Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kvittera ut ammunition
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Bondesson
Vad jag har förstått och hört så har det i alla fall varit möjligt för den enskilda hemvärnssoldaten att kvittera ut ammunition till AK4:an för övning i egen regi. Är det fortfarande möjligt att göra detta? Jag har tillgång till en privat skjutbana.

Enligt min PlutCh kan man inte göra detta, utan kan bara ske på "vår" skjutbana och då i ledning av en skytteinstruktör. Hörde att det var fullt möjligt enligt vår trosschef och ett annat kompanibefäl.

Vad är det som gäller och finns det någon text att referera till?
Ing
QUOTE (Bondesson @ Nov 29 2005, 13:58 ) *
Är det fortfarande möjligt att göra detta?

Nej.
Bondesson
Det var ett uttömmande svar...

Kan du referera till något reglemente, beslut eller liknande?
C 2.a pjäs
QUOTE (Bondesson @ Nov 29 2005, 15:13 ) *
Det var ett uttömmande svar...
Kan du referera till något reglemente, beslut eller liknande?

Ja, även jag blev djupt imponerad av det fina svaret och det mustiga språket. För några år sedan fungerade detta i alla fall, därmed inte sagt att det går idag.
cordite
Visst är det skönt att man visar sånt förtroende till den enskilda soldaten. Jag är dock inte säker på att det skulle vara helt omöjligt. Hos oss har man dock sagt att man inte ska vara helt ensam när man skjuter.
Bondesson
Skjutningen skulle ske tillsammans med en annan hemvärnssoldat på hans jaktlags skjutbana.
NisseNord
Gammal tråd med mycket info i
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9436
Bondesson
Där ser man. Då får man väl anmäla sig till Försvarsutbildarnas "SKJUTINSTRUKTÖRSKURS C 19501" dry.gif
eskil
QUOTE (Bondesson @ Nov 29 2005, 15:44 ) *
Skjutningen skulle ske tillsammans med en annan hemvärnssoldat på hans jaktlags skjutbana.

Om någon av er är utbildat skjutledare och agerar som skjutledare (dvs inte skjuter själv) vid tillfället så skulle det, i alla fall teoretiskt, vara tillåtet.
KD803
QUOTE (eskil @ Nov 29 2005, 16:43 ) *

Om någon av er är utbildat skjutledare och agerar som skjutledare (dvs inte skjuter själv) vid tillfället så skulle det, i alla fall teoretiskt, vara tillåtet.

Bara om skjutbanan är godkänd för att användas av militära förband.
matte
Bondesson:

Ja gå den utbildningen. Inte bara för att få leda skjutningar. Då får du ju också bära den här läckra bågen där det står "Skjutinstruktör"... biggrin.gif
The Swede
QUOTE (eskil @ Nov 29 2005, 16:43 ) *

Endast om övningen är anmäld till, och godkänd av, MD-gruppen (eller vad fan det heter nu)
ice_drop
är det någon som kan berätta vad man måste göra för att få ut am och tilldelas en skjutbana så jag kan leda en skjutning med min grupp( steg för steg) och ja jag är utbildad skjutinstruktör och har förordnande. och är 7,62 nollad eller ej
Kimster
hmm.. jag tycker det verkar konstig om du är utbildad skjutinstruktör med ett förordnande och 'inte' vet hur man gör för att få ammunition.

Jag tycker du ska fråga din förordnande MDgrupp hur du ska göra då de säkert vill berätta själva om sina och allmänna regler.

Gammal 7.62 är nollad. NBANDAT är det fortfarande här nere.
Beror lite vart i landet man är och hur tillgången av gammal/ny 7.62 ser ut där.
isa
QUOTE (The Swede @ Nov 29 2005, 20:50 ) *
Endast om övningen är anmäld till, och godkänd av, MD-gruppen (eller vad fan det heter nu)

Tror det heter "Utbildningsgrupper" nu

//Isa
Flamdämpare
QUOTE (ice_drop @ Nov 30 2005, 00:01 ) *
är det någon som kan berätta vad man måste göra för att få ut am och tilldelas en skjutbana så jag kan leda en skjutning med min grupp( steg för steg) och ja jag är utbildad skjutinstruktör och har förordnande. och är 7,62 nollad eller ej

Om du är av FM förordnad skjutinstruktör borde du veta svaren på dina egna frågor.

Ammunition och övrig mtrl beställer du av din KC när du lämnar in din skjutövningsplan för godkännande och kallelseunderlag till skjutövningen.
För att tilldelas skjutbana kontaktar du din KC som ger dig namnen på de skjutbaneansvariga. Kontakta någon av dem och kolla så att banan är godkänd för militär skjutning.

/F.D. skjutinstruktör.
oak
Ja då ska vi reda ut lite här.
am kan du hämta på tsf om du har ett förordnande att hämta am
annars så måste du gå via din "md-grupp" där finns folk som får beställa å hämta ut am

Om vi nu går över till 7.62 så är läget som så att am äldre än 20 år(kan även vara 25 år) är gratis
å det är som kimster skrev att det är lite beroende på hur ni har det med am där du bor
nere i söder så har vi rätt gott om gammal 7.62 just nu men den tillgången varierar med tiden.
Coqrouge
Det s.k. "ensamskyttet" som tidigare var möjligt för enskild hemvärnsman är inte tillåtet sedan några år. Anledningen är helt enkelt säkerhetsläget att en ensam hemvärnsman på skjutbanan är extra utsatt för buset och tillgrepp av sitt vapen. Det är även ur enskild säkerhet och sjukvårdsberedskap olämpligt skjuta ensam.
Information om dessa regler har skickats ut som tjänstemeddelande till i alla fall cheferna i hemvärnet det var så jag själv fick information om detta.

Idag är ju även beredskapsam indragen för hemvärnspersonal.

Att ordna en godkänd skjutning och kunna hämta am är inte krångligare än att du får godkännande av din egen chef. Det finns ett system och följ det. Egna "hitte-på-lösningar" hör inte hemma i försvarsmakten. Systemet är inte krångligare än att man kan följa det.
Är man således godkänd skjutledare och skjutningen är sanktionerad och anmäld, banan beställd och bokad, am beställd etc är det inga problem att gå ut och skjuta. rlwhore.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.