Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Beväpning
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Roland 107
Har en en fråga till någon som kan svara ärligt å vet detta.

frågan är: minröjare i utlandstjänsten är dom beväpnade med clock17 eller har dom Ak5 an???
är det bara befäll som är beväpnade med pistol???

hoppas någon vet ha de bra alla tappra krigare???
SISU
När jag var i Bosnien så hade Am/Minröj enbart AK5 förutom PC som hade AK+ Glock.
Kimster
Samma under KS05, möjligen om gruppchefen hade glock också. minnet sviker mig där.

Dock yrkade de på att få pistol för alla då AK5 var mindra bra att ha med sig vid röjande av minor med tanke på längden och risken för att den skulle glida av eller på annat sätt röra marken.
Inget beslut togs då.
Hornet
behöver EOD bära vapen alls vid röjning då? Har dom inte närskydd? kan tänka mig att ta strid från mitten av ett minfält ändå kan vara rätt svårt :P
Kimster
Man går aldrig nånstans utan sitt vapen, borde ni lärt er. smile.gif
oavsett närskydd eller inte närskydd.
Fj Fjun
Det roliga i det här är ju att amröj bär 90p för att det inte är några metalknappar som kan påverka röjningen (enligt dom själva). Vill dom nu också gå med pist88 i lårhölster så får dom föklara sig lite. 90p är nog mest (liksom) pist88 för "vill ha" faktorn.
Personligen spelar det mig ingen roll, men det är alltid roligt att höra alla ursäkter för "vi behöver xxxx och xxxxx men också xxxxx annars kan vi inte verka till 100%".. (allt är naturligtvis inneprylar och det senaste)

Är jag bättre själv?
- Nej :P
prylombud
Tror nog inte det är därför EOD har 90p med amröjbyxorna påtagna så kan man svårligen öppna benfickorna på ett par vanliga 90 byxor då är det rätt praktiskt med den nedre benfickan så att man kan ha med sig prylar som man eventuellt kan behöva.
Knekt
QUOTE (Fj Fjun @ Dec 5 2005, 18:59 ) *
Det roliga i det här är ju att amröj bär 90p för att det inte är några metalknappar som kan påverka röjningen (enligt dom själva). Vill dom nu också gå med pist88 i lårhölster så får dom föklara sig lite. 90p är nog mest (liksom) pist88 för "vill ha" faktorn.
Personligen spelar det mig ingen roll, men det är alltid roligt att höra alla ursäkter för "vi behöver xxxx och xxxxx men också xxxxx annars kan vi inte verka till 100%".. (allt är naturligtvis inneprylar och det senaste)

Är jag bättre själv?
- Nej :P

Pistoler, som tråden handlar om, är knappast några inneprylar.

FM:s sätt att tilldela US pistoler (efter grad istället för befattningens innehåll) har debatterats i årtionden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.