QUOTE (Saerdna @ Feb 22 2008, 10:02 )

8x8-versionen togs fram i elfte timmen när man ändrade FRES-specarna mot tyngre fordon. De tyckte även att den elektriska trransmissionen var för obeprövad. Det svenska behovet gällde just ett lättare enhetsfordon, bla så kan man läsa på FMVs hemsida att det från början gällde "ersättare till i första hand de 6700 bandvagnar (bv 202 och bv 206) som krävde omsättning i perioden 2000-2005 (6700 SEP...

) ".
Att köpa fler stridsfordon 90 eller stora 8-hjulingar är alltså inget verkligt alternativ (om nu "behovet" ligger kvar).
Det första visste jag men efter att ha hört vissa på BAE Systems orera och sedan jämfört med vilka krav eventuella roller skulle ställa på chassit utgår jag från att 8x8 är det enda vettiga alternativet när det kommer till hjulversionen. Avseende själva behovet eller specifikationer som krävs så finns det ju ingen anledning till att låsa sig vid vad som gällde i början av 90-talet. Men det tror jag att du redan påpekat.
Det reella behovet i dagsläget skulle bäst lösas med mer av samma. Ett enkelt Strf-90 chassi, några fler Patgb 202/203 och nån enstaka Bv 309. Folk glömmer att en REMO för Strf 90-familjen borde komma upp på tapeten om några år och då blir det lätt jobbigt om man bränt alla slantarna på SEP, sagda REMO skulle ev kunna samordnas med Finland och Norge och därigenom uppnå stora samordningsvinster. Skulle Sverige köpa SEP tror jag tyvärr att man blir ett unikum eftersom det i övrigt inte finns nån marknad i dagsläget. USMC:s MPC-program är undantaget.
Men tittar man på exv banddelen av FRES så tror jag mer på CV90 än SEP-B.
Ja, vi skall ju inte köpa fordon för att det gynnar försvarsindustrin. Men visst är det bråttom för dem som försöker rädda SEP, försvarets materielproduktionschef har ju sagt att det kommer ske en upphandling i år eller nästa år. Nu vet väl ingen vad "behovet" är eller hur mycket pengar det skall handlas för men om resultatet blir att vi köper in ett stort antal fordon från hyllan så blir det väl inga mer fordonsinköp de närmsta 20 åren och då ser det väl mörkt ut för SEP även om Hägglunds kan vara med i upphandligen på samma sätt som sina konkurrenter.
Dock tror jag att det är just det som kommer att ske om jag känner svensk upphandlingspolitik rätt. Om man tittar på den organisation som finns går det rätt enkelt att bena ut vad själva behovet är genom att jämföra med nuvarande fordonspark. Anledningen till att jag sa 2030 halvt på skämt, halvt på allvar tidigare är just att det kanske är det som är realiteten för BAE Systems Hägglunds. På grund av en ändrad försvarspolitik med där tillhörande minskad budget finns det helt enkelt inget ekonomiskt utrymme för en stor SEP-order i Sverige och då får man fokusera på att den nya teknik som fanns SEP-projektet får lov att leva vidare i form av mindre lösningar som kanske integreras i den befintliga fordonsparken vid en eventuell renovering som Erik G sa tidigare i tråden. Nästa stora fordonsskifte borde enligt mej komma kring om nu Sverige och FM finns kvar. Därmed får Hägglunds lov att suga på ramarna och vidareutveckla konceptet, göra det mer robust och kanske lite större samtidigt som man fortsätter leva på sina bandvagnar(UK, NL), CV90 (DK, NL, UK, PL?) och om man har tur Thor-ordern till USMC.
Jag tycker fortfarande det ser ljust ut för SEP, trots miljardrullningarna i försvaret den senaste tiden så har ingen skugga fallit på SEP. När SEP nu framhävs som en miljardsparare och tom kassako (försvaret äger konceptet och det pratas om royaltypengar från Hägglunds) så får man väl hoppas att man tänker till ordentligt innan man dödar SEP helt och hållet. Tror dock att det krävs ett beslut på högsta politiska nivå (extra anslag, avsteg från budget etc.).
Förhoppningsvis ligger bollen inte mer hos politikerna utan hos tillverkaren. Blir det royalties eller överlämnande av äganderätten till BAE Systems? Ja, vi får väl se.
Fast 1,5-1,7 meter kortare. Ganska avgörande när man fraktar fordon medelst fartyg tex.
Fast är jag uppköpare är några miljoner hit eller dit viktigare än nån meter hit eller dit. Nu kan jag ju inte med säkerhet säga att SEP är så fantastiskt mycket dyrare, men skulle någon bli förvånad? Svensk krigsmateriel tenderar att vara snordyr, i alla fall för Sverige.