Ja, men att 12/80 var överlägsen FH77 är ju ingen hemlighet. Men skulle 12/80 få finnas kvar så hade ju Ka 2 fått vara kvar och vilket regemente hade då rykt? Så, snabbt beslutades att 12/80 (och T KRBBATT 90) var överflödiga och det räckte gott med grodbataljonen i Stockholm. Den som sa annat ombads hålla käft eller söka ny karriär. När detta diskuterades tyckte jag att 24 12/80 aldrig skulle kunna täcka en hel armés behov, men sett i dagens ljus så...
På vår övning i Villingsberg (1998) övades just "Internationlla uppdrag" och tydligen så var fältartilleristerna livrädda för det de såg. "Träff i första skottet-det var tydligen något nytt..."
Förstår inte riktigt vad du menar med att "Träff i första skottet-det var tydligen något nytt..." för fältartillerister? Vad jag kommer ihåg så var det en självklarhet för oss. Ett vanliga scenariot var att vi sköt en salva om tre lag och grupperade sedan om, med andra ord vi hade redan påbörjat omgrupperingen innan första granat hade landat. Den enda missen var en granat, på sex pjäser under ett år, som låg utanför målet. Orsaken till det var att laddaren som packade strumpan slarvade, han fick för övrigt avsked i förtid.
Jag här själv aldrig missat första skottet och det gjorde ingen annan riktare eller gruppchef heller för den delen, inte när jag låg inne i alla fall.
Det är för övrigt mycket svårt att inte träffa målet med första skottet om man skjuter med Bertil, riktinstrumentet såpass avancerat att det skall till andra faktorer för att missa.
Detta var visserligen 94/95 men det kanske blev svårare att träffa åren efter detta.
Förstår inte heller vad du menar med att "Ja, men att 12/80 var överlägsen FH77 är ju ingen hemlighet" glömmer du inte bort att Karin är en kanon och Adam&Bertil är haubitsar vilket innebär att man går tillväga på lite olika sätt när man riktar in. Olika taktik av den enkla anledningen att de skall lösa olika uppgifter.
En fråga som du kanske kan besvara; hur många övergrader kan Karin skjuta, och hur många valmöjligheter med olika laddningar finns det till Karin?