Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pissa i Gripen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
UAV
Är det någon som vet om Gripen-piloter bär blöja eller har löst kissproblemet på annat sätt? Förväntas de hålla sig? Urin kan ju inte bara rinna omkring i planet. Det är ju, om inte otrevligt, högst opraktiskt eftersom urin är elektriskt ledande.

Jag undrar också om Gripen-piloter tränar på och förväntas kunna angripa markmål med akan. Hur sker i så fall riktningen av kanonen? Jag har läst att F-16 räknar ut förväntad träffplats för akan på marken, men hur sker bedömningen av avståndet till marken i så fall?
Spett och slägga
QUOTE(UAV @ Nov 18 2005, 18:13 ) *
Är det någon som vet om Gripen-piloter bär blöja eller har löst kissproblemet på annat sätt? Förväntas de hålla sig? Urin kan ju inte bara rinna omkring i planet. Det är ju, om inte otrevligt, högst opraktiskt eftersom urin är elektriskt ledande.

Jag har oxå undrat över hur piloter gör om de behöver pinka, ja menar 9G´s sväng med full blåsa, ingen höjdare...
Danne

Jag undrar också om Gripen-piloter tränar på och förväntas kunna angripa markmål med akan. Hur sker i så fall riktningen av kanonen? Jag har läst att F-16 räknar ut förväntad träffplats för akan på marken, men hur sker bedömningen av avståndet till marken i så fall?

Systemet är inte exakt lika antar jag, men det amerikanska systemet består av genomskinliga gummipåsar som ansluter en liten slang med en liten kondomlikande tingest i andra änden, sedan är det bara att skvala på...

De som behöver det mest fyller några stycken på sina uppdrag: Pedagogiskt bildexempel

Vad gäller Gripen är jag lite återhållsam med info, dels för att det var ett tag sedan jag hade med den maskinen att göra dels har jag lite svårt för att nu särskilja vad som var "hysch hysch" och vad som var "skrävla på".

Lite allmänt dock:

Akan är ett allmålsvapen där just sk strafing mot markmål fått en liten boom på sistone. Billigt och precist. Det övas på ja.
Akan är som på snudd på alla spetsnosflygplan fast = du riktar med hela maskinen.

JK Nilsson kan nog med mer kunskap om just vad som bör sägas om de olika moder som SI kan visa ge dig mer info om din sista fråga.
Maskirovka
Gör dom inte som stridspiloter har gjort i alla tider? Hala ur dasen och pinka i en påse när man har tid? unsure.gif

Edit: pucktvåa eller nåt
oz
Hmmm... Jag ger piloten underkänt på vätskeintag under uppdrag. Den där nyansen är långt ifrån godkänt. biggrin.gif
APC-mannen
Och jag som tyckte att pissa under flygning med Hercules var primitivt... biggrin.gif
Kimster
Det finns ingen pissblåsa/blöja motsv till Gripen men de håller på att titta på det.. vad det blir återstår att se. Piloter på gripen idag pissar rakt i dräkten om de måste... urk smile.gif

Akan används mot markmål ja, finns tjusigt triangularsikte och allt till den... eller vad det nu heter.

/Tillägg
Edlund
Man tycker ju att en uridom (extern kateter) borde vara något som används, alltså en kondom med uttag i spetsen där du kopplar på en slang. Slangen ansluts sedan till en kateterpåse.

Tekniska dykare har ett tag använd denna uridom, fast kopplat till en tryckutjämnande ventil på utsidan av dräkten som man öppnar när man ska pissa. På bilden ovan antar jag att det är en sådan som påsarna varit kopplade till.
Erik_G
Inte helt ovanligt att man satsar miljarder på ett vapensystem, men inte en krona på att lösa ens grundläggande trivselproblem för de som ska betjäna maskinen.. Jag menar, för 2-500 mille per flygplan borde man ju få toalett, mugghållare och espressomaskin på köpet...

/E
skinner
Jag har också funderat hur det går med pisseriet.

Hur gör man på stridsvagnen om man blir pissnödig? Stannar man den bara och pissar eller?
optimus
QUOTE(skinner @ Nov 18 2005, 23:21 ) *

Hur gör man på stridsvagnen om man blir pissnödig? Stannar man den bara och pissar eller?

jadu man håller sej eller så letar man fram nån pet-flaska eller liknande
skinner
QUOTE(optimus @ Nov 18 2005, 23:51 ) *
QUOTE(skinner @ Nov 18 2005, 23:21 ) *

jadu man håller sej eller så letar man fram nån pet-flaska eller liknande

Hur långa stunder sitter man i vagnen utan att lämna den? Vad gäller för strv122 och strf90? Vad är det längsta ni har varit i vagnen i sträck?
Darkwand
Du har ju ett mobilt utedass i CV90 familjen ser ut som en sådan där vikstol man kan ha med sig på camping så sitter man på två remmar med en påse imellan.
Nackdelen är att det luktar faan i vagnen efter det när jag gorde lumpen var det bara en gång som jag var i en vagn där den användes och då satt alla med skyddsmasker tills man fick öppna luckorna.
Gintonic
QUOTE(Darkwand @ Nov 19 2005, 01:01 ) *
Du har ju ett mobilt utedass i CV90 familjen ser ut som en sådan där vikstol man kan ha med sig på camping så sitter man på två remmar med en påse imellan.
Nackdelen är att det luktar faan i vagnen efter det när jag gorde lumpen var det bara en gång som jag var i en vagn där den användes och då satt alla med skyddsmasker tills man fick öppna luckorna.

Killarna som åkte strv122 på mekb19 sa att de inte fick lämna strv på 3dygn under strid och de sket i tomhylsorna typ...
Fu Dahlberg
QUOTE(Gintonic @ Nov 19 2005, 03:54 ) *

Killarna som åkte strv122 på mekb19 sa att de inte fick lämna strv på 3dygn under strid och de sket i tomhylsorna typ...

Blir ju inga hylsor kvar efter panget 7.gif
gislemark

Sket dom i hylsor för 7,62 eller??? :(
skinner
QUOTE(Fu Dahlberg @ Nov 19 2005, 06:35 ) *

Kastas hylsorna ut automatiskt ur vagnen? Vart kastas dom ut?
Solon
QUOTE(skinner @ Nov 19 2005, 09:44 ) *
QUOTE(Fu Dahlberg @ Nov 19 2005, 06:35 ) *

Kastas hylsorna ut automatiskt ur vagnen? Vart kastas dom ut?

Hylsorna brinner upp.
skytten
QUOTE(Solon @ Nov 19 2005, 09:52 ) *
Hylsorna brinner upp.

Och det blir kvar en såkallad hylsbotten.. Funkis att ha som toarullehållare i det civila livet. fun_icon_nana.gif
PIC
Nu för tiden finns det speciella piss-påsar med nått kemiskt ämne i. Det ämnet reagerar med urinet o det blir till en gel. Lite enklare att handha sen.

Hittade ett exempel.

//PIC
Straha
Jag har läst att F-16 räknar ut förväntad träffplats för akan på marken, men hur sker bedömningen av avståndet till marken i så fall?

F-16 har en radaraltimeter, det tillsammans med attityddata (vinkeln mot marken) samt data om kulbanan ger en inte så jättesvår ekvation som ger vart "pippern" ska befinna sig i hudden för att överensstämma med träffpunkten. Iaf om avläsningspunkten för altimetern och målet befinner sig på samma höjd. Om planet använder nån karta med höjddata eller motsv. för att ge extra precision vid större höjdskillnader lämnar jag till bättre insatta.
CBRN-fåne
Ombord på B-2 används ju en standard kemtoa för husvagnsbruk. Det gäller att spara
på rätt grejer happy.gif

Jag läste en tråd på rec.aviation.military som handlade om samma ämne. Det
fanns många roliga inlägg om vad man kan göra på större flygplan när någon
oerfaren/omomtyckt person använde toan. Det är tydligen svårt att klubba vid
3 g. På bombplanen under VK2 var det valigt att urindumpen frös varför det
svämmade över när någon använde pissoaren. Det hände även titt som tätt
att någon stackare frös fast känsliga delar i röret.

I vagnen använde vi plastpåsar när vi var tvugna. De var lätta att försluta
och sedan kasta när vi kunde lucka upp. Nummer 1 var lätt men nummer 2
krävde lite försiktighet. Att använda tomhylsorna var uteslutet eftersom de
skulle redovisas efteråt (och laddas om). Ingen ville sitta med en fullskiten
hylsa under längre tid i vagnen och det hade nog varit svårt att få am-redovisaren
att ta mot den.
Ing
Tog bort 19 inlägg om allt mellan hur man sov under eldrör till var man gör av tomhylor/hylsbottnar till huruvida strf90 är NBC-skyddad med stridsluckorna öppna. Det var inte ens tillräckligt för att dela upp till en eller ett par nya trådar, mest folk som märker ord.

Är det någon som känner att han saknar ett hemskt viktigt ämne av det som är borttaget så ÄR Ni välkomna att söka, eller starta en ny tråd.

Skärpning nu!

/BG
J-Star
QUOTE(PIC @ Nov 19 2005, 15:36 ) *
Nu för tiden finns det speciella piss-påsar med nått kemiskt ämne i. Det ämnet reagerar med urinet o det blir till en gel. Lite enklare att handha sen.

Alla vi som är föräldrar har redan stiftat bekantskap med dylika ämnen. Avänds i moderna engångsblöjor för att kidsens flytande utsöndringar skall stanna i blöjan.

/J
Nimitz
Och jag sov var helt övertygad om att de nyttjar blöjor. Teknikernas "hånajaspiloterfilm" spelade iaf mycket på blöjor och blöjbyte på piloter enligt den klargöringssoldaten ja snackade med om det under vpl.. dry.gif
UAV
QUOTE(Danne @ Nov 18 2005, 18:50 ) *
Systemet är inte exakt lika antar jag, men det amerikanska systemet består av genomskinliga gummipåsar som ansluter en liten slang med en liten kondomlikande tingest i andra änden, sedan är det bara att skvala på...

De som behöver det mest fyller några stycken på sina uppdrag: Pedagogiskt bildexempel

Följdfrågan är naturligtvis hur personerna utan penis (kvinnor) gör. De måste ju anses vara vanskapta i detta avseende, eftersom det borde vara svårt att täta så att urin inte läcker förbi.

Kimster, jag kan inte förstå hur Gripen-piloter idag kan tillåtas pinka utan något som samlar upp urinen. Det måste ju leda till kortslutningar och kanske döden.
imint
QUOTE(UAV @ Jan 2 2008, 12:43 ) *
Kimster, jag kan inte förstå hur Gripen-piloter idag kan tillåtas pinka utan något som samlar upp urinen. Det måste ju leda till kortslutningar och kanske döden.

Allt som oftast bäres isolerdräkt, dessa dräkter hindrar inte bara vätskor att komma in dräkten, utan även vätskor att komma ut ur dräkten. I annat fall så lär ingen pilot pinka sådana mängder att det börjar skvalpa omkring i kabinen och däri utgöra ett elektriskt problem. Även förhållandevis stora mängder kommer att fångas upp i långkalsonger etc och sedermera koncentreras till flygkängor och stolsits. rolleyes.gif
effte
QUOTE(UAV @ Jan 2 2008, 12:43 ) *

S k "piddle packs" finns att köpa över disk för den som behagar. Jag vet inte om de fått ett F-nummer. Om inte så får de naturligtvis inte användas och då gör så klart ingen det. Bestämmelser är bestämmelser och det är ju ändå så mysigt att göra på sig... rolleyes.gif

http://www.sportys.com/acb/showdetl.cfm?&a...;product_id=299

Finns även i blöjvarianter.

För nummer två är det första att inta lämplig kost innan längre planerade flygningar. T ex ägg är s k "low-residue", d v s väldigt lite passerar genom kroppen. Om inte det är tillräckligt... tja, det jämnar ut sig. Se föregående stycke.

I övrigt vet jag ännu mindre än Danne.

Tratt och slang-system som finns i vissa flygplan är ett jäkla elände. Visst, det fungerar, men man bör ha en PET-flaska bredvid för säkerhets skull. De är ofta designade utan en uppvärmd drain mast (externt utlopp) och går då ofta att använda en gång om det är minusgrader ute (vilket det alltid är på lite höjd) men för mer än ett tillfälle skall man ha lite tur. banghead.gif

Inom segelflyget, en jämförbar situation med många timmar i trång cockpit, används även vanliga plastpåsar. Någorlunda funkis för män, definitivt inte för kvinnor. Och hanteringen efteråt är ett problem. Det är förbjudet att släppa något från ett flygplan utan särskilt tillstånd, så det gör naturligtvis ingen någonsin.

Off-topic, men ändå anknytande, så är egentillverkade tratt-och-slangsystem inte så triviala. Vet åtminstone ett tillfälle då ett sådant flygutprovades för första gången i skarpt läge, varvid utloppet konstaterades befinna sig i ett lokalt övertryck relativt kabintrycket...

On the lighter side of things, men ändå med en del belysande information: http://www.dosgringosrocks.com/audio/DOS_G..._Inch_Penis.m3u
Danne
QUOTE(UAV @ Jan 2 2008, 13:43 ) *

Det är blöjor på väg in med hasta, av olika anledningar.
imint
QUOTE (Danne @ Jun 13 2008, 21:48 ) *
QUOTE (UAV @ Jan 2 2008, 13:43 ) *

Det är blöjor på väg in med hasta, av olika anledningar.

"Pampers for Pilots", så kallade PfPs, "If you want to stay with The Flow, just let it flow". Enligt en vanligtvis välUNDerrättad källa så har FMV fått i uppdrag att ta fram ny utrustning till säkmat på flottiljerna. Ett nytt, väldigt stort, skötbord. Stora mängder puder kommer också att snabbeställas för att klara av den drastiskt ökade användningen. rolleyes.gif

//Imint, med insideinformation
Saerdna
QUOTE (imint @ Jun 16 2008, 06:22 ) *
...
Stora mängder puder kommer också att snabbeställas för att klara av den drastiskt ökade användningen. rolleyes.gif

Man får väl anta att det blir Bofors sjuhålspuder för 1200 kr kilot och nya nedskärningar till hösten... dry.gif

(Bofors har ju erfarenhet av dylika prylar, 90-vagnarnas optikrengöringssats innehöll ju tops (såna där för öronen) gjorda i trä... med logotypen instansad...)
imint
QUOTE (Saerdna @ Jun 16 2008, 10:53 ) *
QUOTE (imint @ Jun 16 2008, 06:22 ) *
...
Stora mängder puder kommer också att snabbeställas för att klara av den drastiskt ökade användningen. rolleyes.gif

Man får väl anta att det blir Bofors sjuhålspuder för 1200 kr kilot och nya nedskärningar till hösten... dry.gif

(Bofors har ju erfarenhet av dylika prylar, 90-vagnarnas optikrengöringssats innehöll ju tops (såna där för öronen) gjorda i trä... med logotypen instansad...)

Jag tänkte mer något ur detta sortimentet: http://www.apoteket.se/rd/d/4321 Allt för att hålla Ff på glatt humör...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.