Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bandkanonvagn
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3
Gintonic
Vad händer med våra bandkanoner?
Finns de i nåt mob förråd? eller är de nedsmälta?
The Swede
QUOTE (Gintonic @ Nov 19 2005, 23:19 ) *

Dom är/ska bli skrotade.
En finns på pansarmuseet i Axvall.
Gintonic
QUOTE (The Swede @ Nov 19 2005, 23:20 ) *
QUOTE (Gintonic @ Nov 19 2005, 23:19 ) *

Dom är/ska bli skrotade.

De hade ganska bra eldkapacitet i min menig,
sen hade de väldigt manliga patroner iaf horny.gif

kommer nya 77bd att överträffa bkv?
Jeppe
Hade Bkv fungerat något år till, vad var skälet till att dom skrotades egentligen?
uoff
QUOTE (Jeppe @ Nov 19 2005, 23:34 ) *
Hade Bkv fungerat något år till, vad var skälet till att dom skrotades egentligen?

Enligt en inofficiell källa på FMV:
Det huvudsakligliga skälet var att ammunitionen behövde revideras.
Dessutom var körmilen inte billiga och något snille på FVM hade skrotat verktygs- och repsatserna till Strv103 utan att begripa att dessa även användes till Bkan1A. Hade man behållt reservmotorerna till Strv103 kunde man nog hållt liv i bandkanonen ganska många år.
Gintonic
De hade inget eget skydd förutom pansaret och sen kanske de var tröga
med en ovan förare.
Men med rätt förare och nån bill kille i närheten så avskräcker det supermakter
Sen 14 skott automatladdade smile.gif
Med en dumper som am försörjer smile.gif
Om man spelar poker så skulle jag kanske gå all in
Solon
QUOTE (Jeppe @ Nov 19 2005, 23:34 ) *

Kan det inte vara så att Bkan var fruktansvärt omodern och ungefär lika nato kompatibel Lars Ohly?
Vikström
QUOTE (The Swede @ Nov 19 2005, 23:20 ) *
Och en står vid hörnet kasern 40/excercishuset på I19.
uoff
QUOTE (Solon @ Nov 20 2005, 02:17 ) *
Kan det inte vara så att Bkan var fruktansvärt omodern och ungefär lika nato kompatibel Lars Ohly?

Oj då - har vi gått med i NATO nu? Det har jag tamejfan missat helt!
Solon
QUOTE (uoff @ Nov 20 2005, 07:11 ) *
QUOTE (Solon @ Nov 20 2005, 02:17 ) *

Oj då - har vi gått med i NATO nu? Det har jag tamejfan missat helt!

Det sa jag väl inte?
uoff har kanske missat att vi i svergie jobbar ganska hårt för rätt så dyra pengar för att få vår matriel, teknik och strategi nato kompatibel för att fungera med andra nationer under fredsbevarande missioner
PIC
Enligt vad jag har hört från flera officerare från I19 så var bkan mkt modern, speciellt för sin tid.
Att den skrotades var på grund av att den var väldigt dyr i drift, saker slets fort och reservdelarna tog slut.
Kanna
Ett problem med BKAN var väl att när magasinet väl var fuladdat så var det den amtypen som gällde vid avfyrning dvs man kunde inte byta amtyp hipp som happ om man helt plötsligt behövde skjuta lys eller rök istället?
KD803
QUOTE (Kanna @ Nov 20 2005, 11:35 ) *
Ett problem med BKAN var väl att när magasinet väl var fuladdat så var det den amtypen som gällde vid avfyrning dvs man kunde inte byta amtyp hipp som happ om man helt plötsligt behövde skjuta lys eller rök istället?

Tja, eftersom det bara fanns spräng till bkan så var nog det inget problem i praktiken. vissel.gif
The Swede
Det som var problem var däremot om man fyllt magasinet med laddning 1 och helt plötsligt behöver laddning 3.
Vinter
Aldeles för omständig vagn egentligen, med det lilla antalet man hade spelar det nog ingen större roll att dom tas bort. Men visst var den häftig att skjuta med...
ice_drop
när jag gjorde lumpen 04/05 så såg jag hur de slaktade ungefär 4-8 st uppe i boden. jag frågade en varför de skar upp dem. han svar var att de var för slitna och kostade för mycket att underhålla. . det stod 4 till som var reda att slaktas pansar2.png
Spett och slägga
Det kom ner en från Markverkstaden boden, till oss Mv Kä, och sa på tal om dessa
vidunder, att när det hade slaktat dem och soppsorterat dem,(det tog tid) så gick hela
arbetet med vinst på 50.000:- pga kraftigt höja skrot priser för att Kina fullständigt damsuger
världsmaknaden på metall skrot.
CBRN-fåne
Halvt OT: Bkan var ett viktigt system i ett svenskt kärnvapenutrustat
försvar. Bland generation två av planerade svenska klng fanns "atom-
kanonen" med. Det fanns inga ritningar eller liknande material utan
frågan var mer på princip- och ide'stadiet. En eller två snabba bumpor
för att kolla träffbilden och så en klng på ca 10 Kt. Fi drar sig för att
samla trupp då. Sverige var nog det enda land som kallt räknade
med att använda klng på egen mark. Det var det enda sätt som högkvarteret
kunde se att de kunde stoppa Ivan i norr.
Vysotskij
QUOTE (NBC-fåne @ Nov 20 2005, 20:10 ) *
Halvt OT: Bkan var ett viktigt system i ett svenskt kärnvapenutrustat
försvar. Bland generation två av planerade svenska klng fanns "atom-
kanonen" med. Det fanns inga ritningar eller liknande material utan
frågan var mer på princip- och ide'stadiet. En eller två snabba bumpor
för att kolla träffbilden och så en klng på ca 10 Kt. Fi drar sig för att
samla trupp då. Sverige var nog det enda land som kallt räknade
med att använda klng på egen mark. Det var det enda sätt som högkvarteret
kunde se att de kunde stoppa Ivan i norr.

Hade inte USA räknat med att köra taktiska vapen i Västtyskland, med Bonnregeringens godkännande? (Skulle gissa att DDR inte heller hade vågat tveka...)

Halvt OT men ändå anknytande: Någon som vet om det var a-beredskapen som gav upphov till norrlandsbrigaderna? Min tankegång: a-beredskap => utspridda förband i vägfattig terräng => större behov av terrängförmåga => bandvagnsförband. Kombinera detta med när NB infördes och jag börjar undra.
Vinter
Det var nog ganska vanligt att olika nationer fantiserade om "wunder waffen" på 50 talet efter 2 världskriget. Jag vet inte om jag skulle vilja setat i vagnen vid testskjutning.

Men men, hoppet för sveriges art i framtiden finns hos dumpern.
CBRN-fåne
QUOTE (Vysotskij @ Nov 20 2005, 21:40 ) *
Hade inte USA räknat med att köra taktiska vapen i Västtyskland, med Bonnregeringens godkännande? (Skulle gissa att DDR inte heller hade vågat tveka...)

Halvt OT men ändå anknytande: Någon som vet om det var a-beredskapen som gav upphov till norrlandsbrigaderna? Min tankegång: a-beredskap => utspridda förband i vägfattig terräng => större behov av terrängförmåga => bandvagnsförband. Kombinera detta med när NB infördes och jag börjar undra.

Med risk för att hamna i OT-träsket: Västtyskland hade nog inte så mycket att välja på...

Enligt en amerikansk studie från sent 50-tal uppskattades Sovjets insats av klng till
20-30 taktiskta kärnvapen under deras tagande av Sverige. Huvuddelen skulle sättas
in mot svenska flygförband.
Spett och slägga
Sverige var nog det enda land som kallt räknade
med att använda klng på egen mark. .

Såg en dokumentär på Discovery för flera år sedan om sydafrika, och deras apartheid system,
de var det enda land i världen, menade man i programet som hadde kärnvapnen
riktade inåt sitt eget land, mot kåkstäderna och de svarta områdena i händelse av
ett stort okontrollerbart uppror...
Nestor
QUOTE (Spett och slägga @ Nov 21 2005, 16:21 ) *

Sverige var nog det enda land som kallt räknade
med att använda klng på egen mark. .

Såg en dokumentär på Discovery för flera år sedan om sydafrika, och deras apartheid system,
de var det enda land i världen, menade man i programet som hadde kärnvapnen
riktade inåt sitt eget land, mot kåkstäderna och de svarta områdena i händelse av
ett stort okontrollerbart uppror...

There´s no such kill as overkill.... vissel.gif
Noname
QUOTE (The Swede @ Nov 20 2005, 18:10 ) *
Det som var problem var däremot om man fyllt magasinet med laddning 1 och helt plötsligt behöver laddning 3.

Precis, detta betydde i praktiken att bkan bara kunde användas vid förberedda insatser mot fasta mål. Väldigt oflexibelt.
Vysotskij
QUOTE (Vysotskij @ Nov 20 2005, 21:40 ) *

Någon som har en susning?
Vinter
Kan ju vara så att det var enda stället fienden kunde ta sig landvägen, och då gick utvecklingen åt det hållet.

Bekan var väll från början tänkt att kunna slunga iväg taktiska kärnvapen? Malajn.gif
Magnus Redin
QUOTE (Pegin @ Nov 25 2005, 22:00 ) *
QUOTE (The Swede @ Nov 20 2005, 18:10 ) *

Precis, detta betydde i praktiken att bkan bara kunde användas vid förberedda insatser mot fasta mål. Väldigt oflexibelt.

Gick det att enkelt byta magasin?
I så fall hade det "bara" varit att köpa fler magasin och tidigare införa amdumper med kran.

Föresten hade 77-A några fördelar jämfört med bandkanonen förutom priset?
Bandkanonen måste ha varit groteskt dyr att tillverka för att det skulle löna sig att ta en ny utvecklingskostnad i stället för att serietillverka en färdig konstruktion.

Appropå att skjuta kärnladdningar med bandkanonen borde det ha varit mycket billigare och framförallt gått mycket snabbare att införa raketartilleri med större diameter och bärförmåga än miniatyriserade kärnladdningar. Månne ryktet bygger på dåtida säljsnack då kärnladdningar kanske var vad NBF är nu?
uoff
QUOTE (Magnus Redin @ Dec 13 2005, 09:06 ) *
Gick det att enkelt byta magasin?

Nej, att byta magasin gick inte. Man kunde plundra magasinet för hand, men det var ganska omständigt.
Problemet att man hade en viss ammunition i magasinet var diminutivt. Bandkanonen användes på fördelningsnivå och då vet man ungefär vilka avstånd som gäller redan i förväg. Dessutom motsvarar ett magasin ungefär ett eldöppnande så i verkligheten var det inget problem.

Anledningen till att man valde patronerad ammunition var att man ville ha en hög eldhastighet, och då fanns det ingen annan väg att gå. Raketartilleri hade för dålig precision och krävde för stor ammunitionsinsats för att över huvud taget vara aktuellt.

Den största anledningen till att bandkanonen blev dyr var att man, i vanlig ordning, kraftigt minskade antalet enheter när projektet väl var igång. Skär man ner antalet till en tredjedel så blir styckpriset givetvis högre.
När det gäller driftskostnader så blir alla bandfordon dyra, den amerikanska M109 var inte direkt billig den heller.

Att nytillverka bandkanonen var aldrig aktuellt. Den var en kanon och skulle användas på fördelningsnivå. Till IB77 behövde man istället en haubits för brigadartilleriet. Det som övervägdes var att köpa M109 men den var dyr i drift, hade kort skottvidd och åt helvete för låg eldhastighet.
Hans Engström
Att det sedan bara fanns nog till en fördelning är ju en annan femma.
KD803
QUOTE (Hans Engström @ Dec 13 2005, 11:46 ) *

Ursprungligen skulle man ha skaffat 96 bandkanoner, då hade det räckt till flera fördelningar.
C 2.a pjäs
QUOTE (BJE @ Dec 13 2005, 12:48 ) *

Ursprungligen skulle man ha skaffat 96 bandkanoner, då hade det räckt till flera fördelningar.

En vild tanke var att göra om Ka-bataljon m/80 till fördelningskanonbataljon (m/80?) alldeles i slutet på 1990-talet. Man skulle helt enkelt ta bort de tunga mätstationerna och vips fick man tre fräsiga, nyutbildade fördelningskanonbataljoner! Men, av någon anledning så blev det inte så...

Förutom de både fördelningskanonbataljonerna med Bkan 1 så tvingades Försvåret köpa de FH77B som Indien aldrig löste ut. Så där fanns väl en 5-6 fördelningshaubitsbataljoner, plus 71. och 73. fördelningshaubitsbataljonerna (haub F) på Gotland. Jag vet att A9 hade fördelningshaubitsbataljon F rätt länge också.
Hans Engström
Fördartreg hade väl specifikt 2 fördhaubbat i sin org (F innan 77B kom, och fördelningen inom MiloB som jag inte minns vilken den var hade väl 15cmhaub från Bofors ända tills slutet tror jag) . Bkan fanns väl i två fristående fördkanonbat? Måste hem och kolla AH1 Förd på detta.
KD803
QUOTE (Hans Engström @ Dec 13 2005, 12:36 ) *
Bkan fanns väl i två fristående fördkanonbat?

Inledningsvis ja, mot slutet blev det tre åttapjäsbataljoner.
Magnus Redin
QUOTE (uoff @ Dec 13 2005, 11:31 ) *
Att nytillverka bandkanonen var aldrig aktuellt. Den var en kanon och skulle användas på fördelningsnivå. Till IB77 behövde man istället en haubits för brigadartilleriet. Det som övervägdes var att köpa M109 men den var dyr i drift, hade kort skottvidd och åt helvete för låg eldhastighet.

Att den kallades kanon och man önskade en haubits säger mig inte vad det var för egenskap som bandkanonen saknade.

Kunde bandkanonen inte elevera högt nog?
Gav Bofors en hög offertkostnad för att de hellre ville försörja utvecklingsavdelningen än verkstaden?
Var drift och lagerhållningskostnaden för stor?
var man förr i tiden mera förtjust i att införa nya system?
Måste brigadnivån ha sämre utrustning än fördelningsnivån för att inte hierarkin skall bli förvirrad?
(Nu flippar jag ur... )
KD803
QUOTE (Magnus Redin @ Dec 14 2005, 17:33 ) *
Att den kallades kanon och man önskade en haubits säger mig inte vad det var för egenskap som bandkanonen saknade.

Den traditionella skillnaden mellan kanon och haubits är att haubitsen har högre elevation och differentierad laddning, dvs man kan variera drivladdningen för att därmed påverka hur långt man skjuter.

Kanonen däremot skjuter med lägre elevation och fast laddning. Ofta hade den längre räckvidd än haubits med motsvarande kaliber eftersom den hade kraftigare laddning = högre utgångshastighet.

Moderna haubitsar är egentligen "kanonhaubitsar" eftersom de kombinerar egenskaperna hos gårdagens kanoner och haubitsar.

Så mitt antagande är att för fördelningsartilleriet så var kanoner perfekta eftersom man sköt på längre avstånd medan för brigadartilleriet så var det viktigare att kunna variera skjutavståndet mer än vad bandkanonen klarade av.
lanrezac
QUOTE (C 2.a pjäs @ Dec 13 2005, 11:59 ) *
QUOTE (BJE @ Dec 13 2005, 12:48 ) *

En vild tanke var att göra om Ka-bataljon m/80 till fördelningskanonbataljon (m/80?) alldeles i slutet på 1990-talet. Man skulle helt enkelt ta bort de tunga mätstationerna och vips fick man tre fräsiga, nyutbildade fördelningskanonbataljoner! Men, av någon anledning så blev det inte så...

Förutom de både fördelningskanonbataljonerna med Bkan 1 så tvingades Försvåret köpa de FH77B som Indien aldrig löste ut. Så där fanns väl en 5-6 fördelningshaubitsbataljoner, plus 71. och 73. fördelningshaubitsbataljonerna (haub F) på Gotland. Jag vet att A9 hade fördelningshaubitsbataljon F rätt länge också.

Var inte 77b beställningen ett köp för att säkra arbetstillfällen och Bofors fortlevnad, som dessutom skulle lösas inom ram (svarta hål, her i come) dvs tillverkningen påbörjades efter beställning ?

Sen kan jag berätta att 12/80 var ett vapensystem som även Flottisterna blink.gif slogs för..... jag var på ett fackligt möte med GI för Marinen (totte) där han redogjorde för turerna. Från HKV hävdade man att 12/80 hade sämre verkan än 155, det skulle bli dyrt med ammo och eldrören skulle slitas ut snart. från marinen så visade man att det fanns AM och Liners som skulle räcka hela pjäsens beräknade livslängd, att även om verkan i det enskilda skottet var mindre så kompenserades det med den högre eldhastigheten. Dessutom så visade man att eftersom precisionen var högre och risken mindre i det enskilda skottet så hade man ett system som var bättre lämpat för internationell tjänst (Liten risk för "collateral damage") Men även fast man punkterat HKVs alla argument emot pjäsen så lades systemet ned ( Avsaknad av politiskt stöd Malajn.gif )

Jaja C 2.a pjäs, sluta gråta nu och ställ ifrån dig studsaren

tebaks till den smalspåriga on Topic linjen...

Var det inte tänkt att chassiet till BKAN skulle bilda grunden i en hel serie olika vagnar, LV, BatArt mm ?
Erik_G
QUOTE (lanrezac @ Dec 14 2005, 19:27 ) *
Var det inte tänkt att chassiet till BKAN skulle bilda grunden i en hel serie olika vagnar, LV, BatArt mm ?

Vet ej om det stämmer.. men med tanke på att bkan delar chassiekomponenter med Strv 103 skulle man ju lätt kunna tänka sig att FM hade tankar på att standardisera kring två chassien, Strv 103 och Pbv 302, men jag misstänker att man kom på andra tankar när man insåg hur pålitlig drivlinan i strv 103 tydligen inte var.. biggrin.gif

/E
Kanna
QUOTE (C 2.a pjäs @ Dec 13 2005, 11:59 ) *
Jag vet att A9 hade fördelningshaubitsbataljon F rätt länge också.

A3 utbildade en Förd.Haub.Bat 1994-1995 med 41/40 Fransysk.
lanrezac
QUOTE (Erik_G @ Dec 14 2005, 19:41 ) *

Vet ej om det stämmer.. men med tanke på att bkan delar chassiekomponenter med Strv 103 skulle man ju lätt kunna tänka sig att FM hade tankar på att standardisera kring två chassien, Strv 103 och Pbv 302, men jag misstänker att man kom på andra tankar när man insåg hur pålitlig drivlinan i strv 103 tydligen inte var.. biggrin.gif

/E

Pansartrupperna 1942-1992 sid 203 (Ulfhielm) 10,5 bandhaubits, pansarlvvagn happy.gif

lvkv VEAK
Erik_G
QUOTE (lanrezac @ Dec 14 2005, 20:09 ) *
QUOTE (Erik_G @ Dec 14 2005, 19:41 ) *

/E

Pansartrupperna 1942-1992 sid 203 (Ulfhielm) 10,5 bandhaubits, pansarlvvagn happy.gif

lvkv VEAK

Den såg ju riktigt tuff ut.. är svag för stridsfordon med radarantenner på..
Undrar var den finns nu?
Skuggan
lustigt namn hade den också biggrin.gif

VEAK = WEAK = Klen :P
sveriges fantastiska namn på fordon biggrin.gif
SG OLSSON
Det fanns/finns 50 77B avsedda för 4 st fördelningshaubitsbataljoner om två komp med 6 pjäs vardera samt två reservpjäser.

Våra 77B är en amsåtgärd för att rädda jobb i bofors och inte överblivna Indienpjäser.

Indienpjäserna är FH77B01 eller B02 beroende på om det var bensin eller diselmotorer i deras. Våra pjäser bygger på erfarenheterna av Indiens bruk av pjäserna och är av den Senare revisionen B04.

/SyTe FH77B
uoff
QUOTE (SG OLSSON @ Dec 14 2005, 21:25 ) *
Våra 77B är en amsåtgärd för att rädda jobb i bofors och inte överblivna Indienpjäser.

Man kan ju kalla det vad man vill.
Men enligt ett antal officerare som jag kände, och som jobbade åt Bofors eller Indien vid den här tiden, så var pjäserna avsedda för Indien. Bofors hade påbörjat tillverkningen innan kontraktet var undertecknat och svenska staten beslutade sig därför att lösa ut ett femtiotal pjäser.

Om det hade varit en ren AMS-åtgärd kunde man lika gärna ha tillverkat hela Indien-ordern för Sveriges räkning, eftersom det i slutändan blev de svenska skattebetalarna som stod för huvuddelen av betalningen.
Snarare var det nog så att regeringen tyckte det var enklare att själva köpa 77B än att behöva slåss med pacifistdräggen om export till något nytt land.
SG OLSSON
Om jag minns rätt (det var ända 12 år sen) så skiljer B01/2 och 3/4 sig från varandra på ett par hundra punkter och något år i tillverkningen. Enligt den info jag fick så var det just för att rädda tillverkningssidan som vi köpte dessa pjäser.

Betvivlar att indierna behövde isolerade baterilådor som klarar minus 30 och diselpumpar som tål rätt mycket parafin innan de klegar igen
Maverick
QUOTE (SG OLSSON @ Dec 15 2005, 20:12 ) *
Om jag minns rätt (det var ända 12 år sen) så skiljer B01/2 och 3/4 sig från varandra på ett par hundra punkter och något år i tillverkningen. Enligt den info jag fick så var det just för att rädda tillverkningssidan som vi köpte dessa pjäser.

Betvivlar att indierna behövde isolerade baterilådor som klarar minus 30 och diselpumpar som tål rätt mycket parafin innan de klegar igen

Är inne på samma linje kan dock inte backa det med mer hårfakta än hörsägen...
C 2.a pjäs
Sen kan jag berätta att 12/80 var ett vapensystem som även Flottisterna blink.gif slogs för..... jag var på ett fackligt möte med GI för Marinen (totte) där han redogjorde för turerna. Från HKV hävdade man att 12/80 hade sämre verkan än 155, det skulle bli dyrt med ammo och eldrören skulle slitas ut snart. från marinen så visade man att det fanns AM och Liners som skulle räcka hela pjäsens beräknade livslängd, att även om verkan i det enskilda skottet var mindre så kompenserades det med den högre eldhastigheten. Dessutom så visade man att eftersom precisionen var högre och risken mindre i det enskilda skottet så hade man ett system som var bättre lämpat för internationell tjänst (Liten risk för "collateral damage") Men även fast man punkterat HKVs alla argument emot pjäsen så lades systemet ned ( Avsaknad av politiskt stöd Malajn.gif )

Jaja C 2.a pjäs, sluta gråta nu och ställ ifrån dig studsaren

Ja, men att 12/80 var överlägsen FH77 är ju ingen hemlighet. Men skulle 12/80 få finnas kvar så hade ju Ka 2 fått vara kvar och vilket regemente hade då rykt? Så, snabbt beslutades att 12/80 (och T KRBBATT 90) var överflödiga och det räckte gott med grodbataljonen i Stockholm. Den som sa annat ombads hålla käft eller söka ny karriär. När detta diskuterades tyckte jag att 24 12/80 aldrig skulle kunna täcka en hel armés behov, men sett i dagens ljus så...

På vår övning i Villingsberg (1998) övades just "Internationlla uppdrag" och tydligen så var fältartilleristerna livrädda för det de såg. "Träff i första skottet-det var tydligen något nytt..."

navy2.gif

Men, nu var det Bandkanon som skulle diskutera. Kan dock inte låta bli; Kanna; Haub 41/40 kallades aldrig "Fransyskan" utan det var haub m/F som gjorde det...
Kanna
QUOTE (C 2.a pjäs @ Dec 16 2005, 08:16 ) *
Men, nu var det Bandkanon som skulle diskutera. Kan dock inte låta bli; Kanna; Haub 41/40 kallades aldrig "Fransyskan" utan det var haub m/F som gjorde det...

Våra befäl gjorde det av någon anledning...
Magnus Redin
QUOTE (C 2.a pjäs @ Dec 16 2005, 08:16 ) *
Ja, men att 12/80 var överlägsen FH77 är ju ingen hemlighet. Men skulle 12/80 få finnas kvar så hade ju Ka 2 fått vara kvar och vilket regemente hade då rykt? Så, snabbt beslutades att 12/80 (och T KRBBATT 90) var överflödiga och det räckte gott med grodbataljonen i Stockholm. Den som sa annat ombads hålla käft eller söka ny karriär. När detta diskuterades tyckte jag att 24 12/80 aldrig skulle kunna täcka en hel armés behov, men sett i dagens ljus så...

På vår övning i Villingsberg (1998) övades just "Internationlla uppdrag" och tydligen så var fältartilleristerna livrädda för det de såg. "Träff i första skottet-det var tydligen något nytt..."

Jag har så svårt för det här. Vore det inte lite naivt bara att lägga ned Ka regementet och sedan rulla iväg materielen och en rejäl andel av folket till det heliga artilleriregementet om det nu är så viktigt?

Vilket elände det är att ha olika vapenslag.
C 2.a pjäs
QUOTE (Magnus Redin @ Dec 16 2005, 12:16 ) *
Vilket elände det är att ha olika vapenslag.

Njäää, jag menade att om 12/80 och RBS15KA skulle behållas hade argumenten för KA2´s nedläggande aldrig hållit. Och KA 1 hade inte möjlighet att utbilda både grodbataljon och kabataljon och/eller T Kustrobotbatteri. Men, det hade KA 2. Att fältartilleriet skulle byta ut FH77 mot 12/80 tror jag aldrig det var frågan om, skulle 12/80 vara kvar så hade FH77 utgallrats och förmodligen Artilleriregementet, heligt eller inte, också. Men, det får vi aldrig veta.

Nu är vi rejält OT. 12/80 skulle vi inte snacka utan Bandkanon!
Jons75

navy2.gif

Förstår inte riktigt vad du menar med att "Träff i första skottet-det var tydligen något nytt..." för fältartillerister? Vad jag kommer ihåg så var det en självklarhet för oss. Ett vanliga scenariot var att vi sköt en salva om tre lag och grupperade sedan om, med andra ord vi hade redan påbörjat omgrupperingen innan första granat hade landat. Den enda missen var en granat, på sex pjäser under ett år, som låg utanför målet. Orsaken till det var att laddaren som packade strumpan slarvade, han fick för övrigt avsked i förtid.
Jag här själv aldrig missat första skottet och det gjorde ingen annan riktare eller gruppchef heller för den delen, inte när jag låg inne i alla fall.
Det är för övrigt mycket svårt att inte träffa målet med första skottet om man skjuter med Bertil, riktinstrumentet såpass avancerat att det skall till andra faktorer för att missa.

Detta var visserligen 94/95 men det kanske blev svårare att träffa åren efter detta.

Förstår inte heller vad du menar med att "Ja, men att 12/80 var överlägsen FH77 är ju ingen hemlighet" glömmer du inte bort att Karin är en kanon och Adam&Bertil är haubitsar vilket innebär att man går tillväga på lite olika sätt när man riktar in. Olika taktik av den enkla anledningen att de skall lösa olika uppgifter.

En fråga som du kanske kan besvara; hur många övergrader kan Karin skjuta, och hur många valmöjligheter med olika laddningar finns det till Karin?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.