Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Fk Satan
Personligen tycker jag att Hemvärnet borde byta namn till Infanteriet, och därmed få namnet H-skyttepluton. :P
dxl
QUOTE (Fk Satan @ Feb 21 2005, 23:37 )
Personligen tycker jag att Hemvärnet borde byta namn till Infanteriet, och därmed få namnet H-skyttepluton. :P

hmm på utländska blir det ju då

"Heavy rifleplatoon" om jag inte är helt ute i det blå laugh.gif
Fk Satan
QUOTE (dxl @ Feb 21 2005, 23:51 )
QUOTE (Fk Satan @ Feb 21 2005, 23:37 )
Personligen tycker jag att Hemvärnet borde byta namn till Infanteriet, och därmed få namnet H-skyttepluton.  :P

hmm på utländska blir det ju då

"Heavy rifleplatoon" om jag inte är helt ute i det blå laugh.gif

är inte hemvärnet "Heavy" då? biggrin.gif
Niklas
Problemet är att väldigt många ser hemvärnet som några gubbar som kutar runt och jönsar.

Kan själv inte hålla med om detta. De övningar samt insater vi har varit på har uppmärksammats enbart med positiva ord. Var bla i Ljungby och hjälpte till vid översvämmningarna i somras, samt när "stormen" svepte förbi i januari. Ingen sa någonting om gubbar som jönsade. Deremot så berömde alla vårt slit och engagemang. En STOR eloge till staben under storminsatsen.
MBW
QUOTE (madog @ Feb 21 2005, 17:37 )
S.W.A.T - Simple Weapons And Tactics

Me like! laugh.gif
larsev
QUOTE (MBW @ Feb 23 2005, 17:24 )
QUOTE (madog @ Feb 21 2005, 17:37 )

S.W.A.T - Simple Weapons And Tactics

Me like! laugh.gif

Hmmmm..... SWAT får mig att tänka på amerikanska motsvarigheten till vår piketpolis. brow.gif
LeadHead
Du har inte humorläget inkopplat idag eller? ;)
Partyman
Rikshemvärnschefen förslår att hemvärnet skall byta namn till Nationella skyddsstyrkorna.
Han har skickat ut en skrivelse om detta för diskussioner på tingen. Rikshemvärnstinget tar beslut i höst , sen får ÖB ta beslut och sen är det riksdagens tur så småningom.

Vi får väl se vad tinget säger.
Pappsen
Va bra!

Undrar vad notan på namnbytet blir..? Nå´n som vet?

Dom pengarna behövs till övning och åter övning, tids nog kommer respekten från allmänheten då vi förtjänat den.

Eller vad tror ni?

Spelar det någon roll om du kallar orakade "Åsa-Nisse" som inte kan bära hjälmen rätt ens en gång för, "Thoughest Heavy ´Liit Yberkiller"?

Får han ära, berömmelse och respekt...för namnet?

J-la dumheter, e min åsikt.
Sabien
Intressant!

Svår balansgång det här med namn byte.

Pengarna ska ju klart läggas på att utbilda och förse Hv med kuskap och material.

Men samtidigt så är det inte fel med ett namnbyte, en ny organisation med ett nytt namn är aldrig fel. Ser man till rekryteringen så är det positivt.
Som sagt en svår balansgång....

Sedan så är min åsikt om Hv:s rykte att de som pratar nervärderande om Hv vet för lite om det. För mycket förutfattande åsikter.
Fk Satan
JAg förstår att folk snackar skit om Hv, gå ut på valfri mässa som Hv deltar på. Vilka från hemvärnet är där? på olika evenemang i städer osv när Hemvärnet kör rekryteringskampanjer så är det bara att titta på vilka är där och vad gör de?

Hemvärnet har en oförmåga att visa allmänheten fel sida av sig själv. det gäller att marknadsföra sig och då göra det på rätt sätt. Unga, vackra glada människor med korrekt klädsel och uppträdande. Inte Äldre, fula sura gubbar med halvtaskig klädsel och ett uppträdande som inte är fullt så korrekt. Så Nästa gång ni ska ut på mässor och gator med Hemvärnet tänk då på vilken fasad ni skall uppvisa.... Personligen skulle jag enbart visa vältränade, unga människor som har ett fördelaktigt yttre. Gubbarna med ölmage får stanna hemma och titta på tipsextra. Sedan så skulle jag inte dra ut koket som kokar ärtsoppa... Det skapar helt fel bild av hemvärnet...

Så ifall Hemvärnet byter namn nu till hösten så hoppas jag på en massiv reklamkampanj där rätt sida av hemvärnet visas, och inte som idag felsida.
scattergun
Helt rätt Fk Satan!!
Egentligen skulle vi ha enbart guldlockiga atleter och storbystade skönheter som företräder försvaret!! ;)

Skämt åsido är bilden av Hemvärnet starkt präglad av det du beskriver, och det vore positivt om insatsplutonerna kunde ändra lite på det.
Bliss
Vi hade just detta uppe på ett plutonsmöte nyligen, i dagens Sverige finns det ju inte så många militärklädda personer kvar, sannolikheten lär väl nästan vara störst för gemene man att stöta på en hemvärnare i uniform ( möjligtvis undantagen de orter som faktiskt har något regemente kvar) det ligger därför i vårt eget intresse att försöka uppträda korrekt och verkligen skärpa till oss när väl uniformen är på.
Animal
Tycker det vore bättre att man la pengarna på utbildning och övningar istället för ett namnbyte... men vad vet jag? blink.gif
Fk Satan
Nu har MD-grp tingen börjat rulla igång, och i MDN har samtliga MD-ting utom ett röstat nej till ett namnbyte. Det enda MD-ting som röstade ja för ett namnbyte var västerbotten.

Personligen är jag för ett namnbyte av skälet att markera en nystart för hemvärnet eftersom Hv har förändrats så mkt de senaste 10 åren. och nu är det dags för ett namnbyte. Men tyvärr är det inte direkt de yngre som sitter med i dessa MD-ting, utan det är kaffedrickande Hv-veteraner som beslutar...
Emil
HV kan väl bara skaffa en häftig logga typ som Hells Angels med en fet ryggtavla och så blir det uniformt med långt hår solbrillor och motorcyklar.
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Fk Satan @ Apr 21 2005, 20:12 )
Nu har MD-grp tingen börjat rulla igång, och i MDN har samtliga MD-ting utom ett röstat nej till ett namnbyte. Det enda MD-ting som röstade ja för ett namnbyte var västerbotten.

Personligen är jag för ett namnbyte av skälet att markera en nystart för hemvärnet eftersom Hv har förändrats så mkt de senaste 10 åren. och nu är det dags för ett namnbyte. Men tyvärr är det inte direkt de yngre som sitter med i dessa MD-ting, utan det är kaffedrickande Hv-veteraner som beslutar...

Själva frågeställningen till tingen blev lite dum då det endast gällde att rösta för eller emot Rikshemvärnschefens förslag att byta namn till "Nationella Skyddsstyrkorna".
Ergo, de som ville byta namn MEN inte gillade förslaget "Nationella Skyddsstyrkorna" röstade därför Nej.

Personligen är jag inte helt emot ett namnbyte men undrar om det verkligen är de som lockas av ett "häftigt" namn vi vill ha i förbanden? Nu kan jag inte varje del av tidigare och nuvarande (P)TOEM men spontat tycker jag att det verkar som om det hela kommer hamna i "same shit - different name"-facket.
"Målkatalog 2005" verkar vara ett steg i rätt riktning men utan större förändringar i uppgifter, krav och möjligheter att uppfylla krav (utb och övningstid) samt funktionskontroll ser jag inte att "Nationella Skydssstyrkorna" direkt skulle locka många fler än "Hemvärnet".
Enklare att bibehålla namnet "Hemvärnet" och sedan visa allmänheten att vi faktiskt inte är gubbar med mauser och spritfylld kaffetermos. Tyvärr verkar den bilden fortfarande vara djupt rotad hos allmänheten angry.gif
Att satsa på marknadsföringen där det yngre gardet får visa framfötterna vid rekrytering, instatser och mediakontakter. Inte som i det reportage "Faktum" gjorde för några veckor sedan.

Tänk även på hur mycket pengar vi tjänar på att inte behöva uppfinna nytt heraldiskt vapen, ny logo till brevpapper, skyltar etc. biggrin.gif

Mvh,
Nej-sägaren och icke-kaffedrikande medelålderssänkaren Foxtrotcharliegrg
Fk Satan
@Foxtrotcharliegrg

Då var frågeställningen dumt ställd. Jag är för ett namnbyte, men som dig inte till det namn som RiksHv C har föreslagit utan till ett annat namn (läs Infanteriet) och överta infanteriets heraldiska vapen.

Målkatalogen är ett stort steg framåt, och jag tror den kan bidra till att höja kvaliten främst på cheferna (plutch, kompch och Bataljonchef). När det gäller krav osv så finns det ett stort motstånd mot detta främst från det äldre gardet. Här går diskussionen om att ta samma krav som lottakåren har för att genomför TFU:n nämligen 1km med stridsutrustning kravtiden 10minuter. Fixar man inte detta är man i för dålig fysiskform. Här är det tyvärr 2st storväxta individer som är mot detta eftesom de inte klarar dessa krav.

mvh

Nja sägande kaffedrickande medelåldershöjande Fk Satan

(Nu ligger jag över medelåldern i vår pluton, det är lite skrämmande faktiskt)
Darkwand
Borde inte Hemvärnet byta till ett mer militärt klingande namn tex "nationella skyddskåren" eller "Infanterikåren" hur som helst och det är min personliga upfattning borde Hemvärner heta någonting på kår eftersom den har ungefär en armékårs styrka.

Alternativt kan hemvärnet byta namt till Armén och Armén till "Brigadkåren"
knaZen
Hemvärnet bör ju definitivt byta namn.
Kalla sig för infanteriet helt enkelt. enligt mig iaf.

Annars kan man ju ta något av dom många smeknamn HV har. Som kaffejägarna t ex.
Rainman
Hallå där dax att byta/ändra namn på denna avdelning på forumet.
HV/Firv borde heta NSS-HV/ friv.

Vi lever idag med dubbel namnet Nationells skydsstyrkan-Hemvärnet
Men efter som vi här på SoldF:s forum ligger lite i framkant vad gäller tankar och ideer så tycker jag att vi även kan ligga lite i framkant i namn frågan.

Själv försöker jag bara att använda NSS när jag pratar om vår verksamhet.
HV. symboliserar för mig de gamla: sitta i ett tält och dricka öl, snack snusk ,komma i från frugan bilden/menaliteten.
Vilket är väldigt långt ifrån det jag själv upplever idag på mitt komp.

Så jag ställer mig på barrikaden och skanderar:" SKROTA HV , LÄNGE LEVE NSS!! "

Det finns säkert andra åsikter än min så kom igen bara.
pajohansson
Nu är jag ganska dåligt insatt i hemvärnet, eftersom jag aldrig har varit i närheten av ett hemvärnsförband.

Men jag är iallafall tillräckligt tekniskt bevandrad för att göra ett litet test:

hemvarnet.se nämner ingenting om nss (inte på första sidan iaf, kanske finns något undangömt någonstans)
Om man googlar på "nationella skyddsstyrkan" får man lite strösvar, men redan andra söksvaret är en privat hemsida.

Är namnet verkligen fastställt, eller är det något som folk tar till sig innan det är klart för att det låter häftigt?
jake the snake
Och framförallt så är det ju kanske inte helt rätt att kalla det för Nationella skyddsstyrkorna eftersom Hemvärnet inte har förmågan att skydda nationen Sverige. Hemvärnet är inget invasionsförsvar, hur mycket man än vill det.
DaRaven
Nu finns det nog 5-6 trådar om Hemvärnets namnbyte här. Så det behöver vi nog inte stöta och blöta mer här..

Det beslut som tog var ju att namnet Hemvärnet skulle leva kvar, men med tillägget (en del av) "De nationella skyddsstyrkorna"

Och det används väl lite här och där från officiellt Hv-håll, men i samband med namnet "Hemvärnet".
stolpskottet
*Ber Rainman snällt att flytta lite på sig så jag också får plats på barrikaden*

Det här var ju på tal för några år sedan men det gick inte så bra med namnbytet med motiveringen att Hemvärnet var ett väl inarbetat namn.
Att namnet sedan ger bilden av äldre herre i vadmal och mausern käckt på axeln brydde dom sig inte om.

Att sedan dåvarnde försvarsminister inte heller ville byta namn gjorde inte saken lättare.

Byt namn och öka kraven och förhoppningsvis får vi något som duger någonting till i slutändan!
tinhead
QUOTE (stolpskottet @ May 8 2008, 12:00 ) *
Byt namn och öka kraven och förhoppningsvis får vi något som duger någonting till i slutändan!

Till Nationella SkyddsStyrkorna The super nijna warri00rs duudz?

Att byta skylt och behålla innehållet innebär inte att man förändrar något förutom namnet på skylten.

Att "rensa ut" en väldans massa personer och sedan hoppas på att det går att rekrytera minst lika många fast med mycket högre kompetens..
Tror du att det går att genomföra?
DaRaven
Jag tycker vi ska prata om ev. namnbyte på underforumet här... Inte hemvärnets namnbyte i sig - för i så fall slår jag ihop den här tråden med någon av de andra istället.

Alternativt hur själva marknadsförningen av NSS-HV fungerar
Fk Satan
Slog ihop trådar. Så att vi får en bättre historik runt namnet "hemvärnet" både innan och efter att "nationella skyddstyrkorna" infördes i namnet.

Fk Satan
Blågul
Munken_swe
Vad skulle ett fullt namnbyte medföra, förutom ballhetsfaktor? Idag vet alla vad hemvärnet är. Jag tror inte att någon som inte är grönklädd vet något om några nationella skyddsstyrkor. Hemvärnet har också ett folkligt stöd. Jag har själv hört politiker prata om att det vore en politisk omöjlighet att lägga ned HV. Men att hacka på NSS lika mycket som övriga försvaret vore inte några problem.

Det vi upplever som vadmalssoldater när vi tänker på nämnet hemvärn är nog inte riktigt samma sak som vanligt folk tänker. Hemvärnet är just det lokala försvaret, något som alla har någon anknytning till på något sätt. Är namnbytet till för vår egen självbild eller för allmänhetens?
709
QUOTE (Munken_swe @ May 9 2008, 10:39 ) *
Vad skulle ett fullt namnbyte medföra, förutom ballhetsfaktor? Idag vet alla vad hemvärnet är. Jag tror inte att någon som inte är grönklädd vet något om några nationella skyddsstyrkor. Hemvärnet har också ett folkligt stöd. Jag har själv hört politiker prata om att det vore en politisk omöjlighet att lägga ned HV. Men att hacka på NSS lika mycket som övriga försvaret vore inte några problem.

Det vi upplever som vadmalssoldater när vi tänker på nämnet hemvärn är nog inte riktigt samma sak som vanligt folk tänker. Hemvärnet är just det lokala försvaret, något som alla har någon anknytning till på något sätt. Är namnbytet till för vår egen självbild eller för allmänhetens?

Men samtidigt är det just ovan fetmarkerad text som är problemet med namnet Hemvärnet. Det är gubbar som leker krig. Det är inte heller någon bra stämpel.

Folklig förankring? Det ringlar ju inte direkt köer till inskrivningen till det lilla Hv som finns kvar och som är så mycket bättre än vad det nånsin varit.
Munken_swe
Dem enda jag har hört propagera för att lägga ner hemvärnet har själva varit militärer. Har aldrig i mitt liv hört en civilist tala för ett sådant förslag. Men de nationella skyddsstyrkorna? Vem vet något om dem? Vem bryr sig om dem?
darkjak
Hv har ju redan nu titeln "de nationella skyddsstyrkorna". Vad sägs om att döpa om det till nationalstyrkorna. Vi har utlandsstyrkor, då får vi tamejfan också ha nationalstyrkor biggrin.gif
johanp
Jag har alltid haft en negativ bild framför mig när jag har hört namnet "Hemvärnet" - gubbar i vadmal - men jag har börja känna att "De nationella skyddsstyrkorna" låter sorgligt illa, ungefär som när en bevakningssoldat kallar sig för bevakningsjägare. Det blir bara uppenbart att man skäms över sitt förband och vill låta häftigare än man är. Om vi istället får fram förband inom HV med en stor stolthet kommer inte heller namnet att spela nån roll.

Ta t.ex. vakten på Livgardet, när jag låg inne sågs det inte ens som ett militärt förband av oss på andra kompanier, nu har de tagit in dugligare soldater och ger dem mer/bättre/svårare utbildning (MP) samt vettigare uppgifter = deras anseende har höjts enormt! Jag har också hört att andra förband kallar sina bevakningssoldater för "vakt/insats", "insats/eskort", "vakt/lätt inf" m.m. men har samma gamla bevakningssoldater på förbandet = alla tänker ändå på att det är samma gamla förband. Det är alltså förmågor/kunskaper och inte namnet som spelar störst roll för anseendet.
23:e komp.
Vadmal, gubbar och brännvin i all ära.....

Är det någon mer än jag som irriterar sig på reklamen för hemverket.se?
Tycker vi skall överge nuvarande namn så vi inte förknippas med billiga fastighetsaffärer också. blush.gif
Lfskbat
Brännevin är inte att förakta 23:e komp... Jag håller med dig, byt namn på Hv... varför inte Lokaförsvarsbataljoner, dvs Lfskbat... säger Lfksbat worthy.gif
Munin
För att hemvärnsförband inte är lokalförsvarförband?

Den lokala anknytningen till hemvärnet är stendöd, pris ske Brian.
Michael Karlsson
Bara för att man klistrar på ett porschemärke på en gammal volvo så blir inte bilen något bättre.

Behåll namnet. De flesta vet vilka vi är och även om gubbstämpeln lever kvar så tycker i alla fall jag att fler och fler faktiskt uppfattar oss annorlunda än för 10 år sedan. Om vi ser till att rensa ut nollor och ser till att soldaterna får bra övningar så spelar det ingen roll vad vi heter. Det är upp till oss att visa att hemvärnet har gått in i 2000-talet och göra det bästa av vad vi har.

Förstår inte varför man lägger ner så mycket tid på detta med namnbyte när vi har mycket större problem med tex rekrytering och pengar till kurser.
traktorspaning
@ Lfskbat lokalförsvarsskyttebataljon utbildades på under ett par år. Jag var på truppförsöket med LFSKBAT org 86 på Kungliga Svea Livgarde, har du tillhört en senare org?

Hade ni också hjultraktor?
Lfskbat
Visst var jag GU på Lfskbat. I15/Fo34 86-87. Lokalförsvarsbataljon "Landvetter". Hj-trak och PTP, det var tider det! Fast om kriget skulle komma så var det ju cykel istället för PTP 7.gif

Är det bara jag som får lite dåliga vibbar av alla forkortningar med "SS" i? NSS, SSS och allt vad det är. Jag får bara "svastikan" på näthinnan när jag ser dubbla S... kanske läser för mycket historia bong.gif

Det där med att vi inte kan heta "Lokalförsvarsbataljon" betyder i sig inte att vi ska göra vår uppgift på plats A för att sedan lösa upp förbandet.
I de gamla goda lokalförsvarsförbanden så hade man sin huvuduppgift, typ flygplats, när den uppgiften var löst på ena eller andra sättet så var bataljonen en vanlig skyttebataljon med mycket bristande transportresurser, dessa transportresurser ansvarade dock Fo för med sina transportkompanier (buss & lastbil).

Bara så vi är överens... Lokalförsvarsbataljon är inget fult ord... det är det bara om man sitter på det. En Lfskbat var en vanlig skyttebataljon som personalförsörjdes utav folk i åldern 30-40 "cirkus", dvs i många fall yngre bemannat än Hv. Som bekant så föll man ur "rullorna" vid 47, mellan Lfskbat och "Muck" så fanns bla värnkompanier.
Utrustningingen på en Lfskbat var förvisso inte high-tech... men en uppgift blir löst lika bra oavsett om man har M39/58 eller Superdupersnygga cammo-braxor på sig. Det är sålunda inte "bling-bling" prylarna som vissa fyller hela stridsselen med som gör jobbet, utan kneckten som bär upp kronans obetalda paltor. Det gäller att anpassa uppgiften för förbandet vilket man också gjorde.... Attans vad jag har övat fördröjningsstrid... Försvarsstrid från näste? nä! nästan aldrig 6n.gif
SWEDE 1970
Nu när HV har insatskomp så varför inte ta fasta på det i rekrytering samt namnbyte.Det finns alldeles för många som bara går med i HV för en specifik uppg,vissa vill bara träna hunden och vill helst inte släpa runt på ett vapen under övningarna.

Se till att få ett namn med förankring i verksamheten så att folk kan identifiera sig med HV uppgifter,det är ju inte ett Hemvärn länre.
Munken_swe
QUOTE (SWEDE 1970 @ May 21 2008, 09:07 ) *
Nu när HV har insatskomp så varför inte ta fasta på det i rekrytering samt namnbyte.Det finns alldeles för många som bara går med i HV för en specifik uppg,vissa vill bara träna hunden och vill helst inte släpa runt på ett vapen under övningarna.

Se till att få ett namn med förankring i verksamheten så att folk kan identifiera sig med HV uppgifter,det är ju inte ett Hemvärn länre.

Insatsplut/komp är en del av HV. Det är redan nog med rivalitet och "vi och dem"-tänk inom organisationen. Tror inte det skulle vara bra att ge bränsle till det.
SWEDE 1970
QUOTE (Munken_swe @ May 21 2008, 08:51 ) *
QUOTE (SWEDE 1970 @ May 21 2008, 09:07 ) *

Insatsplut/komp är en del av HV. Det är redan nog med rivalitet och "vi och dem"-tänk inom organisationen. Tror inte det skulle vara bra att ge bränsle till det.

Det var inte riktigt menat att det skulle bli ett bränsle till den diskutionen om insats/Vanligt HV,Det jag menade var att Hv har blivit modernare
så vi borde modernisera även namnet.Det kanske gör det lättare att se oss som en militär org.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.