Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny skyddsväst
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
Ivar_Artilleri
Tack för svaren. Inte för att jag helt har fattat hur det hänger ihop men å andra sidan så tänker jag jag inte testa min hypotes heller.

Att: Vargas.

Din editering gör mig lite nyfiken. Är du på allvar ute efter att skada mig?
2Sharp
QUOTE (Ivar_Artilleri @ Dec 18 2005, 21:17 ) *
Tack för svaren. Inte för att jag helt har fattat hur det hänger ihop men å andra sidan så tänker jag jag inte testa min hypotes heller.

Ja, Vargas är skit-farlig, akta dig... Malajn.gif

En tanke om hur kass infästningen är på SV2K, jag har sett att väldigt, väldigt många fäster dem på fel sätt, inte sällan är det dessa som klagar på att västen är så sladdrig också.
Kan vara ett tips att kontrollera så fickor och annat sitter som de bör?

Sv2K är inte perfekt, men vad är det? Har någon använt de alternativ de glatt propagerar för i någon större/längre omfattning?

F.ö tycker jag det är en halv-funkis idé med integrerad stridsväst/kroppsskydd/skyddsväst, dock kan man ju lätt önskat en möjlighet till flexibilitet som vi inte har nu.
Ivar_Artilleri
QUOTE (2Sharp @ Dec 18 2005, 23:00 ) *

En tanke om hur kass infästningen är på SV2K, jag har sett att väldigt, väldigt många fäster dem på fel sätt, inte sällan är det dessa som klagar på att västen är så sladdrig också.

Sv2K är inte perfekt, men vad är det? Har någon använt de alternativ de glatt propagerar för i någon större/längre omfattning?

F.ö tycker jag det är en halv-funkis idé med integrerad stridsväst/kroppsskydd/skyddsväst, dock kan man ju lätt önskat en möjlighet till flexibilitet som vi inte har nu.

Nja, inte är jag speciellt orolig för Vargas. Det kan vi nog lösa på tu man hand. Fast det var ett otrevligt upptrappande ton här (bortsätt från moderatorernas metaangrepp).
Jända

Jag är inne på samma fråga. När jag låg inne så var det egentligen aldrig någon som hade några problem med stridsvästen, trots att de flesta, inkl. jag själv mörrbultade dom rätt ordentligt. Hade man fäst fickorna ordentligt så var det inga som helst problem. Det ända som gick sönder var vanligtvis fästena till fältflaskhållaren och skyddsmasken, men dessa har ju som bekant lite annorlunda fästannordningar.

Kan det kanske helt enkelt vara så att de flesta saknar tillräcklig utbildning på SV2k?

För att komma lite mer OnT så är väl den bästa lösningen en möjlighet att integrera skyddsvästen med stridsvästen om man vill. Valmöjligheter är alltid bäst i längden.
Vargas
QUOTE (Ivar_Artilleri @ Dec 20 2005, 00:25 ) *

Nja, inte är jag speciellt orolig för Vargas. Det kan vi nog lösa på tu man hand. Fast det var ett otrevligt upptrappande ton här (bortsätt från moderatorernas metaangrepp).

Det är inget personligt, utan är bara synnerligen behjälplig med upplevelsebaserad inlärning om en överteoretisk situation. Visst, jag är alltid en anhängare av att man ska använda sig av en vetenskaplig grund, men ibland måste man faktiskt låta det luddiga "sunt förnuft" ta över. Blotta tanken på att en kula som träffar en skottsäker hjälm inte skulle kunna ge upphov till ganska svåra skador på nacke eller bara kännas som vapnets rekyl mot axeln är för mig såpass fånig att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att låta upphovsmannen till teorin få uppleva betydligt mindre våld än en kula. Alla som haft cykelhjälm/hockeyhjälm/bygghjälm/stålhjälm eller motsv. och fått nånting tappat på den eller slagen mot, vet att det inte bara kan göra ont i själv knoppen utan också i nacken och annat beroende på hur det träffar.

Som svar på din fråga ovan: Nej, jag är inte ute efter att skada dig på allvar. Det skulle mer kunna betraktas som en julbonus ... :P
PB-Syte
På FM dagen i Mmö i går gick det att beskåda prototypen till det nya kroppsskyddet, har för mig att dom kallade det för ngt i still med personligt modulärt kroppsskydd. Såg riktigt lovande ut faktiskt, påminde mycket om amerikanarnas Interceptor- väst...

I grundutförande har västen samma skyddsklass som KS94 (utan plattor!), keramiska plattor kan monteras på fram/baksidan och då stoppar västen upp t.o.m. 7,62mm kaliber. Kragen som dockan på bilden har går att montera på/av efter behov, likaså överarmskydden som precis går att urskilja på dockans vänstra arm. Fästmöjlighet för SV2K fickor var något som tittades på, lika så hantag i nacken som på SV2K
Fördelarna med den nya västen framför KS94 sades vara lägre vikt, större rörlighet och att västen går att anpassa efter hotbilden i högre grad än KS94. Västen ska ersätta både KS90 och KS94 innom samtliga förband och planeras börja tilldelas i stor skala från 2009/2010...
Hornet
Västen ska ersätta både KS90 och KS94 innom samtliga förband och planeras börja tilldelas i stor skala från 2009/2010...

Gäller detta HV med? (vi fick ju just ut våra 90A :P)
paananen
QUOTE (PB-Syte @ May 14 2006, 18:22 ) *
...
Västen ska ersätta både KS90 och KS94 innom samtliga förband och planeras börja tilldelas i stor skala från 2009/2010...

Jag tycker att det är lite trist att det ska ta sååååå lång tid med dylika saker. Västen kommer förmodligen från ett företag som har utfört ganska talande tester med skyddet, samt att det förmodligen testats av andra enheter (liknande modell iaf).

Det borde inte ta så lång tid att utröna om saker funkar...

Kan iofs vara att den börjar tilldelas i "liten skala" redan 2008/2009 fun_icon_nana.gif
Björn-
Har den något skydd för familjejuvelerna?
PB-Syte
@ Hornet - som jag förstod det så ja, den nya västen ska ersätta KS90/KS94 på samtliga förband. Sen vilket år detta blir är ju en annan fråga... ;)

@ Björn - Nej, i dagsläget finns det inte något skydd för "familjejuvelerna", ej heller ngn "rövflärp". Anledningen till detta sades vara att det begränsade rörligheten för mkt...

I samma tält kunde f.ö. även beskådas en ny fältjacka i ngt vattentätt lättviktsmatrial, nya kängor, personlig radioutrustning och en ny stridsväst dribble.gif
Fu Kjellberg
QUOTE (PB-Syte @ May 19 2006, 17:22 ) *
I samma tält kunde f.ö. även beskådas en ny fältjacka i ngt vattentätt lättviktsmatrial, nya kängor, personlig radioutrustning och en ny stridsväst dribble.gif

Detta vill vi ha bilder på om någon var där. smile.gif
SISU
Jag kan fixa lite bilder den 2/6 i Göteborg .
Björn-
Jag ska försöka fixa lite bilder i morgon.
PB-Syte
Hade tyvär fyllt kameran redan så jag kunde inte ta några bilder på dom prylarna tveka.gif

Jackan syns iaf hängandes på en galje i bakgrunden på denna bilden (från mil.se), även radioutrustningen syns på soldatens stridsväst...

Kängorna såg i mitt tycke riktigt bra ut - lätta och smidiga, inta alls så klumpiga som "jättekänga 90". Ett stort plus med dem var att plösen var försedd med dragkedja så att man snabbt och lätt kunde få av sig dojorna vid behov...
3924
Det var inte dessa ni såg

Sommarkänga
PB-Syte
Nix, det var inte "kermitkängorna". Dom nya kängorna är svarta, och dragkedjan sitter i plösen - inte i skaftet. Dom har dessutom en ordentlig sula. Exemplaret som visades var uppskurna så att man kunde se in i dom...
106
QUOTE (PB-Syte @ May 19 2006, 20:28 ) *
Jackan syns iaf hängandes på en galje i bakgrunden på denna bilden (från mil.se), även radioutrustningen syns på soldatens stridsväst...

Utifrån bilden sett så verkar jackan ok, bra att de börjar använda vattenavstötande blixtlås. Men varför ingen gradbeteckningshållare eller vindslå? Tycker det är bra på 90-jackan att man kan ha dragkedjan öppen men knapparna på vindslån knäppta så man måste ha jacka men inte vill svettas ihjäl.
Kylskåp
QUOTE (Björn- @ May 20 2006, 17:25 ) *

MYCKET spännande bilder. Såg ut som om det var två olika sorters kängor?
Björn-
Jo en va en sand-öken-watever känga. Nr 3 i ordningen av kängor. Skulle tagit fler bilder men jag blev ivägsläpad av en polare.
Christer
Tycker chestriggen verkar mycket intressant. Varför gå från väst till chestrigg? Fast den diskussionen kanske vi borde ta i en ny tråd..
PB-Syte
QUOTE (Christer @ May 21 2006, 12:36 ) *
Tycker chestriggen verkar mycket intressant. Varför gå från väst till chestrigg? Fast den diskussionen kanske vi borde ta i en ny tråd..

Har för mig att även danmark nyligen har tagit fram en ny stridsväst/chestrig då man har kommit fram till att ordinarie stridsväst är mindre lämpad för fordonspersonal, då fickorna är ivägen när personalen sitter i fordonet. Kan misstänka att det är av ngn liknande anledning som man nu har tagit fram denna chestrig!? unsure.gif

Kanske bäst att starta en ny tråd - "Ny utrustning skådad på FM dagarna..." biggrin.gif
paananen
Killen som stod vid "båset" pratade om att personal tex. i patrullerande tjänst kunde dra nytta av chestriggen, samt att personal i fordon skulle få mer manöverutrymme och att denna inte skulle belasta benen när man sitter i fordon el. dyl.
Triggerpuller
Tycker att kroppsskyddet som visades på FM-dagen har stora likheter med Belgiska försvarets nya kroppsskydd.

Se tråd

Någon nämner likheter med NFM:s produkter i ovanstående tråd. Är det någon som vet vem tillverkaren är av skyddet som visades i sthlm/gbg/mlm?

@2Sharp: Jo, jag har satt fast fickorna på rätt sätt men när kardborren släpper så släpper den. Har använt MOLLE/PALS i olika konstruktioner och olika sammanhang sedan 2003. Malice clips is the shit..

För övrigt var det synd att att FM inte körde på MOLLE/PALS ända från början då detta blivit något av en internationell standard och norm.
PB-Syte
Nu så börjar det hända saker, FMV vill nu beställa ett par tusen nya kroppsskydd. Ska införskaffas i både grönt och beige...

Ja, jag vill veta mer!... camo.gif
slemh
QUOTE (PB-Syte @ Jul 5 2007, 19:49 ) *
Nu så börjar det hända saker, FMV vill nu beställa ett par tusen nya kroppsskydd. Ska införskaffas i både grönt och beige...

Hur får man reda på de 20 som de ska bjuda in för att ge ett kostnadsförslag? Jag skulle ju tycka det vore intressant om Dragonskin makarna fick vara med biggrin.gif
Minimi
Jag tyckte att den svarta kängan var väldigt lik mina HAIX GSG 9 Kängor...
Jonsson8

De kanske borde samköpa kroppskydd med polisen, för de verkar också behöva nya då de nuvarande inte håller måttet...

http://tv4nyheterna.se/1.135681/nyheter/20...ar_skyddar_inte
Hans Engström
@slemh Dragonskin har åkt på tafsen rejält i USA, och baserat på allt det som kommit fram, så verkar det inte vara en så lysande produkt som ägarna vill låta oss tro. Se följande topic på annat forum http://63.99.108.76/forums/index.php?showt...=20985&st=0 .
slemh
QUOTE (Hans Engström @ Jul 6 2007, 01:16 ) *
@slemh Dragonskin har åkt på tafsen rejält i USA, och baserat på allt det som kommit fram, så verkar det inte vara en så lysande produkt som ägarna vill låta oss tro. Se följande topic på annat forum http://63.99.108.76/forums/index.php?showt...=20985&st=0 .

Jag vet att det har fått mycket dunk i USA men jag litar för övrigt ingenting på att US Army kan göra ett oberoende test. På grund av att det är så mycket maktspel och människor med pengar som vill ha mera pengar med i leken. Nu säger jag inte att FMV är speciellt bra på att införskaffa grejer heller men förhoppningsvis kan de göra ett vättigare test än jänkarna.
The Swede
QUOTE (Jonsson8 @ Jul 5 2007, 23:43 ) *

De kanske borde samköpa kroppskydd med polisen, för de verkar också behöva nya då de nuvarande inte håller måttet...

http://tv4nyheterna.se/1.135681/nyheter/20...ar_skyddar_inte

Polisens kropsskydd diskuteras i en tråd i Markan.
Håll er till ämnet.

The Swede
BLÅGUL
Nimitz
Jag har vid ett flertal tillfällen sett et mörkgrön krsk av ganska slim modell som ska bäras under jackan. Inte mycket större än just platorna på krsk94. verkar som att de helt enkelt skippat de "mjuka" skyddet för smidighetens skull.

Någon som har data/bild på detta?

//KNI
Sytare
*suck*

Jag hade gärna sett att FM tänkt till och skaffat ett ordentligt kroppsskydd med fästpunkter, t.ex. Paraclete Releasable Assault Vest m. tillbehör.
(3D Modell på RAV)

(inte riktigt samma liga som AMFs kroppsskydd, då denna inte har neutral flytförmåga)

Efter att ha tittat i tråden, och läst specen för kroppsskyddet så står jag fortfarande undrande om vilka är det som skall använda skyddet?
Och till vad och varför?
Under väst/gördel?
Personal som inte har strids som huvuduppgift?
Politikers besök i missiosområden?
Maverick
QUOTE (Nimitz @ Jul 8 2007, 10:29 ) *
Jag har vid ett flertal tillfällen sett et mörkgrön krsk av ganska slim modell som ska bäras under jackan. Inte mycket större än just platorna på krsk94. verkar som att de helt enkelt skippat de "mjuka" skyddet för smidighetens skull.

Någon som har data/bild på detta?

//KNI

Kan det vara denna du menar???

Har sett liknnde sakerpå andra bilder från ISAF och svenskar

Rokare
QUOTE (Maverick @ Jul 9 2007, 21:47 ) *
Kan det vara denna du menar???

Har sett liknnde sakerpå andra bilder från ISAF och svenskar

Gräva gräva gräva

Chefen chefen på bilden bär en P100 väst. Diskuteras i en annan tråd vill jag minnas.

GMY
3924
QUOTE (Sytare @ Jul 8 2007, 13:15 ) *
*suck*

Jag hade gärna sett att FM tänkt till och skaffat ett ordentligt kroppsskydd med fästpunkter, t.ex. Paraclete Releasable Assault Vest m. tillbehör.
(3D Modell på RAV)

(inte riktigt samma liga som AMFs kroppsskydd, då denna inte har neutral flytförmåga)

Efter att ha tittat i tråden, och läst specen för kroppsskyddet så står jag fortfarande undrande om vilka är det som skall använda skyddet?
Och till vad och varför?
Under väst/gördel?
Personal som inte har strids som huvuduppgift?
Politikers besök i missiosområden?

Som jag har förstod det finns det ju ingen beskrivning på hur västarna skall se ut (bara vad ska klara av vad som ska ingå), utan att de olika tillverkarna får komma med olika förslag. Eller har fattat allt fel.

Jag skulle vilja se att Swedish Body Armour Group AB kom in med ett anbud.
I detta utförande (som de har som alternativ) kanske skulle var fint:

För att enkelt kunna fästa hölster m.m. vid skyddsvästen har vi utvecklat ett hölstersystem i svart nylon. Kompatibelt med de flesta kända avtagbara hölster. Remmarna finns i två bredder, 25mm och 50mm, med 50mm breda loopar och 25mm mellan raderna. Finns att beställa med 25mm (1 inch) eller 50 mm (2 inch) breda remmar, 50mm breda öglor och 25mm mellan raderna.
Snabeldraken
Ska bli intressant att se vad vi får för nytt kroppsskydd i framtiden, själv håller jag på Dragonskin pga deras flexibilitet. Lite info om dragonskin:
http://www.youtube.com/watch?v=861L7Ly-gR4&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=tKnfHhRl7U0...ted&search=
Qaz
Väcker denna tråd då det i en annan tråd diskuteras Snigels nya stridsväst som är på prov. LÄNK. Jag undrar varför försvaret inte väljer att utveckla/köpa en väst som är integrerad stridsväst/kroppsskydd med möjlighet att fästa extra plattor om det skulle behövas, precis som många föreslår tidigare i tråden. Vilka argument finns det mot en sådan lösning? Jag anser att det flesta soldater och förband skulle kunna ha en sådan konfiguration och de som har behov av en väst utan skydd kan använda Sv2000 eller stridsgördeln.
Ing
Flexibilitet?
Pappsen
QUOTE (Ing @ Mar 15 2008, 11:42 ) *
Flexibilitet?

Jag förstår inte ditt argument.

Frågan löd:

Vilka argument finns det mot en sådan lösning?

Själv tycker jag nämligen förslaget låter mycket mer flexibelt än det vi kånkar på idag.

Alltså, vill du utveckla litet så även en gammal gagghök förstår?

Pappsen
Ing
Kan jag göra. smile.gif

Finns en hel del tillfällen då det inte krävs att man är fullkittad, men ändå skyddad med kroppsskydd.
Att t.ex vakta en camp eller "fältarbeta" kräver inte att man har 10 magasin, handgranater och vatten på kroppen, bara lättillgängligt. Fullkittat gör snarast arbetet mer otympligt och tröttande. Skyddet från västen är däremot skönt att ha med sig... Det finns f.ö. möjlighet att fästa magasin m.m. på 94k, även om mer fästmöjligheter kanske kunde vara trevligt där också.

Finns andra tillfällen också där man inte har behov av att vara kittad till tusen, men ändå bära kroppsskydd. Jag kan tänka mig att en "integrerad" skydds/stridsväst skulle kunna sitta tightare, men JAG ser fler nackdelar än fördelar nu, efter de erfarenheter jag har. Just i möjligheten att välja nivå.
Berg
Just "fullkittning" är inget tvång, västarna är ju modulära. Bara att plocka bort ett gäng fickor :P
Sytare
Visst är det en trevlig tanke att alla skall ha ett kroppsskydd med fästpunkter och att detta skall användas över tiden. För de flesta befattningar så är det en mycket duglig tanke rent av som jag gärna skulle vilja se i försvarsmakten.

Men det finns verksamheter som är lite udda. T.ex. förband som sysslar med patrullstrid och långa promenader med tung packning. Då är det inte optimalt med kroppsskydd och en chestrigg eller väst utan ballistiskt skygg är ett bättre alternativ (snackade så sent som ikväll med en kompis på Amfibie som kånkat Berghaus med krsk och det var visst spännande).

Uppgifter där "Hearts and minds" är en faktor kan också vara ett tillfälle när denna flexibilitet är önskvärd. Skall man bli kompis med civilbefolkningen så är det ingen höjdare att se ut som robocop.

Skall dessa förband behöva köpa sin utrustning själv eller?

EDIT: Puck 2 och jag missförstod visst frågeställningen.

Men Berg: att flytta fickor beroende på olika uppgifter en timme till en annan är inget alternativ, det märker du om du gör värnplikten senare.
Ing
QUOTE (Berg @ Mar 15 2008, 22:02 ) *
Just "fullkittning" är inget tvång, västarna är ju modulära. Bara att plocka bort ett gäng fickor :P

Som Sytare redan sagt; Att kitta om inför varje uppgift är inte ett alternativ...

Ska jag vara ärlig så ser jag inte riktigt att fördelarna väger tyngre för någon tjänst. Men men.. mellow.gif
slemh
Varför behöver det vara en enhetslösning för hela FM? Skyttesoldaten behöver något bilföraren något annat maskinföraren vill ha sin grej. Och sen så har vi då jägers som vill ha sin. Det går ju att köpa något till varje tjänst istället för att strula till något halvarslig kompromiss till varje såsom vi har idag.
grisbasse
en lösning skulle ju kunna avra en stridsväst som man akn stoppa i plattor i. Vill man ha "allt i ett" så har mna plattorna i. vill man ha de separat har man inte plattor i stridsvästen utan kör en hederligt kroppsskydd under istället?
Smeghead
Glöm inte att det alltid finns en möjlighet att köra väst med integrerat skydd helt slät också. Många fordonsbesättningar i Irak kör helt släta IBA/IOTV/MTVs och kör sen en chestrig över den när det väl är avstuttet.
3924
QUOTE (grisbasse @ Mar 15 2008, 23:42 ) *
en lösning skulle ju kunna avra en stridsväst som man akn stoppa i plattor i. Vill man ha "allt i ett" så har mna plattorna i. vill man ha de separat har man inte plattor i stridsvästen utan kör en hederligt kroppsskydd under istället?

Det finns många system där ute som används mycket av gramjägarna (som i sådana som jagar vikt) där plattorna och västen är ett funkande system, om man bara kör med plattorna från sådana västar så uppfyller de inte önskad skyddsklass.

Om jag får göra en helt egen gissning så tror jag att den nya västen inte kommer att hamna lånt ifrån var norge nyligen beställde från norska NFM. Det finns ju vissa slående likheter med den väst som fanns på FM-dagarna och den som noge valde, om man ser till uppbyggnad.

Norges modell som beställdes oktober 2007.
Norwegian contract of ballistic vests

En svensk försöksmodell som visades på FM-dagarna.
Smeghead
QUOTE (Snabeldraken @ Jul 10 2007, 18:54 ) *
Ska bli intressant att se vad vi får för nytt kroppsskydd i framtiden, själv håller jag på Dragonskin pga deras flexibilitet. Lite info om dragonskin:

På tal om Dragonskin, http://www.professionalsoldiers.com/files/...000121may07.pdf

Test results
- Total number of vests tested: 8
- Total number of vests failed: 4
- Total number of penetrations: 13 of 48
Conclusion: Dragon Skin does not meet
required protection standards for Soldier use.
Knekt
QUOTE (Smeghead @ Mar 25 2008, 08:39 ) *
QUOTE (Snabeldraken @ Jul 10 2007, 18:54 ) *

På tal om Dragonskin, http://www.professionalsoldiers.com/files/...000121may07.pdf

Test results
- Total number of vests tested: 8
- Total number of vests failed: 4
- Total number of penetrations: 13 of 48
Conclusion: Dragon Skin does not meet
required protection standards for Soldier use.

http://www.youtube.com/watch?v=vetyGCqJ_rU...feature=related
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.