Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rekvirering av fordon
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
siros
Tjena alla soldf:are.

jag under en tid funderat på ur det här med rekvirering av fordon går till. Jag vill minnas att jag läst i fro:s tidning om en förening som ansökte om en terrängbil för deras verksamhet. Dessa bilar är ju tänkt att likvideras. Min fråga är då hur man som en förening går till för att ansöka om en terrängbil som ändå är tänkt att skrotas. vem är det man kontaktar, räcker det med att skriva i vilket syfte bilen är tänkt att användas. Jag vill minnas att det var till hkv man skickade ansökningen. stämmer detta?

The Swede, hjälp mig clap.gif
The Swede
QUOTE (siros @ Dec 4 2005, 18:27 ) *
The Swede, hjälp mig clap.gif

Jag? Har inte den blekaste aning.
Du får väl leta upp den där FRO-tidningen eller skicka ett e-mail till HKV och fråga.
siros
Synd, tänkte att du kanske visste, med tanke på dina övriga fordonskunskaper m.m. :P

Vem är det man ska kontakta på Hkv. Någon speciell avd som sköter mtrl?
dxl
Det finns en civilt reggad 13 bil som hör till FRO full med militär radio utrustning som ibland syns vid kärringberget, kan säkert vara den du hört om.
Jag gissar på att ägaren fått den (och innehållet) genom personliga kontakter och inte genom att han rekvirerat den.

När man säger rekvirera så går mina tankar till en militär som "lånar" en civil bil i ett nödläge och så är inte fallet med denna bil.
siros
Har hittat tidningen nu biggrin.gif

Läser i artikeln och får reda på att de ansökt hos hkv, det beviljades och de fick tre månader på sig att hämta fordonet från halmstad. De beställde blanketten "ansökan om registrering" och civilreggade bilen. Bilen är skattebefriad då den är mer än 30år gammal.

För att slippa en helt ny besiktning bör man av den militära myndigheten som lämnar ifrån sig bilen få en ny vidimerad utskrift från det militära fordonsregistret att bifoga registreringsansökan. Då räcker det med att man gör en vanlig kontrollbesiktning.

Om man nu är intresserad av en 13bil istället. finns det då möjlighet att regga den på b-kort genom att dra ner på maxlasten. Då tjänstevikten på 13bilen är 2900kg, och maxlasten på 1500kg. Överskrider totalvikten 3500kg och går således över på c-kort.

Kan man med andra ord sänka maxlasten till 600kg och köra den på b-körkort?
dxl
Jo det låter nog ungefär som jag har hört.
Förtäljer infon du har, något om hur man får militär radio utrustning till en civil bil?
Fredriksson
@dxl: Fråga Bushman, han har koll på FRO.. :P
Kimster
Sänka maxlasten ? När du har 2900 som tjänstevikt ? jag har svårt för den ekvationen ...

ska du lasta luft ?
siros
QUOTE (Kimster @ Dec 6 2005, 20:39 ) *
Sänka maxlasten ? När du har 2900 som tjänstevikt ? jag har svårt för den ekvationen ...

ska du lasta luft ?

jag tror jag läst om detta tidigare, men iaf så här hade jag tänkt.

med b-kort får man framföra fordon på en Totalvikt av max 3500kg

Då tjänstevikten är 2900kg på en 13bil och maxlasten på1500kg ger detta en totalvikt på 4400kg vilket är förmycket för att köras på b-kort,

Men om man i registeringen ändrar så att man max får lasta 600kg så blir ju totalvikten 600kg+2900kg=3500Kg

och får då framföras på b-kort.

Är det något jag missat, eller förstår du nu`?
Darkwand
Det borde väll gå att bussregga en 13bil också den har väl fler än 6 passagerarplatser.

Vid rekvisition av ett civilt fordon i händelse av krig så har jag för mig att man bara fyller i en blankett som man får som kvitto. Är bilen hel efter kriget återfår man den är dem bekämpad får man en patetisk pengasumma och en klapp på axeln.
CBRN-fåne
Det går att regga om en tgb13 till civil lätt lastbil MEN då kan kan inte
glida in med det praktiska kronregistreringsbeviset (nyare än 12 månader)
på besiktningen och göra bilen civil genom en vanlig besiktning utan
man måste göra en riktig registreringsbesiktning som är betydligt
omständligare. Varför inte passa på och ta C-kort fun_icon_nana.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.