Hej!
Är det lagligt att ha lös-ammunition hemma ?
När det gäller skarp så vet jag att det inte är lagligt.
Trevlig vinter alla.
Bappelsinmannen
Nov 19 2005, 07:17
QUOTE (Sina_ @ Nov 18 2005, 18:20 )

Hej!
Trevlig vinter alla.

Nej!
Stoppa en lösplugg i bössan utan lösskjutningsanordning och skjut dig i foten så kanske du förstår varför!
Nej!
Stoppa en lösplugg i bössan utan lösskjutningsanordning och skjut dig i foten så kanske du förstår varför!

I vilken bössa menar du nu
Jag har ingen bössa hemma, menar du då att om man inte har en bössa hemma så får man ha lös plugg eller?
Tror han menar att en lösplugg är ungefär lika farlig som en skarp om man inte använder lösskjutningsanordning..
Nej lös am ses på samma vis som skarp.dvs får man inte förvara skarp hemma så får man inte ha lös am hemma.

Det finns olika typer av lös ammunition.
Den svenska typen, med en projektil av plast eller trä, måste betraktas på samma sätt som skarp ammunition. Det vill säga, om du inte har tillstånd att ha ett vapen i den kalibern, eller tillstånd för ammunition, så får du inte ha skott hemma.
För lös ammunition av den typ som saknar projektil gäller troligen samma regler, men jag är inte säker.
Dock har jag för mig att det finns ett prejudikat på att man får ha ett mindre antal patroner av skiftande kalibrar i bokhyllan.
Vakten_F4
Nov 20 2005, 07:57
[personlig åsikt]
Varför vill någon ha lösplugg hemma?
Skulle kunna tänka mig några (eller ett band) skarp/spårljus/AP utan drivladdning och tändhatt som prydnad men lös är väl inte särskilt estetiskt tilltalande?
[/personlig åsikt]
sleget
Nov 20 2005, 13:58
Tja, hrrmmm, inte för att jag vet nånting om nånting meeeen en laddram för 6,5 or att sätta tex räkningar eller vykort/julkort mellan de BLINDA pluggen är kanske snyggt?
Vakten_F4
Nov 20 2005, 20:15
Äpplen - päron
flottist - kustartillerist
kpist - maskingevär
uniform - motoroverall
stridsvagn - regnskyddad PV-pjäs
blind - lös
Synonymer för aftonbladet men helt skilda saker på SoldFForumet.
Försvarets mtrl hemma - utöver vad som är kvitterat för förvaring i hemmet. Är att betrakta som stöld. Och Am - ehh hur dum är du?????
Men blind-plugg då. får man ha sånt hemma
Gällande att ha lös (och skarp) am hemma: Det är både olagligt och farligt.
En brand kan ju inträffa och jag skulle inte vilja förklara för brandkåren varför
det smäller så konstigt i just min lägenhet... Sen vet man ju aldrig vem som
kan få tag i ammon, förvaringen blir ju knappast i vapenskåp om man inte
har licens för något annat vapen. En inbrottstjuv, rörmockarn eller kanske
den som har din extranyckel kan ju hitta ammunitionen...
Funderar man lite på det så inser man hur dumt det skulle vara.
Det ligger nog en hel del ammo i stugorna. Skulle tro att det är ganska vanligt att värnpliktiga snor med sig lite ammo och annat.
Telewaffe
Jan 16 2006, 17:16
Om man nu har ammo som ligger hemma och dammar, vad ska man göra med skiten? slänga i brasan?
Lättöl
Jan 16 2006, 17:23
QUOTE (Telewaffe @ Jan 16 2006, 17:16 )

Om man nu har ammo som ligger hemma och dammar, vad ska man göra med skiten? slänga i brasan?
Lämna till närmaste militärförläggning eller polisstation.
Telewaffe
Jan 16 2006, 17:25
QUOTE (Lättöl @ Jan 16 2006, 17:23 )

QUOTE (Telewaffe @ Jan 16 2006, 17:16 )

Lämna till närmaste militärförläggning eller polisstation.
Man kanske ska göra det. Ingen risk för "jaha, varför har du inte gjort detta förens nu?" ?
Lättöl
Jan 16 2006, 17:33
"Jag hittade det här när jag var ute i skogen och gick. Jag tror det är ammonution? Kan ni ta hand om det?"
Tror knappast du får en motfråga på det. Snarare tack.
Sgt Nilsson
Jan 25 2006, 15:58
men till grundfrågan skulle det helt hypotetisk skulle vara så att man har en bössa i cal .223 var hammnar olagligheten? i ett vapenbrott då man har lösplug hemma eller stöld då man olåvligt har tillskansat sig kronans mtr?
QUOTE (Sgt Nilsson @ Jan 25 2006, 15:58 )

men till grundfrågan skulle det helt hypotetisk skulle vara så att man har en bössa i cal .223 var hammnar olagligheten? i ett vapenbrott då man har lösplug hemma eller stöld då man olåvligt har tillskansat sig kronans mtr?
Både och, naturligtvis. Sedan skulle vapenlicensen dras in.
griffon
Jan 25 2006, 17:43
QUOTE (Sgt Nilsson @ Jan 25 2006, 15:58 )

men till grundfrågan skulle det helt hypotetisk skulle vara så att man har en bössa i cal .223 var hammnar olagligheten?
I vapenlagen står att vapenlicens = tillstånd att inneha ammunition för samma ändamål som licensen anger.
Jag har lämnat in ganska mycket ammunition och aldrig fått nån fråga.
Guest_tobbe_*
Jan 26 2006, 16:03
Jägare brukar väl kunna använda 7,62 till jakt så dom som har jaktvapen kan ju klara sig. Förutsatt att det är rätt kaliber. Har dålig koll på jakt så jag vet inte om det stämmer.
Grundfrågan gällde ju huruvida man fick ha LÖS amunition hemma
även om man har ett jaktgevär som det gåtr att skjuta "kron ammo" med så innebär det inte att man får ha lös 7.62 liggande, den går ju nämligen inte att använda i ditt jaktvapen
Guest_tobbe_*
Jan 26 2006, 17:20
Till vissa jakt vapen så verkar dom ju fungera eftersom jägare brukar tigga ammo av lumpare. Och då är ju frågan om det går att bevisa brott om en jägare som har ett vapen som det passar till har ammon hemma.
Guest_tobbe_*
Jan 26 2006, 17:24
Nu missade jag att du skrev lös ammo. I det fallet får man inte ha det hemma. Fast och andra sidan så lär det vara svårt att bli påkommen. Polisen måste isådana fall ha någon annan anledning.
Lättöl
Jan 26 2006, 18:39
QUOTE (Guest_tobbe_* @ Jan 26 2006, 17:20 )

Till vissa jakt vapen så verkar dom ju fungera eftersom jägare brukar tigga ammo av lumpare. Och då är ju frågan om det går att bevisa brott om en jägare som har ett vapen som det passar till har ammon hemma.
Mantling och kronmärkning gör nog ammonutionen till något som inte är förenligt med din licens och minst stöld om man nu ska diskutera petitesser.
Mensom sagt, det finns knappast resurser att undersöka huruvida folk har olaglig amm hemma. Så rent praktiskt har det ingen som helst betydelse så länge du inte skjuter med den, lös eller skarp.
Gul Kalle
Feb 2 2006, 13:41
Det är förbjudet att ha all sorts militär am. hemma. Såvida du inte har beredskapsam. från Hemvärnet. Då skall du också vara kontrakterad i HV.

C.Hvkomp.
Har Ditt kompani fortfarande mobam ute?? Hade för mig att mobam:en är indragen sedan länge.
Plut.Sjv.AQ
Feb 5 2006, 22:48
Jo men visst verkar det logiskt att det skulle vara olagligt med lös-am. hemma. Vääldigt många grabbar med fullgjord värnplikt kanske råkade få med sig lite lösplugg. Fördelen med löspluug gentemot skarp dito är att de är väldigt lätta att plundra på krut och det kan ju vara bra att ha :P .
Dock så håller jag med om att det verkar tydligt frl ur lagens mening.
Behöver man krut är det väl isåfall bättre att köpa färdigt krut för handladdnig. Då kan du ju dessutom få exakt den typ av granulat du vill ha.
Plut.Sjv.AQ
Feb 7 2006, 19:31
Jo men om man inte är så noga så är det ju billigare med stulet krut

!
QUOTE (Gul Kalle @ Feb 2 2006, 13:41 )

Det är förbjudet att ha all sorts militär am. hemma. Såvida du inte har beredskapsam. från Hemvärnet. Då skall du också vara kontrakterad i HV.
Struntprat!
Har man den typ av licens för ett vapen att man får skjuta med det så har man rätt att ha ammunition för samma ändamål hemma. Eftersom det är tillåtet att övnings- och tävlingsskjuta med ett vapen för vilket man har jaktlicens så får man alltså ha både skarp och lös ammunition av militärt ursprung hemma, förutsatt att det rör sig om rätt kaliber.
Att det, som antytts av somliga, skulle vara så att all militär ammunition ute på den civila marknaden är stulen är givetvis också dumheter.
Dessutom är det tillåtet att ha ett mindre antal patroner för prydnadsändamål.
Lös am går alldeles utmärkt att använda i civila vapen förutsatt att kalibern är rätt, 7.62=.308Win, 5.56=.223Rem osv.
Vad ska det då användas till???
Jag vet att "träplugg" ibland används av jägare för avlivning av fällfångat vilt, vilket enligt lagtexten INTE är jakt. Själva fällfångandet är jakt, avlivning är just det, avlivning.
Vet ett exempel där vederbörande vid jakt var ute med sin 6.5x55 och passade på att kolla till fällorna vilket skall göras 2 ggr /dygn om jag inte minns fel. I fickan fanns då "Mauser-träplugg" ifall räven hade gått i fällan. Smidigt sätt att undvika bära med sig sin .22:a samtidigt som jägaren jagar ex. rådjur med sin "älgstudsare". Att avliva med hel- eller halvmantlat Klass1 är ingen bra idé, däremot intygade samma person att "träplugg" är mycket effektivt och risken för rikochetter minimal. Träsplittret stannar i djuret.
Huruvida detta förfarande är rekommendabelt, moraliskt rätt, lagligt osv. har jag ingen åsikt om.
Jag berättar bara ett fall från verkligheten...
@cf112
Den varianten har jag själv använt för katt. De tvärdör.
Annars tänkte jag mest på signalskott, som användes av älgjägare innan jaktradio och mobiltelefon blev var mans egendom.
Inom ungdomsskytte med mauser så har jag sett tränare som omväxlande laddade bössan med ett blankt, löst eller skarpt skott innan han räckte geväret till skytten. Finessen var alltså att skytten inte viste vad det var för typ av skott i bössan. Detta för att träna bort ryck och blinkningar i skottögonblicket.
Guest_Jocke_*
Mar 27 2006, 22:06
Hallåj!
Först och främst - krut i lös ammo får aldrig användas med en riktig kula. Det är för snabbrinnande och vapnet kan sprängas. Alltså - tag aldrig ur den lösa projektilen och stoppa dit en skarp istället!
För att förvara ammunition i ditt hem måste du ha licens på ett vapen i samma kaliber, eller vara ammunitions- eller vapensamlare och ha tillstånd för detta. Ett tillstånd för att samla på ammunition är lätt att få, söks hos Polisen, och brukar omfatta max 100 patroner i kaliber upp till 12,7. Om dessa är skarpa,lösa eller blinda spelar ingen roll - du har rätt att förvara dessa hemma, dock kan Polisen utfärda speciell förvaringsföreskrift som du måste följa.
Sen gäller det att komma över ammunitionen. På militariamässar säljs det ofta militärammunition - både svensk och utländsk. Hur den hamnat hos säljaren är ointressant. har du bara fått ett kvitto på köpet har du ryggen fri.
Alltså - vill du ha lös ammunition hemma - sök tillstånd för ammunitionssamling hos Polisen, och åk till en militariamässa och handla. Tag med tillståndet och visa för säljaren. Ta reda på kvittot! Klart!
Ps. Ammo som har en kula som är pansarbrytande (AP-armor piercing), brandladdad (I-incendiary) eller explosiv tror jag inte är laglig att inneha i Sverige. Men lös ammo, spårljus, underkalibrerad ammo osv. skall inte vara några konstigheter. Själv har jag en repeterstudsare i kaliber .50BMG (12,7x99 - samma kaliber som AG90), och den har jag jaktlicens på. Hittade ammo till den av fabrikat FN på en militariamässa - och har nu råd att övningsskjuta billigt...Jaktammo med blyspets får jag dock ladda själv...
Hälsn Jocke

Hej!
Trevlig vinter alla.

Hej paa er !!!
Med lös ammo ,menar du daa försvarets ???
För isaa fall är det försvarmaktens , och du har väl inte stulit ?????
Du är ju skyldig till att lämna in all överbliven ammo!!!
Svensson
Televäxel 0
Apr 3 2006, 15:04
Fråga: Får man ha lös ammo hemma?
Svar: JA
Enligt Rikspolissyrelsen får man ha ett mycket litet innehav av både skarp och lös ammunition, dvs enstaka patroner eller ett litet sovinir innehav...
Läs följande PDF på Polisens hemsida:
http://www.polisen.se/static/fap/FAP551_3_RPSFS2002_9.pdf sidan 23, kap 9.
/mvh tvx0
Vid uppställning: Fänrik/Löjtnant/kapten! Ingen ammunition kvar, all materiel med ! Problemet löst ! Annars var polisens regler tydliga
QUOTE (Televäxel 0 @ Apr 3 2006, 16:04 )

Fråga: Får man ha lös ammo hemma?
Svar: JA
Enligt Rikspolissyrelsen får man ha ett mycket litet innehav av både skarp och lös ammunition, dvs enstaka patroner eller ett litet sovinir innehav...
Läs följande PDF på Polisens hemsida:
http://www.polisen.se/static/fap/FAP551_3_RPSFS2002_9.pdf sidan 23, kap 9.
/mvh tvx0
Nej, man får inte ha lös ammunition hemma. Det Rikspolisstyrelsens föreskrift säger är att allt innehav av ammunition utan tillstånd är straffbart. Däremot ska man normalt sett inte vidta någon åtgärd om det är fråga om enstaka patroner motsv. Dvs, det är förbjudet men i normala fall så slipper man straff.
Ansöker man sådant tillstånd hos Polisen?
fillefalle
Apr 5 2006, 14:30
QUOTE (BJE @ Apr 4 2006, 22:41 )

...Däremot ska man normalt sett inte vidta någon åtgärd om det är fråga om enstaka patroner motsv. Dvs, det är förbjudet men i normala fall så slipper man straff.
Pjuh! Då kan jag vara lugn, för när jag var liten hittade jag en oanvänd kula som såg ut ungefär såhär:

jag sprang runt med den i fickan och visade kompisarna =P tror till och med att vi testade slå på den med en sten på baksidan...
QUOTE (simon @ Apr 5 2006, 14:26 )

Ansöker man sådant tillstånd hos Polisen?
Ja, om du avser att ha ammunition utan vapen. Har du har vapenlicens så får du ha ammunition till vapnet utan särskilt tillstånd.
[quote name='Sina_' date='Nov 18 2005, 18:20 ' post='400666']
Gör dig av med lösammen eftersom det är olagligt. Antingen genom att lämna tillbaka den eller ta bort träpluggen och häll ut krutet.
BLIND amm är helt ofarlig och om man nu har det estetiska sinnet så kan man förvara det hemma.
Innuendo
May 23 2006, 09:53
Sen är det väl så att man måste ha all ammunition "bakom säkert lås". Altså någon form av säkerhetsskåp eller vapenskåp.
paananen
May 23 2006, 14:50
QUOTE (Innuendo @ May 23 2006, 10:53 )

Sen är det väl så att man måste ha all ammunition "bakom säkert lås". Altså någon form av säkerhetsskåp eller vapenskåp.
Torde väl vara så . Sen kanske en lite mängd faller under ovan nämnda "prydnadsklausul"...
Tror dock att det räcker med att am är i låst utrymme, och att am och vapen inte förvaras i samma vapenskåp. Inte säker på detta, har hört ngt liknande från "mer insatta"...
Innuendo
May 23 2006, 17:40
Nu måste jag ha tolkat dig fel, eller så har du fel. Självklart kan man förvara både vapen och ammunition i samma skåp.
Sen finns nog möjligheten att en samling på några enstaka lösa skott faller under prydnadsklausulen ja.
paananen
May 23 2006, 20:42
Som sagt... något jag hört. Tyckte att det lät lite funky dock! Kan varken bekräfta eller dementera

EDIT: Kollat upp...
Kap5 (Förvaring...hos vissa sammanslutningar), paragraf 14(Ammunitionsförvaring), andra stycket: (mao s.7)
"Ammunition får inte förvaras i samma förvaringsutrymme som skjutvapen"
Så det verkar inte gälla privatpers... Men nu vet man iaf...
Källa:
http://www.polisen.se/static/fap/FAP556_2_RPSFS2005_4.pdf
Innuendo
May 23 2006, 22:12
Jo, för vissa sammanslutningar så kan det mycket väl stämma. Jag är inte säker, men jag har för mig att min pistolskytteförening gör på detta sätt, där vi har en kasun med två säkerhetsskåp i. Jag vet dock inte om detta är utav bekvämlighet, eller utav av lagskyldighet.
Men för privatpersoner så gäller det inte, altså privatpersoner har vapen och smmunition i samma skåp, allt annat vore ganska underligt.
Varför skall du ha lös ammunition hemma?
Kan vara bra att ställa den frågan innan...
Men en nitisk åklagare så kan du räkna med att det blir vapen brott av det hela...
QUOTE (cf112 @ Feb 7 2006, 20:08 )

Huruvida detta förfarande är rekommendabelt, moraliskt rätt, lagligt osv. har jag ingen åsikt om.
Jag berättar bara ett fall från verkligheten...
Tror jag inte det är, men det är inte heler lagligt att köra mer än 110 km/h...
Detta står ju i polisens papper..
Vissa bagatellartade innehav av ammunition
bör dock normalt inte bli föremål för straffrättsligt ingripande. Det
kan vara fråga om innehav av enstaka patroner eller ett helt
obetydligt souvenirinnehav och liknande bagatellartade innehav, om
inte särskilda omständigheter motiverar något annat.
Då ska det ju vara lungt
Gilthas
Aug 5 2008, 07:44
QUOTE (Fredro @ Aug 4 2008, 22:13 )

Vissa bagatellartade innehav av ammunition bör dock normalt inte bli föremål för straffrättsligt ingripande. Det kan vara fråga om innehav av enstaka patroner eller ett helt obetydligt souvenirinnehav och liknande bagatellartade innehav, om inte särskilda omständigheter motiverar något annat.
Tänk på det jag har fetmarkerat... BÖR innebär inte ATT det är så...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.