Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Magbesvär en månad innan inryck!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Gusarov
Jaha, så har det kommit dit ändå.
Mina magproblem har visat sig svåra och nu och mina förhoppningar om att det inte skulle vara så farligt har grusat sig. Det är exakt en månad och fjorton dagar kvar till inryck och nu är jag ganska säker på att jag kommer få mycket svårt att göra värnplikten. Jag har varit på vårdcentralen och fick det förklarat för mig att det troliga var "lösmage-syndrom". D.v.s inte så mycket att göra åt.
Hur bör jag gå till väga nu? Är det pliktverket eller skolan (LSS) som jag ska kontakta och säga att det blir svårt för mig att göra värnplikten?
Asclepius
Exakt vilka symtom har du? Det låter inte så farligt...

Det är väl inga större problem att bara behöva skita ofta?
Kanna
QUOTE (Gusarov @ Dec 1 2005, 17:12 ) *
Jaha, så har det kommit dit ändå.
Mina magproblem har visat sig svåra och nu och mina förhoppningar om att det inte skulle vara så farligt har grusat sig. Det är exakt en månad och fjorton dagar kvar till inryck och nu är jag ganska säker på att jag kommer få mycket svårt att göra värnplikten. Jag har varit på vårdcentralen och fick det förklarat för mig att det troliga var "lösmage-syndrom". D.v.s inte så mycket att göra åt.
Hur bör jag gå till väga nu? Är det pliktverket eller skolan (LSS) som jag ska kontakta och säga att det blir svårt för mig att göra värnplikten?

"Lösmage-syndrom" låter lite kryptiskt tycker jag de borde kunnat ge dig en bättre diagnos. Det är inte så att du har drabbats av Crohns sjukdom?
Se till att bli remitterad till en ordentlig doktor, om det nu är så att du bara har fått träffa distriktssköterskan på vårdcentralen. Var det en doktor du träffade på vårdcentralen så boka tid hos en annan läkare, exempelvis en privatpraktiserande. Be om en ordentlig diagnos. Skaffa läkarintyg. Kontakta förbandet när du fått ditt läkarintyg. Dröjer läkarintyget till innan inryck så kontakta förbandet ändå och säg som det är: Att du troligtvis inte kommer att kunna rycka in pga dina magproblem. Lycka till och hoppas att det fixar sig på nåt vis.

@Asclepius: Att "bara behöva skita ofta" är kanske inte så lätt när man ligger i fält. Du kan inte springa från din post/eldställning/skjutövning helt utan vidare. Dessutom kan det vara nog så svårt med kroniska magproblem när man är på kasern. Befälen lär ju undra vad man håller på med om man måste gå på dass hela tiden.
skinner
Tillåter befälen att man springer på toa stup i kvarten? Samt hur långa stunder kan det gå utan att man har möjlighet eller får gå på toa för befälen?
H0lK
Jag tror inte att befälen kommer hindra någon från att gå på toa, lite mänskliga är dem väl får man hoppas. Däremot kommer man säkert själv tycka det är jobbigt om man har problem och det kan ju bli svårt i fält och så...
Gusarov
LMS är detsamma som det mer kända "IBS".
Chrons sjukdom är det inte då jag inte har några av de andra symptomen.
Mina problem är rätt så ordentligt jobbiga framförallt vid stress.
Kanna
QUOTE (Gusarov @ Dec 1 2005, 23:39 ) *
LMS är detsamma som det mer kända "IBS".
Chrons sjukdom är det inte då jag inte har några av de andra symptomen.
Mina problem är rätt så ordentligt jobbiga framförallt vid stress.

Det var ju tur för dig att det inte var Crohns men det låter ju tillräckligt jobbigt ändå för att du inte ska klara av din vpl tycker jag, tyvärr ska tilläggas. Stressmoment finns ju i 99% av alla utb och om du ska rycka in som MP/Säk som det står under din avatar så lär det, utan att ha genomgått utb själv, säkert vara gott om den varan.
Lindeberg
Spontant så känner jag att en väl fungerade mage är a och o i värnpliktssammanhang.

Visst kan man ha lös avföring ibland ( gasmask.gif ) men det har ju alla.
Gusarov
Kanna>>
Jo det är ju liksom så.
Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska gå till väga. Är det pliktverktet jag kontaktar eller skolan. Hur går jag tillväga isåfall?
Kanna
QUOTE (Gusarov @ Dec 2 2005, 15:26 ) *
Kanna>>
Jo det är ju liksom så.
Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska gå till väga. Är det pliktverktet jag kontaktar eller skolan. Hur går jag tillväga isåfall?

Kan inte svara på din fråga med 100% säkerhet men det känns som att eftersom du är så nära inryck så är det förbandet du ska kontakta. Vid det här laget borde du ha fått dina inryckningspapper och brev från förbandet tycker jag och har du inte det så bör de trilla ner i brevlådan inom en väldigt snar framtid. Skaffa läkarintyg, om du inte redan har gjort det, och ring förbandet så fort som möjligt. Även om du inte vet riktigt vem du ska prata med så finns det säkert någon trevlig person i växeln som kan lotsa dig rätt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.