78-1026678692
Sep 23 2002, 23:26
"Beredskapspluton var oxå det första jag hörde. Nu verkar det gå över till Insatspluton, det låter lite bättre än beredskapspluton. Ordet beredskap får mig osökt att tänka på ww2 och den svenska beredskapen
När vi ändå är igång kan vi ta och byta namn på hemvärnet till något bättre... "
Nifelhel har en poäng.. Hemvärnet låter inte så lockande.. visst kanske låter töntigt att ändra namn... men det kan kanske hjälpa... för att få fler intresserade och bli av med vissa negativa stämplar...
Så kom med förslag...
Version 1.2, nu med korrekt stavning på Nifelhel
Nifelhel
Sep 23 2002, 23:36
Swedish SAS (Saturdays And Sundays) ;)
Så är nicket faktiskt
NIFELHEL, inte Niefhel
Magnus
Sep 24 2002, 00:02
Gillar Prostatagerillan!
Fu.Bar
Sep 24 2002, 02:05
Lite seriösare förslag:
Lokalförsvaret
Smaka på ordet. Såsom surströmming blir smaken bara bättre och bättre.
Inget fel på ordet hemvärnet heller, ett ords "egna" klang påverkar bara din uppfattning så länge du inte har något alls att förknippa med det. Ingen här tolkar väl ordet som "organisationen som värnar hem"? Nä. Hemvärnets klang i en persons öra bygger på egna erfarenheter, eller hörsägen när det förstnämnda saknas.
Ja det är dags för ett namnbyte. Nu byter vi innehåll i produkten, då är det dags för en ny förpackning, annars kommer det dåliga ryktet att ligga oss till last i det civila samhället. Speciellt viktigt för rekryteringsarbetet. Vi bör dock vänta ett tag till, tills mål och krav med verksamheten stabiliserat sig.
Casca
Skuggan
Sep 24 2002, 08:02
som jag såg i den andra topicen (innan jag såg att denna fans).
Frivilliga försvarskåren? eller jag vet inte. NYA LOKALFÖRSVARSKÅREN

borde samla ett gäng ungdomar eller, det låter ju nästan ungdomligt.
75-1029524645
Sep 24 2002, 11:23
Jo ordet kår är ju jättebra att förknippa med militära förband....NOT!
49-1032639582
Sep 24 2002, 12:12
Här är några till:
SS - Skyddsstyrkorna (Synd att de bokstäverna klingar lite negativt)
Tyvärr är ju Nationella Skyddsstyrkorna (NSS) är taget, hade annars varit ett perfekt namn.
NG - NationalGardet. Låter ganska bra tycker jag. (Vissa kommer dock att påpeka att det låter USA inspirerat)
RSS - Regionala Skyddsstyrkorna
Allt med ordet lokalt går ju bort, förbanden går ju mer mot att kunna utnyttjas inom hela militärdistrikten och är ju inte så himla lokala då.
Sedan skulle ju baskern ha utrustats med ett märke som visade varje landskapsregementes symbol och som var specifikt för den md gruppen (gripen i skåne, vargen i kiruna, hallandslejon i halland osv) istället för som nu en töntig(Ja det är rätt jävla ord) HV sköld som är gemensam för alla. Bara en sådan sak skulle ju underlätta rekrytering och vara ett steg mot att bli av med varumärket hemvärnet.
QUOTE(KalleSWE @ Sep. 24 2002,12:23)
Jo ordet kår är ju jättebra att förknippa med militära förband....NOT!
Vi använder redan kår inom FM, AmfibieKÅREN...
75-1029524645
Sep 24 2002, 13:09
Nu är det ju så att Hv ingår som en del av NSS.
Till och med så att NSS huvudsakligen utgörs av Hv personal
49-1032639582
Sep 24 2002, 13:19
Jo och därför skulle kanske det vara berättigat att faktiskt heta NSS. Istället för att vara en undergrupp till något som är innehållslöst.
Jag är fullt medveten om att HV är en del av NSS men eftersom det defacto är det enda som finns i NSS (rätta mig om jag har fel, trodde mitt SSK hörde ditt men de hör hemma i insatsorganisationen tydligen)
QUOTE(Magnus @ Sep. 24 2002,01:02)
Gillar Prostatagerillan!
"senil-defence" är inte så tokigt heller...
Håller f.ö. med om namnbyte.
Lord Good
Sep 24 2002, 14:37
Vi kan väl kalla oss "de bruna baskrarna" haha.
Fighting soldiers from the sky,
Fearless men who jump and die.
Men who mean just what they say,
The brave men of The Brown Beret.
Golden H upon their chests,
These are men, Sweden's best,
One hundred men we'll test today,
But only three win The Brown Beret.
Trained to live off nature's land,
Trained in combat, hand to hand.
Men who fight by night and day,
Courage take from The Brown Beret.
Back at home a young wife waits,
Her Brown Beret has met his fate.
He has died for those oppressed.
Leaving her this last request.
Put a Golden H on my son's chest,
Make him one of Sweden's best,
He'll be a man they'll test one day,
Have him win The Brown Beret.
Skuggan
Sep 24 2002, 14:41
snyft. så vackert.
Lt. payne
Sep 24 2002, 15:06
QUOTE(Lord Good @ Sep. 24 2002,15:37)
Vi kan väl kalla oss "de bruna baskrarna" haha.
Fighting soldiers from the sky,
Fearless men who jump and die.
Men who mean just what they say,
The brave men of The Brown Beret.
Trained to live off nature's land,
Trained in combat, hand to hand.
Men who fight by night and day,
Courage take from The Brown Beret.
Back at home a young wife waits,
Her Brown Beret has met his fate.
He has died for those oppressed.
Leaving her this last request.
Put a Golden H on my son's chest,
Make him one of Sweden's best,
He'll be a man they'll test one day,
Have him win The Brown Beret.
F-N va bra!!
Om du är författaren Loord Good så har du nu en plats i historieböckerna.
"loord Good was the exellent man who wrote the Hemvärnet:s
battle hymn."
49-1032639582
Sep 24 2002, 15:17
Njaaa kul grej men vi kanske inte ska våldta "The Ballad of the Green Berets".....
75-1029524645
Sep 24 2002, 15:21
Jo våldta, plundra och skövla är det Hv gör bäst :P
49-1032639582
Sep 24 2002, 18:31
Territoriella Skyddsstyrkorna
eller?
Holmlund K4 97/98
Sep 24 2002, 21:52
QUOTE(Casca @ Sep. 24 2002,07:56)
Ja det är dags för ett namnbyte. Nu byter vi innehåll i produkten, då är det dags för en ny förpackning, annars kommer det dåliga ryktet att ligga oss till last i det civila samhället. Speciellt viktigt för rekryteringsarbetet. Vi bör dock vänta ett tag till, tills mål och krav med verksamheten stabiliserat sig.
Casca
Håller med. Tänk också på att kostnaden de ny baskrar som vi skall få är en loska i havet (iaf i en stor sjö) jämfört med vad det kostar att byta namn på en organisation av HV storlek = En J-VLA massa pengar.
Lord Good
Sep 24 2002, 22:05
Jag tycker vi ska ha samma uniform som den grupp vi tillhör. Inga speciella hv-märken eller baskrar. Eftersom vi är Nationella Skydds Styrkan borde vi använda det namnet.
50-1021065419
Sep 24 2002, 22:08
Oseriös som jag är vill jag bidra med ett förslag: HF = Hemma Fronten... Länge leve den sista linjen!!!
Engelska "TA", Territorial Armén tycker jag är rätt så vackert.
Fu Frippe
Sep 24 2002, 22:13
Håller med Casca, (som för övrigt ofta har sunda och bra förslag), när vi vet vår uppgift och plats i organisationen kan vi fixa ett namn som anknyter till detta. Hemvärnet är vackert om man tänker efter för det är ju det det handlar om, men det kan ju förknippas med en del mindre bra rykten.
Vad jag har hört så ska Hemvärnet bli "National Gardet". Låter faktiskt ganska ballt :P
C 2.a pjäs
Feb 11 2005, 12:17
QUOTE(Lord Good @ Sep 24 2002, 14:37 )
and everyone win The Brown Beret.
Får man föreslå följande ändring?
LeadHead
Feb 11 2005, 12:54
QUOTE(hejo @ Feb 11 2005, 10:46 )
Vad jag har hört så ska Hemvärnet bli "National Gardet".
Om det blir namnet så ska jag köpa en burk röd målarfärg, åka till Lidingövägen och klottra "Skrivihop.nu" på HKV.
Magnus Redin
Feb 11 2005, 16:18
QUOTE(LeadHead @ Feb 11 2005, 12:54 )
QUOTE(hejo @ Feb 11 2005, 10:46 )
Vad jag har hört så ska Hemvärnet bli "National Gardet".
Om det blir namnet så ska jag köpa en burk röd målarfärg, åka till Lidingövägen och klottra "Skrivihop.nu" på HKV.
Hur får man reda på att förslaget är på gång så man vid akut behov kan klottra på ÖB:s panna?
Foxtrotcharliegrg
Feb 12 2005, 14:54
QUOTE(hejo @ Feb 11 2005, 11:46 )
Vad jag har hört så ska Hemvärnet bli "National Gardet". Låter faktiskt ganska ballt :P
Källa på det?
Om man utgår från att HKV faktiskt hört talats om www.skrivihop.nu (som tyvärr lades ner 2003-09-05) så kanske förslaget är "Nationella Gardet"? Att avgöra när versaler istället för gemener ska användas är FM också väldigt bra på... :P
Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Fk Satan
Feb 12 2005, 15:36
Tycker att Särskilda Skydds Gruppen vore ett passande namn för nya hemvärnet.
Vargas
Feb 12 2005, 15:38
QUOTE(Fk Satan @ Feb 12 2005, 15:36 )
Tycker att Särskilda Skydds Gruppen vore ett passande namn för nya hemvärnet.

Snarare Väldigt Särskilda Skyddsgruppen i så fall ...
LeadHead
Feb 12 2005, 15:58
"Väldigt Speciella Special-SkyddsGruppen" kanske? ;)
Malmö Hemvärnsbataljon, Numera Malmö Husarbataljon med anrika historiska kopplingar till Kronprinsens husarer som var Malmö's eget förband, valde via bataljonsrådet förslaget National Gardet som nytt namn för hemvärnet.
yariba
Feb 13 2005, 14:36
Varför inte behålla namnet hemvärnet? Är det månne så att folk skäms för att vara delaktig i detta? Det låter som hysteri med att alla måste vara superduktiga och utbildade i div kampsporter samt att vara jägarwannabie för att vara med. Det skall vara basker, utbildningsmärken, och div privata attiraljer. Det skall heta insats och fan vet allt.
De som är med i hemvärnet är väl med för att behålla kunskap och möjligen förkovra sig, men framför allt så är det väl kamratskapen?
Stolt HEMVÄRNSMAN!!!
Begreppet Hemvärnet har i mångas, bland annat i medias, ögon en töntstämpel.
Det beror delvis på att vi visar/har visat upp just den bilden.
Ett namnbyte löser inte detta problem, det är ju fortfarande samma människor med samma attityder i organisationen.
När vi hade uppe ämnet på batrådet tog jag upp just denna sak.
Om vi bytar namn till National Gardet och inte förändrar vår image så är vi tillbaka på ruta 1.
Foxtrotcharliegrg
Feb 13 2005, 20:52
Hmmm...
National Gardet?
Nationalgardet?
Nationella Gardet?
Jag har sökt och hittat följande länkar som, i eftertankens stund, nog runt i en cirkel
Namnbyte på Hemvärnet (4 sidor)Namnbyte (omröstning)Hemvärnstinget, namnbyteMvh,
Foxtrotcharliegrg
Edit: Fel hänvisning + text
LeadHead
Feb 14 2005, 00:15
Jag håller med Heiho att om man byter namn och har kvar samma organisation och personal i övrigt så blir det om möjligt ännu töntigare då alla vet att det "bara är gamla prostatagerillan som tror de är NG".
Bappelsinmannen
Feb 14 2005, 07:33
QUOTE(49-1032639582 @ Sep 24 2002, 18:31 )
Territoriella Skyddsstyrkorna
eller?
Borde funka, den engelska motsvarigheten heter ju "territorial army".
C 2.a pjäs
Feb 14 2005, 12:16
Tja, Södra Möre kompani, med anor från Kgl. Calmare regemente (dess livkompani till en början) som uppsattes på Kalmar slott 1658 bytte namn till...
822. hemvärnskompaniet ???
Vargas
Feb 14 2005, 13:02
I mina ögon bör det komma till en helt ny organisation om man nu ska förändra något. Det inkluderar hela frivorg-maffian. Skapa en livkraftig organisation med modernt tänkande och ett nytt helhetsgrepp på verksamheten.
Gå bort från en massa godtyckande småpåvar som pinkar sitt lilla revir och inför en tydlig linjeorganisation.
QUOTE(Vargas @ Feb 14 2005, 13:02 )
I mina ögon bör det komma till en helt ny organisation om man nu ska förändra något. Det inkluderar hela frivorg-maffian. Skapa en livkraftig organisation med modernt tänkande och ett nytt helhetsgrepp på verksamheten.
Gå bort från en massa godtyckande småpåvar som pinkar sitt lilla revir och inför en tydlig linjeorganisation.
Helt rätt tänkt!
jag har tidigare framhållit att den allmänna uppfattningen om Hv inte går att tvätta bort med ett namnbyte. det är ju inte bara "den vanliga almänheten" som har åsikter om Hv, även personal med insikt har synpunkter på organisation mm och för dem så spelar nog inte att namnbyta så väldigt stor roll.
Och då man talar om ökade krav och mer avancerade upgifter så skall man med ett kosmetiskt namnbyte öka tillförseln av folk. är det rätt?
PS
skall ungdomsverksamheten heta Nationell ungdomskår......
C 2.a pjäs
Feb 14 2005, 13:50
QUOTE(GC1 @ Feb 14 2005, 13:44 )
PS
skall ungdomsverksamheten heta Nationell ungdomskår......
"
nationell ungdom", det var det mest välträffande, ironiska, mitt-i-prickande huvud-på-spiken-inlägg jag läst i år...
Tack för den skrattsalvan!
rill3e
Feb 18 2005, 12:04
hembyggdsjägarna
109 Eken
Feb 18 2005, 13:27
Infanteriet, kanske...
LeadHead
Feb 18 2005, 14:19
Landsstormen? ;)
scattergun
Feb 18 2005, 14:33
Tycker att vi kan ta några utländska namn som förebild!
Skärgårdskompanierna kan heta Flottans sälar efter amerikansk förebild ;) .....
.....annars finns ju en hel jävla flora av fula namn som man kan döpa verksamheten till.
Nationella skyddsstyrkorna
Försvarsarmén
Lokalvärnet
Frivilligkåren
Territorialkåren
osv.
osv.
Dessa namnförslag låter ju sammantaget som hejkomochhjälp mig som nån hemmasnickrande MÖP-tomte i Mögarp har snickrat ihop!
Vad är det för fel på att Försvarsmakten representerar totalförsvaret
Armén representerar markförsvaret
Flygvapnet - luftburnet försvar
Flottan - Vattenburet försvar
Tycker inte att man ska gå längre än så. Om man inte vill att det ska heta hemvärnet så kan man bara ta bort det namnet och låta hela klabbet heta Armén som det alltid har hetat.
Niklas
Feb 18 2005, 17:38
Är det några som helst problem att ha namnet hemvärnet?
olaevil
Feb 18 2005, 17:54
QUOTE(Niklas @ Feb 18 2005, 17:38 )
Är det några som helst problem att ha namnet hemvärnet?
Tycker det låter bra......
gislemark
Feb 21 2005, 12:44
Jag har ett bra förslag, kanske inte så aktuellt men för_annat bra.
RÖDA ARMÈNS FARTGUPP.
NVSF - Not Very Special Forces
S.W.A.T - Simple Weapons And Tactics
Rickard N
Feb 21 2005, 23:28
Problemet är att väldigt många ser hemvärnet som några gubbar som kutar runt och jönsar.
Lt.Beavis
Feb 21 2005, 23:36
Nu när det knappt finns pengar att hålla övningar så man klarar sin kontraktstid så kom ett ljushuvud på den briljanta iden att hemvärnet ska byta namn, det sätter vi undan en stor summa pengar för. Känns ju jättemotiverat....inte.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.