bartil
Jan 13 2006, 19:59
Förmodligen minst 7:or på allt, och tjänstbarhet A, perfekt syn, perfekt hörsel. Men det finns säkert undantag. Gör bara ditt allra bästa, mer kan du ju inte göra...
Någon som hört något nytt på kustjägarextramönstringsfronten?
/epan
Wannabe Kustis
Jan 26 2006, 22:30
Nä inget nytt som jag har stött på i alla fall.
Så jävla jobbigt och vänta på svar om man ens får komma på ExM :(
Blue52
Jan 27 2006, 01:03
Allt kommer punktligt till han som kan vänta
Waldemar
Jan 27 2006, 09:02
Kallelserna skickas ut först någon gång i mars...
241 Magnusson
Jan 27 2006, 10:24
Alltid dessa undringar!! Kommer brevet sa kommer det eller sa skall ni inte ha det. Det kommer inte fram snabbare for att man tjotar om det. Borja trana in for extramonstringen istallet.. Lycka Till!
Ps Lundqvist byt bild pa dig. Inte sa kylig ds....
Wannabe Kustis
Jan 27 2006, 15:51
hoppas att jag ska ha det
Peter_PB
Jan 27 2006, 21:02
Är ni fortfarande här?
UT OCH SPRING! Glöm inte ryggsäcken..
Wannabe Kustis
Feb 1 2006, 20:06
Har lite frågor om utbildningen som ni som vet eller varit kustjägare kan svara på

Please det här borde ni fan kunna säga
Inga "den som lever får se" inlägg tack
Det står på AMF 1 hemsida att Kustjägarnas vinterutbildning är 3 veckor lång och är i förlägen i Kiruna området.
Kursmål: K4 jägarnas vinterutbildning
Hantering av vapen i snö och sträng kyla.
Använda snö som skydd mot finkalibrig eld.
Undvika upptäckt av olika sensorer
Skidåkning som taktisk förflyttning
Hantering av radio och optisk utrustning i snö och sträng kyla.
Planering och ledarskap för att undvika köldskador samt upprätthållande av stridseffekt i taktiska situationer
Det här bla de sakerna som gås igen på K4 och deras vinterutbildning... Lär sig kustjägarna efter samma kursmål eller är det något som fattas mm. Är det bara under den här 3 veckors perioden man använder sig av det man får prova på där uppe i norr eller åker man t ex mycket skidor och övar man framryckning i snö även under de mest snöiga perioderna under vintern här nere i Skärgårn?
Och vad anser ni om den vinterutbildningen ni fick?? Världsklass? Något som kunde varit bättre? Blir man en bra soldat i arktiskmiljö efter kursen och lär man sig allt under de korta 3 veckorna så att det verkligen sitter i ryggmärgen?
Christer
Feb 2 2006, 20:59
Mönstrade idag. Skickade bland annat en ansökan om extramönstring för KJ.
Kondition: 8
Styrka: 8
Inskrivning: 7
Befälslämplighet: 7
Pliktförmåga: 7
Tjänstbarighet A
Jägartest OK
Om jag får komma på extramönstring (2007) återstår att se.
Wannabe Kustis
Feb 3 2006, 11:40
ööö ok TACK FÖR INFON
någon Kj som kan kommentera mitt förra inlägg

/sorry capslock:D
Det är ju inte så att det slutar att vara kallt efter tre veckor , vart än vinterutbildningen är förlagd så går man inte in och myser och dricker varm choklad när det "blocket" är avslutat. Det är fält vecka efter fältvecka.
Man lär sig det man behöver lära sig.
Peter_PB
Feb 3 2006, 17:36
Hur ska vi veta?
Jag vet iallafall ingen som genomfört värnplikten vid bägge förbanden..
Tror dock att vi har liknande vinterutbildningar, men gissar med tanke på den geografiska platsen (Arvidsjaur/Boden) att jägarna i norr har mer erfarenher av fältlivet i snön.
Vi hade vinterutbildning, men fick mest springa runt i skärgårdens underbara blötslask.
Wannabe Kustis
Feb 3 2006, 18:20
Men ni tycker att ni fick den kunskapen ni behöver för att ni skulle klara av ett uppdrag i ett arktisktklimat?
Amfibieslusken
Feb 3 2006, 18:28
Jag skulle inte vilja kalla vinterklimatet i skärgården för arktiskt direkt. Däremot är det andra element som gör det jävligt om vintern. Luftfuktigheten i kombination med stundtals hård vind = svinkallt. Därmed inte sagt att vinterutbildning inte är nödvändig. Eftersom 6.Amfbat inte finns kvar så ska de soldater som utbildas vid Amf1 kunna verka där 6.Amfbat hade sitt ansvarsområde, dvs norrlandskusten upp till Kalix.
Wannabe Kustis
Feb 3 2006, 22:16
Nä men det är inte hawaii heller
Amfibieslusken
Feb 3 2006, 22:43
@Wannabe Kustis: "Jag skulle inte vilja kalla vinterklimatet i skärgården för arktiskt direkt." <--- Du läste inte längre än hit va?
QUOTE (Amfibieslusken @ Feb 3 2006, 18:28 )

Jag skulle inte vilja kalla vinterklimatet i skärgården för arktiskt direkt. Däremot är det andra element som gör det jävligt om vintern.
"Jag fryser inte, jag skakar av glädje"
Wannabe Kustis
Feb 4 2006, 14:38
QUOTE (Amfibieslusken @ Feb 3 2006, 22:43 )

@Wannabe Kustis: "Jag skulle inte vilja kalla vinterklimatet i skärgården för arktiskt direkt." <--- Du läste inte längre än hit va?
Hahah nä jag skämta lite
twintip
Feb 5 2006, 13:08
Wannabe Kustis, hur går det med förberedelserna då?
Wannabe Kustis
Feb 5 2006, 23:09
Tränar på som vanligt (Gym, löpning och march med 20 Kg rygga) Att gå runt med tung rygga i mycket kuperad terräng är ju nästan lika bra som löpning har jag märkt:D. Hur går det själv?
twintip
Feb 6 2006, 01:22
Äter chips, cola och spelar datorspel o glor på TV.
edit: glömde mcdonalds, burger king med polarna varje dag efter skolan.
Wannabe Kustis
Feb 6 2006, 13:54
Inget annat du glömt utöver den här hårda härdningen av kroppen??
Stella-Polaris
Feb 6 2006, 14:17
QUOTE (Wannabe Kustis @ Feb 1 2006, 20:06 )

Har lite frågor om utbildningen som ni som vet eller varit kustjägare kan svara på

Please det här borde ni fan kunna säga
Inga "den som lever får se" inlägg tack
Det står på AMF 1 hemsida att Kustjägarnas vinterutbildning är 3 veckor lång och är i förlägen i Kiruna området.
Kursmål: K4 jägarnas vinterutbildning
Hantering av vapen i snö och sträng kyla.
Använda snö som skydd mot finkalibrig eld.
Undvika upptäckt av olika sensorer
Skidåkning som taktisk förflyttning
Hantering av radio och optisk utrustning i snö och sträng kyla.
Planering och ledarskap för att undvika köldskador samt upprätthållande av stridseffekt i taktiska situationer
Det här bla de sakerna som gås igen på K4 och deras vinterutbildning... Lär sig kustjägarna efter samma kursmål eller är det något som fattas mm. Är det bara under den här 3 veckors perioden man använder sig av det man får prova på där uppe i norr eller åker man t ex mycket skidor och övar man framryckning i snö även under de mest snöiga perioderna under vintern här nere i Skärgårn?
Och vad anser ni om den vinterutbildningen ni fick?? Världsklass? Något som kunde varit bättre? Blir man en bra soldat i arktiskmiljö efter kursen och lär man sig allt under de korta 3 veckorna så att det verkligen sitter i ryggmärgen?
Du blir inte mycket bättre kustjägare om du är ett par månader i fjällen. Däremot om du övar i olika vinterförhållanden i skärgården... 1 m is i Norrland är inte det samma som nyis i Stockolmsskärgård eller vindbrunnar på vårvintern. Det är ganska onödigt att reka bilväg i norr när isen bär stridsvagnar.. Det är bättre att öva där isen ibland inte bär..
Stöpis, kärnis och packad snö har olika sätt att uppföra sig . Passa på att plugga in vad det innebär..
Isen på bottenviken är som en stor platt öken och inte alls som i söder..
twintip
Feb 6 2006, 15:22

Nä men jag har en hel del kvar till mönstringen (2007) så jag försöker vänja kroppen gradvis nu, så jag inte övertränar och drar på mig eventuell skada.
Men kör löpning o styrka nu bara (inte gym). Tänkte börja simma också. Det ger nog mycket.
Wannabe Kustis
Feb 6 2006, 21:53
2007?? är du 88 eller?
twintip
Feb 6 2006, 21:57
1989 (:
Friman
Feb 12 2006, 17:35
QUOTE (241 Magnusson @ Dec 26 2005, 04:40 )

Hej alla Glada Manniskor dar hemma i vinterkylan. Sjalv e man nere i Sydney nu, 36 grader varma bara med parrasol drinkar.
Maste bara fraga en sak angaende KJ
Vada extra monstring snart.
Sa vidare jag vet sa nar jag muckade 2005 nu i sommras sa ryckte det in aspiranter till KJ i Augusti samma ar och efter dem sa skulle KJ ga tillbaka till samma tradition dvs inryck vart annat ar. Kommer det inte bli sa langre eller blir det inryck varje ar nu????
PS KJ 2004 2005 hur var julfirandet i Strangnas?????
ha det gott MVH Mange!!!!!!!!!!!!!!!!
Magnusson! Friman här vettu. Nästa inryck är 2007, så det blir ju vartannat år. Har du mer snus att leverara när du kommer hem till underbara göteborg? det uppskattades verkligen.
Jag blev fältarbetare vettu, det är inte fel. Ska ner till norrköping nu och kriga på riktigt.
ha det gött
ericclame
Feb 13 2006, 15:53
Hejsan, Jag skall extramönstra för befattningen kustjägar PB, nu i vår hoppas jag. Har denna extra mönstring varit ännu, eller kommer den snart? jag undrar detta då jag inte har fått någon kallelse eller nekan till denna extramönstring.
Det var någon som nämde att kallelsen till mönstringen kommer i mars, hur har du fått reda på det?
Hur mycket jag än har sökt efter ett svar, så finner jag noll.
Till er som kritiserar förberedelser (mentala i detta fall) och ett öppet flöde av information, så brukar just dessa aspekter läggas fram som fördelar, och inte NACKDELAR?
tack för mig ;)
QUOTE (ericclame @ Feb 13 2006, 15:53 )

/../
Till er som kritiserar förberedelser (mentala i detta fall) och ett öppet flöde av information, så brukar just dessa aspekter läggas fram som fördelar, och inte NACKDELAR?
tack för mig ;)
De som kommer klara extramönstringen kommer att göra det utan några som helst mentala förberedelser. Jag tror FM har väldigt klart för sig vad de vill att KJ-aspiranter ska prestera, utan att ha fått en tjock lunta med krav och information om precis allting.
Sluta försöka luska ut precis vad som kommer ske, vilka tester ni kommer att få genomgå etc etc.
Det får ni se OM ni ens blir uttagna till extramönstring!
"Har denna extra mönstring varit ännu, eller kommer den snart? jag undrar detta då jag inte har fått någon kallelse eller nekan till denna extramönstring. "
Om du ansökt om att få extramönstra hos KJ borde du fått hem ett brev där det står att de mottagit din ansökan. I brevet står även vilken vecka extramönstringen preliminärt ska hållas (minns ej själv vilken vecka det var, men extramönstringen har inte varit än kan jag meddela ;) ).
/epan
ericclame
Feb 13 2006, 22:59
mm, precis. jag fått en bekräftelse, men ingen exakt "inbjudan" men jag verkar inte vara ensam. Så för hoppningsvis få får jag väll en bekräftelse senare i vår.
Hoppas jag
Waldemar
Feb 13 2006, 23:18
Tror jag skrev det i en annan tråd, men de skickar ut kallelserna i mars.
källa: telefonsamtal med personal på amf1.
ericclame
Feb 13 2006, 23:27
Tack, bra svar
QUOTE (Waldemar @ Feb 13 2006, 23:18 )

Tror jag skrev det i en annan tråd, men de skickar ut kallelserna i mars.
källa: telefonsamtal med personal på amf1.
toppen! då får vi hoppas på det
Waldemar
Feb 21 2006, 12:01
Kan uppdatera med ytterligare info.
Alla sökande som uppfyller kraven kommer att kallas till extramönstringen, då "bara 200" pers har sökt. Extramönstringen flyttas p.ga. ngn övning i karibien (?) till vecka 25 - samma vecka som midsommarafton (dock ej samma dag).
Preliminärt inryck är i april - 07 men de vill flytta fram det till augusti 07 för att få med 88orna.
Källa - Bo Thuresson
Klarade man inte milen på 40-45 min så kunde man skita i extramönstringen tyckte han.
augusti 07? herregud.. det är ju redan långt kvar som det är nu.. jag hoppas verkligen inte att det flyttas fram!
Wannabe Kustis
Feb 21 2006, 14:38
Asså helvete vad fan händer med utbildningen??? Ni som ska gå på extramönstringen se till fan att träna nu så att vi får ihop tillräckligt med folk så de kan starta utbildningen tidigare om pliktverket är rädda att de inte kommer få ihop tillräckligt.
Isaksson
Feb 21 2006, 14:55
QUOTE (Waldemar @ Feb 21 2006, 12:01 )

Alla sökande som uppfyller kraven kommer att kallas till extramönstringen, då "bara 200" pers har sökt. Extramönstringen flyttas p.ga. ngn övning i karibien (?) till vecka 25 - samma vecka som midsommarafton (dock ej samma dag).
Preliminärt inryck är i april - 07 men de vill flytta fram det till augusti 07 för att få med 88orna.
Källa - Bo Thuresson
Klarade man inte milen på 40-45 min så kunde man skita i extramönstringen tyckte han.
Känns ju väldigt konstigt om de ska ha förtesterna 14 månader innan inryck. För det kan väll inte vara vecka 25 07?
Och om de har testerna vecka 25 det här året får de ju med mindre än hälften 88:orna.
(Mönstra själv 13 juni och tror att det då blir för sent för mig att söka till extramönstringen.)
Wannabe Kustis
Feb 21 2006, 16:08
QUOTE (Isaksson @ Feb 21 2006, 14:55 )

QUOTE (Waldemar @ Feb 21 2006, 12:01 )

Källa - Bo Thuresson
Känns ju väldigt konstigt om de ska ha förtesterna 14 månader innan inryck. För det kan väll inte vara vecka 25 07?
Och om de har testerna vecka 25 det här året får de ju med mindre än hälften 88:orna.
(Mönstra själv 13 juni och tror att det då blir för sent för mig att söka till extramönstringen.)
Xmönstringen kommer vara i år vecka 17 eller vecka 25 som waldermar skriver och inryck kommer vara 2007 i april eller augusti... uppfattat Issakson??
Hoppas på att inryck är i april i alla fall annars blir det bara och bita ihop och vänta annars :(
Tror ni att kvalitén på utbildningen kommer vara sämre pga det låga intresset?? Jag hoppas inte det och jag hoppas att vi/ni som klarar xmönstringen kommer ligga i samma medelklass som alla andra år...
Peter_PB
Feb 21 2006, 16:13
Pga krocken med FJS detta år OCH det faktum att pliktverket först var helt ovetande om att det var KJ 2005 så var det så få ansökande, att Amf1 fick ringa upp antagna AmfPB-elever och låta dem extramönstra.
Detta lär har rett ut sig bättre till nästa kull..
Wannabe Kustis
Feb 21 2006, 16:44
Bara det är samma befäl och sånt på kJ så blir det fortfarande en lika bra utbildning som förut... Vad spelar det för roll om FJS har extramönstring samma år som KJ? Menar du att de som igentligen skulle söka till KJ om inte FJS hade mönstring går till FJS istället eller?
Peter_PB
Feb 21 2006, 17:16
QUOTE (Wannabe Kustis @ Feb 21 2006, 16:44 )

Bara det är samma befäl och sånt på kJ så blir det fortfarande en lika bra utbildning som förut... Vad spelar det för roll om FJS har extramönstring samma år som KJ? Menar du att de som igentligen skulle söka till KJ om inte FJS hade mönstring går till FJS istället eller?
Vem vet? Hum hu hum hum... :P
Tillägg: Ja, befälen är lika. Det kan vara materialet som styr utbildningen, om du förstår vad jag menar. Mindre bra om hälften klarar KJ-kraven....typ
Waldemar
Feb 21 2006, 17:46
Isaksson: vad jag förstår så skulle alltså 88'orna extramönstra 2007...
Problemet med inryck i augusti är att man om man vill börja plugga efter muck får vänta nästan ett år till nästa påbörjan av ett läsår på högskola (om man inte söker in nu på en gång dvs), utbildningen är ju 15 månader.
Det bittra i detta är inte bara väntetiden utan att man då kommer att tävla med folk födda -90, vilka har gått ut gymnasiet med ämnesbetyg och således troligtvis snittar mkt bättre.
Å andra sidan har man nu jävligt många högskoleprovsförsök framför sig =)
Wannabe Kustis
Feb 21 2006, 19:19
QUOTE (Waldemar @ Feb 21 2006, 17:46 )

Problemet med inryck i augusti är att man om man vill börja plugga efter muck får vänta nästan ett år till nästa påbörjan av ett läsår på högskola (om man inte söker in nu på en gång dvs), utbildningen är ju 15 månader.
Det bittra i detta är inte bara väntetiden utan att man då kommer att tävla med folk födda -90, vilka har gått ut gymnasiet med ämnesbetyg och således troligtvis snittar mkt bättre.
Har man inget och göra under väntetiden går det ju bra att gå alla hjälpkurser inför högskoleprovet och så betalar ju försvaret högskoleproven sen när man väl är inne
@Peter_PB: Skulle befälen på KJS låta rekrytera folk som inte klarar kraven?.
Peter_PB
Feb 21 2006, 20:59
QUOTE (Wannabe Kustis @ Feb 21 2006, 19:19 )

Har man inget och göra under väntetiden går det ju bra att gå alla hjälpkurser inför högskoleprovet och så betalar ju försvaret högskoleproven sen när man väl är inne
Har för mig att det under övergången till Amf-org, tidigt 90-tal, lite krux med antalet intagna även då, och man var då tvungen att fylla ut kullen med AmfPB. Tydligen gick det åt h-vete...Tyvärr svårt att bassar som inte ens hade en tanke på att söka KJ att orka med inrycket, med tanke på att de andra hade tränat och förberett sig särskilt för detta.
KJS existerar inte längre. KJKOMP som förband ligger under amfibiekårens räkning däremot.
Extramönstringen är inte utomjordiskt jobbig. Kraven som ställs under utbildningen är mer påfrestande eftersom det inte delges särskilt mkt vila, återhämtning, mat/vätska under fysiska prestationer etc.
Och nej, man tar så vitt jag vet inte in folk som INTE klarar X-mönstringen med övertygande bra resultat. Det är ju ändå minimikrav som testas. Var lite otydlig förut. De som kommer in, kommer in..Om det nu rör sig om antingen 24 gossar som i denna kull, eller 60 gossar som i min.
Wannabe Kustis
Feb 22 2006, 14:38
Var det bara 60 man som var kustjägare när du var så kommer det nog vara 60 igen och om de kommer vara sämre det kan man inte veta...
QUOTE (Peter_PB @ Feb 21 2006, 20:59 )

QUOTE (Wannabe Kustis @ Feb 21 2006, 19:19 )

Har för mig att det under övergången till Amf-org, tidigt 90-tal, lite krux med antalet intagna även då, och man var då tvungen att fylla ut kullen med AmfPB. Tydligen gick det åt h-vete...Tyvärr svårt att bassar som inte ens hade en tanke på att söka KJ att orka med inrycket, med tanke på att de andra hade tränat och förberett sig särskilt för detta.
KJS existerar inte längre. KJKOMP som förband ligger under amfibiekårens räkning däremot.
Extramönstringen är inte utomjordiskt jobbig. Kraven som ställs under utbildningen är mer påfrestande eftersom det inte delges särskilt mkt vila, återhämtning, mat/vätska under fysiska prestationer etc.
Och nej, man tar så vitt jag vet inte in folk som INTE klarar X-mönstringen med övertygande bra resultat. Det är ju ändå minimikrav som testas. Var lite otydlig förut. De som kommer in, kommer in..Om det nu rör sig om antingen 24 gossar som i denna kull, eller 60 gossar som i min.
Det var sent 90-tal som den kullen fylldes ut med amf-folk,98-99 el 99-00 i Karlskrona om jag inte minns fel. Ang KJS så är det troligen aktuellt igen, idag i de nya husen på Berga finns en stor skyllt med "KUSTJÄGARSKOLAN" ovanför ingången.
/T
Wannabe Kustis
Feb 23 2006, 19:22
Vadå så du tror att de fyller ut kullen med amfibie gossar som ens inte går igenom extramönstringen för att vi kommer vara undermannade i år??
Peter_PB
Feb 23 2006, 21:43
QUOTE (Wannabe Kustis @ Feb 23 2006, 19:22 )

Vadå så du tror att de fyller ut kullen med amfibie gossar som ens inte går igenom extramönstringen för att vi kommer vara undermannade i år??
Vilka "VI"???
Och NEJ, man måste klara extramönstring för att komma in..skrev det förut, klarar man extramönstringen med goda resultat KAN man bli antagen. Om det är 25 som klarar det, så kanske de 25 blir antagna det året. Klarar 67 av det ett år, kanske man antar så många (beroende även på ekonomi)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.