Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilka förband får Ak5c nästa år?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Jonatan
Jag är mycket förvirrad gällande nya ak5c.
Det ska inte vara samma som tidigare testat ak5cf då den här är lättare och mindre. Den ska också börja levereras 2006 men vilka förband är det då som kommer få den?
Eller är min information felaktig?
Hjelm
QUOTE (Jonatan @ Dec 6 2005, 22:26 ) *
Jag är mycket förvirad gällande nya ak5c.
Det ska inte vara samma som tidigare testat ak5cf då den här är lättare och mindre. Den ska också börja levereras 2006 men vilka förband är det då som kommer få den?

Det är väl samtliga? Sen är det ju en annan fråga vilka som får dom först/sist, men mig veterligen ska den införas som standard vapen..
Jonatan
QUOTE (Hjelm @ Dec 6 2005, 22:28 ) *

Det är väl samtliga? Sen är det ju en annan fråga vilka som får dom först/sist, men mig veterligen ska den införas som standard vapen..

Men, vapnet borde väl testas först. Obsevera att jag inte pratar om den tyngre ak5-versionen AK5CF som testades, men visade sig vara för tung och klumpig. Försvarsmakten behövde asså smidigare vapen, och dte resulterade i nya ak5c, Det ska stå lite om den i nån protect tidining tror jag. Verkar dock som den inte alls har diskuterats på forumet.
Eller, som jag tror, e det jag som fått allt eller något om bakfoten.
Hornet
AK5cf har testats i några år nu så alla brister borde vara klara så när den ska ut på förband så ska den till alla förband
Dajo
QUOTE (Jonatan @ Dec 6 2005, 22:37 ) *

Men, vapnet borde väl testas först. Obsevera att jag inte pratar om den tyngre ak5-versionen AK5CF som testades, men visade sig vara för tung och klumpig. Försvarsmakten behövde asså smidigare vapen, och dte resulterade i nya ak5c, Det ska stå lite om den i nån protect tidining tror jag. Verkar dock som den inte alls har diskuterats på forumet.

AK5CF var provplattformen och nu när det är färdigtestat har man plockat dom bra bitarna från den och skapat AK5C som kommer ut på förband i takt med att dom hinner få fram dom.
Ingen ytterligare test kommer att ske (VAD är det man ska testa som man inte redan testat?
Mot slutet av nästa år kommer alla GU-förband samt US ha det nya vapnet.

I vilken takt det blir och vilka som får först (efter US som står längst upp på listan) har jag ingen aning om men jag utgår från att förbanden som ska ingå i den nya "battlegrupen" blir prioriterade.
jake the snake
I första hand förband avsedda för utlandsstyrkan, i andra hand vanliga förband, och då i första hand till de som har anmält intresse för utl. tjänst.

Fråga mig inte hur det ska funka, det bara står så.
johanp
Verkar dock som den inte alls har diskuterats på forumet.

Nu skojar du väl? Finns en lång fin tråd om både ak5cf och ak5c redan:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7029&hl=ak5c
Jonatan
QUOTE (johanp @ Dec 6 2005, 23:31 ) *

Verkar dock som den inte alls har diskuterats på forumet.

Nu skojar du väl? Finns en lång fin tråd om både ak5cf och ak5c redan:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7029&hl=ak5c

Nja, Det där är alltså den gamla versionen av ak5cf. Den är större, den nya ska enligt uppgift vara mindre och lättare. allt jag vet. Hursom helst, de nya ak5:orna kommer väl ej grönmålas?

QUOTE (Dajo @ Dec 6 2005, 22:53 ) *

AK5CF var provplattformen och nu när det är färdigtestat har man plockat dom bra bitarna från den och skapat AK5C som kommer ut på förband i takt med att dom hinner få fram dom.
Ingen ytterligare test kommer att ske (VAD är det man ska testa som man inte redan testat?
Mot slutet av nästa år kommer alla GU-förband samt US ha det nya vapnet.

I vilken takt det blir och vilka som får först (efter US som står längst upp på listan) har jag ingen aning om men jag utgår från att förbanden som ska ingå i den nya "battlegrupen" blir prioriterade.

Så då kan man som luftburen jägare räkna med att få tillgång till vapnet?
Sytare
@Jonatan
Ärligt talat, du skall inte ens räkna med att få en musköt, utan var tacksam för det du får!

Sen försöken CF avslutades så har väldigt lite info dykt upp. Vi har sett en CAD-bild, men det är egentligen också allt!

Under CF-försöken så var det många här inne som hade just CF och som framförde lite synpunkter. Jag hoppas att åsikterna som framfördes här på forumet också gått till utvecklingsavdelningen.

Nej, luta dig tillbaka och vänta på inryck!
johanp
QUOTE (Jonatan @ Dec 7 2005, 10:14 ) *
Nja, Det där är alltså den gamla versionen av ak5cf. Den är större, den nya ska enligt uppgift vara mindre och lättare. allt jag vet. Hursom helst, de nya ak5:orna kommer väl ej grönmålas?

kolla sid14 och framåt... en bit ner på sid15 finns CAD bilden som det snackas om
Hjelm
@jonatan

PROTEC

se sid 5-6 ;)
Dajo
QUOTE (Jonatan @ Dec 7 2005, 10:14 ) *
Så då kan man som luftburen jägare räkna med att få tillgång till vapnet?

Självklart, men om nästa årskull hinner få dom är ju svårare att sia om.

En gissning säger att om ni inte får den vid inryck så kommer den att tillföras någon gång under utbildningstidens gång.
Jag skulle bli förvånad om den inte var tilldelad till termin3
simon
Kommer den färdiga C-versionen vara svart som CF, eller grön som grundversionen?
jake the snake
QUOTE (simon @ Dec 7 2005, 13:24 ) *
Kommer den färdiga C-versionen vara svart som CF, eller grön som grundversionen?

Mattgrön, lite ljusare än den nuvarande. Den ser svincool ut.
Jonatan
jag tycker det är svintöntigt med gröna vapen, ser ej äkta ut liksom ohmy.gif Men Jake, har du sett den färdiga versionen? du har ingen länk eller så?
jake the snake
ingen länk, jag har dock sett och hållt i den som jag tror kommer att bli den slutliga versionen.
KD803
QUOTE (Jonatan @ Dec 7 2005, 18:50 ) *
jag tycker det är svintöntigt med gröna vapen, ser ej äkta ut liksom ohmy.gif

Gäller det även för baskrar? Att gröna inte ser äkta ut liksom?
simon
Låter bra Jake, för personligen tycker jag att gröna vapen utklassar vanliga svarta i "coolhet".

EDIT: Glömde en sån här; ;)
Adam Wilhelm
Jag tycker tvärtom, svarta pickadoller ser mycket farligare ut än gröna dito.
Jag tror att bli skjuten av ett grönt vapen gör mycket mindre ont än att bli skjuten med ett svart.

Malajn.gif
Amfibieslusken
Svarta, gröna, gayrosa, chockgula, babyblåa, urinfärgade..... så länge det säger pang och en dödlig projektil lämnar mynningen med god precision när jag trycker in avtryckaren så skiter jag i vilken färg vapnet har. Funktion går före utseende mina herrar. *tycka*
hapazard
Instämmer helt med simon!
Mycket coolare med nåt som sticker ut lite. fun_icon_nana.gif
Jonatan
QUOTE (jake the snake @ Dec 7 2005, 18:55 ) *
ingen länk, jag har dock sett och hållt i den som jag tror kommer att bli den slutliga versionen.

Aha, kan du berätta lite om den?
Hur mycket väger den ungefär, vad har tagits bort från den tidigare AK5:n är det samma som CAP:bilden?
Triggerpuller
QUOTE (BJE @ Dec 7 2005, 19:00 ) *
QUOTE (Jonatan @ Dec 7 2005, 18:50 ) *
jag tycker det är svintöntigt med gröna vapen, ser ej äkta ut liksom ohmy.gif

Gäller det även för baskrar? Att gröna inte ser äkta ut liksom?

Hilarious, focking hilarious. fun_icon_nana.gif
C 2.a pjäs
QUOTE (Adam Wilhelm @ Dec 7 2005, 21:20 ) *
Jag tror att bli skjuten av ett grönt vapen gör mycket mindre ont än att bli skjuten med ett svart.Malajn.gif

Så är det! Min tjej sköt mig med en Soft air gun och den var svart. Det gjorde skitont! Och i lumpen blev jag skjuten med en grön ak5 och det kändes inte. Det var lös ammunition. Så vapen (som ska göra ont då) ska vara svarta. Så dom inte syns i mörkret. Eller när man blundar!
navy2.gif
Doggydriver
Jag tror att bli skjuten av ett grönt vapen gör mycket mindre ont än att bli skjuten med ett svart.

QUOTE (C 2.a pjäs @ Dec 9 2005, 11:42 ) *

Jag tror att bli skjuten av ett grönt vapen gör mycket mindre ont än att bli skjuten med ett svart.Malajn.gif

Så är det! Min tjej sköt mig med en Soft air gun och den var svart. Det gjorde skitont! Och i lumpen blev jag skjuten med en grön ak5 och det kändes inte. Det var lös ammunition. Så vapen (som ska göra ont då) ska vara svarta. Så dom inte syns i mörkret. Eller när man blundar!
navy2.gif

laugh.gif blink.gif blyg.gif

Men för fan sluta - jag garvar så jag viker mig dubbel, och inte gör nästintill dödlig träningsvärk saken bättre biggrin.gif
QUINN
undrar om sverige är det enda land i världen som har grönmålade vapen?
ak5:an, Kulspruta 58.ksp 39.
det enda omålade e ksp95, Kulspruta 90, o ak4:an.
förresten så tycker jag såhär i efterhand då jag tänkte till att alla us specialforces målar sina vapen gröna o annat efter terräng, de kanske inspirerades av den mäktiga svenska armén? 6n.gif
jake the snake
QUOTE (QUINN @ Dec 9 2005, 16:11 ) *
det enda omålade e ksp95, Kulspruta 90, o ak4:an.

Nja.
Pistol 88, KSP 94, Tung kulspruta, Granatspruta, Kpist M/45, AG 90 och Granattillsatsen är ju inte heller särskilt gröna va?
QUINN
Nja.
Pistol 88, KSP 94, Tung kulspruta, Granatspruta, Kpist M/45, AG 90 och Granattillsatsen är ju inte heller särskilt gröna va?

förlåt.. de enda omålade som jag kom i kontakt med under gu. hjärncellerna räckte inte så långt banghead.gif
Fj Fjun
T-ksp är ju gröna.. (vissa iaf)
QUINN
hur cool e inte tksp. fan vad jag vill skjuta en sån
Lord
Känns som vi har kommit lite OT. Jag vill väldigt gärna också att Jake the Snake ger oss lite smaskig info om Da waffen smile.gif
Tengis
De jag vet är att livgardets statsskytte soldater komer iallfall få ut AK5C under nästa år i samband med deras SIB

Sen har jag fått två svar angånende AK5C på F17....enligt vår kapten ska vi inte använda AK5C. men enligt en annan ansvarig på flottiljen kommer alla inom Flygbasjägarskolan att använda Cesar till termin 2
johanp
QUOTE (Tengis @ Dec 15 2005, 09:26 ) *
De jag vet är att livgardets statsskytte soldater komer iallfall få ut AK5C under nästa år i samband med deras SIB

=) lite konstigt formulerat tror jag.. det övas SiB året runt på LG, men kan det tänkas att det är tills GB/E GSU är slut och F-inryck som du menar?
Tengis
alla på livgardet utbildas 10 mån....uttagningen av GB sker på plats....men som du säger de jag menade var efter deras GSU
johanp
är du verkligen säker på detta? för i år har KB ryckt in i januari, GB/E i juni och F i augusti, alla i slutet på respektive månad. i framtiden kommer man kanske att rycka in samtidigt och ha 11mån utb, men det kommer även då bedrivas SiB utb under olika tidpunkter för olika delar av förbandet pga att man har olika tjänster som kräver olika andra utbildningar.

källa på hur årets kull har ryckt in: http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28821
kenshiro
är det någon som vet hurvida hkpflj:s närrskydd/skytte kommer att använda cesar?
vi utbildas vid kvarn..kan detta ha något med saken att göra?
raulito
nu kanske jag låter dum

Man hur vida ser framtiden ut ceasar är det inte meningen att alla förband ska det vapnet?
Tengis
QUOTE (johanp @ Dec 15 2005, 12:05 ) *
är du verkligen säker på detta? för i år har KB ryckt in i januari, GB/E i juni och F i augusti, alla i slutet på respektive månad. i framtiden kommer man kanske att rycka in samtidigt och ha 11mån utb, men det kommer även då bedrivas SiB utb under olika tidpunkter för olika delar av förbandet pga att man har olika tjänster som kräver olika andra utbildningar.

källa på hur årets kull har ryckt in: http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28821

jag har en gammal polare där uppe nu som rykte in i oktober och dem var fulltaliga redan från början....men dem var nog den första omgången där de gjort så kanske....kan höra med honom när han kommer hem senare idag...
King Kill
QUOTE (Tengis @ Dec 15 2005, 14:43 ) *
jag har en gammal polare där uppe nu som rykte in i oktober och dem var fulltaliga redan från början....men dem var nog den första omgången där de gjort så kanske....kan höra med honom när han kommer hem senare idag...

Han kanske är vaktsoldat på Livkomp.? De rycker in i oktober, alla ligger inne 10 månader och gruppchefter tas ut av gruppen/befälen.
johanp
King Kill: garanterat att det är så.

men som jag sa Tengis så ÄR det så att i år(2005) så ryckte F in i augusti och de är såklart de sista som rycker in på Stadsskytte, så om man inte har gjort en superspecial (som King Kill och en till forumsmedlem) så har han inte ryckt in i oktober....
Victor
Tror ni MP Livskvadron är ett sånt förband som prioriteras och får ut C-versionen tidigt? wub.gif
109 Eken
@Victor
Jag citerar Sg Toll från tidigare i tråden:

QUOTE (Sg Toll @ Dec 7 2005, 10:20 ) *
@Jonatan
Ärligt talat, du skall inte ens räkna med att få en musköt, utan var tacksam för det du får!

Sen försöken CF avslutades så har väldigt lite info dykt upp. Vi har sett en CAD-bild, men det är egentligen också allt!

Under CF-försöken så var det många här inne som hade just CF och som framförde lite synpunkter. Jag hoppas att åsikterna som framfördes här på forumet också gått till utvecklingsavdelningen.

Nej, luta dig tillbaka och vänta på inryck!

/Eken HKPn.gif
Tengis
QUOTE (King Kill @ Dec 15 2005, 16:01 ) *
QUOTE (Tengis @ Dec 15 2005, 14:43 ) *

Han kanske är vaktsoldat på Livkomp.? De rycker in i oktober, alla ligger inne 10 månader och gruppchefter tas ut av gruppen/befälen.

ja så är de ju såklart, jag trodde att alla bevakningssoldater på livgardet tjänstgör under livkompaniet utom de nya sk. högvaktsstyrkorna....
johanp
QUOTE (Tengis @ Dec 15 2005, 10:24 ) *
alla på livgardet utbildas 10 mån....uttagningen av GB sker på plats....men som du säger de jag menade var efter deras GSU

.
.
.

ja så är de ju såklart, jag trodde att alla bevakningssoldater på livgardet tjänstgör under livkompaniet utom de nya sk. högvaktsstyrkorna....

????????? vad snackar du om egentligen? du blandar väl inte ihop stadsskytte och bevakning? bevakning/högvakt ligger på livkomp, bevakning/högvakt/häst ligger på 4skvadron och vanliga bevakningssoldater på 5skvadron. INGA av dessa är stadsskytte på något sätt...
Tengis
QUOTE (johanp @ Dec 16 2005, 19:55 ) *
QUOTE (Tengis @ Dec 15 2005, 10:24 ) *

.
.
.

????????? vad snackar du om egentligen? du blandar väl inte ihop stadsskytte och bevakning? bevakning/högvakt ligger på livkomp, bevakning/högvakt/häst ligger på 4skvadron och vanliga bevakningssoldater på 5skvadron. INGA av dessa är stadsskytte på något sätt...

nä jag vet att 6.statsskyttekomp inte är där de utbildar bevakning....men på livgardet utbildar dem ju i större utsträckning SIB än vad de gör på andra förband just för att deras uppgift inom hela förbandet är att skydda sthlm, och just under denna mer omfattande SIB träning ska de få ut AK5C....detta svar fick jag från min polares löjtnant
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.