Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pistol 88 i FS-Missionerna?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
SFC Ljungan
Med anledning av att ing pluton ur EN03 åker till Afganistan så söker jag info om hur tilldelningen av tjänstepistol 88 (glock 17) är inom FS-missionen i Afganistan.

Jag har för mig att jag läst här i kasunen ( sökt men ej hittat ) att flertalet befattningar har glock och eftersom jag nu skall ner undersöker jag hur vi bör utrustas...

Ngn som vet?

Tacksam för hjälp från forumet!

//

SFC Ljungan

Ing Gruppchef

( om info om detta kan anses vara skyddad "opsec" så ber jag att få svar i PM!
Ing och Kimster vet vem jag är ifall verifiering av mottagare känns nödvändig.)
Nifelhel
QRFen på FS har samtliga pistol88. Övriga skall vara beväpnade som övriga missioner. Dvs plutonchefer, andra med hög grad har pistol + ak5. Soldater har ak5.
Så du lär få en ak5 och inget mer. smile.gif
SFC Ljungan
Jobbar på att ändra på det!

Tycker att alla operativa befattingar i US skall ha pistol, men det är visst i en annan tråd!

Tack för svaret!

//

SFC Ljungan

Ps Jag lovar att ta hand om hand om ING där nere! wink.gif )
NDR
Alla befattningar på FS har pistol. dock har vissa 88C och vissa 88A.
Nifelhel
Det har kommit till min kännedom att så är fallet att alla på på FS10 har pistol. Med tanke på utbildningens längd samt något skiftande kvalitet på elever så borde vissa ha en soft airgun.

Btw det finns ingen pistol 88A och har inte funnits heller.
SFC Ljungan
QUOTE (Nifelhel @ Dec 4 2005, 18:16 ) *
Det har kommit till min kännedom att så är fallet att alla på på FS10 har pistol. Med tanke på utbildningens längd samt något skiftande kvalitet på elever så borde vissa ha en soft airgun.

Instämmer!!

JAg e ju själv med i pistolskytteförening , men äger ingen nia ännu!

Under GU blev vi även utbildade på den lilla härligheten!!

Så min utbildningsnivå som pistolskytt är nog hyffsat ok , MEN alla är verkligen inte lämpade att ha pistol...

//

Ljungan
matte
Nifelhel :

Jaha och ditt antagande att "något skiftande kvalitet på elever " bygger du på vad??? Vad vet du om det?

Är FM för dålig på att utbilda? Borde vissa inte få åka på utlandstjänst eftersom de tydligen inte kan hantera en pistol? Och vad menar du egentligen med "skiftande kvalitet på elever"?
Kimster
Vissa borde inte "få ut pistol" då de lackar i utbildningsstatus och det är väl mest FM's fel, men även vissa individer kanske inte skulle ha pistol av samma anledning vissa inte borde ha körkort.
Dobberman
QUOTE (matte @ Dec 6 2005, 17:29 ) *
Jaha och ditt antagande att "något skiftande kvalitet på elever " bygger du på vad??? Vad vet du om det?

Kan vara så att han är...
*Inne i FM-US just nu.
*Har MYCKET goda kunskaper i vapenhantering(se pistolskytte t.e.x)
*Ett ganska stort kontaktnät som omfattar folk med befattningar inom FM som har just med detta
att göra.

Men det är bara mina 5 i ämnet....

Hemlisen med forumet är att man kan kolla vad folk har skrivit innan, och där efter skapa sig en god bild om vad han/hon kan i olika ämnen.

pansar2.png
comander
Skulle vilja höra lite argument för och emot pistol 88 till t.ex grp chefer motsv.
matte
rille116:

Det du lämnar som förslag, är ju det jag vill att han ska svara på. För h....e!

Jasså kan man söka på andras tidigare inlägg i forumet, åhhh tusan.... surprise.gif
Dobberman
Så J***a dum tror inte jag att du är.
Så vi släpper den debatten här och nu, ok?
mellow.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.