Help - Search - Members - Calendar
Full Version: LSS i Uppsala
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Johan Rubertsson
Tjenare.
Jag rycker in som bevakningssoldat på LSS, Uppsala i Juli 2006.
Undrar hur det är där? Finns det mycket aktiviteter?

Är det många som utbildas där om man jämför med t.ex. S1?

Är utbildningen bra där, eller är den slapp?

Tacksamm för svar!
Mvh Johan HV.gif
Mr_Confused
Hallå där, ska själv in på LSS nu i januari, ska bli kvartermästare där (så det är väl mig du kommer få gnälla på när du inte får käk ute i skogen biggrin.gif). Fick hem info från förbandet precis idag, så den borde ju vara ganska aktuell.

Har varit på regementet en gång tidigare, hade inte tid för en närmare granskning men där såg iallafall trevligt ut. Ang. aktiviteter så verkar där finnas en del att sysselsätta sig med, t.ex. soldathem med café, bibliotek etc., simhall, sporthall, samt möljlighet att ägna sig åt fiske i några sjöar en bit därifrån om man skulle vilja det. Olika föreningar och klubbar ska också erbjuda möjligheter till fallskärmshoppning, golf, jägarexamen och dykarcertifikat. Enligt papprena så utbildas där omkring 325 värnpliktiga varje år, enligt S1:s hemsida utbildas där omkring 100, så LSS är väl ganska mycket större på den biten.

Om bev. sold.-utbildningen där är bra eller inte har jag så klart ingen aning om dock, så där får någon som varit där som det nog fylla i den biten smile.gif
smirnoff
Pubban?????

har ingen aning, men det är mycket slappt.
Hört av kompisar att det är bara stå en kur o tittat på leg och tare chill.
En annan kompis gjorde lumpen på LSS och gick upp några kilon :P
Johan Rubertsson
QUOTE (Mr_Confused @ Nov 29 2005, 21:18 ) *
Hallå där, ska själv in på LSS nu i januari, ska bli kvartermästare där (så det är väl mig du kommer få gnälla på när du inte får käk ute i skogen biggrin.gif). Fick hem info från förbandet precis idag, så den borde ju vara ganska aktuell.

Har varit på regementet en gång tidigare, hade inte tid för en närmare granskning men där såg iallafall trevligt ut. Ang. aktiviteter så verkar där finnas en del att sysselsätta sig med, t.ex. soldathem med café, bibliotek etc., simhall, sporthall, samt möljlighet att ägna sig åt fiske i några sjöar en bit därifrån om man skulle vilja det. Olika föreningar och klubbar ska också erbjuda möjligheter till fallskärmshoppning, golf, jägarexamen och dykarcertifikat. Enligt papprena så utbildas där omkring 325 värnpliktiga varje år, enligt S1:s hemsida utbildas där omkring 100, så LSS är väl ganska mycket större på den biten.

Om bev. sold.-utbildningen där är bra eller inte har jag så klart ingen aning om dock, så där får någon som varit där som det nog fylla i den biten smile.gif

Man tackar. Jag men då fanns det ju endel att göra iallafall. Ställer mig dock tveksam till att bara 100 utbildas på s1 biggrin.gif Har läst att det är uppåt 600 värnpliktiga. Men jag kan ju ha missuppfattat det med.

Robin:
Yes, det är jag ;) Ska du också rycka in eller? Jag hoppas det inte är slappt, jag vill ha en ordentlig utbildning. Vill även göra utlandstjänst efteråt.
KD803
Har varit på regementet en gång tidigare, hade inte tid för en närmare granskning men där såg iallafall trevligt ut.

Hrm. Jag identifierar ett utbildningsbehov här...
QUOTE (smirnoff @ Nov 29 2005, 21:31 ) *
har ingen aning, men det är mycket slappt.
Hört av kompisar att det är bara stå en kur o tittat på leg och tare chill.
En annan kompis gjorde lumpen på LSS och gick upp några kilon :P

Då har du hört fel, alternativt lyssnat på någon som inte visste vad han talade om. I "kuren" sitter det civilanställda numera, bevakningssoldaterna har en helt annan utbildning och uppgift.
Anders
Enligt papprena så utbildas där omkring 325 värnpliktiga varje år, enligt S1:s hemsida utbildas där omkring 100, så LSS är väl ganska mycket större på den biten.

Info från S1 hemsida Lite fler än 100 var det va?

QUOTE (BJE @ Nov 29 2005, 22:18 ) *
Har varit på regementet en gång tidigare, hade inte tid för en närmare granskning men där såg iallafall trevligt ut.

Grabben har rätt, sluta vara petig, vi vet väl alla att militära förband huserar på regementen. Vad de där blåklädda typerna kallar sina arbetsställen är väl inte så noga? camo.gif :P
KD803
QUOTE (Anders @ Nov 29 2005, 23:14 ) *
Grabben har rätt, sluta vara petig, vi vet väl alla att militära förband huserar på regementen. Vad de där blåklädda typerna kallar sina arbetsställen är väl inte så noga? camo.gif :P

Tja, i valet mellan att göra rätt och göra fel så brukar jag föredra att göra rätt. Men du kanske har en annan uppfattning? ;)
Lambda
Förut var det vpl som satt i kuren iaf om jag tolkat denna artikel rätt: http://www.s1.mil.se/article.php?id=7626

Men litar på att BJE har koll på detta smile.gif

Skönt att de har civilanställda i vakten, verkar inte överdrivet livat och ha den tjänsten :P
KD803
QUOTE (Lambda @ Nov 30 2005, 01:41 ) *
Förut var det vpl som satt i kuren iaf om jag tolkat denna artikel rätt: http://www.s1.mil.se/article.php?id=7626

Om man läser noga så ser man att artikeln handlar om S1 ;) Jag redogjorde för hur det är på LSS...
Nomble
Ska bli intressant att höra vad de som rycker in nu i Januari har att säga. LSS är väldigt anonymt just nu, själv rycker jag in på LSS som Juli 2006 Bevakningssoldat.
Lt P
LSS ligger ju i Uppsala vilket är rikets fjärde största stad med sveriges högsta krogtäthet per capita och dessutom två universitet. Nog fins det att göra allt!
CBRN-fåne
1. LSS har civilanställda i vakten, S1 har vpl.

2. Tjänsten innebär bland annat att ha benkoll på ett stort antal
förråd, så det lilla sittande som det är frågan om är i så fall i bil.

3. LSS har bra utbildningsbefäl, i alla fall de jag känner. Kn W
är en total klippa men du lär inte få jobba under honom.

4. Det finns mycket att göra i Uppsala, dubbelt så mycket om
man har kårleg. Finns det någon universitetskurs som kan
passa? Bussen in till stan går 30 meter från grinden.

5. Maten på LSS lämnar en del övrigt att önska (om de inte har
ryckt upp sig på senare tid).
Yossarian
Bussen in till stan går 30 meter från grinden.

Den slutar gå på kvällen vid nio-tio nån gång, så då får man ta en annan buss och se till att gå av vid rätt hållplats så man inte hamnar i Bälinge.

Maten på LSS lämnar en del övrigt att önska (om de inte har ryckt upp sig på senare tid).
Maten är helt ok.
KD803
QUOTE (Yossarian @ Nov 30 2005, 11:01 ) *

Den slutar gå på kvällen vid nio-tio nån gång, så då får man ta en annan buss och se till att gå av vid rätt hållplats så man inte hamnar i Bälinge.

Tja, det är ju faktiskt gångavstånd från garnisionen till stan. Ifall man nu inte är hellökig vill säga...
Johan Rubertsson
Fick vi ett riktigt svar på om hur många som utbildas där samtidigt?

Men att det är civil som står vakten, det är väl inte bra? Vill man inte stå vakt? biggrin.gif

Hur är det med slutövningar? Blir det några riktiga sådana? Och när man ska inrikta sig på t.ex. insats, det kan man där som vanligt va? Är man alltid på LSS, eller kommer utbildningen även ske på annan ort?

Tack Rangern.gif
t0be
Hörde att 2.a bevpluts slutövning var ganska händelserik iallafall... ph34r.gif
matte
Johan Rubertsson:

När du rycker in i januari så kommer det finnas cirka 600 vpl soldater innanför grindarna.

Slutövningen genomför ni förmodligen med resten av kompaniet och det sker såklart på annan plats.

Delar av er utbildning kommer också genomföras på annan plats.
Mr_Confused
QUOTE (BJE @ Nov 29 2005, 22:18 ) *
Okay då, men "skolan" låter bara fel. Har fått för mig att man inte kallar det för en flottilj eftersom inga flygplan är stationerade där. Ska man säga "utbildningsplatsen"? :P

QUOTE (Anders @ Nov 29 2005, 23:14 ) *
Enligt papprena så utbildas där omkring 325 värnpliktiga varje år, enligt S1:s hemsida utbildas där omkring 100, så LSS är väl ganska mycket större på den biten.
Info från S1 hemsida Lite fler än 100 var det va?
Whoops, förstår inte hur jag kunde läsa (och tänka) så fel. Får nog åberopa tillfällig sinnesförvirring...

@matte
Hur kommer det sig att det blir 600, är det bevakningssoldaterna från F17 som drar upp siffran? Men så stor skillnad borde det väl inte göra, har jag blivit felinformerad?
Vet du förresten om även kvartermästarna på LSS kommer att ha delar av sin utbildning på annan plats, och i så fall var?
Roher
Tjenare, låg som bevakning på LSS 04/05.
Om du får sitta i kur eller inte beror på vart du hamnar, om du är kvar i Uppsala hela tiden så får du inte sitta i kur, men om du hamnar på en annan plats så kommer du att få sitta i kur.

Så var det iaf. 04/05 när jag låg inne på LSS.
Johan Rubertsson
QUOTE (Roher @ Nov 30 2005, 21:50 ) *
Tjenare, låg som bevakning på LSS 04/05.
Om du får sitta i kur eller inte beror på vart du hamnar, om du är kvar i Uppsala hela tiden så får du inte sitta i kur, men om du hamnar på en annan plats så kommer du att få sitta i kur.

Så var det iaf. 04/05 när jag låg inne på LSS.

När under utbildningen och var kan man hamna då? Varför hamnar man på ett annat ställe?
Roher
QUOTE (Johan Rubertsson @ Nov 30 2005, 22:43 ) *
När under utbildningen och var kan man hamna då? Varför hamnar man på ett annat ställe?

Vi hade först GSU i 8 veckor, sen efter den så började vakttjänsten. Vart det andra stället är och vad det är kommer du att få reda på då, det är inget som ska tas upp här.
Bugger
:
Hur kommer det sig att det blir 600, är det bevakningssoldaterna från F17 som drar upp siffran? Men så stor skillnad borde det väl inte göra, har jag blivit felinformerad?

Vi från F17 är 200 st och det rycker in ca 400 soldater till i januari..

Gör att mattiderna kommer att lämna en del att önska om inte rutinerna ändras.. lunchen äts redan ganska sent för de sista eftersom alla befäl ska äta först..
KD803
QUOTE (Johan Rubertsson @ Nov 30 2005, 22:43 ) *
Varför hamnar man på ett annat ställe?

Som framgår av den här så har LSS verksamhet på fler ställen än Uppsala. För åtminstone ett av dessa så utbildas bevakningssoldaterna i Uppsala. Resten får du räkna ut själv. :P

@Roher

Det är länge sedan "det andra stället" var särskilt hemligt. 1994 satte Försvarsmakten ut det på förbandskartan över Sverige...
WinterMute
På tal om LSS och att hamna på helt andra ställen än vad man tänkt sig...

Ryckte in på F16 (nuvarande LSS) i oktober 1996 för att göra lumpen som radarobservatör. Hade sett fram emot en bra tid på fina F16 som man fått rundvisat för sig på besöksdagen, jag hade t.o.m hört mig för om kortare universitetskurser på UU.

Vid inrycket när man står inför befälen som sköter inmönstringen:

Bef: "- P******son, du ska till H****s..."
Jag: "- H****s?
Bef: "- Ja, H****s...
Jag: "- Men... men... Var ligger det? (smått i panik)"
Bef: "- I Östergötland..."

Fyra timmar senare sitter jag på en buss med destination Linköping, därefter följde GSU på I4/A1 (armén) och senare tjänstgöring i ett numera nedlagt radarberg. Trots att jag gjorde lumpen i 332 dagar vid F16 spenderade jag in alles bara ca sex timmar där...

// WM
EO4
QUOTE (Lt P @ Nov 30 2005, 08:27 ) *
LSS ligger ju i Uppsala vilket är rikets fjärde största stad med sveriges högsta krogtäthet per capita och dessutom två universitet. Nog fins det att göra allt!

...och MÖP:arnas NK (Recon) icke att förglömma! saint.gif
Yossarian
QUOTE (BJE @ Nov 30 2005, 11:18 ) *
QUOTE (Yossarian @ Nov 30 2005, 11:01 ) *

Tja, det är ju faktiskt gångavstånd från garnisionen till stan. Ifall man nu inte är hellökig vill säga...

Men det är man ju... saint.gif
Roher
QUOTE (BJE @ Dec 1 2005, 08:44 ) *
@Roher

Det är länge sedan "det andra stället" var särskilt hemligt. 1994 satte Försvarsmakten ut det på förbandskartan över Sverige...

Okej, det visste jag inte. Det första vi fick höra när vi hamnade där var att det var superhemilgt och att vi aldrig skulle nämna vad det hette och vart det låg typ. Men det kanske bara var för att skrämma upp oss eller nåt.
Benga
Ingen som ska in som stridslednignsbefäl?
Bopo
QUOTE (Benga @ Dec 7 2005, 13:03 ) *
Ingen som ska in som stridslednignsbefäl?

Jo jag
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.