Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Luftvärnsplutonbefäl på P4
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Womack
Jag har blivit inskriven som GJ700 luftvärnsplutonbefäl på P4 i Skövde med inryck Juli 2006.
Jag försöker få lite mer kött på benen om vad detta innebär för mig.

Följande trådar har hjälpt mig en del, men dessa verkar vara mer inriktade på om man ligger på Lv6 om jag förstått det hela rätt.

Luftvärnsplutonbefäl, hjälp!

Luftvärn och sånna krejjer

Har självklart även läst på www.lumpen.nu också.

En citat jag fastnade för var:
Man kan precis som tikvah sa också ligga som lvpb inom pansartrupperna men det man då gör är som sagt att greja med LVKV:n. I Skövde och Boden finns således inga rena lv-förband med spaningsradarstationer och eldenhetstroppar.

Så min fråga är:
På vilket sätt skiljer det sig i praktiken från att ligga på exempelvis Lv6 och att ligga på P4 ?
Jag är inte så bevandrad när det gäller matriel eller uttryck inom det militära, men innebär det att vi som ligger på P4 med denna befattning enbart arbetar med LVKV;n ? Eller finns det "vanliga" robotsystem på P4 också?
Om någon här har gjort, just nu ligger inne på samma befattning inom panseriet eller helt enkelt sitter på kunskap vore jag tacksam för lite ljus i mitt mörker.

Tack på förhand /Mvh Uffe
simon
Lv6 utbildar lvrb-förband för brigad/fördelning.
P4/I19 utbild Lvkv-förband för bataljon.

Om jag förstått det hela rätt.
gullan
Gjorde lumpen 04/05 på P4 och Lifkompaniet.

Där då bl.a LVKV-pluton ingår. På plutonen finns 3 LVKV-Strf90 vagnar vars uppgift är att stödja Pansarbataljonen med luftvärn. Nu var jag själv inte på LVKV utan åkte med i Stri-90 som ass. Skulle tippa på att du sitter i stridsutrymmet och handhar nån slags radar, mer vet jag inte, säkert någon annan som gör.

I och med den nya inriktningen på försvaret mot internationell inrikting, fungerade även LVKV mot markmål och satte upp VCP.

Skulle tro att det en rätt kul tjänst, stridande förband som dom är.

Mer om kompaniet: http://www.p4.mil.se/article.php?id=13728
Womack
Okej! Tackar för era svar =)

Fast en sak till, vad är VCP?
simon
Vehicle CheckPoint.
darkstar
QUOTE (gullan @ Dec 4 2005, 15:18 ) *

Ännu mer om kompaniet, fast något äldre information:

Lif kompaniet
tikvah
I det stora hela är det ju satt du som Luftvärnsplutonbefäl på P4 kommer att hamna på LVKV-plutonen. (Dock brukar vissa vidhålla att platserna som Kb-eleverna hamnar på inte alls behöver vara den man har skriven på sina papper men det är en helt annan diskussion).

På Lvkv-plutonen brukar i regel bestå av 3 vagnar d.v.s. Stridsfordonen som är "ombyggda" och mera lämpade för strid mot luftmål. Skillnaderna består bland annat i. Radar, Pjäsdator, Pulslaser, 3p programmeringsenhet, högre elevation på pjäsen, bättre irv, lulis mottagare och hela stridsutrymmet ser inte alls ut som det gör i t.ex. en vanlig 9040 eller t.ex. en stri90:a. Dessutom brukar det ingå en Bv206:a som är till för den extra grupp som skall finnas enligt krigsorganisationen och som medför allt förläggningsmtrl.

Kb-eleverna upptar två av de 7 platserna. En som agerar Vagnschef på vagnen samt en som agerar Stridsledare på vagnen. Forfarande finns det fortfarande en plutonchef på lvkv plutonen som normalt beslutar vart och hur man skall uppträda. Men vissa år finns han/hon inte så då får kb-eleverna även axla denna posistion biggrin.gif

vagnschefen leder vagnen och agerar ungefär som en vagnschef i någon annan 90:a. Dock enligt mig med större frihet. då man inte åker omkring i plutonsstrolek i bestämda frammryckningsformationer.

Stridsledaren har tilluppgift att sköta och samordna luftstriden. dvs allt från att besluta om när det är tid att på börja bekämpning av luftmål och mot vilka mål. samt att skilja ut de egna mot de fientliga luftmålen.
simon
@tikvah

KB-elever är borttagna ur organisationen from. 2006.

Fråga, uppträder lvkv enskilt eller i pluton?
gullan
Skulle säga att dom oftast agerar enskilt, då man vill ha möjligheten att bekämpa flyg över ett större område. Beror ju helt på situationen och hur hotet ser ut. Hur det blir beslutar till slut Bataljonchef i samråd med LV C.
gidde
QUOTE (simon @ Dec 5 2005, 14:59 ) *
@tikvah

KB-elever är borttagna ur organisationen from. 2006.

Fråga, uppträder lvkv enskilt eller i pluton?

Enskilt med styrningar från Plutonchef.

Får uppgift om var komp/bat som dom ska skydda ska framrycka och försöker därefter finna lämpliga stridställningar så dom kan skydda mot fientligt flyg och samtidigt hänga med i anfalls rörelsen.

VC på Lvkv har mycket friare roll än en VC på Skyttet.
gullan
Skulle säga att dom oftast agerar enskilt, då man vill ha möjligheten att bekämpa flyg över ett större område. Beror ju helt på situationen och hur hotet ser ut. Hur det blir beslutar till slut Bataljonchef i samråd med LV C.
tikvah
tackar simon, så gammal man känner sig helt plötsligt smile.gif
Var således befattningsnummret GJ700 inte överenstämde med mitt tidgare GJ600...

Det vanligaste är att vagnarna inom plutonen uppträder enskilt över hela bataljonens bredd. Om man nu inte har fått en specifik uppgift. t.ex. skydd av toloplats eller övergång. Då uppträder självklart plutonen inom plutonsram.

Lvkv-plutonen kan dock bli ännu mera splittarade så att en vagn kan underställas något av kompanierna. Då uppträder vagnen fortfarande enskilt men styrt av kompaniet, mao skyddar inte toloplatsen och agerar inte över hela bataljonens bredd...

Dock sker det hela tiden ett utbyte inom plutonen (ett eget plutonsnät finns). För att t.ex. tillse att alla flygföretag anmäls och att minst en av vagnarna i plutonen står eldberedd. Då dagens lvkv inte kan skjuta under gång mot luftmål (LVKV TD kan detta).
simon
QUOTE (tikvah @ Dec 5 2005, 19:09 ) *
Var således befattningsnummret GJ700 inte överenstämde med mitt tidgare GJ600...

smile.gif

KB försvinner som sagt (600-koderna). PB blir kvar (700-koderna).

Men nog om det, intressant att lära sig mer om lvkv-uppträdande!
gidde
QUOTE (simon @ Dec 5 2005, 19:22 ) *
QUOTE (tikvah @ Dec 5 2005, 19:09 ) *

smile.gif

KB försvinner som sagt (600-koderna). PB blir kvar (700-koderna).

Men nog om det, intressant att lära sig mer om lvkv-uppträdande!

Nu med nya 11 månaders värnplikt , hur kommer utbildningen vara upplagd ? gör alla på en lvlkv 11 månader ?

I såntfall hur hinner dom med att lära upp VC/SL ?

Kan tänkas att Lulis/radar gör 7.5 ? lr e det också borttaget ?
simon
Ja, alla (sågott som) kommer att göra 11 månader.
Womack
Man tackar igen för många givande svar!
Soldf forumet slår aldrig fel.

Edit: Stavning
lv sergeant
QUOTE (tikvah @ Dec 5 2005, 00:57 ) *
(Dock brukar vissa vidhålla att platserna som Kb-eleverna hamnar på inte alls behöver vara den man har skriven på sina papper men det är en helt annan diskussion).

Vaaaa!!! surprise.gif

Jag är inskriven som PB i P7 nere i Skåne...
Kan det hända att jag inte får den tjänsten som jag blivit säkrad av inskrivningförrättaren? Han sa att jag inte får en preleminär, utan en säkrad plats eftersom risken var stor att man inte blev antagen till den aktuella tjänsten om man inte var från skåne, vilket jag inte var. 7.gif

Så om jag förstått de rätt så kanske jag kommer dit och får vara nån malaj istället för Luftvärnsplutonbefäl?
lv sergeant
:P Juste!

Kolla in min nya topic här på SoldF forumet där alla med befattningskod GJ700 kan sammlas och skriva en massa gällande den berörda tjänsten! Nämligen Luftvärnsplutonbefäl happy.gif
Andreas
QUOTE (lv sergeant @ Jan 2 2006, 03:09 ) *
Vaaaa!!! surprise.gif

Jag är inskriven som PB i P7 nere i Skåne...
Kan det hända att jag inte får den tjänsten som jag blivit säkrad av inskrivningförrättaren? Han sa att jag inte får en preleminär, utan en säkrad plats eftersom risken var stor att man inte blev antagen till den aktuella tjänsten om man inte var från skåne, vilket jag inte var. 7.gif

Så om jag förstått de rätt så kanske jag kommer dit och får vara nån malaj istället för Luftvärnsplutonbefäl?

Inget är säkert här i världen, det gäller i allra högsta grad inom FM. Om du kikar runt lite på forumet (förslagsvis Pliktverket) kommer du se att omplaceringar av olika grad är ganska vanligt, inte minst bland befälsuttagna. Det behöver för det första inte innebära en försämring och för de andra är det knappast något du kan göra något åt innan inryck så slappna av lite. Det finns ett gäng anledningar till att man flyttar runt folk efter inryck och det är inget man direkt kan gardera sig mot, på gott och ont.

QUOTE (lv sergeant @ Jan 2 2006, 03:26 ) *
:P Juste!

Kolla in min nya topic här på SoldF forumet där alla med befattningskod GJ700 kan sammlas och skriva en massa gällande den berörda tjänsten! Nämligen Luftvärnsplutonbefäl happy.gif

Med tanke på att topicen ligger på förstasidan kommer nog folk hitta dit tids nog, att "bumpa upp" tråden lär inte hjälpa, simma lugnt. smile.gif
Mattan
Vi hade en rätt stor omfördelning av KB-elever efter inryck eftersom organisationen ändrats sedan inskrivning, detta ät ngt man får räkna med idag så säker är nog din befattnign inte.(jag var en av dem som fick byta, dock till en bättre tjänst)
Hedin
Womack jag bumpar din egna tråd, känn dig manad! wink.gif

Hur är LvPb på P4?
Womack
Jag vet inte hur utbildningen sett ut tidigare år, eller hur det kommer att se ut framöver, så allt jag skriver gäller mitt utbildningsår och behöver inte vara exakt likadant för din del. Bara så du har det i åtanke smile.gif

På en lvkv pluton om 26 man, var vi 8 st uttagna PB elever. En hoppade av lumpen helt efter någon veckor, och en annan bytte från PB tjänst till vanlig E soldat. Vi var således 6 st som delade ansvaret över grupperna. Under GSU;n hade vi mer eller mindre alltid 3 st grupper och då var man gruppchef eller stf. gruppchef över en grupp. Vi hade inga färdiga grupper under GSU;n utan vi blandade friskt för att alla skulle få jobba med alla, och rollen som gruppchef eller stf gruppchef delades lika över tiden.

När GSU;n var slut tog befattningsskedet vid, och vi delades upp under 6 veckors tid. Detta året har vi en bandvagnsgrupp på plutonen om 6 man, så dom åkte till Kvarn för bv-utbildning, förarna gick chassieskolan,och skyttar och PB gick tornskolan. Dagen innan jullovet strålade vi alla samman igen, och direkt efter lovet började vi jobba tillsammans i grupperna med vagnarna. Sen rullade det på med allt vagnstjänst innebär, och just nu är vi inne på luftmålsskjutning.

Att vara PB på lvkv (PB överlag förstås) kräver ett stort ansvar, och det gäller att man alltid har koll på vad som händer.
Lvkv är direkt underställda bataljonschefen och agerar mycket sällan som enskild pluton. Oftast understöder man kompanier, vilket ställer stora krav på följsamhet och initiativförmåga då man inte har en plutonchef som hela tiden pekar var man ska någonstans.

PB på lvkv utbildas antingen till vagnschef eller stridsledare. Vagnschefen är chef över vagnen, och tillika gruppchef. Vagnschefen sköter all markstrid,framryckningar osv. Stridsledaren ansvarar för luftstriden, förläggning,vård m,m.

Ser nu på klockan att mitt tåg tillbaka till Halmstad snart rullar.. Hinner inte skriva mer. Finns mer att berätta om tjänsten, men hoppas det var till lite hjälp iaf. Har du fler frågor får du gärna ställa dem, så svarar jag när jag kommer hem.
Hedin
Tack för ditt svar! Ska försöka klura ut ett par bra frågor till. Men det enda jag kommer på spontant nu: Vad har bandvagnsgruppen för uppgifter? hur mycket av utbildningen går i Halmstad?

Vad har du för befattning? nöjd? fördelar, nackdelar?
Womack
QUOTE (Hedin @ Mar 10 2007, 13:53 ) *
Tack för ditt svar! Ska försöka klura ut ett par bra frågor till. Men det enda jag kommer på spontant nu: Vad har bandvagnsgruppen för uppgifter? hur mycket av utbildningen går i Halmstad?

Vad har du för befattning? nöjd? fördelar, nackdelar?

Bandvagnarna sköter lite allt möjligt. Transporter på olika sätt, förläggningsarbete m.m. Vi får väl se nu på våran första bat-övning vilka uppgifter de får syssla med mest. Alla bandvagnsförarna är utbildade på lulis och radar också, så de turas om att sitta i lvkv;n.

Jag själv är stridsledare. Siktade på vagnschef, men blev ej det så precis i början var jag lite besviken. Främst för att vagnschefsrollen ger mycket mer befattningar att söka till vid en ev utlandstjänst. Men nu så är jag nöjd med den befattning jag har. Det är både roligt och utmanande tycker jag!
När du menar för och nackdelar, pratar du då om VC vs. SL ?
Vi har 3 veckor i Halmstad som det ser ut just nu. Vi ska ner till Skåne några veckor sen också innan slutövningen.
Mvh Uffe
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.