Help - Search - Members - Calendar
Full Version: KS14
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Kn Glock
OT

Campen är döpt efter denne man. Intressant läsning.

James Leroy Bondsteel

Birth: Jul. 18, 1947
Death: Apr. 9, 1987

Vietnam War Congressional Medal Of Honor Recipient. Served as a Staff Sergeant, U.S. Army, Company A, 2d Battalion, 2d Infantry, 1st Infantry Division. Citation reads:For conspicuous gallantry and intrepidity in action at the risk of his life above and beyond the call of duty. S/Sgt. Bondsteel distinguished himself while serving as a platoon sergeant with Company A, near the village of Lang Sau. Company A was directed to assist a friendly unit which was endangered by intense fire from a North Vietnamese battalion located in a heavily fortified base camp. S/Sgt. Bondsteel quickly organized the men of his platoon into effective combat teams and spear-headed the attack by destroying 4 enemy occupied bunkers. He then raced some 200 meters under heavy enemy fire to reach an adjoining platoon which had begun to falter. After rallying this unit and assisting their wounded S/Sgt Bondsteel returned to his own sector with critically needed munitions. Without pausing he moved to the forefront and destroyed 4 enemy occupied bunkers and a machine gun which had threatened his advancing platoon. Although painfully wounded by an enemy grenade, S/Sgt Bondsteel refused medical attention and continued his assault by neutralizing 2 more enemy bunkers nearby. While searching 1 of these emplacements S/Sgt Bondsteel, escaped death when an enemy soldier detonated a grenade. Shortly thereafter, he ran to the aid of a severely wounded officer and struck down an enemy soldier who was threatening the officer's life. S/Sgt. Bondsteel then continued to rally his men and led them through the entrenched enemy until his company was relieved. His exemplary leadership and great personal courage throughout the 4 hour battle ensured the success on his own and nearby units and resulted in the saving of numerous lives of his fellow soldiers. By individual acts of bravery he destroyed 10 enemy bunkers and accounted for a large toll of the enemy, including 2 key enemy commanders. His extraordinary heroism at the risk of his life was in the highest traditions of the military service and reflect great credit on him, his unit, and the U.S. Army.James Leroy Bondsteel received the last Medal of Honor presented by President Nixon in 1973. After 20 years in the US Army He retired as a Master Sergeant, relocated to Alaska and was hired as a counselor at Veterans Administrations, Anchorage. He was killed in a vehicle accident in Wasila, Alaska, involving a logging truck.

OT Slut
106
15 personer ur BC03 ansluter 061023 och roterar hem v648.
Läs mer
Kimster
Ett litet reportage från Kosovo i sydnytt idag. (ca 13min 30 sek in i sändningen)

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...=35496&a=384007

Lite kul se för mig med tanke på att Robin som de intervjuar är en av mina fd. ungdomar
Divex
Tjena och Go fortsättning på nya året .....
En passning till Kn Glock eller nån annan som är på plats.
Finns det nån lista tillgänglig på webben ang sortiment på PX ? Kanske tillomed pris?
Om inte, kan man få kontakt med ansvarig PX nisse?

Behöver köpa en SLRD kamera i vår wink.gif
Kn Glock
Känner inte till någon sådan hemsida. Prova med aafes.com men man skall nog vara medlem eller så...

Dock så är ju dollarkursen mycker fördelaktig för div inköp på aafes. 6:78kr = 1 dollar

Ex iPod 30GB ca 1700kr
Divex
QUOTE (Kn Glock @ Jan 2 2007, 15:03 ) *
Känner inte till någon sådan hemsida. Prova med aafes.com men man skall nog vara medlem eller så...

Dock så är ju dollarkursen mycker fördelaktig för div inköp på aafes. 6:78kr = 1 dollar

Ex iPod 30GB ca 1700kr

Ok , tack för infon!
JohanErik
Bumpar tråden samtidigt som jag uppmanar någon som tillhör KS14 att läga in info i tråden Bataljonsfakta/Styrkeinormation

Hur är det med er där nere?

/JE
alfie
Jag skulle vilja gratulera er som lyckades skämma ut er så totalt och dra KS14: namn i smutsen, 9 månaders mission väl avklarad tills några av er fulade ut sig och gav sig på FÖRSTÄRKANDE förbands sköldar i mässen, mycket snyggt gjort!

Var det tacken för hjälpen ni fick? Vad hade det förbandet gjort er som var så illa att ni behövde skjuta sönder skölden åt dem? Någon som vill krypa fram och tala om vad ni gjorde med IA skölden eller var den finns?

Bra jobbat, ni har åkt hem, hoppas verkligen att ingen sjunker till den nivån de som gav sig på sköldarna befinner sig på!
JohanErik
QUOTE (alfie @ Mar 14 2007, 11:19 ) *
Jag skulle vilja gratulera er som lyckades skämma ut er så totalt och dra KS14: namn i smutsen, 9 månaders mission väl avklarad tills några av er fulade ut sig och gav sig på FÖRSTÄRKANDE förbands sköldar i mässen, mycket snyggt gjort!

Var det tacken för hjälpen ni fick? Vad hade det förbandet gjort er som var så illa att ni behövde skjuta sönder skölden åt dem? Någon som vill krypa fram och tala om vad ni gjorde med IA skölden eller var den finns?

Bra jobbat, ni har åkt hem, hoppas verkligen att ingen sjunker till den nivån de som gav sig på sköldarna befinner sig på!

KS14 - "Vi klarar oss själva"-missionen???

KS14 - "Hata IA"-missionen???

KS14 - "Fullast i Kosovo"-missionen???

Alfie - Vad har hänt?

/JE
msbb

Låter tråkigt. Synd att man inte kan se en förstärkning som något gott. Problemet verkar vara att det lätt uppstår en "vi mot dom" känsla. Borde inte vara så svårt att inse att alla svenska soldater som är ute, jobbar med varandra och inte mot varandra.....

Simma lugnt...
alfie
QUOTE (JohanErik @ Mar 14 2007, 22:39 ) *

Alfie - Vad har hänt?

/JE

Nja, jag lägger ingen värdering i varken i hata ia eller fullast...

Min bitterhet går ut i att den skölden som ia06 satte upp i mässen revs ner en kväll och är sedan dess spårlöst försvunnen. Personligen tycker jag det är tråkigt för de som skapade skölden samt att sköldarna som sitter i mässen är en del av historian swebat och swecon. När man kommer in i mässen och ser alla sköldarna tänker man tillbaka och både fina och sorgsna minnen dyker upp, jag anser att det borde få fortsätta vara så.

Det som spär på det ännu mer är cbrn skölden som hittades i pisserännan med flertalet skotthål i...

QUOTE (msbb @ Mar 15 2007, 09:43 ) *
Låter tråkigt. Synd att man inte kan se en förstärkning som något gott. Problemet verkar vara att det lätt uppstår en "vi mot dom" känsla. Borde inte vara så svårt att inse att alla svenska soldater som är ute, jobbar med varandra och inte mot varandra.....

Simma lugnt...

Personligen kände jag inte av någon vi och dom känsla, min enhet fick alldeles lysande kontakt med den enhet vi understödde, dessutom fick vi en otroligt bra hjälp med utbildning och matrial frågor.

//Affe
JohanErik
QUOTE (alfie @ Mar 15 2007, 18:34 ) *
...
Min bitterhet går ut i att den skölden som ia06 satte upp i mässen revs ner en kväll och är sedan dess spårlöst försvunnen. Personligen tycker jag det är tråkigt för de som skapade skölden samt att sköldarna som sitter i mässen är en del av historian swebat och swecon. När man kommer in i mässen och ser alla sköldarna tänker man tillbaka och både fina och sorgsna minnen dyker upp, jag anser att det borde få fortsätta vara så.

Det som spär på det ännu mer är cbrn skölden som hittades i pisserännan med flertalet skotthål i...

Personligen kände jag inte av någon vi och dom känsla, min enhet fick alldeles lysande kontakt med den enhet vi understödde, dessutom fick vi en otroligt bra hjälp med utbildning och matrial frågor.

//Affe

Fast det är ändå märkligt att det är just sköldar från förstärkningsenheter som drabbats. unsure.gif
Det är just sådana här grejor som förstör en missions rykte...
/JE
SFC Persson

Alfie - Vad har hänt?

/JE

Vet inte om jag riktigt uppskattar de orden om den missionen!! Finns alltid några individer på varje mission som går över gränsen!! Men att hela KS14 som efter en högst väl genomförd mission ska behöva ta de citaten tycker jag är orättvist!!

SFC Persson
KS08 EE1
KS11 B52A
KS14! B23A
alfie
QUOTE (SFC Persson @ Jun 12 2008, 23:47 ) *

Alfie - Vad har hänt?

/JE

Vet inte om jag riktigt uppskattar de orden om den missionen!! Finns alltid några individer på varje mission som går över gränsen!! Men att hela KS14 som efter en högst väl genomförd mission ska behöva ta de citaten tycker jag är orättvist!!

SFC Persson
KS08 EE1
KS11 B52A
KS14! B23A

Nja, nu ska vi nog ha lite is i groggen här...

Mitt meddelande går ut på det jag kände över att någon/några sysslade med skändningar av sköldar. Det är inte alls riktat mot KS14 som helhet och det hoppas jag framgår.

JohanErik som du förövrigt borde känna från Hurra! missionen ville väl bara få en uppfattning om hur tongångarna går eller rättare sagt gick, är tämligen säker på att han inte menar de uttalandena som dessutom har ??? efter sig vilket för mig inte blir uttalanden utan frågor.

Att KS14 var ett duktigt förband råder det inget tvivel om, att enskilda inte simmar åt samma håll som övriga är ju inget KS14 specefikt utan finns på alla missioner, civila arbeten etc. Att ni gjorde en bra mission hyser jag inga som helst tvivel kring, jag är bara bitter på den/de som gav sig på våran skylt. Det handlar ju inte om skylten i sig utan traditionerna kring dem.
Och ja, jag har förståelse för att man kan ha åsikter kring IA06 göromål på balkan under KS14:s tid som uppenbarligen någon gav utlopp för på skylten, men IA06 bad inte om att få åka till Kosovo i 6 veckor utan fick det som uppgift.

Edit: grisfingrar
lobo
Har förstått att vissa undrar vad som gick " fel " med ks14.

Svaret är nio månader på balkan.
SFC Persson
QUOTE (alfie @ Jun 13 2008, 00:39 ) *

Alfie - Vad har hänt?

/JE

SFC Persson
KS08 EE1
KS11 B52A
KS14! B23A

Nja, nu ska vi nog ha lite is i groggen här...

Mitt meddelande går ut på det jag kände över att någon/några sysslade med skändningar av sköldar. Det är inte alls riktat mot KS14 som helhet och det hoppas jag framgår.

JohanErik som du förövrigt borde känna från Hurra! missionen ville väl bara få en uppfattning om hur tongångarna går eller rättare sagt gick, är tämligen säker på att han inte menar de uttalandena som dessutom har ??? efter sig vilket för mig inte blir uttalanden utan frågor.

Att KS14 var ett duktigt förband råder det inget tvivel om, att enskilda inte simmar åt samma håll som övriga är ju inget KS14 specefikt utan finns på alla missioner, civila arbeten etc. Att ni gjorde en bra mission hyser jag inga som helst tvivel kring, jag är bara bitter på den/de som gav sig på våran skylt. Det handlar ju inte om skylten i sig utan traditionerna kring dem.
Och ja, jag har förståelse för att man kan ha åsikter kring IA06 göromål på balkan under KS14:s tid som uppenbarligen någon gav utlopp för på skylten, men IA06 bad inte om att få åka till Kosovo i 6 veckor utan fick det som uppgift.

Edit: grisfingrar

Ok...fattar vad du menar!! När det kommer till IA06 så kan jag bara beklaga att vissa av deras yxor fick göra en ytterligare tredje eller fjärde mission i Kosovo/Balkan! Vad jag vet så hade ingen på B20 några som helst problem med att IA06 kom ner, och t.o.m tog över våra fordon!! Vi hade full respekt för det dom hade kommit ner för att göra! Jag träffade flera yxor på IA06 som jag träffat på tidigare missioner!....och jag skulle aldrig i mitt liv förnedra mig själv och dom genom att skjuta sönder några skyltar!! Däremot så fanns det andra förband som kom ner... De ville "rida" på vårat goda rykte!!
Att man gör 29 dagar i missonsområdet innebär inte med automatik att man blir en "YXA"!!!! Speciellt inte om man "glider" omkring på Camp Victoria" i 20 av dessa dagar!! surprise.gif
Mina soldater hade 2 dagar på CV vid nedrotationen innan jag skulle ta med dessa "Neandertalare" på operation!
Men jag hade VÄRLDENS BÄSTA skyttesoldater i min grp!! Jag var världens gladaste GruppChef när vi roterade hem!!
worthy.gif
Så....Snälla.. sluta snacka skit om KS14!!
alfie
QUOTE (SFC Persson @ Aug 13 2008, 23:24 ) *

Ok...fattar vad du menar!! När det kommer till IA06 så kan jag bara beklaga att vissa av deras yxor fick göra en ytterligare tredje eller fjärde mission i Kosovo/Balkan! Vad jag vet så hade ingen på B20 några som helst problem med att IA06 kom ner, och t.o.m tog över våra fordon!! Vi hade full respekt för det dom hade kommit ner för att göra! Jag träffade flera yxor på IA06 som jag träffat på tidigare missioner!....och jag skulle aldrig i mitt liv förnedra mig själv och dom genom att skjuta sönder några skyltar!! Däremot så fanns det andra förband som kom ner... De ville "rida" på vårat goda rykte!!
Att man gör 29 dagar i missonsområdet innebär inte med automatik att man blir en "YXA"!!!! Speciellt inte om man "glider" omkring på Camp Victoria" i 20 av dessa dagar!! surprise.gif
Mina soldater hade 2 dagar på CV vid nedrotationen innan jag skulle ta med dessa "Neandertalare" på operation!
Men jag hade VÄRLDENS BÄSTA skyttesoldater i min grp!! Jag var världens gladaste GruppChef när vi roterade hem!!
worthy.gif

Klippte bort de gamla posterna så det inte blir så långt.

Jag är med på vad du menar, har sett liknande saker själv... Tycker ändå det är onödigt att skjuta på skyltar någon annan hängt upp i mässen, yxor eller inte.
SFC Persson
QUOTE (alfie @ Aug 14 2008, 10:37 ) *
QUOTE (SFC Persson @ Aug 13 2008, 23:24 ) *

worthy.gif

Klippte bort de gamla posterna så det inte blir så långt.

Jag är med på vad du menar, har sett liknande saker själv... Tycker ändå det är onödigt att skjuta på skyltar någon annan hängt upp i mässen, yxor eller inte.

Och med det så kan vi lägga ner skitsnacket om KS14!??...Skyltar hit eller dit....visst faan va det onödigt gjort! Men nu är det gjort... Och hur det nu än är så gör även duktiga soldater en del misstag under en mission! Kan bara be om ursäkt å deras vägnar! worthy.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.