Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hjälp: Grafikkort
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Fbj Johansson
Jag har två stycken grafikkort och undrar vilket av dem som är bäst.
Det en är ett GeForce4 MX400 och det andra är ett GeForce4 4000.
Vilket av dem är bäst?
King Kill
QUOTE (Fbj Johansson @ Dec 1 2005, 11:47 ) *
Vilket av dem är bäst?

Om jag kommer ihåg rätt är MX en lågbudgetmodell = lite sämre. Men nån annan får gärna rätta mig.
marcuzt
Vilket av dem är bäst?

Bäst till vad? den som klarar mest rent prestanda mässigt? eller exakt vad är det du menar?
Tycker det är svårt att säga att något är bäst utan att veta till vad...
Fbj Johansson
QUOTE (marcuzt @ Dec 1 2005, 12:03 ) *

Vilket av dem är bäst?

Bäst till vad? den som klarar mest rent prestanda mässigt? eller exakt vad är det du menar?

Bäst prestanda rent allmänt, bäst till spel.
Mikael
QUOTE (Fbj Johansson @ Dec 1 2005, 12:06 ) *
QUOTE (marcuzt @ Dec 1 2005, 12:03 ) *

Vilket av dem är bäst?

Bäst prestanda rent allmänt, bäst till spel.

De åker MX kortet på stryk, de är likvärdiga med GeForce 2 korten i prestande, till och med lite sämre om man jämnför med de hetaste GeForce 2 korten, så spela på med 4000 kortet.
Kanna
GeForce 4000 bör vara det bästa av de 2 eftersom det verkar ha 128 MB minne, hittar ärligt talat inte så mycket info om det. GeForce440 MX har bara 64, det är jag 100 på eftersom jag har ett själv. Se till att ha de senaste drivrutinerna. De finns på www.nvidia.com. Har du gamla nvidia-drivrutiner installerade så avinstallera dem först innan du installerar de nya.
Fbj Johansson
QUOTE (Kanna @ Dec 1 2005, 13:02 ) *
GeForce 4000 bör vara det bästa av de 2 eftersom det verkar ha 128 MB minne, hittar ärligt talat inte så mycket info om det. GeForce440 MX har bara 64, det är jag 100 på eftersom jag har ett själv. Se till att ha de senaste drivrutinerna. De finns på www.nvidia.com. Har du gamla nvidia-drivrutiner installerade så avinstallera dem först innan du installerar de nya.

Jag kollade på kortet så stod det tvärtom, på GeForce440 MX kortet står det 128MB, och på 4000 kortet står det 64? Wierd?
Jag kollade och det finns en version av MX440 kortet som är 128mg. Då borde det väl rimligtvis slå 4000kortet?
Kanna
QUOTE (Fbj Johansson @ Dec 1 2005, 16:59 ) *
QUOTE (Kanna @ Dec 1 2005, 13:02 ) *

Jag kollade på kortet så stod det tvärtom, på GeForce440 MX kortet står det 128MB, och på 4000 kortet står det 64? Wierd?
Jag kollade och det finns en version av MX440 kortet som är 128mg. Då borde det väl rimligtvis slå 4000kortet?

Jo, det låter lite wierd men ju mer minne desto bättre bör det vara så då får det bli 440-kortet i så fall.
Smergo
Innan du gör något dumt.

Det handlar inte bara om minne, absolut inte.

Nu är inget av dessa något höjdarkort men MX korten är de sämsta du kan tänka dig. Jag tycker att det är vilseledande att kalla dem för GF4 för det handlar inte om några kort med ny teknik utan gamla kort som inte stödjer senaste tekniken, har riktigt dålig prestanda och är helt enkelt bara ett sätt att kunna sälja kassa grejer till folk som inte vet riktigt. Folk ser att det står GF4 och tror att det är ungefär likvärdigt men så är inte fallet.

Skall ni ha datorn till mer än ordbehandling eller så så undvik MX kort till varje pris.

Det funkar bra för att titta på film också iofs ;)
Rickard N
Om jag minns rätt så har MX-korten hälften av bandbredden till typ allt.
marcuzt
QUOTE (Smergo @ Dec 1 2005, 21:36 ) *
Innan du gör något dumt.

Det handlar inte bara om minne, absolut inte.

Nu är inget av dessa något höjdarkort men MX korten är de sämsta du kan tänka dig. Jag tycker att det är vilseledande att kalla dem för GF4 för det handlar inte om några kort med ny teknik utan gamla kort som inte stödjer senaste tekniken, har riktigt dålig prestanda och är helt enkelt bara ett sätt att kunna sälja kassa grejer till folk som inte vet riktigt. Folk ser att det står GF4 och tror att det är ungefär likvärdigt men så är inte fallet.

Skall ni ha datorn till mer än ordbehandling eller så så undvik MX kort till varje pris.

Det funkar bra för att titta på film också iofs ;)

Precis det jag menar. MX kortet är prestanda mässigt sämre men duger till "vanliga" saker. Så ifall man ska köpa kort så är det ett billigare och bra kort men ifall man ska göra lite mer avancerade saker så behövs det andra kortet.
eskil
Varför inte prova ett kort i taget och jämföra?
marcuzt
QUOTE (eskil @ Dec 2 2005, 08:27 ) *

Beror väl på ifall han har korten eller inte. Har han korten så borde han skippa MX kortet.
Fbj Johansson
QUOTE (marcuzt @ Dec 2 2005, 09:35 ) *
QUOTE (eskil @ Dec 2 2005, 08:27 ) *

Beror väl på ifall han har korten eller inte. Har han korten så borde han skippa MX kortet.

Jag har båda korten.
MX440 kortet har 128mb
Det andra, 4000kortet har 64mb, men kan troligen prestera likvärigt eller bättre?

Jag tror faktiskt att jag skall testa så visar det sig säkert.
Eventuellt inhandla ett nytt kort.
Animal
Ta en titt här för att hitta lite tester kring datorkomponenter. En riktigt bra sida, enligt mitt tycke.

Toms Hardware

Finns även på svenska.

Svensk version

Här är ytterligare en ganska bra sida.

Sweclockers
Vinter
Ladda ned 3DMark 2003 eller 3DMark 2005, dom testar och sätter poäng på kortet du använder.

Kör programmet med båda korten, det kort som får bäst poäng är helt klart bäst för spel ;)
Mikael
QUOTE (Vinter @ Dec 2 2005, 20:03 ) *
Ladda ned 3DMark 2003 eller 3DMark 2005, dom testar och sätter poäng på kortet du använder.

Kör programmet med båda korten, det kort som får bäst poäng är helt klart bäst för spel ;)

nja, 2005 kanske inte fungerar *så* bra med geforce 4, frågan är om det ens startar med det smile.gif men 2003 och 2001 är lämpliga test program.

****edit****

Olika 3dmark versioner finns att ladda hem här.

En svensk användar guide finns att läsa här om man inte förstårs sig på det så bra eller om man har tråkigt.
Jonne
Funderar på att köpa ett nytt kort och undrar lite saker... Har just nu ett Geforce 6600 gt 256mb, men det hänger inte riktigt med i de nya spelen. Det är vad man kan säga ett "medelbra" kort. Jag har kollat ut en del kort och hittat de jag letat efter men det är en grej som kommer emellan. Det är anslutningen till moderkoretet. Jag har just nu PCI och alla de nyare och bättre (även något billigare) korten har PCI-Express. Går det att ha ett PCI-Express kort för mig eller måste jag byta ut hela moderkortet då? Eller finns det någon annan mindre komponent som man kan byta ut för att det ska funka?
stolpskottet
QUOTE (Jonne @ Oct 27 2007, 13:58 ) *
Funderar på att köpa ett nytt kort och undrar lite saker... Har just nu ett Geforce 6600 gt 256mb, men det hänger inte riktigt med i de nya spelen. Det är vad man kan säga ett "medelbra" kort. Jag har kollat ut en del kort och hittat de jag letat efter men det är en grej som kommer emellan. Det är anslutningen till moderkoretet. Jag har just nu PCI och alla de nyare och bättre (även något billigare) korten har PCI-Express. Går det att ha ett PCI-Express kort för mig eller måste jag byta ut hela moderkortet då? Eller finns det någon annan mindre komponent som man kan byta ut för att det ska funka?

Råkade ut för samma problem i våras när jag ville byta grafikkort. slutade med en helt ny burk

1 en rättelse:
Tror inte att du har ett kort med pci-anslutning, däremot agp-anslutning.

2 ett resonemang:
Eftersom burken har några år på nacken har det hänt så mycket med prestandan på minnen och processorer (dubbla kärnor etc) att det är tveksamt om ens processorn passar om du byter till ett nyare moderkort med pci-e och du är tillbaka på ruta 1.

3 förslag om:
en snabb koll på komplett hittade jag följande: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787 6.500 kronor +frakt
Eller så lägger du till några tusenlappar till och köper en färdigbyggd. ex http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10180 10.995 +frakt

Att börja byta enstaka delar ex moderkort, processor och grafikkort ger ofta flaskhalsar på annat håll ex minnen och hårddiskar. Ska du ändå uppgradera så gör det ordentligt!
241
QUOTE (Jonne @ Oct 27 2007, 12:58 ) *

Du måste byta moderkort, och eventuellt CPU och minnen också.
Magnus
QUOTE (241 @ Oct 28 2007, 11:56 ) *
Du måste byta moderkort, och eventuellt CPU och minnen också.

Och om du gör det behöver du antagligen ett vassare nätaggregat också.
J-Star
Att hålla på och småuppdatera del för del är inte lönt. Det enda som brukar vara värt att göra en del-uppdatering brukar vara att skaffa lite mer minne eller ny hårddisk med mer utrymme. Resten är det väldigt dåligt prestanda-per-peng på. Ut med rubbet, skaffa nytt.

/J
241
QUOTE (J-Star @ Oct 29 2007, 07:10 ) *
Att hålla på och småuppdatera del för del är inte lönt. Det enda som brukar vara värt att göra en del-uppdatering brukar vara att skaffa lite mer minne eller ny hårddisk med mer utrymme. Resten är det väldigt dåligt prestanda-per-peng på. Ut med rubbet, skaffa nytt.

/J

Det där beror på vilket moderkort du har. Ett moderkort kan klara flera omgångar av uppgraderingar av både CPU och minne och grafik. Så nog kan det absolut vara lönt
eskil
QUOTE (241 @ Oct 30 2007, 21:07 ) *

Det där beror på vilket moderkort du har. Ett moderkort kan klara flera omgångar av uppgraderingar av både CPU och minne och grafik. Så nog kan det absolut vara lönt.

Med tanke på hur ofta processortillverkarna byter sockelmodell på sina skapelser så håller jag nog med J-star. När det väl har blivit dags att uppgradera sin dator så märker man att varken modernt minne eller ny CPU passar på moderkortet.
J-Star
QUOTE (eskil @ Oct 31 2007, 22:40 ) *
QUOTE (241 @ Oct 30 2007, 21:07 ) *

Det där beror på vilket moderkort du har. Ett moderkort kan klara flera omgångar av uppgraderingar av både CPU och minne och grafik. Så nog kan det absolut vara lönt.

Med tanke på hur ofta processortillverkarna byter sockelmodell på sina skapelser så håller jag nog med J-star. När det väl har blivit dags att uppgradera sin dator så märker man att varken modernt minne eller ny CPU passar på moderkortet.

Dessutom... när nu grafikkorten har bytt interface standard (AGP -> PCI-E) och PCI-E dessutom utvecklas (1.0 -> 1.1 -> 2.0 -> 3.0) så håller jag trots allt fast vid min ursprungliga kommentar. Visst, det går att hålla på med att uppdatera del för del. Men det kostar mer än det smakar. Minne kan vara lönt, speciellt om man ursprungligen underspecade maskinen med 512 MB minne... eller om man fyllt hårddisken så kan det vara bra med extra plats. Men i övrigt är det bäst prestands per krona att helt enkelt skaffa ny maskin.

/J
241
Grafikkorten bytte standard för länge sen, så något AGP pratar jag inte om. Att det är 1.0 .1.1 etc spelar inte så stor roll som hemmakonsument. Korten passar
Har själv sålt flera system med ett moderkort PCI-E som har kunnats byta upp sig 2 gånger med grafik och minne, snart 3 när väl de nya kommer och priset sänks på de andra.
Så måste man inte sitta med senaste senaste varje dag så går det utmärkt att uppgradera med delar, och spara pengar. Passar inte nördar men kanske hemmasurfaren kan spara en tusenlapp
eskil
QUOTE (241 @ Nov 1 2007, 14:33 ) *
Så måste man inte sitta med senaste senaste varje dag så går det utmärkt att uppgradera med delar, och spara pengar. Passar inte nördar men kanske hemmasurfaren kan spara en tusenlapp

Jag skulle säga tvärt om. Nördar uppgraderar efter så kort tid att det fortfarande finns passande delar. Normalanvändare kör på tills holken rasar. Först då inser man att IDE har blivit SATA, AGP har blivit PCIexpress, Socket 370 har blivit Socket 775, 184pinnars DIMM har blivit 240pinnars DIMM och att 168pinnars SDRAM inte finns längre.
J-Star
QUOTE (eskil @ Nov 1 2007, 22:10 ) *
QUOTE (241 @ Nov 1 2007, 14:33 ) *

Jag skulle säga tvärt om. Nördar uppgraderar efter så kort tid att det fortfarande finns passande delar. Normalanvändare kör på tills holken rasar. Först då inser man att IDE har blivit SATA, AGP har blivit PCIexpress, Socket 370 har blivit Socket 775, 184pinnars DIMM har blivit 240pinnars DIMM och att 168pinnars SDRAM inte finns längre.

Håller med Eskil här. Prestandajägarna är de som försöker klämma ut lite extra, oavsett vad det kostar och då köper ett nytt GFX-kort till makinen för att få ut 110 FPS istället för 105 på Counter Strike medan stadnarden fortfarande är densamma. Resten av oss kör till situationen blir ohållbar och burken bönar och ber om att få bli skrotad. Då har standarderna ändrats så mycket att det är hopplöst att få tag på delar.

/J
241
Jag har motsatt erfarenhet. nu jobbar jag inte så mycket idag mot nördar utan mot vanliga "svensson" hemma och det handlar oftast hur de kan uppgradera utan att köpa ny burk. Trenden förändras dock sakta nu íom det har blivit så billigt med nya kompletta datorer. Men jag håller inte med er i övrigt att det är nördarna som sitter och byter delar titt som tätt, Jag gör det iaf inte. De/vi köper ofta mer klockvänliga saker och sen överklockas det som bara den. När det inte går mer byter man system, och då rör det sig om moderkort och CPU. Men det är bara min lilla 15åriga brancherfarenhet av nördar.
Erik_G
Tja, jag har aldrig haft råd att själv vara riktigt nördig, men jag köpte min första PC 1999, sen uppgraderade jag den med hårddiskar, minnen och minst ett nytt grafikkort tills dess att jag bytte moderkort, cpu, minnen och nätdel 2003. Sen hann jag med att uppgradera med ännu mer hårddisk och ett nytt grafikkort inan jag lät datorn pensionera sig till förmån för jobb-laptop.
Så min erfarenhet är alltså att om man tar höjd på moderkort och processor så kan man hålla sin burk vid liv i några år, och hyfsat up to date genom att byta grafikkort emellanåt, men att man till slut kommer till en punkt då det kan vara svårt att få tag på grejor som passar. Hade t.ex svårt att hitta ett tillräckligt vasst grafikkort som passade agp sist jag bytte, vilket gjorde att jag mer eller mindre bestämde mig för att köpa ny dator, vilket aldrig blev av.

Till syvende och sist är det väl ens ekonomi och krav som bestämmer vad som måste bytas eller inte.

/E
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.