Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Uppgradering av IRV på Strf 9040.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Triggerpuller
Det här har jag väntat på.

Från: www.army-technology.com

"The sighting systems of a number of Swedish CV9040 vehicles are to be upgraded with an LIRC thermal imaging system from FLIR Systems of Portland, Oregon. LIRC is based on QWIP (Quantum Well Infrared Photodetector) technology. Deliveries of the new sights are planned from 2004 to 2005."

LIRC

Nån som vet huruvida det blir en integration i UTAAS av IR-kanal. Eller kommer man att fortsätta med lillskitmonitorn?
Mats
QUOTE (Triggerpuller @ Dec 8 2005, 15:26 ) *
Nån som vet huruvida det blir en integration i UTAAS av IR-kanal. Eller kommer man att fortsätta med lillskitmonitorn?

Det senare.
Triggerpuller
Var ju väntat. :(

@Mats: Vet du hur många vagnar som kommer moddas?
Mats
Långt ifrån alla får du nöja dig med som svar. saint.gif
Triggerpuller
Tack. Då vet jag. ;)
simon
Är det A-, B-, eller C-vagnar som kommer moddas?
Mats
Förlåt att jag är dryg Simon, men vad tror du själv? Rent instinktivt? 7.gif

;)
simon
C-vagnarna tror jag starkt på, men vafan, frågar man inget så får man inget veta. :P
Spett och slägga
Vad blir det för skillnad med det nya, Officiellt sett?
Pego
QUOTE (Spett och slägga @ Dec 8 2005, 22:09 ) *
Vad blir det för skillnad med det nya, Officiellt sett?

det är B-vagnar som är moddade, skillnaden blir en bild som är enormt mycket bättre än den gamla
Deron
Lirc sitter sen ca 2 månader tillbaka monterade i 3 st B-vagnar på Bravo pluton på Skånings kompani/P4. Har själv inte tittat på bilden men enligt utsago så är den "grymt mycket bättre". Alla reglage sitter också på skyttens styrdon så man slipper släppa med en hand.
simon
QUOTE (Deron @ Dec 9 2005, 23:32 ) *
Lirc sitter sen ca 2 månader tillbaka monterade i 3 st B-vagnar på Bravo pluton på Skånings kompani/P4. Har själv inte tittat på bilden men enligt utsago så är den "grymt mycket bättre". Alla reglage sitter också på skyttens styrdon så man slipper släppa med en hand.

OT: Har man även börjat köra med NATO-standard på förbandsbeteckningar? Ex. då "Bravo-pluton"
WartoftaSandberg
QUOTE (simon @ Dec 10 2005, 11:29 ) *
OT: Har man även börjat köra med NATO-standard på förbandsbeteckningar? Ex. då "Bravo-pluton"

På P4 kör man i år med denna standard, känner inte till några andra regementen som gör detta.
Dock kan man ju alltid ha fel smile.gif Motiveringen till detta är att underlätta för framtida missioner.
Fk Zak
http://www.i19.mil.se/photo.php?id=107970&nid=30569

I19 tycks också köra med NATO-stavning iår.

pansar2.png FN1.gif
svalan
Någon som har nyttjat båda typerna som kan komma med lite feedback?

-bildkvalitet
-inställningsmöjligheter
-knappars funktioner
-knappars tillgänglighet

mm mm.

Stort intresse finns från min sida.
Mats
QUOTE (engan @ Dec 13 2005, 20:49 ) *
Någon som har nyttjat båda typerna som kan komma med lite feedback?

-bildkvalitet
-inställningsmöjligheter
-knappars funktioner
-knappars tillgänglighet

mm mm.

Stort intresse finns från min sida.

Bildkvaliteten är bra. Något bättre än Strv 122 kanske. LIRC har många fler inställningsmöjligheter än gamla Kolsman och alla funktioner minus TILL/FRÅN finns på riktdonet så att ändra synfält eller polaritet går riktigt geschwint. Digital output medger en smidigare inspelningsmöjlighet för utvärdering exempelvis.

Framförallt är den mycket tystare än Kolsman. wub.gif
svalan
Vilka förstoringsgrader kan man välja mellan?
Upplever du att skyttens riktdon har blivit plottrigt?
Har övriga knappar och reglage ändrats på riktdonet pga detta?

Mer info frågas kom.
Mats
Hur mycket förstoring det är i de respektive synfälten vet jag inte. Men det finns fem stycken vill jag minnas.

Riktdonet har inte blivit plottrigt och inget annat har ändrats.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.