Airborne_87
Dec 8 2005, 19:49
QUOTE (King Kill @ Dec 8 2005, 19:05 )

Vad menas med X,X hos psykologen? Vill minnas att jag hade en annan skala

det är vi som förenklar det hela. psykologen delar ut två värden. ett i befälslämplighet och ett i "psyket"..
Wannabe Kustis
Dec 8 2005, 20:02
Vad tränar alla inför extramönstringen för något?
Jag tränade fotboll men la av pga skada så nu kör jag löpning och styrketräning på gym och så har jag börjat gå med rygga också började med 10 kg och är på 15kg nu.. Tungt va :P Och så ska jag komma igång och simma i alla fall en gång i veckan.
twintip
Dec 8 2005, 20:23
Hur känns det i foten nu då? samma?
QUOTE (Airborne_87 @ Dec 8 2005, 19:49 )

det är vi som förenklar det hela. psykologen delar ut två värden. ett i befälslämplighet och ett i "psyket"..

Ena värdet är väl värn/civilpliktslämplighet överhuvudtaget, och det andra befälslämplighet?
QUOTE (bartil @ Dec 8 2005, 20:38 )

QUOTE (Airborne_87 @ Dec 8 2005, 19:49 )

Ena värdet är väl värn/civilpliktslämplighet överhuvudtaget, och det andra befälslämplighet?
ja, det var så jag menade med 8 och 7 iallafall. psyket först sedan befälslämplighet.. verkar troligast att man får högre värde på psyket än på befälslämpligheten eller vad säger ni?
Wannabe Kustis
Dec 8 2005, 21:10
Jaha men jag skrev befälslämlighet först!!!
Befäl=6
Psyk=7
Det har faktiskt blivit bättre med tån :P Smärtan har gått bort lite och nu knakar den ibland bara :P
Jag tränade fotboll men la av pga skada så nu kör jag löpning och styrketräning på gym och så har jag börjat gå med rygga också började med 10 kg och är på 15kg nu.. Tungt va tongue.gif Och så ska jag komma igång och simma i alla fall en gång i veckan.
Hur långt går du varje gång? Hur långt springer du och på vilken tid (ljug inte om det)
Simma är bra men lägg minst tid på gymandet. En snygg överkropp är bara bajs.
Jag är redan antagen som amfibiesoldat och jag springer varje dag 3 km och ska börja springa med packning snart. Samt marschar med 20-25 kg över milen. Det är bara som antagen amfibiesoldat och det är egentligen för lite. Så vill du bli KJ safta på med en 30 pannor i packningen minst och gå ut och gå. Ta med matsäck för du borde gå runt 2 mil minst varje marschpass.
twintip
Dec 9 2005, 00:30
Vänj dig att vara utan mat istället
Wannabe Kustis
Dec 9 2005, 13:42
Jag tror det är runt 8-9 km på en mycket kuperad skogsstig som jag går med 15 kg i säcken. Mer klarar inte den ryggsäcken av så en så länge får jag nöja mig med att gå med den varannan dag tills jag får en mycket bättre i julklapp. *glimt i ögat*
Sen springer jag 5 km 2-3 gånger i veckan och gymmar 2-3 gånger i veckan. Ett simpass om jag hinner med försöker jag också ta med i träningen.
Ska övergå till lite tyngre marchpass fast inte lika ofta och istället köra mycket mer kondition för den träningen har legat lite på sidan.
kilander
Dec 9 2005, 17:43
jag ska viserligen inte på kj extramönstring men förhoppningsviss fjs.
jag fokuserar mest på löpning och simning då den fysiska biten inte verkar så tung.
marsch träning kommer jag inte börja med föran någon månad innan mönstringen.
tror inte det är den biten som avgör om man kommer in eller inte.
Wannabe Kustis
Dec 9 2005, 18:11
Nä just därför jag ska lägga om träningen så att det blir mer löpning
Jag skulle lägga om så att det blev mycket mer marcshande med tyngre packning..8-9 km räcker inte. Som jag sa...2 mil minst åt gången, gärna mer!
Wannabe Kustis
Dec 9 2005, 18:59
Nä men jag har precis börjat, ska öka allt eftersom. Måste skaffa en ny rygga först också, den förra som skulle ha funkat för mer pannor än 15 har pajat.
Gick 1 mil på 1,24 med 15kg är det en bra marchtid??
Adam Wilhelm
Dec 9 2005, 19:10
Jämför en snabbmarsch på 20 km som ska ta 2 tim 20 min.
Du är nästan där.
Wannabe Kustis
Dec 9 2005, 19:35
Asså snabbmarch är det lite småjoggande eller går man bara jävligt snabbt? Jag tyckte att jag gick hyffsat snabbt men knappast något att jämnföra med 2 mil på 2 och 20
Blue52
Dec 10 2005, 13:34
QUOTE (Wannabe Kustis @ Dec 9 2005, 19:35 )

Asså snabbmarch är det lite småjoggande eller går man bara jävligt snabbt? Jag tyckte att jag gick hyffsat snabbt men knappast något att jämnföra med 2 mil på 2 och 20
Snabbmarch är ett smidigt sätt att förflyta en hel pluton från A till B. Utbildningskravet är 6,5 km med 20 kg packning på 40 min. Och ha gott stridsvärde när man anlänt till sitt mål. Eftersom vissa förband använder sig av snabbmarch för att förflytat sig FRÅN ett hett område , så använder sig KJ av sabbmarch för att ta sig TILL ett hett område , blir så tokgit om man står och hostar blod för att man är lite trött när man kommit fram. Man springer gemensamt med sina plutonskamrater i takt och med rättning.
Det är fullt möjligt att man får springa lite längre under utbildnignen , vem vet...
Icke att förglömma att du även ska medhava vapen, stridsväst samt snabbmarscha i kängor.
Amfibieslusken
Dec 10 2005, 15:52
@Lord: vad Blue52 menade med 20 kilo packning är det som kallas för NU (normalutrustning) och där ingår vapen och stridsväst utöver stridssäcken. Att säga packning är lite missvisande och själv föredrar jag att säga 20 kilo utrustning om någon frågar. Och givetvis springer du snabbmarsch i kängor.
Wannabe Kustis
Dec 10 2005, 15:58
Stridshinderbana 4,5 km med 20 kg packning 42 min
Vapentest Säkerhets- och skjutprov Godkänd
Snabbmarsch 6,5 km med 20 kg packning 40 min
Uthållighetsprov ca en vecka Godkänd
Distanspaddling 120 distansminuter Genomförd
Vilka av de här proven brukar vara de svåraste att klara för kustjägarna? De två sista eller hur?
Vad händer om man t ex inte klarar stridshinderbanan på första försöket? Får man göra om det någon annan gång?
Om man inte klarar Uthållighetsprovet då är det väl kört?
Blue52
Dec 10 2005, 16:10
Den som lever får se.. hahaha
mackan_666
Dec 10 2005, 16:42
Precis som blue52 säger.... den som lever får se, varför sitter ni o gissar osv, chilla och uppleva det sedan istället, för hur mycket ni än tar reda på så kommer ni ändå få en chock när det händer.... garanterat......
sedan sakern ani listar upp där..... det är itne allt finns värre saker.. mohaha garanterat värre saker.... mohaha den som lever får se....
Wannabe Kustis
Dec 10 2005, 18:29
Den som lever får se? Alla får ju inte se ändå, för tänk om man inte kommer med! Men då får jag väl ställa frågan då.
Blue52
Dec 10 2005, 19:04
Hmm! De som inte vet nått , de är inte meningen att de ska veta. De Kustjägare vet , de stannar mellan Kustjägare och ingen annan. SLUT!
Fortsätt gärna ställa frågor , men om du inte märkt det , så leder de ingen vart. Om du nu kommer in på KJ , genomför utbildningen.. så kommer du förstå varför.
GP720Englund
Dec 15 2005, 20:19
Vissa saker tycker alla är jobbiga...tro mig...
/M
Kimster
Dec 16 2005, 15:52
Lite bättre inlägg än halvdana kommentarerer och upprepningar och svar som inte ger nånting.. trasha inte sönder tråden mer nu tack.
Raderat x antal "blaha"
/ BlåGul
Pro patria
Dec 17 2005, 16:52
QUOTE (Blue52 @ Dec 10 2005, 19:04 )

De Kustjägare vet , de stannar mellan Kustjägare och ingen annan. SLUT!
Det där är ju knappast helt sant med tanke på att flertalet KJ här, inte kan hålla tyst om hur coola och macho de är, och hur hårda saker de fått göra. Till skillnad mot FJS.
Wannabe Kustis
Dec 17 2005, 20:56
Det finns väl folk från FJS som har delat ut lite information om utbildningen skulle jag tro.
De kanske är lika benägna att säga "den som lever får se" för de kanske har fått lära sig hur de ska ta hand om frågor från nyfikna.
Men vad vet jag!
Massa nyfikna FJS aspiranter har det i alla fall varit många av här som är lika nyfikna och lika bra på att spekulera som KJ
bartil
Dec 18 2005, 16:08
Jag har inte stött på en enda gammal FJS:are på detta forum... finns det någon överhuvudtaget?
Wannabe Kustis
Dec 18 2005, 16:09
De har en låg profil :P
Apropå kustjägarna, hijackar tråden lite:
FRÅGA:Behöver man B-körkort för att kvala in på förbandet?
QUOTE (Kato @ Dec 20 2005, 15:37 )

Ja, det är även krav på medlemskap i Palle Kuling-klubb samt att Du minst en gång deltagit i Kalle Anka Cup!
Kimster
Dec 20 2005, 17:23
QUOTE (vasa @ Dec 20 2005, 16:23 )

Ja, det är även krav på medlemskap i Palle Kuling-klubb samt att Du minst en gång deltagit i Kalle Anka Cup!
..och vill du i fortsättning ha ditt medlemskap kvar här kniper du igen med sådan tramsinlägg i detta forum.
och WanabeKustis ta och funderar vidare över sina inlägg lite då de börjar bli mindre genomtänkta. Dessutom undrar jag över din profil. Jag hoppsa du inte ljuger i den. Läs reglerna.
/ BlåGul
Wannabe Kustis
Dec 20 2005, 19:07
Asså hur kommer man i sin profil???
Vad står det i den?
twintip
Dec 20 2005, 19:11
Att du är intagen till Jägare/spaning antagligen?

är du det? var kom du in?
----

nix(?)
Wannabe Kustis
Dec 20 2005, 21:14
Ja jag är antagen som jägare på K4
bartil
Dec 20 2005, 22:28
Varför heter du då "Wannabe_Kustis" om jag får fråga?
OnT: Kan man inte gissa sig till hur extramönstringen går till?
Kimster
Dec 21 2005, 12:35
QUOTE (Wannabe Kustis @ Dec 20 2005, 19:07 )

Asså hur kommer man i sin profil???
Vad står det i den?
Du har tydligen inte förstått det här med regler och sånt. Då ber jag dig läsa dem 2 - 3 gånger till. Därefter tar du och läser FAQ/Hjälp där du hittar just sån infomation du söker efter.
Detta SKULLE du ha gjort när du registrerade dig ! Vill du bli tagen på allvar tycker jag du tänker till lite om din attityd utåt där just profilen är en viktig del, vi är inte intresserade av nått hams och slamsforum.
För att ändå hjälpa dig att komma dit så snabbt som möjligt - Klicka på "Min kontrollpanel" där under Profil klickar du på "Ändra profilinformation"
/BålGul
Gunn0r
Dec 21 2005, 14:00
QUOTE (bartil @ Dec 20 2005, 22:28 )

OnT: Kan man inte gissa sig till hur extramönstringen går till?
Börjar man spekulera så finns det en oändlig uppsjö av alternativ. Kan man gissa sig fram till hur extramönstringen är upplagd exakt, så är det bara bra för individen, men jag tror inte att man kommer finna svar här på forumet om extramönstringens exakta upplägg.
Delta Golf
Dec 21 2005, 14:09
asgarvar åt hela misären:)
//DG
nynnar på "something happened along the way"
Wannabe Kustis
Dec 21 2005, 17:15
Ja tycker att jag håller mig gått och väl mellan de där reglerna som jag inte har läst än

Nästa gång någon har några invändningar på mig så säg något konkret då.
QUOTE (resq @ Nov 29 2005, 08:42 )

nån som ska till extramönstringen i vår?
jajamensan...... jag ska någon gång i maj har jag fått reda på så det är dax att börja träna hårt nu... men när ska du på exrtramönstringen vet du det än???
hur tränar du inför extramönstringen...??
// Jin..
Wannabe Kustis
Dec 21 2005, 20:22
Hittade något kustjägarträningsschema i pdf fomat som jag följer i alla fall spring delen i den. Sen gymmar jag och går med ryggsäck när jag inte har något och göra.
Telewaffe
Dec 21 2005, 21:43
God afton
Detta är tredje tråden jag läser här på SoldF.. humor!
Får se vad ni mer har att bjuda på!
/Telewaffe
Kimster
Dec 22 2005, 02:13
jaha ? välkommen då
..och du vill mena med det att... ?
241 Magnusson
Dec 26 2005, 04:40
Hej alla Glada Manniskor dar hemma i vinterkylan. Sjalv e man nere i Sydney nu, 36 grader varma bara med parrasol drinkar.
Maste bara fraga en sak angaende KJ
Vada extra monstring snart.
Sa vidare jag vet sa nar jag muckade 2005 nu i sommras sa ryckte det in aspiranter till KJ i Augusti samma ar och efter dem sa skulle KJ ga tillbaka till samma tradition dvs inryck vart annat ar. Kommer det inte bli sa langre eller blir det inryck varje ar nu????
PS KJ 2004 2005 hur var julfirandet i Strangnas?????
ha det gott MVH Mange!!!!!!!!!!!!!!!!
Hmm... Jag fick för mig att det skulle bli varje år iom. det nya vpl.systemet, men eftersom de ska ha kvar 15 månader för b.la. KJ så kanske det är som du antyder, att det blir som förut, med inryck vartannat år. Annars blir de ju tvungna att utbilda två kullar samtidigt under en viss period.
SGT Jakobsson
Dec 26 2005, 10:23
QUOTE (Kato @ Dec 26 2005, 05:50 )

Annars blir de ju tvungna att utbilda två kullar samtidigt under en viss period.
Det har KJ komp gjort förut, när jag ryckte in så var förra årets kompani på sina slutövningar. Då fanns det PB 15 månaders och GB 10 månaders.
QUOTE (jin @ Dec 21 2005, 19:41 )

QUOTE (resq @ Nov 29 2005, 08:42 )

nån som ska till extramönstringen i vår?
jajamensan...... jag ska någon gång i maj har jag fått reda på så det är dax att börja träna hårt nu... men när ska du på exrtramönstringen vet du det än???
hur tränar du inför extramönstringen...??
// Jin..
hej! jag har sökt till KJ och jag fick ett brev hem, innan jul, att de har tagit emot min ansökan. tydligen så har du och en annan vän till mig fått en inbjudan, bokstavligen. det har inte jag fått tyvärr. men min vän tyckte att jag skulle ringa min inskrivningsförrättare och fråga varför jag inte fått ett ytterligare brev från dem med en inbjudan som vissa andra redan fått.
just nu ligger all träning på is. mycket festande bara.. när skolan börjar igen den 9 jan. så ska jag ta upp träningen igen. jag springer och styrketränar. jag borde faktiskt simma mer, har vart lite för lat på den fronten hittils men jag ska väl köpa ett simkort och försöka simma några gånger i veckan.
går även med tung ryggsäck i 2 dagar i månaden, när jag fått ner löptiden ordentligt ska jag börja göra lite längre löprundor med ryggsäck. hur tränar du?
hälsningar
/r
fillefalle
Jan 3 2006, 10:07
QUOTE (resq @ Jan 2 2006, 22:06 )

hej! jag har sökt till KJ och jag fick ett brev hem, innan jul, att de har tagit emot min ansökan. tydligen så har du och en annan vän till mig fått en inbjudan, bokstavligen. det har inte jag fått tyvärr. men min vän tyckte att jag skulle ringa min inskrivningsförrättare och fråga varför jag inte fått ett ytterligare brev från dem med en inbjudan som vissa andra redan fått.
just nu ligger all träning på is. mycket festande bara.. när skolan börjar igen den 9 jan. så ska jag ta upp träningen igen. jag springer och styrketränar. jag borde faktiskt simma mer, har vart lite för lat på den fronten hittils men jag ska väl köpa ett simkort och försöka simma några gånger i veckan.
går även med tung ryggsäck i 2 dagar i månaden, när jag fått ner löptiden ordentligt ska jag börja göra lite längre löprundor med ryggsäck. hur tränar du?
hälsningar
/r
tja tja, det här är nog första gången jag hört att någon fått inbjudan. jag väntar ju på den också och jag tycker att du ska låta det gå några veckor innan du ringer till pliktverket (om du nu måste göra det), alla kan ju inte få exakt samtidigt... börja träna istället.
Tja!! Jag ska mönstra om ca fyra veckor och ska satsa på jägare. Ända sedan högstadiet har jag viljat bli fallskärmsjägare och har därför tränat uthållighet och sådant. Tränar kondition, styrka och amerikansk fotboll+ beachvolleyboll(vilken kombination

) Men, men nog om hur mkt jag tränar.
Jag har nu upptäckt att FJS inte ska ta in värnpliktiga längre!! Så jag undrar om någon vet hur länge de tar in? Så skulle det nu inte gå med FJS tänkte jag satsa på KJ. Tar KJ in varje år? Skulle va glad om någon skulle svara på det.
Sen undrar jag också vad ni som ska och är kustjägare fick för resultat på mönstringen? De fysiska testen ska inte vara några problem efter många års träning och jag har redan genomfört jägartestet. Psykologen ska inte heller vara något problem. Jag är lugn stabil osv. Eftersom jag vill bli officer måste jag bli befälslämplig, men det ska förhoppningsvis inte vara något problem det heller. Jag har inga problem med att prata inför folk och säga vad de ska göra. Hur bestämmer pyskologen befälslämligheten? Men det är inskrivningprovet jag kommer vara nervös på. Går samhälle på gymnasiet så jag är inte helt borta! Vad ska man ha för att kunna ha chans att bli antagen till extramönstringen?
Jag tackar för alla svar jag kan få och lycka till alla blivande KJ:are!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.