Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Systemtekniker L/S vid K3
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
emanuelw
Efter samtal med Vplhandläggare vid FMTS i Halmstad, fick jag föreslaget mig att K3 i Karlsborg kanske passar mig bättre än T2 i Skövde, då jag inte är helt fysiskt otränad. Går för tillfället på riksidrottsgymnasium i orientering.

Det jag funderar på är var man hamnar i Karlsborg?
Hamnar man vid Husarbataljonen eller Underrättelsebataljonen eller något annat?
Hur tuff är utbildningen i sig? Vad jag förstått får man göra baskerprov och bära basker?

http://www.k3.mil.se/article.php?id=1633 står det en del om värnplikt vid K3. Däremot verkar texten vara riktad främst mot jägarna, eller?
För alla gör väl inte jägartest?

Hittade detta på http://www.k3.mil.se/article.php?id=11886
Vid K 3 Husarbataljon utbildas soldater för arméns divisionsunderrättelsebataljon och luftburna bataljon. Inom respektive förband finns en mängd olika befattningar för värnpliktiga. Du kommer att tjänstgöra i en av dessa befattningar. Exempel på befattningar är soldat i jägargrupp, underrättelsegrupp, stabsgrupp, eldledningsgrupp och prickskyttegrupp, trossgrupp. Gemensamt för oss alla som tillhör Husarbataljonen är den gröna baskern och utbildningstecknet "JÄGARE".

Systemtekniker bör väl i så fall hamna vid "trossgrupp". Eller? Blir det i så fall utbildningstecknet "JÄGARE" även för mig i så fall?

Hoppas någon som har koll på K3 eller liknande kan svara ganska snart. Vplhandläggaren ville ha besked innan veckans slut, helst imorgon, om huruvida han ska lämna in en ansökan om flyttad tjänstgöring.

I dagsläget lutar det åt K3. Någon som vill avråda mig från det?

Och avslutningsvis, som Systemtekniker vid K3...behöver man raka av sig allt hår då? saint.gif

Hälsningar,
Emanuel

UPPDATERING 2005-12-08 13:30
Pratade med Vplhandl. på FMTS idag. Tackade jag till förflyttning till K3. Frågade även vid vilken del av K3 man ligger, och han svarade Livskvadron, vilken är en underdel till Husarbataljonen. Får jag bli jägare då? smile.gif
Weerdo
Som systemtekniker skulle jag lägga min femma på att du får jobba med UAV. Och ja även de får göra basker och jägarprovet. Men tiden spenderas mer till tekniskt kunnande ang. UAV systemet än att vara ute i fält.
emanuelw
QUOTE (Weerdo @ Dec 7 2005, 23:50 ) *
Som systemtekniker skulle jag lägga min femma på att du får jobba med UAV. Och ja även de får göra basker och jägarprovet. Men tiden spenderas mer till tekniskt kunnande ang. UAV systemet än att vara ute i fält.

Okej. Befattningsutbildningen kommer jag att utföra på FMTS i Halmstad. Gäller det UAV också?
cjg
QUOTE (emanuelw @ Dec 8 2005, 08:07 ) *
QUOTE (Weerdo @ Dec 7 2005, 23:50 ) *

Okej. Befattningsutbildningen kommer jag att utföra på FMTS i Halmstad. Gäller det UAV också?

Borde göra det eftersom UAV var vid ATS i Östersund innan flytten.
Noname
Du kommer inte få någon jägarbåge, då detta var sista året den delades ut.
K3:s basker är tveksamt om du får då FM ska likforma alla baskrar.

Det är inte säkert att du hamnar på UAV (Undbat) du kan lika gärna komma att tillhöra Luftburen Bataljon. Alla syte's utbildas dock på lifskv.
Moonshadow
QUOTE (Pegin @ Dec 15 2005, 21:15 ) *
Du kommer inte få någon jägarbåge, då detta var sista året den delades ut.

Det är inte säkert att du hamnar på UAV (Undbat) du kan lika gärna komma att tillhöra Luftburen Bataljon. Alla syte's utbildas dock på lifskv.

Vilka på K3 gäller borttagandet av jägarbågen??
Lbb också?
Skoog
Enligt en polare som ligger in på Vadsbro skvadron, så pratas det om att man tänker benämna LBB "Luftburet infanteri" istället för dagens "Luftburna jägare". Han har också pratat om att jägarbågen kommer ersättas med en båge med texten Luftburen eller Airborne.

Jag hoppas det blir Luftburen isåfall, för ett engelskt namn på samma sak. Tycker det vore en lite väl löjlig aspekt av internationaliseringen av FM.
Moonshadow
QUOTE (Skoog @ Dec 20 2005, 15:48 ) *
Enligt en polare som ligger in på Vadsbro skvadron, så pratas det om att man tänker benämna LBB "Luftburet infanteri" istället för dagens "Luftburna jägare". Han har också pratat om att jägarbågen kommer ersättas med en båge med texten Luftburen eller Airborne.

Jag hoppas det blir Luftburen isåfall, för ett engelskt namn på samma sak. Tycker det vore en lite väl löjlig aspekt av internationaliseringen av FM.

Asså dom pratar om att ta bort jägar bågen för Lbb också.. Ja synd om alla som bär den som status sybol då happy.gif Jo ett svensk namn på ett svenskt förband är väl att föredra tycker jag iaf! Men om det blir Airborn så kommer väl dom röda baskrarna snart me tveka.gif
Vad säjer din polare om sin placering då? Vill själv gärna till Vadsbo och Lbb smile.gif
Skoog
Han är nöjd, han får skjuta Ksp och PvRobot vilket är bland det bästa han vet, skulle jag tro. Fast han brukar säga att det skulle kunna va hårdare.
emanuelw
Vid nyår träffade jag en kompis som ligger inne som förare vid Strf 90 i Boden. När han hörde att jag skulle ligga som Systemtekniker L/S vid K3, undrade han om jag då genomförde GJU (Grundläggande JägarUtbildning) eller "vanlig" GSU. Jag hade inte en aning om vad jag skulle svara...hade inte ens hört talas om GJU förut. Någon som vet hur det ligger till för min del? Blir det GJU före befattningsutbildningen vid FMTS eller blir det GSU? Och blir i så fall GSU:n mer/mindre krävande än vid de flesta andra förband?
Dajo
Man får samma båge som övriga i förbandet, samma basker som övriga i förbandet, samma prov som övriga i förbandet.

Den stora skillnaden är att din befattningsutbildning inte lägger någon tyngd på strid utan inriktas helt på din befattning som systemtekniker.

GJU har jag aldrig hört talas om utan du genomför sanolikt samma GSU som alla andra i förbandet och sedan efter baskerprovet skickas du till din befattningsutbildning.

nej, du behöver inte raka huvudet men pga hygieniska skäl är det ofta en stor fördel att vara så kortklippt som möjligt när man är ute i fält.
Vill du ha långt hår med hårnät är det upp till dig och det är du som får klåda i hårbotten efter någon dryg vecka utan hårtvätt. Befattningsutbildningen påminner nog mer om en normal högskoleutbildning skulle jag tro med alla bekvämligheter det medför.

klart du väljer K3...
Noname
QUOTE (emanuelw @ Jan 2 2006, 11:22 ) *
[...]När han hörde att jag skulle ligga som Systemtekniker L/S vid K3, undrade han om jag då genomförde GJU (Grundläggande JägarUtbildning) eller "vanlig" GSU.[...]

Det där med GJU är något som K4 kör med. På K3 pratas det både om GSU och GJU, det är dock två olika namn för samma utbildning. Officiellt är namnet dock GSU även om en del högre befäl kallar det GJU. Anledningen till att namnet GJU överhuvudtaget existerar är att både K3 och K4 utbildade/utbildar jägarförband.

Kontentan är alltså att det i K3/K4:s fall bara är namnen som skiljer, i övrigt är det samma fyskrav och i stort sett samma grundläggande utbildning.
Kimster
Kan bekräfta GJU = GSU man lär sig gå och stå och sånt.
The Swede
QUOTE (Pegin @ Dec 15 2005, 21:15 ) *

Say what?
emanuelw
QUOTE (Dajo @ Jan 2 2006, 13:37 ) *
Man får samma båge som övriga i förbandet, samma basker som övriga i förbandet, samma prov som övriga i förbandet.

Den stora skillnaden är att din befattningsutbildning inte lägger någon tyngd på strid utan inriktas helt på din befattning som systemtekniker.

GJU har jag aldrig hört talas om utan du genomför sanolikt samma GSU som alla andra i förbandet och sedan efter baskerprovet skickas du till din befattningsutbildning.

nej, du behöver inte raka huvudet men pga hygieniska skäl är det ofta en stor fördel att vara så kortklippt som möjligt när man är ute i fält.
Vill du ha långt hår med hårnät är det upp till dig och det är du som får klåda i hårbotten efter någon dryg vecka utan hårtvätt. Befattningsutbildningen påminner nog mer om en normal högskoleutbildning skulle jag tro med alla bekvämligheter det medför.

klart du väljer K3...

Okej, allt det där låter bra. Bara att börja räkna ner dagarna nu ;)
Har sedan någon månad tillbaka bestämt mig för K3 och fått bekräftat allting.

Kort hår med omkring en sådär 5-10 mm uppepå bör alltså vara helt okej?

Kom på något helt annat. Kan man begära ledighet redan nu, före jag ryckt in. Åtminstone i någon preliminär form, då jag gärna skulle vilja springa SM i orientering i mitten av september (rycker in sista juli). Eller det kanske räcker att ansöka vid inryck?

Tack för all hjälpen!
//Emanuel
Dajo
QUOTE (emanuelw @ Jan 2 2006, 18:11 ) *
QUOTE (Dajo @ Jan 2 2006, 13:37 ) *

klart du väljer K3...

Okej, allt det där låter bra. Bara att börja räkna ner dagarna nu ;)
Har sedan någon månad tillbaka bestämt mig för K3 och fått bekräftat allting.

Kort hår med omkring en sådär 5-10 mm uppepå bör alltså vara helt okej?

Kom på något helt annat. Kan man begära ledighet redan nu, före jag ryckt in. Åtminstone i någon preliminär form, då jag gärna skulle vilja springa SM i orientering i mitten av september (rycker in sista juli). Eller det kanske räcker att ansöka vid inryck?

Tack för all hjälpen!
//Emanuel

Att vara ledig för att delta på SM i orientering är näst intill en självklarhet sålänge det inte krockar med något riktigt viktigt.

Det finns många som har längre hår än 5-10mm uppe osv.
Som sagt rakning är inget krav men en normal relativt kortklippt frisyr rekomenderas vilket också är önskvärt från befälen.
Själv rakade jag av allt och var väldigt nöjd med det, speciellt på vintern var det bra då man inte hade något hår som kunde bli fuktigt och frysa.

Det finns dom som kommer med "page"-frisyr och som kliar sönder huvudet efter 5-6 dygn i skogen...
Kimster
SM i orientering, idrott på elitnivå är en av saker förband som K3 uppmuntrar till att delta i, så jag ser inga bekymmer alls att du skulle få problem med den ledigheten.
Bästa av allt är givetvis att du ansöker om den ledigheten så fort du bara kan, vilket torde funka bra då SM är spikade datum med exakta tider.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.