Addwiley
Feb 17 2006, 09:24
QUOTE (106 @ Feb 17 2006, 00:15 )

Förr hade varje grupp två Kulspruta 90-skyttar, en ksp/sign och en ksp/sjvm. Så skillnaden är väl att den ene bär Ra180 + Dart och den andre bårmatta. Såg att det var två förare, är det Bv208 eller GW? Är Grg-skytt och laddare borttagna?
Ra180 bärs sällan med. De flesta patruller sker med GW eller med GW inärheten... En ksp per grupp. Två GW-förare är det som gäller. BV brukar ofta finnas kompetens på grupperna sen tidigare, annars kompletteringsutbildas på plats.
GRG är borttaget...
QUOTE (htoo @ Feb 16 2006, 21:26 )

Ska ner som skytte/bilförare! 3e pluton!
Vilken grupp ska du vara i?
Raccha
Feb 17 2006, 11:05
QUOTE (106 @ Feb 17 2006, 00:15 )

Förr hade varje grupp två Kulspruta 90-skyttar, en ksp/sign och en ksp/sjvm. Så skillnaden är väl att den ene bär Ra180 + Dart och den andre bårmatta. Såg att det var två förare, är det Bv208 eller GW? Är Grg-skytt och laddare borttagna?
edit: j***a forum som skriver ut orden när jag vill använda förkortningarna.
RA180 Är ytterst sällan med på fotpatruller iaf under 1o:an. Där användes TETRA:n istället. Dart användes bara vid fordonspatruller. Vet inte hur de är nu men under 10:an fanns de en Bv per pluton som sisu förarna hade utb på? Har för mig att de var så iaf!
stevooooo
Feb 17 2006, 11:25
QUOTE (lobo @ Feb 16 2006, 23:54 )

Stevooooo>> Är du en miljard procent säker på att befattningssiffrorna stämmer ? Iså fall skall jag vara sjvman, och det har jag inte ens sökt
Jaja, om gud vill så.
Så var befnr på 10:an men visst kan det ändras men troligtvis inte........
...... sen vat jag inte vad SoT-plut har för siffror men det borde Raccha veta
Raccha
Feb 17 2006, 11:29
QUOTE (stevooooo @ Feb 17 2006, 11:25 )

Stevooooo>> Är du en miljard procent säker på att befattningssiffrorna stämmer ? Iså fall skall jag vara sjvman, och det har jag inte ens sökt
Jaja, om gud vill så.

Jag borde ju iaf!=)
Stbsgrp 2110 - 211X
Strigrp 2120 - 2124
Packgrp 2130 - 213X
Dock har jag för mig att jag läst någonstans att EOD skall ligga på SoT-plut under KS14 är de någon som vet? Vad dom får för bef nr vet jag ej. Dock kommer stabsgrp ha samma bef nr som under 10:an de vet jag iaf!!
QUOTE (B52A @ Feb 17 2006, 10:44 )

QUOTE (htoo @ Feb 16 2006, 21:26 )

Ska ner som skytte/bilförare! 3e pluton!
Vilken grupp ska du vara i?
Om jag har förstått hur man tyder befattnings numret rätt så e det 2a grp...
Eckervad
Feb 21 2006, 12:10
vilka utb tider har ni fått?
jag har ett tapp på ca 1mån mellan utb och rotation
skumt...
Enligt mitt uttagningsbesked slutar utbildningen 30/5 och nedrotation 31/5....
Det är förhoppningsvis enbart ett tryckfel. Vad har du för befattning?
Charlie
Feb 21 2006, 12:43
Jag har fått samma datum utb. slut 30/5 ned rotation 31/5
Hoppas man får några dagars ledigt innan ned rotation för att säga bye bye till familj och vänner.
vr00mfondel
Feb 21 2006, 13:00
QUOTE (Charlie @ Feb 21 2006, 12:43 )

Hoppas man får några dagars ledigt innan ned rotation för att säga bye bye till familj och vänner.
På KS10 fick vi några dagar ledigt mellan utb. och rotation, dock ingår ju denna tiden i utb. tiden, så man får betalt. Nog därför det står som det gör.
Mitt var också 30/5 och 31/5
QUOTE (vr00mfondel @ Feb 21 2006, 13:00 )

QUOTE (Charlie @ Feb 21 2006, 12:43 )

På KS10 fick vi några dagar ledigt mellan utb. och rotation, dock ingår ju denna tiden i utb. tiden, så man får betalt. Nog därför det står som det gör.
Mitt var också 30/5 och 31/5
Jag tror det e så att dom skickar ner en pluton i taget, så dom första som åker ner åker den 31... Dom sista 2- 3 veckor senare... Har hört att det e så ialla fall...
QUOTE (htoo @ Feb 21 2006, 16:27 )

Jag tror det e så att dom skickar ner en pluton i taget, så dom första som åker ner åker den 31... Dom sista 2- 3 veckor senare... Har hört att det e så ialla fall...
Förr (2002) skickades vissa chefer och viss annan personal med förrotation någon vecka innan de riktiga rotationsomgångarna. Sedan kom kompaniledning, någon skyttepluton och ytterligare chefer med någon av de första rotationsomgångarna. Detta eftersom de skulle bekanta sig lite med området och hinna med en överlämning från de som hade samma befattning på den hemroterande bataljonen.
De ordinarie rotationerna tog ungefär en vecka och på soldatnivå roterade man plutonvis. Vid hemrotation gällde det omvända, skyttesoldater och stf grpch fick åka hem först medan grpch, plutch och några kompletta plutoner stannade kvar för överlämning.
Eckervad
Feb 21 2006, 18:41
QUOTE (lobo @ Feb 21 2006, 12:22 )

Enligt mitt uttagningsbesked slutar utbildningen 30/5 och nedrotation 31/5....
Det är förhoppningsvis enbart ett tryckfel. Vad har du för befattning?
Kommer att åka ner som Grupp Chef på sjukvårdsgrp. hade ett utb uppehåll på 5veckor innan rotation. det lär vara en miss. tänkte bara höra om det var fler som fått konstiga tider
Någon mer som ska ligga på 2 plut?
Fk Bengtsson
Feb 25 2006, 00:38
QUOTE (Raccha @ Feb 17 2006, 11:29 )

QUOTE (stevooooo @ Feb 17 2006, 11:25 )

Jaja, om gud vill så.

Jag borde ju iaf!=)
Stbsgrp 2110 - 211X
Strigrp 2120 - 2124
Packgrp 2130 - 213X
Dock har jag för mig att jag läst någonstans att EOD skall ligga på SoT-plut under KS14 är de någon som vet? Vad dom får för bef nr vet jag ej. Dock kommer stabsgrp ha samma bef nr som under 10:an de vet jag iaf!!
På KS12 fanns EOD med på SoT pluton, de fick då befattningsnr: 214X. Enkelt och bra
Har någon fått utskickat kuvertet med alla papper som man får innan inryck ? Känns som att man borde få det snart.
QUOTE (lobo @ Feb 27 2006, 15:38 )

Har någon fått utskickat kuvertet med alla papper som man får innan inryck ? Känns som att man borde få det snart.
Japp jag fick det idag när jag kom hem =)
massa kul läsning.
Om jag förstått befattningsnumret rätt så är jag bilförare i 1:a grp, 3:e plut... nån mer?
Blomberg
Feb 27 2006, 16:25
Fick det jag med. Känns att det börjar dra ihop sig nu! Fan va gött!
Vi ses på LG!
/ 2113 Blomberg
hellbeck
Feb 27 2006, 19:28
Jopp idag kom den...... Mycket läsning. Lite nytt mycket gammalt!
QuizQuoz
Feb 28 2006, 18:23
WooHoo!!!
Ett sent besked men nu är man uttagen till Sign/Fö
golffoxtrotfive
Feb 28 2006, 20:29
QUOTE (QuizQuoz @ Feb 28 2006, 18:23 )

WooHoo!!!
Ett sent besked men nu är man uttagen till Sign/Fö

Grattis
Men när ska du uppdatera din profil????
Ställer en fråga som kanske inte hör hemma här men jag hittar inte något som rör detta på forumet.
Vilken beväpning har en förare på en sjukvårds-sisu? Har dem någon beväpning?
QUOTE (Ths @ Mar 1 2006, 00:08 )

Ställer en fråga som kanske inte hör hemma här men jag hittar inte något som rör detta på forumet.
Vilken beväpning har en förare på en sjukvårds-sisu? Har dem någon beväpning?

Samma som alla andra dvs Ak5. Skulle möjligtvis kunna ha en pistol 88 också, men det är inte säkert. När jag var nere fick de som åkte bak (medic och nurse) varsin P88 efter ungefär halva missionen medan vagnchef och förare endast hade Ak5.
Racoon Pioneer
Mar 1 2006, 12:16
I infopaketet stod det ju vilken grad man fått. Men det stod också inom parentes efter graden, "vit". Vad betyder nu detta? Jag hoppas inte att det betyder att man är civilanställd!? Ngn som vet?
/RP stabsass.
QUOTE (Racoon Pioneer @ Mar 1 2006, 12:16 )

I infopaketet stod det ju vilken grad man fått. Men det stod också inom parentes efter graden, "vit". Vad betyder nu detta? Jag hoppas inte att det betyder att man är civilanställd!? Ngn som vet?
/RP stabsass.
Det betyder att du får vita tecken på gradbeteckningen (eller Tjänsteställningstecknet som det då heter).
Tjänsteställningstecken bärs på fältuniform (motsv) av:
...
anställd civil personal i Utlandsstyrkan som, utan formell utbildning tilldelas viss tjänsteställning beroende på befattningens nivå.
...
Tjänsteställningstecken kombineras alltid med yrkesband på båda kragsnibbarna
UniRFM 2003 sid 181.
/Krook
Racoon Pioneer
Mar 1 2006, 16:31
"anställd civil personal i Utlandsstyrkan som, utan formell utbildning tilldelas viss tjänsteställning beroende på befattningens nivå."
Då kommer man ju till knäckfrågan... Är alla civilanställda i NSE:t?
/RP
pneumathorax
Mar 2 2006, 02:51
QUOTE (Racoon Pioneer @ Mar 1 2006, 16:31 )

"anställd civil personal i Utlandsstyrkan som, utan formell utbildning tilldelas viss tjänsteställning beroende på befattningens nivå."
Då kommer man ju till knäckfrågan... Är alla civilanställda i NSE:t?
/RP
Nej det är dom icket.
Har du militär utbildning som motsvarar din tjänstegrad i US så använder du vanliga gradbeteckningar.
Har du inte militär utbildning som motsvarar din tjänstegrad i US så får du anlägga tjänsteställningstecken (Vita med band). Bandens (Yrkesband) färg talar om vilken inriktning du har:
Rött band bärs av legitimerad personal i hälso- och sjukvårdstjänst.
Lila band bärs av personal i teknisk tjänst.
Grönt band bärs av meteorolog.
Silverfärgat band bärs av försvarsjurist/auditör och folkrättsrådgivare.
Blått band bärs av veterinär och hälsoskyddsinspektör.
Vitt band bärs av övrig civil personal.
Det innebär att om du muckade som menig och fått en sergeantsbefattning så bär du en vit pixstjärna tillsammans med ett yrkesband enligt ovanstående.
För YO och RO gäller andra regler. Där finns begreppet tjänstegradsbefordran och då kan en officer gradhöjas för missionen, utan att behöva bära vita tecken. När de sedan kommer hem så återgår denne till ordinarie grad.
Efterföljandet av reglerna avseende bärande av tjänsteställningstecken i US har snäppts upp nyligen, för er som undrar.
/Krook
QuizQuoz
Mar 2 2006, 14:05
QUOTE (stevooooo @ Feb 16 2006, 23:08 )

Eller så kan man lista ut det via befattningsnr.........
Om du har 2425 som befnr betyder det
2425 = RL =B-coy
2
4 25 = 3:e plut
24
25 = 2:a grp
242
5 = SJVM
Sista siffran är vilken befattning du har på gruppen
0 = Gruppchef
1 = StfGrpC
2 = KSP
3 = Förare
4 = Förare
5 = SJVM
6 = SISU
7 = SISU
Hoppas att det är nån som förstår vad man menar....................

Vad betyder 4004 då? sista 4:an stämmer men det andra?
Addwiley
Mar 2 2006, 14:17
NSE:t eller MNTC kanske
...eller Brigadstabskompaniet.
/Krook
QuizQuoz
Mar 2 2006, 22:27
många bud... det ger sig nog vid inryck
Racoon Pioneer
Mar 3 2006, 15:52
QUOTE (Krook @ Mar 2 2006, 13:28 )

Har du militär utbildning som motsvarar din tjänstegrad i US så använder du vanliga gradbeteckningar.
Har du inte militär utbildning som motsvarar din tjänstegrad i US så får du anlägga tjänsteställningstecken (Vita med band). Bandens (Yrkesband) färg talar om vilken inriktning du har:
Rött band bärs av legitimerad personal i hälso- och sjukvårdstjänst.
Lila band bärs av personal i teknisk tjänst.
Grönt band bärs av meteorolog.
Silverfärgat band bärs av försvarsjurist/auditör och folkrättsrådgivare.
Blått band bärs av veterinär och hälsoskyddsinspektör.
Vitt band bärs av övrig civil personal.
Det innebär att om du muckade som menig och fått en sergeantsbefattning så bär du en vit pixstjärna tillsammans med ett yrkesband enligt ovanstående.
För YO och RO gäller andra regler. Där finns begreppet tjänstegradsbefordran och då kan en officer gradhöjas för missionen, utan att behöva bära vita tecken. När de sedan kommer hem så återgår denne till ordinarie grad.
Efterföljandet av reglerna avseende bärande av tjänsteställningstecken i US har snäppts upp nyligen, för er som undrar.
/Krook
Tackar för det Krook, blev genast lite lugnare

!
/RP
pneumathorax
Mar 6 2006, 10:46
Kärringen har lyckats kasta iväg info papprena, han dock ta bort det viktigaste som skulle fyllas i och skickas iväg.
Finns här någon arm själ som kan hjälpa mig med adressen dit man skickar hällsoundersökningen?
QUOTE (pneumathorax @ Mar 6 2006, 10:46 )

Kärringen har lyckats kasta iväg info papprena, han dock ta bort det viktigaste som skulle fyllas i och skickas iväg.
Finns här någon arm själ som kan hjälpa mig med adressen dit man skickar hällsoundersökningen?

mitt tips skicka inte! ta med den vid inryck. skickar du den tappar dom bort den o du får iaf göra en ny :P
QUOTE (pneumathorax @ Mar 6 2006, 10:46 )

Livgardet
Läkarmottagningen
196 85 Kungsängen
QuizQuoz
Mar 9 2006, 11:52
Vet inte om får med denna broschyr i brevet då jag inte fått det än.
Men
här är den iallafall.
hellbeck
Mar 9 2006, 14:23
QUOTE (QuizQuoz @ Mar 9 2006, 11:52 )

Vet inte om får med denna broschyr i brevet då jag inte fått det än.
Men
här är den iallafall.
Jodå den lilla foldern trillar med i det stora kurveret.....
AdamAdam
Mar 9 2006, 16:20
Krook: tack för en bra genomgång! Min spontana tanke är att nämnda "uppsnäppning" av tjänstetecken borde resulterat i rätt många gruppchefer/stf med vita gradbeteckningar, för det är väl inte helt ovanligt med gruppchefer som muckat som meniga och jobbat sig upp på ett par missioner? Eller är det ett krav med befälsutbildning för att få bli tex skyttegrpC i US?
En fråga till: de som har gul fk-stjärna och vita/röda band, vad har de för bakgrund? Vpl fänrik och civilanställd? Eller är det en knaskombination?
QuizQuoz
Mar 9 2006, 16:39
Gissar på yrkesband.
Vit: Övrig tjänst
Röd: Hälso- och sjukvårdstjänst
EDIT: Blanda ihop färgerna...
Blomberg
Mar 10 2006, 11:45
Jag blev tjänstebefodrad till sergant på EB02. Dvs jag fick en vanlig "pixel" på lån men blev menig igen när jag kom hem.
Enligt vårat PersBefäl så slapp man vita gradbeteckningar upp till fanjunkare om man hade genomfört minst tre månaders värnplikt.
/ Blomberg

edit: Jag vet att det är jävligt svårt att bli fanjunkare nu, men det var så han förklade det.
Dexter
Mar 10 2006, 12:05
QUOTE (Blomberg @ Mar 10 2006, 11:45 )

Jag blev tjänstebefodrad till sergant på EB02. Dvs jag fick en vanlig "pixel" på lån men blev menig igen när jag kom hem.
Enligt vårat PersBefäl så slapp man vita gradbeteckningar upp till fanjunkare om man hade genomfört minst tre månaders värnplikt.
/ Blomberg

edit: Jag vet att det är jävligt svårt att bli fanjunkare nu, men det var så han förklade det.
Jag har upplevt samma sak. De med minst 3 månaders GU kunde bli tjänstegradsbefodrad till sergeant medan de med GSU US i botten blev en vit sergeant. Har dock fått indikationer på att man inte kör på samma "regler" längre.
/D
Charlie
Mar 10 2006, 12:12
Om jag fortsätter på tjänstegraderna, om man muckade som Furir(grp Ch.) får man inte då den graden i US??
(tja man blir ju furir när man har muckat som grp. ch)
Kingecho1
Mar 10 2006, 12:22
QUOTE (Charlie @ Mar 10 2006, 12:12 )

Om jag fortsätter på tjänstegraderna, om man muckade som Furir(grp Ch.) får man inte då den graden i US??
Nepp!! Egentligen har inte din grad när man muckar någon som helst betydelse för ens grad i US.
US är en anställning med tillhörande tjänstegrad....typ. Är man uttagen till soldat så blir man menig och det skulle ju bli lite kaos om alla skulle springa runt med sina "egentliga" grader.
De enda som görs undantag med graderna är när ex. yoff tar över en gruppchefs plats och då behåller sin grad. Varför vet jag inte men jag förstår det! I dessa jämställdstider så....
Addwiley
Mar 10 2006, 12:23
QUOTE (Charlie @ Mar 10 2006, 12:12 )

Nope. I US har du den grad som är kopplad till din tjänst.
Partyman
Mar 10 2006, 14:05
QUOTE (Blomberg @ Mar 10 2006, 11:45 )

/ Blomberg
Den vita gradbeteckningen har inget med GU att göra. Jag bar vitt eftersom min tjänst i grunden var en civil kompetens. Dessurtom är det inte någon gradbeteckning utan ett
tjänställningstecken...
Det vita visade att man har en civil kompetens som grund för den militära befattningen. Om man är yoff bär man inte vitt. Men då bär man ett yrkesband som finns i olika färger beroende på yrke, det vanligaste är de röda för sjukvårdspersonal. Det finaste och ovanligaste är det blåa bandet som HygOffar har...
Så här krångligt blir det när man läser UnirFM:
Yrkestecken
Tjänstepliktig och totalförsvarspliktig läkare, veterinär, tandläkare, apotekare, hälsovårdsinspektör, sjuksköterska, juridisk personal, musiker och själavårdspersonal bär respektive yrkestecken invävt i bronsfärg i kragspegel m/58 på höger eller på båda kragsnibbarna på fältjacka 90. Yrkestecken kombineras alltid med yrkesband och kan kombineras med tjänsteställningstecken.
Tjänsteställningstecken
Tjänsteställningstecknen har samma utformning som gradbeteckningar men är invävda i vit färg på kragspegel m/58 respektive på grön axelklaffshylsa. Tjänsteställningstecken finns som motsvarar graderna överste/kommendör – fänrik. Tjänsteställningstecken på kragspegel m/58 bärs på vänster kragsnibb. Tjänsteställningstecken kombineras alltid med yrkesband.
Yrkesband
Yrkesband enligt sid 181 bärs av tjänstepliktig och totalförsvarspliktig personal på båda kragsnibbarna på fältjacka 90 samt på kragspegel m/58 med tjänsteställningstecken på bröstet på värmejacka 90 och fältskjorta m/59 samt på axelklaffshylsa till arbetsskjorta m/93 FN och till sjöstridsdräktssystem 93.
Dessutom är det inte vitt, det är PLATINA!

Vilket som alla vet är värdefullare än guld...
Då var är det snart dags att sätta sig på tåget till LG.
Imorgon börjar prövningarna. Är det någon som kan berätta vad man komer att gå igenom?
Rycker in som Sjv/SISUför KS14.
Meercy
Mar 12 2006, 18:54
QUOTE (Ths @ Mar 12 2006, 14:02 )

Imorgon börjar prövningarna. Är det någon som kan berätta vad man komer att gå igenom?
utbildning så klart

om du ska ligga på sjv så bli inte förvånad om du åker iväg till FSC och det ligger numera i götet, sen repetionsutbildning AK5 osv... inskjutning... missions utbildning tex patrulering, bil sök mm

Första dagarna är rätt inrutade. Ni går till sjukan för sprutor och div. kontroller, hämtar utr., info möten mm. Det är bara att sätta tummen i spåret och följa med.
Ett tips är att byta dålig/sliten utr. så fort som möjligt. Man kan ta det via sin QM men lättast - och definitivt snabbast - är att själv gå ned till förådet och slå på charmen alt. muta personalen.
/ EES
Mikegamma
Mar 12 2006, 22:54

Gör det inte, rädda dig om du kan........ Ta tåget åt andra hållet..............
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.