Help - Search - Members - Calendar
Full Version: spaningssoldatutbildning
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Nimax
Hej, jag ä helt ny här på forumet men jag har letat mycket och bara funnit delvis svar på min fråga. Dessutom ger www.mil.se och länkar därifrån väldigt dåliga svar. Jag önskar alltså veta samtliga (Eller åtminstone de flesta...) förband som idag utbildar spaningssoldater/spaningsbefäl? Hoppas någon kan ge svar på min fråga.

Mönstrar för övrigt om en vecka och vill ha ett andrahandsval klart för mig om jag inte klarar jägartestet. Var för jag undrar.
Hjelm
QUOTE (Nimax @ Nov 22 2005, 21:32 ) *
Hej, jag ä helt ny här på forumet men jag har letat mycket och bara funnit delvis svar på min fråga. Dessutom ger www.mil.se och länkar därifrån väldigt dåliga svar. Jag önskar alltså veta samtliga (Eller åtminstone de flesta...) förband som idag utbildar spaningssoldater/spaningsbefäl? Hoppas någon kan ge svar på min fråga.

Mönstrar för övrigt om en vecka och vill ha ett andrahandsval klart för mig om jag inte klarar jägartestet. Var för jag undrar.

Lite orelevant fråga när du inte ens har mönstrat..? aja kolla på lumpen.nu, där står det. Kan dock inte ge några garantier för hur mycket som stämmer/är uppdaterat där..
Kanna
Pansar och infanteriet är de jag kan komma på på rak arm, finns säkert fler.
Lambda
Har för mig att några utbildas på P7 Revinge iaf, har en polare som är spaningssoldat där. Kan eventuellt röra sig om Närskydd/spaning i hans fall vet inte riktigt vad skillnaden är.
Sytare
@Nimax
Ärligt talat, om dina knän och din rygg inte håller för jägartjänst, vilket jägartestet är avsett att kontrollera, då har du nog inte något på en spaningspluton att göra.
Nimax
QUOTE (Sg Toll @ Nov 23 2005, 01:00 ) *
@Nimax
Ärligt talat, om dina knän och din rygg inte håller för jägartjänst, vilket jägartestet är avsett att kontrollera, då har du nog inte något på en spaningspluton att göra.

Tjaa.. Jag vill påstå att det inte är rygg och knän som är problemet. Jag får aldrig några sådana smärtor när jag har gjort testet på egen hand, det är snarare att jag bara inte orkar
(-lårmuskler?!) Klarar typ 50 st. så jag borde kunna pressa mig till 75 st. under mönstring men man vill ju ändå ha en backup plan om det inte funkar.

Jag vill nämligen göra något fysiskt krävand eunder min värnplikt, anser mig ha rätt bra fysik; gör flat mil på 45 , och är inte speciellt tunn, har ändå ett bmi över 20 och styrketränar en del...

Får man fråga Sg Toll vad du skulle föreslå istället för spaningssoldat i stället?
B.A
Skaraborgs regemente utbildar spaningssoldater och spaningsbefäl.
Stockman
K3 DivUnd och FJS är spaningsförband du kan söka också.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.