Dock hade väl F-22:an ett programspråk som inte användes längre till sina datorprogram, något som jag tror den delar med Gripen.
ADA är det väl som använts. ADA är ju ett programmeringsspråk som utvecklats av Pentagon om jag minns rätt. Vet inte om det är obsolet eller om det fortfarande används.
Det jag vill komma till är att det nog är enklare att byta hårdvaran än mjukvaran i dom här maskinerna och det är något som man nog kommer att behöva göra.
Men att byta arkitektur helt och hållet, nytt VMS, ny radio, nytt navigationssystem, nytt nytt nytt.. det blir nog rätt dyrt. Dyrare än att bara byta databoxar för huvuddatorerna. Å andra sidan, hur länge till ska Gripen vara i drift? Förr eller senare kanske man måste ta steget. Men nu har vi kommit ganska saftigt ur spår, för den version som erbjuds Danmark har varken cloaking devices eller laserkanoner, utan ligger på samma teknologiska nivå som C-versionen.
Det jag kommer ihåg av den första datorn på gripen så använde den Motorpla680x0 processorer så det händer ju saker hela tiden IT är lyckligtvis enklare att byta än att bygga om flygplanet.
Jo, men de har väl bytt till bland annat PowerPC om jag inte minns fel (PPC 604?). Men den är ju också "föråldrad", i alla fall i persondatorperspektiv. Å andra sidan så är det en viss skillnad mellan en PC och en styrdator för Gripen (eller för annan teknisk utrustning som t.ex industrirobotar, som länge kördes med MC680X0, i styrskåpet till ABB´s IRB 6 satt tre st MC68000 till exempel).
/E