SEP:s mått är så vitt jag vet grundade på att den skulle kunna transporteras av våra Tp84:or.
Att sedan SEP skulle på sikt ska avläsa våra CV9040 tror jag inte är det som i första hand är tanken. Det jag tror den är mest avsedd att ersätta är våra PBV302A och dels fylla tomrummet som försvann/försvinner när vi skrotade/skrotar PBV 401 av olika modeller.
Har inte CV90 ersatt PBV302? Finns det något som är bättre med ett 17-tonsfordon än ett 25-tonsfordon mer än att man kan få in det i en Hercules (priset kanske) ? Tycker ändå att SEP är lite klen. En CV90 är ju inte ohanterbart stor och tung men det går ju att få till rätt slagkraftiga varianter ändå (120mm-kanon). Någon som vågar sig på att gissa hur tung beväpning en SEP (lätta varianten) kan utrustas med?Att sedan SEP skulle på sikt ska avläsa våra CV9040 tror jag inte är det som i första hand är tanken. Det jag tror den är mest avsedd att ersätta är våra PBV302A och dels fylla tomrummet som försvann/försvinner när vi skrotade/skrotar PBV 401 av olika modeller.
SEP är inte tänkt som stridsfordon (IFV) utan som pansrat transportfordon (APC) och som bas för diverse understödsfordon. Det vill säga som pebborna och MT-LB har använts de senaste åren.