapat det.
//Sgt Papa Bear
Edlund
Dec 14 2005, 22:16
QUOTE (fogel02 @ Dec 14 2005, 21:36 )

Edlund NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ
åtminstone min åsikt
Lugna sig lite, du behöver inte riskera liv och lem samt avslöja statshemligheternas statshemligheter.

Öppen info som sagt. Men jag fann vad jag sökte efter..
Ghostman
Dec 16 2005, 13:11
QUOTE (Edlund @ Dec 14 2005, 21:05 )

En liten fråga, skulle någon kunna vara snäll och ge mig koordinaterna till Google earth för Musköbasen samt tunnlarna. Har svischat över muskö men svårt o hitta när man inte vet vad man letar efter..
Skickar koordinaterna
Muskö Pointer 58gr 58´41.85" N 18gr 03´52.45" E
Berga Pointer 59gr 04´37.90" N 18gr 08´08.97" E
( om du kollar in Berga kan du se HMS Belos ligga vid kaj)
Dessa är ungerfärliga
Tunnelöppningarna har
1:an
58gr 58´54.58" N 18gr 03´23.99" E
2:an och 3:an syns samtidigt
58gr 59´05.70" N 18gr03´19.08"¨
Slipen ligger vid
58gr 59´27.27" N 18gr04´03.13"
Have a nice trip
BlåGul får väl ge mej 20km som straff om dom anser detta vara TSS (Top Secret Stuff)
The Swede
Dec 16 2005, 13:22
QUOTE (Ghostman @ Dec 16 2005, 13:11 )

BlåGul får väl ge mej 20km som straff om dom anser detta vara TSS (Top Secret Stuff)
Bäst du passar dig, snart kommer de svarta helikoptrarna.
Ghostman
Dec 16 2005, 13:46
QUOTE (The Swede @ Dec 16 2005, 13:22 )

Jo jag har redan förberett min flykt fr. landet

Srry "Swede" Men ni kan inte se ett spöke som försvinner, men som sagt jag ska skärpa mej
The Swede
Dec 16 2005, 14:00
QUOTE (Ghostman @ Dec 16 2005, 13:46 )

Srry "Swede" Men ni kan inte se ett spöke som försvinner, men som sagt jag ska skärpa mej
Ingen fara, för mig är det helt ok.
En fråga bara, jag hittar 4 tunnelmynningar, vad är den fjärde för tunnel?
The Swede
Ghostman
Dec 16 2005, 14:07
QUOTE (The Swede @ Dec 16 2005, 14:00 )

The Swede

Det är troligen slipen du ser i den nordliga änden
SERG. B
Dec 16 2005, 20:20
Helt klart coola bilder, ser mycket konstigt när fartyg och ubåtar bara försvinner in berget.
Någon som vet om andra länder har liknande installationer?
Hur fungerar det med öppningarna, kan de stängas och är fartygen helt skyddade inne i berget, så kan väl ändå inte vara fallet, tunnlarna är väl inte till för att skydda fartygen, då har man redan förlorat kriget om ens fartyg inte är ute ur tunnlarna innan ryssens flyg anfaller.
Darkwand
Dec 16 2005, 21:57
Norge har Ubåtstunnlar insprängda i berget det är det enda jag känner till.
Magnus Redin
Dec 16 2005, 22:18
B)-->
QUOTE(SERG. B @ Dec 16 2005, 20:20 )

Hur fungerar det med öppningarna, kan de stängas och är fartygen helt skyddade inne i berget, så kan väl ändå inte vara fallet, tunnlarna är väl inte till för att skydda fartygen, då har man redan förlorat kriget om ens fartyg inte är ute ur tunnlarna innan ryssens flyg anfaller.
[/quote]
Största vitsen borde vara att ha kvar en förmåga att reparera skadade fartyg.
Det borde vara samma resonemang som att det fanns reparationstroppar för att lappa ihop de flygplan som kunde linka hem. Som så mycket annat har israelerna visat att det är bra för ett flygvapens uthållighet.
Var det inte tänkt att byggas fyra anläggningar? Tre stora för västkusten, stockholm och norrlandskusten och en liten nära karlskorna pga brist på lämpliga berg.
Maskirovka
Dec 17 2005, 10:34
QUOTE (The Swede @ Dec 16 2005, 14:00 )

The Swede

Ingen som kan posta en bild från det därna Google earth över Muskö? (Kan nämligen inte använda det, sitter med Win 98)
Apone lade upp en del bilder från bland annat Muskö i Google Earth-tråden
De finns
Här.
Maskirovka
Dec 18 2005, 01:01
QUOTE (Bliss @ Dec 17 2005, 13:54 )

Apone lade upp en del bilder från bland annat Muskö i Google Earth-tråden
De finns
Här. 
Tackar, kunde inte se några tunnlar men det fanns fina bilder i tråden.
griffon
Dec 21 2005, 10:43
QUOTE (Magnus Redin @ Dec 16 2005, 22:18 )

Var det inte tänkt att byggas fyra anläggningar? Tre stora för västkusten, stockholm och norrlandskusten och en liten nära karlskorna pga brist på lämpliga berg.
Stämmer bra. Men pengarna räckte inte.
karateka
Dec 22 2005, 10:23
Vet inte riktigt hur man lägger in bilder men man hittar väldigt lätt tre st tunnelöppningar i google earth på muskö 2st som är bredvid varandra och en som ligger lite mer avsides
Finns det fler större öppningar än 3?
QUOTE (karateka @ Dec 22 2005, 10:23 )

Vet inte riktigt hur man lägger in bilder men man hittar väldigt lätt tre st tunnelöppningar i google earth på muskö 2st som är bredvid varandra och en som ligger lite mer avsides
Finns det fler större öppningar än 3?
Berget har fyra öppningar för båtar.
De sk jagartunnlarna (1,2) ubåtsdockan (3) samt Risdalsslipen (4)
De ses lätt mha google earth som tidigare påpekats.
Sedan finns det ett par stora öppningar till, men de ligger mot land
Mvh O.
EDIT kan inte stava till "berget"
TorbjörnG
Dec 31 2005, 17:14
Finns det inte någon sorts tunnlar vid Skredsvik i Bohuslän också?
Jons75
Jan 30 2006, 16:40
QUOTE (TorbjörnG @ Dec 31 2005, 17:14 )

Finns det inte någon sorts tunnlar vid Skredsvik i Bohuslän också?
Nej!
Men Gullmarsbasen var det stället på västkusten som det var tänkt att husera bergtunnlar på.
Jons75
smirnoff
Jan 30 2006, 23:45
Kan man fortfarande göra värnplikten på Muskö?
Verkar vara coolt...
QUOTE (smirnoff @ Jan 30 2006, 23:45 )

Kan man fortfarande göra värnplikten på Muskö?
Såvitt jag har förstått så ligger bland andra fjärde sjöstrid och sjöbevakarna kvar därute. Också de som sitter i vakten såklart.
QUOTE (smirnoff @ Jan 30 2006, 23:45 )

Verkar vara coolt...
Det är det inte. Det är världens absoluta ände. Jag har tillbringat ganska mycket tid därute under värnplikten, men det gick an eftersom vi bodde på Berga under tiden. Dock bodde jag under yrkeskursen därute i två veckor och det var fruktansvärt. Bad- och biobåten på onsdagar var en befrielse!
/mdn
Andreas
Jan 31 2006, 00:39
Instämmer med föregående talare, Muskö må vara "coolt" som anläggning betraktat, därmed inte sagt att det är lika kul att genomföra GU där. Spenderade en del tid där under tiden årsöversyn genomfördes och området i sig har inte så mycket extraordinärt att erbjuda vpl utöver att maten är (var åtminstone) bättre än på Berga...
Tråd på forumet om MusköDärmed inte sagt att det inte kan vara intressant att se stället men då finns det å andra sidan studiebesök/motsvarande där man får göra det.
Magnus Redin
Feb 3 2006, 13:34
QUOTE (Andreas @ Jan 31 2006, 00:39 )

Instämmer med föregående talare, Muskö må vara "coolt" som anläggning betraktat, därmed inte sagt att det är lika kul att genomföra GU där. Spenderade en del tid där under tiden årsöversyn genomfördes och området i sig har inte så mycket extraordinärt att erbjuda vpl utöver att maten är (var åtminstone) bättre än på Berga...
Det beror på, jag hade älskat Muskö, jag var redan förtjust i F13:s berg. Mat, sovplats, häftig teknik och manualer odyl att läsa, vad behöver man utöver det?
Andreas
Feb 3 2006, 15:58
QUOTE (Magnus Redin @ Feb 3 2006, 13:34 )

Det beror på, jag hade älskat Muskö, jag var redan förtjust i F13:s berg. Mat, sovplats, häftig teknik och manualer odyl att läsa, vad behöver man utöver det?

Civilisation? Kommunikationer?
Magnus Redin
Feb 3 2006, 18:24
QUOTE (Andreas @ Feb 3 2006, 15:58 )

Civilisation? Kommunikationer?

Civilisationen använde jag mig inte av. :P
Kommunikationer var en poäng. Det var kul att smita brandstegen upp till vädernördarna, prata tekniknörderi, låna den PC-baserade väderradarutrustningen och ringa upp en riktigt nördig BBS och beställa kläggbollar via rörposten till samband.
Men skall det vara militärt slår funkis vackert varje gång. Hellre ett musköberg än en lite snickarglädjestuga på en kaj i Karlskrona.
karateka
Feb 27 2006, 11:49
missade just ett program om en "atomsäker" bas i usa, på discovery.
Tror den hette NORAD och var hyffsat stor?
någon som känner till denna?
/fredrik
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.