Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny skyddsväst
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
MPMöller
samt http://www.youtube.com/watch?v=KTrTrsJu3pk...feature=related med flera
Verkar inte stå 100% rätt till där...
martinator
Min helt ovetenskapliga åsikt om dragonskin Vs annat är följande.
Att bara hänga upp två västar och skjuta på dem är ganska meningslöst.
De påfrestningar som västen utsätts för under daglit användaden kan
påverka dess skyddsförmåga. Slag, stötar, temepraturväxlingar,
kemikalier, skit osv kan ha negativ, eller positiv inverkan på materialen.
Detta verkar i prinvip ALLA som testar dragonskin i oberoende tester ha missat.
Inga tester före efter fall, tempväxlingar, vid låg respektive hög temp
har visats. Dock har en instution genomfört sådana tester, US-army, det
är också denna institution som funni svagheter i systemet. Tills någon gör
om deras tester och bevisar att de är felaktiga så väljer jag at tinte
uttala mig om ifall dragonskin är bäste eller ej.

/martinator
3924
Jag lyfter denna tråd i hopp om att någon kanske sitter på lite nyheter, Den nya skyddsvästen ska ju enligt utsago från I&F komma under 2008 och jag läste själv upphandligskraven som låg ute på FMV. Nu är snart sommaren här och jag har undrar om någon hört något mer?

OT......kan bara flika in här att nogre hupphandlade nu väst i samma veva som oss och hittade en bild som visar de alldeles nylevererade västarna som ska med delar av TMBN (Telemark Bataljon) till affe, den ser ju helt ok ut av det man kan se av denna lite dåliga bild......OT

Smeghead
Smartaste draget av norrmännen var ju att skaffa en väst som använder BALCS-skurning på skyddspanelerna.
3924
Lyfter denna tråd då jag undrar om någon hört något nytt! det nya kroppsskyddet skulle enligt de papper jag läst (orderförfrågan från FMV) börjas levereras 09 och jag har då inte sätt något inte ens ett fälttest.

3924
Fick ett svar från FMV och avdelningen för Försvarsmakts gemensam produktion.
Jag har fått din fråga ang anbudsförfrågan på nytt kroppsskydd. Tyvärr var vi tvungna att avbryta upphandlingen eftersom ingen av anbudsgivarna uppfyllde skall-kraven.
Upphandlingen ligger nu på is (obestämd tid), så nytt och med funkis kroppsskydd kommer att dröja.
Smeghead
QUOTE (3924 @ Oct 31 2008, 11:53 ) *
Jag har fått din fråga ang anbudsförfrågan på nytt kroppsskydd. Tyvärr var vi tvungna att avbryta upphandlingen eftersom ingen av anbudsgivarna uppfyllde skall-kraven.
Upphandlingen ligger nu på is (obestämd tid), så nytt och med funkis kroppsskydd kommer att dröja.

Vad fan ställer FMV för krav egentligen?
GC1
QUOTE (Smeghead @ Nov 1 2008, 01:58 ) *
QUOTE (3924 @ Oct 31 2008, 11:53 ) *

Vad fan ställer FMV för krav egentligen?

Det kan man undra, finns det inget som är bättre än det vi har idag?

Dyrt? Självklart men det är ju inte 800.000 man som skall utrustas utan snarare 30.000. Lite hemvärn och några insatsbataljoner....
Larsleo
jag skulle satsa en femma på att i vanligt svensk maner vara överdrivet skydd för FAE/brand.. och att det var det som gjorde att inget krsk uppfyllde kraven som ställdes..

Antar att nån på utvecklingsavd på kvarn tyckte att ett jättehäftigt brandskydd är viktigare än att ballistisk skydd i sida än krsk94.. dry.gif gasmask.gif
nåja.. nya kroppskydd är ju inget viktigt..
Sleipnir
Be att få ut FFU/förfrågningsunderlaget (motsv.) från FMV och kolla vad dom ställde för krav.
Ratten
finnarna som var med oss i tchad hade en intressant lösning. såg lite ut som den här http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=684
och så hade dom tunna plattor i den typ en halv cm tjocka... det var den lätta västen. den kunde man sen i sin tur fästa med dragkedjorna på en annan väst så det hela ekipaget blev en enda väst fast med tjockare plattor...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.