FredsAmiralen
Nov 22 2005, 22:48
Fick besked igår om att jag får göra värnplikt!
Fick till och med mitt förstahandsval som GP720 (amfibieplutonsbefäl) på amf 1 Hårsfjärden i april 2007.
Skulle vara kul att komma i kontakt med folk som ska dit. Hade också varit nice om någon som har varit där vill berätta mer om vad som väntar.
MrGreger
Nov 22 2005, 23:20
Satt och funderade i samma banor jag me, dock gick jag och la mig istället =)
Jag kom också in som amfibieplutonbefäl, ser fram emot det riktigt mycket faktiskt
Synd att man tjänstgör så långt efter alla andra, dom är ju nästan klara när vi rycker in =)
Kommer ni ligga inne 11 eller 15 månader?
EDIT: Missade ett ord =/
MrGreger
Nov 22 2005, 23:28
15 månader tror jag, 430 dar lr nått sånt
QUOTE (FredsAmiralen @ Nov 22 2005, 22:48 )

Fick till och med mitt förstahandsval som GP720 (amfibieplutonsbefäl) på amf 1 Hårsfjärden i april 2007.
Skulle vara kul att komma i kontakt med folk som ska dit. Hade också varit nice om någon som har varit där vill berätta mer om vad som väntar.
Det blir nog amf 1, fast vid Berga för dig =)
Utbildas det ens nu några vpl på Rindö?
MrGreger
Nov 23 2005, 10:24
Hmm, ja tror nog rindö är nerlagd typ, vpl utbildas inte där längre iaf
QUOTE (MrGreger @ Nov 22 2005, 23:28 )

15 månader tror jag, 430 dar lr nått sånt
Jag tror det blir 11 månadr för er också. Jag tror också att ni inom några månader kommer att få ett brev som meddelar att antalet tjänstgöringsdagar har ändrats från 450 till 330. Ett sådant fick jag. ;)
carl0s
Nov 23 2005, 11:57
Ta inte ut nåt i förskott nu killar/tjejer?, över 15 månader kvar, mycket kan hända under den tiden!
FredsAmiralen
Nov 23 2005, 12:12
QUOTE (simon @ Nov 23 2005, 11:35 )

Jag tror det blir 11 månadr för er också. Jag tror också att ni inom några månader kommer att få ett brev som meddelar att antalet tjänstgöringsdagar har ändrats från 450 till 330. Ett sådant fick jag. ;)
Du har ju en helt annan befattning. Tycker det är märkligt, står på lumpens hemsida 445 dagar, o dessutom i beslutet jag fick hemsickat. Varför skulle det va 11 månader?
Amfibieslusken
Nov 23 2005, 12:25
Därför att det nya terminsystemet kommer att ha trätt i kraft tills mina herrar rycker in. Detta gäller för alla. Simon ska rycka in 2006 om jag inte har helt fel. Har de ändrat det för honom redan så kan ni vara säkra på att det ändras för er del också. Att det inte är ändrat på lumpen-sidan och det som står i ert inskrivningsbeslut beror på att pliktverket inte är så snabba i vändningarna. En snigel i slowmotion hade susat förbi pliktverket som en Ferrari.
QUOTE (FredsAmiralen @ Nov 23 2005, 12:12 )

QUOTE (simon @ Nov 23 2005, 11:35 )

Du har ju en helt annan befattning. Tycker det är märkligt, står på lumpens hemsida 445 dagar, o dessutom i beslutet jag fick hemsickat. Varför skulle det va 11 månader?
Det är som Simon säger, alla vpl fom 06 kommer ligga in i 11 månader, dock med några få undantag. Finns massa trådar om nya det terminssytemet.. sök, läs och lär!
lycka till
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18206I den här tråden såg jag AmfPB nämnas som en utbildning som kanske skulle fortsätta vara 15 månader lång.
QUOTE (Skoog @ Nov 23 2005, 12:55 )

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18206I den här tråden såg jag AmfPB nämnas som en utbildning som kanske skulle fortsätta vara 15 månader lång.
Precis, just amfPb är en av de utbilningar JAG hört ska vara 15 mån i fortsättningen, så grattis killar till en lång tid i lumpen!
Amfibieslusken
Nov 23 2005, 15:29
Rykten..... Istället för att säga vad ni har "hört" osv. så undrar jag om ni inte gör er själva en stor tjänst genom att skicka ett mail till Amf1 och fråga hur det ligger till.
I mitt tycke behöver en vagnchef på valfritt splitterskyddat fordon mer utbildningstid än t.ex en belysargruppchef i amfibiebataljonen.
MrGreger
Nov 23 2005, 16:54
QUOTE (carl0s @ Nov 23 2005, 11:57 )

Ta inte ut nåt i förskott nu killar/tjejer?, över 15 månader kvar, mycket kan hända under den tiden!
Va menar du med det?
Utbildningar kan ställas in, amfibiekåren kan läggas ner, utbildningsbehovet kan ändras, osv. osv.
vad menar du med det?
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=15844Läs igenom den tråden så kommer du att förstå. Många galda människor som på en dag förvandlats till ledssna människor med framtiden bortryckt.
QUOTE (Lord @ Nov 23 2005, 20:59 )

vad menar du med det?
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=15844Läs igenom den tråden så kommer du att förstå. Många galda människor som på en dag förvandlats till ledssna människor med framtiden bortryckt.
Man
kan ju se det posetiva med det hela, tex den 3e terminen.
OT: vad fan är det på din strb 90 Lord?
carl0s
Nov 23 2005, 21:18
Läs o njut:
SSG-120
De är AMOS som testades på stridsbåt 90H

AMOS = Advanced mortar system
MrGreger
Nov 24 2005, 16:28
OT: Väldigt trevligt med nytt vapensystem, men väldigt OT
Får la hoppas att min placering håller i 1.5 år då ;)
Jag fick också mitt brev i måndags.
Placerades på mitt förstahandsval, amfibieledningstekniker med inryck april 2007 på amf1!
FredsAmiralen
Nov 26 2005, 08:53
QUOTE (x006 @ Nov 26 2005, 00:00 )

Jag fick också mitt brev i måndags.
Placerades på mitt förstahandsval, amfibieledningstekniker med inryck april 2007 på amf1!

Grattis! Vad gör man som ledningstekniker?
Adam Wilhelm
Nov 26 2005, 15:52
QUOTE (Hjelm @ Nov 23 2005, 09:22 )

Berga och Hårsfjärden är samma sak.
Garnisonen hette Hårsfjärdens garnison men numera heter det tydligen AMF 1 /Berga.
Postadressen är dock fortfarande Hårsfjärden.
Hej!
Jag mönstrade härom veckan och fick hyffsat bra värden. Jag har länge velat söka till amfbat men det blev inte så på mönstringen, tyvärr. Jag undrar om ni vet om det finns möjlighet att kunna söka till amfbat via inskrivningsförrättaren, eller är alla platser "tagna"?
Vad bör man ha för värden ungefär för att kunna söka till amf-pb eller amfskytte?
Jag har inte så stor kunskap hur allt fungerar, så jag hoppas inte mina frågor verkar allt för dumma.
MVH
Oskar.vS
Nov 26 2005, 18:33
QUOTE (resq @ Nov 26 2005, 16:54 )

Hej!
Jag mönstrade härom veckan och fick hyffsat bra värden. Jag har länge velat söka till amfbat men det blev inte så på mönstringen, tyvärr. Jag undrar om ni vet om det finns möjlighet att kunna söka till amfbat via inskrivningsförrättaren, eller är alla platser "tagna"?
Vad bör man ha för värden ungefär för att kunna söka till amf-pb eller amfskytte?
Jag har inte så stor kunskap hur allt fungerar, så jag hoppas inte mina frågor verkar allt för dumma.
MVH
7 - 7 - 7 och att psykologen inte tyckte du va mysko =)
QUOTE (Adam Wilhelm @ Nov 26 2005, 15:52 )

QUOTE (Hjelm @ Nov 23 2005, 09:22 )

Berga och Hårsfjärden är samma sak.
Garnisonen hette Hårsfjärdens garnison men numera heter det tydligen AMF 1 /Berga.
Postadressen är dock fortfarande Hårsfjärden.
okej.. förlåt, vad menar du? Det
heter AMF 1 /Berga, men
ligger fortfarande på Rindö?
Adam Wilhelm
Nov 26 2005, 18:54
AMF 1 ligger på Berga, verksamheten på Rindö håller på att avvecklas.
AMF flyttade officiellt till Berga den 3 oktober.
QUOTE (Oskar.vS @ Nov 26 2005, 18:33 )

QUOTE (resq @ Nov 26 2005, 16:54 )

Hej!
MVH
7 - 7 - 7 och att psykologen inte tyckte du va mysko =)
muskel: 8, cyckel: 8, psykolog: 8 inskrivning: 6, hälsogrupp: A, jägartest: JA
skulle det räcka till något? han satte mig som jägargruppbefäl på k3 men i och med att jag alltid avundats amfbat så överväger jag nu att ringa honom och byta till det. tror ni mina värden räcker till?
en fråga till: när är extramönstringen till KJ?
resq: Du har klart godkända värden för att få tillgång till befattningen. Vill dock gärna veta vad du fick för värden på syntestet.
KJ-mönstringen är i april eller maj 2006.
full pott på synen, hörseln och färgseendet så det ska nog inte vara några problem! va kul!
jag måste bara höra med er om det är möjligt att backa ur om man sökt till KJ extramönstring men sedan ångrar sig efter att man fått ett brev om att de vill att man ska komma och extramönstra?
vilka vanliga amfibietjänster kan jag söka till? pb? kan jag bli amfskyttesoldat mån tro?
MrGreger
Nov 27 2005, 02:07
Amfibiesoldat kan man vällan bli, sen kan man söka sig till en skyttegrupp/pluton om ja inte minns fel, så var det motsvarande för plutonbefäl i alla fall.
Rätta mig om jag har fel
MrGreger
Nov 28 2005, 23:11
Jag har sökt och läst och läst och sökt, men jag hittar bara dubbla budskap i frågan kan man som pb bli båtchef? Jag har sett folk som säger att dom är gb och båtchefer på strb90h, jag har även sett folk som hävdat att det är stört omöjligt att det är på det viset, nån som har förstahandsinformation och vet med 100%'s säkerhet?
Båtchefer är nog uttagna bara från Pb-skaran, ja.
carl0s
Nov 29 2005, 08:19
Båtcheferna är GB from 2006, punkt slut!
MrGreger
Nov 29 2005, 10:02
Förstår ni vad jag menar? ;)
Amfibieslusken
Nov 29 2005, 10:09
Så här är det. Än så länge har båtchefer tagits ut av PB AMF-skaran, ja. Förr togs man ut vid mönstringen, för att senare bli uttagen under GSU:n. Numera har man visst nån form av extramönstring.
Nu är det väl tänkt så att alla båtchefer ska rycka in tillsammans med alla andra 11-månaderssoldater, men med undantaget att de efter denna tid få erbjudandet att stanna kvar och tjänstgöra på förbandet i ytterligare sex månader och öva och sedan ytterligare tid för att arbeta på regementet för att som instruktörer utbilda nästa kull båtchefer (som får samma erbjudande)
MrGreger
Nov 29 2005, 10:13
Ajdå, det var ju inte riktigt vad jag ville höra.. ville ju köra 90H
FredsAmiralen
Nov 29 2005, 10:15
Jag mailade amf 1 angående utbildningstiden som amfibieplutonsbefäl. Fick följande svar:
"Hej ******
Din utbildningstid är 15 mån. Det är så att dom flesta värnpliktstjänstgöringar är 11 mån men Marinen har fått möjlighet att ha vissa utbildningar som är 15 mån. Detta innebär för dig att den tredje terminen är hösten 08 tillsammans med dom vpl som kommer under augusti 07 och gör 11 månader.
Med Vänliga Hälsningar
Anders Mikaelsson
C Vpl det Amf 1 "
Alltså kommer jag ligga inne i 21 månader?!?
MrGreger
Nov 29 2005, 10:21
Men du, augusti -07 plus 11 månader= juli -08, april -07 plus 15 månader = juli -08
Så det betyder väl vi muckar precis innan hösten -08
FredsAmiralen
Nov 29 2005, 10:25
QUOTE (MrGreger @ Nov 29 2005, 10:21 )

Men du, augusti -07 plus 11 månader= juli -08, april -07 plus 15 månader = juli -08
Så det betyder väl vi muckar precis innan hösten -08
Nee... inte om jag vill gå den tredje terminen som börjar då, för den måste väl ändå va 5-6 månader? I så fall muckar jag vid jul 2008.
MrGreger
Nov 29 2005, 10:26
Hur menar du nu? Kan du bara välja att gå en extra termin?
QUOTE (Amfibieslusken @ Nov 29 2005, 10:09 )

Så här är det. Än så länge har båtchefer tagits ut av PB AMF-skaran, ja. Förr togs man ut vid mönstringen, för att senare bli uttagen under GSU:n. Numera har man visst nån form av extramönstring.
Nu är det väl tänkt så att alla båtchefer ska rycka in tillsammans med alla andra 11-månaderssoldater, men med undantaget att de efter denna tid få erbjudandet att stanna kvar och tjänstgöra på förbandet i ytterligare sex månader och öva och sedan ytterligare tid för att arbeta på regementet för att som instruktörer utbilda nästa kull båtchefer (som får samma erbjudande)
Är båtcheferna redan utagna? Eller har vi som rycker in som GB 16 jan. fortfarande chansen att bli uttagna till båtchef?

Edit: såg ditt svar först nu
FredsAmiralen
Nov 29 2005, 10:46
QUOTE (MrGreger @ Nov 29 2005, 10:26 )

Hur menar du nu? Kan du bara välja att gå en extra termin?
Det är ju så det nya systemet funkar. Du läser 2 terminer, eller i mitt fall 15 månader, sen får du välja om du vill göra en termin till, med inriktning på internationell tjänst. Alltså blir min utbildningstid ca 20 månader, beroende på hur lång den sista terminen är.
MrGreger
Nov 29 2005, 11:44
Ach so, då förstår jag =)
QUOTE (Adam Wilhelm @ Nov 26 2005, 18:54 )

AMF 1 ligger på Berga, verksamheten på Rindö håller på att avvecklas.
AMF flyttade officiellt till Berga den 3 oktober.
Ja.. det var väl det jag skrev?
Adam Wilhelm
Dec 6 2005, 16:14
Hjelm: jag sa aldrig att du hade skrivit fel. :P
Fredsamiralen har tydligen fått uppgiften att det ska heta AMF 1 Hårsfjärden men på hemsidan så står det AMF 1/Berga.
Det var bara ett förtydligande från min sida.
Slut, frågor?
Jonsson_PB
Mar 2 2006, 15:23
Rycker in som Amfibieplutonsbefäl här också, april 07
BlitZz
Apr 28 2006, 10:25
QUOTE (FredsAmiralen @ Nov 22 2005, 23:48 )

Coolt. Ska oxå dit 2007 fast som amfibieledningstekniker. Va lite skeptisk till den inriktningen när min inskrivare berättade om den. Hoppas det är lite utmaning. Var bor du då Fredsamiralen? Långt att åka till Hårsfjärden?
Vi ses där då :P
/BlitZz
PBGRK 0506
Apr 30 2006, 23:49
Tror inte båtc redan är uttagna för nästa kull, de flesta extramönstringar kommer ju va här snart...
Hoppas årets kull får det mindre struligt än va vi fick det. Och de som tror att man blir uttagen till pbskytte redan på inryck har fel då man blir inryckt i en hel pb hop som sedan tas ut till ledningskomp, uhkomp (både teknikeruttagna och "vanliga" pb typ kvm,samband etc.) och då givetvis skytte.
Jag hamnade på grk, skyttekomp och det kan jag rekommendera starkt, blir härligt köttigt, vedervärdigt och prövande rent fysiskt som få andra tjänster kan erbjuda... För övrigt innebär alla skyttekomps tjänster mkt fysisk verksamhet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.