QUOTE (uoff @ Dec 7 2005, 14:32 )

@ Vc_90
Jag ber om ursäkt för att jag utryckte mig plumpt.
En titt i AmläraA säger att följande säkringar kan förekomma på tändrör; Transportsäkring, Laddsäkring, Loppsäkring, Masksäkring, Bansäkring och Självsprängning.
Transportsäkringen är den där lilla sprinten med mässingstråd som man rycker bort. Skyddshuven i toppen räknas tydligen också som en transportsäkring.
Laddsäkringen är den som håller tändröret säkrat tills dess att det utsätts för accelerationschocken vid skottlossningen.
Loppsäkringen håller tändröret säkrat antingen så länge det utsätts för den mer utdragna accelerationen i eldröret eller så länge det utsätts för rotationsacceleration. (Någon rotationsacceleration förekommer givetvis inte i en granatkastare.) Loppsäkringen är ofta utförd som en sprängkapselsäkring och fungerar då även som en extra transportsäkring.
Masksäkringen är den som ser till att man inte råkar ut för en brisad i eventuell vegetation framför eldröret.
Bansäkringen är bara till för att förhindra att tändröret utlöses av granatens retardation på grund av luftmotståndet och är en ganska simpel anordning bestående av en fäder, ett membran eller liknande.
Självsprängning används väl nästan bara till luftvärnsammunition?
Som jag fattar det så är skilnaden mellan äldre och nyare tändrör till grk-ammunition att på en del av de äldre typerna (men inte alla) så saknas det masksäkring. Så länge man inte står under ett träd eller råkar träffa en mås är det nog ingen större risk med de äldre tändrören. Men troligen har det väl inträffat någon olycka eller incident eftersom begränsningarna med den äldre ammunitionen finns.
ok, låter intressant detdär...
personligen är jag tyvärr bara bekant med haubits granater (dvs 155mm) där fins ingen transportsäkring, å andra sidan så är ju inte tändröret monterat vid transport så det får väl räknas som säkring (isf tändrör sitter ett T handtag monterat i spetsen på granaten)
Laddsäkring fins givetvis
Loppsäkring torde vara den som släpper sefter ca 4s eller 400m (beroende på vad som kommer först, antar att de räknar med att granaten hinner ca 400m på 4s vid lägsta laddningen, inte speciellt otroligt)
Masksäkring, tja, det borde ju vara samma som ovan.... förutsett nu att "masken" ligger närmare än 400m från skjutplatsen.
Bansäkring vet jag inget om, men förmodar att det också fins, inget jag hörde något om iaf
Självsprängning..... tja, kan de mena tidrör? (dvs tidsinställt tändrör), isåfall borde det väl finnas på GRK också, eller kan ni bara skjuta ögonblicksbrisad?

enda tändröret till haubits som är lite känsligt är Zonröret, enligt SäkI skall man då skjuta MINST 5 streck eller 0.5m över mask. (dvs ligger mask på 200 streck får man minst skjuta 205 streck elevation enkelt förklarat)