Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sy fast Gradbetecknig
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Robert
Hej Alla!

Kan någon som har UnirFM hjälpa mig?

Jag ska sy fast nya gradbeteckningar på Marinens M87 uniform ikväll.
Men jag vet inte hur långt upp de ska sitta på ärmen.

Tack på förhand salute.gif
The Swede
Som jag förstår det när jag kollar i UniR FM är det lite olika beeroende på vilken grad du har så om du berättar det först kan jag hjälpa dig.

The Swede pansar2.png
mdn
Innan FMLOG tog bort UniR FM från sin hemsida så var det bara att muttra om att postaren borde titta där. Nu går ju inte det längre, så man måste vara hjälpsam. smile.gif

Gradbeteckningar på ärmen på marinens m/87 - alltså daglig dräkt för värnpliktiga i Amfibiekåren? På vapenrock m/87 bär man gradbeteckningarna på axlarna, så där ska ärmarna lämnas ifred. Där gäller 10 mm från gradbeteckningshylsans kant till första plåtbiten. Därefter 4 mm mellan plåtbitarna.

På innerkavaj m/48 och bussarong m/48 bärs dock gradbeteckning på ärmarna. I fallet med bussarong m/48 som bärs av värnpliktiga i flottan gäller 80 mm från ärmkanten till första pinnen eller, i avsaknad av pinnar, till yrkesbeteckningen. I innerkavajsfallet så borde du ha fått gradbeteckningarna rätt påsydda av skrädderiet. Skulle så inte vara fallet så skrik till så ska jag slå upp måtten i UniR FM.

/mdn

Edit: Pucktvåa....
Robert
Jag har inte fått gradbeteckningarna påsydda från något skrädderi, tyvärr. smile.gif

Det är Sergants grad vi pratar om på den dubbelknäppta inner kavajen. Tyvärr har jag inte UnirFM och inte finns den längre kvar som PDF på nätet angry.gif
mdn
Okej, då var de som blev sergeanter då jag muckade lyckligt lottade då, skrädderiet i K:na fixade gradbeteckningarna åt dem.

Enligt UniR FM ska det vara 100 mm från ärmens ände till strecket. Tillhör du Flottan ska ankaret vara över strecket och tillhör du Amfibiekåren ska kanonerna vara under det. Hur stort avståndet ska vara mellan streck och ankare/kanoner är lite luddigt. Det bästa jag lyckats utröna med ögonmått, synvinkel och övriga angivna mått är 10 mm.

/mdn
Guest
Tack för hjälpen, precis vad jag behövde veta. salute.gif

Nu kan man bära hajarna till den rätta uniformen B)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.